Vaihdelaatikko isoille väännöille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PPmotor
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 725
    • E-Pohjanmaa

    Vaihdelaatikko isoille väännöille

    Ajatuksia/ideoita kestävistä vaihdelaatikoista isoille väännöille järkevillä kustannuksilla.
    Oma 280 Getrag luovutti viimeinkin kolmos vaihteella tehdyssä kiihdytyksessä. Käytännössä toi aski kesti 700-900Nm vääntöjä yllättävänkin kauan, sisältäen penkityksiä, driftingiä,varttimailia jne..
    Oman S38:in jatkeeksi ajatuksissa pyöriny seuraavat vaihtoehdot:

    - ZF GS6-53DZ (6-vaihteinen manuaali), eli Bmw:n isojen dieselien laatikko, jota ruotsin puolella muutamissa tehopeleissä nähnyt. Suoraanhan tämä ei mene, joten luvassa leikkaa liimaa projektia. Noin 1000e hinnoissa.
    - E36 M3 3.2 6-Vaihteinen, Getrag S6S420G. Ilmeisesti käytetty myös 3.8 M5 E34:sessa. Näyttäisi yhdellä foorumilaisella olevan tämä kyseinen laatikko ahdetussa M50:issä, mutta mitenköhän tämä oikeasti kestäisi Esim. 1000Nm vääntöjä.
    Muita Bmw:n omia kestäviä laatikoita? E39 M5?

    Muut merkit:
    Tremeciltä: T-56 Magnum 6-speed, jolla päästäisiin lähelle 1000Nm väännön kestoa. Hintaluokka 3500e tienoilla.

    Tex Racing/Jericho jne.. taitavat olla aina suorakytkentävaihteistoja, eli ei niin hyviä katuautoon.

    Sellholm MPG: Yhdessä S38:a oli tälläinen jatkeena, mutta hinta taisi olla 10000e nurkilla .
    Last edited by PPmotor; 06-08-2013, 21:18. Reason: Asiavirheitä
    Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
    Ex: 325i Turbo Drift, jne..
    Power2Drift Team
  • vaappu
    BTCF Member
    • Sep 2010
    • 1189
    • Rovaniemi/Pyhätunturi

    #2
    Ja knoppi tieto isku tähän väliin.
    E36 3.2 evo smg laatikko on sama kuin manuaali
    Pari osaa tietty puuttuu , mutta Todella pienillä kustannuksilla varmastai hyvä laatikko.
    Smg ei voi runnoa synkroja rikki , eli käytetty smg on varmasti parempi kuin saman verta ajettu manuaali.

    Smg,stä menee 99% aina muu kuin laatikko rikki, valitsia,pumppu,kytkevä mekanismi...

    Ebay auki ja smg,tä etsimään...

    Itsellä sama homma. tilasin jo osat, talvella tekemään



    Voiman Kestosta ei mitn hajua

    Edit:::::: E36 3.2 laatikot on Getrakin tekemiä...
    Last edited by vaappu; 06-08-2013, 19:27.
    mb 519 täys pitkä
    mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
    e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
    e31 850i Miljoonan markan bmw.
    e21. Kimppa rassi.
    Awd corolla turbo.+420whp..

    Comment

    • micke_
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1156
      • Lojo

      #3
      ZF GS6-53DZ, ainoa mikä tuntuis kestävän s38 turboissa. T56 Magnum on toinen, TKO600 ja muut ei kestä näitä tehoja.

      Sellholmin MPG kannattaa unohtaa heti, pojat on jo rikkonu 2kpl noita s38 turbon perässä

      Itse ainakin ostan ton ZF:n sitten kun on aletaan rakentamaan voimansiirtoa
      E24 ///M635CSI
      E61 520d LCI
      Ex: E30 1006hv/1161nm
      ig: m1ckee_

      Comment

      • mazajns
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 511
        • Joensuu

        #4
        Mersun sähköohjattua automaattia olen itse haaveillut. Ainakin tässä joensuussa remmi/turbo ahdetussa diesel mersussa kuulema paras laatikko tähän asti. Kehui speedpartyissä että tuli saman hintaiseksi kuin tremekki ja nyt kestää voimansiirtokin jo nipussa. Laatikkoa ohjasi jälkiasennus purkki eli vaihteet menee käsivalinteisesti tai sitten automaattina miten milloinkin haluaa. Tuo mersu särki ainakin yhden tremekin, useampia vetoniveliä ja taisi joku kardaanikin mennä solmuun.

        Ja sitten olikohan 4L80 se jenkki loota josta saisi tehtyä vastaavanlaisen. Kiihdytyskäyttöön tuollainen sähkötomaatti voisi olla ihan näppärä.

        Comment

        • HeiSy
          BTCF Member
          • Oct 2009
          • 260
          • Suomi

          #5
          Mites olis TH400 laatikko chevy vanin perästä, vahvistettuna ja manuaalikoneistolla :think
          Hitsailuhommia tietty luvassa ja muutaki

          Comment

          • micke_
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1156
            • Lojo

            #6
            Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
            Mites olis TH400 laatikko chevy vanin perästä, vahvistettuna ja manuaalikoneistolla :think
            Hitsailuhommia tietty luvassa ja muutaki
            Eikö se menis tollasella http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...heva-lada.html
            E24 ///M635CSI
            E61 520d LCI
            Ex: E30 1006hv/1161nm
            ig: m1ckee_

            Comment

            • 2bar..ahhh
              BTCF Honorary Member
              • Nov 2004
              • 3352
              • haapavesi

              #7
              supran isot 5x sarjan laatikoissa tuntuu tehonkestoja olevan ja noi toyotan laatikot makeita vaihtaa vaihteita. Kerran on tullu kokeiltua ihan omaksi iloksi 220km\h vauhissa 1 pesään tietenkin kytkin alhaalla niin kaikki vaihteet meni päälle paitsi pakkia ei tullu kokeiltua ei mene getrakeissa tai zf laatikoissa. Corveten (tremeki) kestää "normaali" ajossa ok reilusti +1000nm mut esim mailin vedossa etulaakeri kerkiää kuivaa no sekään ei ole ongelma ku laittaa öljyn kierron vaan laatikkoon.....
              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5312
                • Pirkkala

                #8
                Supra IV: ssä on ilmeisesti getragin valmistamat laatikot. Jotain sukua bemareissa käytetylle 6v getragille (e39m5, 34\39 v8 6-gang, yms.??) näin jostain ymmärsin.
                Lähinnä sitä vain mietin ovatko ihan yhtä hyviä\huonoja kun bmw:ssä käytetyt?

                Itekkin miettinyt että mikä laatikko olisi hinnan ja kestävyyden kannalta hyvä ratkaisu, jos tulevaisuudessa voima koneessa kasvaa.
                5-vaihteiset ei tule kysymykseen.

                Tremec on aika kallis, millainen lie vaihtaa? Sutjakkaasta vaihteiden vaihtuvuudesta plussaa.

                Tremecissä sais välitykset maantiellä kohdalleen, kutosen välitys 0.5....
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • PPmotor
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 725
                  • E-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                  Mites olis TH400 laatikko chevy vanin perästä, vahvistettuna ja manuaalikoneistolla :think
                  Hitsailuhommia tietty luvassa ja muutaki
                  Ei aivan auennut pikaisella googletuksella tämä TH400. Ilmeisesti kuitenkin siis automaatteja joihin saatavilla jotain manuaalikoneisto kittejä? Ei ehkä driftingiin optimaalinen, jossa silloin tällöin kytkinpotkua joutuu käyttämään.

                  Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                  supran isot 5x sarjan laatikoissa tuntuu tehonkestoja olevan ja noi toyotan laatikot makeita vaihtaa vaihteita. Kerran on tullu kokeiltua ihan omaksi iloksi 220km\h vauhissa 1 pesään tietenkin kytkin alhaalla niin kaikki vaihteet meni päälle paitsi pakkia ei tullu kokeiltua ei mene getrakeissa tai zf laatikoissa. Corveten (tremeki) kestää "normaali" ajossa ok reilusti +1000nm mut esim mailin vedossa etulaakeri kerkiää kuivaa no sekään ei ole ongelma ku laittaa öljyn kierron vaan laatikkoon.....
                  Eikös tuollaisen turbo supran 6-vaihteinen laatikko ole melko lailla sama kuin E36 M3:sen 6-vaihteinen. Toyotan R154 ei taida enää kestää näitä vääntöjä lähellekkään.

                  Tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta näyttäisi tuo ZF GS6-53DZ laatikko, sillä tässäkin on semmoinen kestänyt moitteetta:


                  Tehoa 1016Hv koneelta ja vääntöä vaivaiset 1180Nm
                  Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                  Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                  Power2Drift Team

                  Comment

                  • Jolli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2556
                    • Virolahti

                    #10
                    TH700 laatikko on varmaan tarkemmalta nimeltään TH700R4 joka löytyy noista 87-> GM konsernin autoista ainakin, mm. Pontiac Trans-Am GTA
                    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                    PM tavoittaa, puhelimella ei.

                    Comment

                    • 2bar..ahhh
                      BTCF Honorary Member
                      • Nov 2004
                      • 3352
                      • haapavesi

                      #11
                      Originally posted by PPmotor View Post
                      Ei aivan auennut pikaisella googletuksella tämä TH400. Ilmeisesti kuitenkin siis automaatteja joihin saatavilla jotain manuaalikoneisto kittejä? Ei ehkä driftingiin optimaalinen, jossa silloin tällöin kytkinpotkua joutuu käyttämään.



                      Eikös tuollaisen turbo supran 6-vaihteinen laatikko ole melko lailla sama kuin E36 M3:sen 6-vaihteinen. Toyotan R154 ei taida enää kestää näitä vääntöjä lähellekkään.

                      Tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta näyttäisi tuo ZF GS6-53DZ laatikko, sillä tässäkin on semmoinen kestänyt moitteetta:


                      Tehoa 1016Hv koneelta ja vääntöä vaivaiset 1180Nm
                      muistan lukeneeni et japsit on parantanut synkroja noihin supran lootiin ainakin. Tremekki on kyl aikalailla samallainen ilman synkron vaihtoja yhtä kankee vaihtaa ku getrakit..
                      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                      Comment

                      • HeiSy
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 260
                        • Suomi

                        #12
                        Periaatteessahan melkein kaikkiin automaatteihin saa muutettua venttiilikoneiston manuaalitoimiseks jos vaan on ammattitaitonen laatikon tekijä, mutta eipä taida kolmevaihteinen TH400:n olla driftingiin paras mahdollinen

                        Mutta jos kestävää laatikkoa haetaan niin tämä 6.5td kuorma-auto vaneissa ollut TH400:n varmaan kestävimpiä. Jostain olin lukevinani et noin 2000kg painavassa jenkkiautossa missä on 1600Nm vääntöä olis toi laatikko vahvistettuna kestäny moitteetta

                        Comment

                        • Soiled
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3216
                          • Mystinen Kuopio

                          #13
                          Jos yhtään kustannustehokkaasti haluaa hommaa tehdä niin silloin ZF GS6-53DZ. Itse ainakin seuraavaksi laitan tuon lootan oman ässän jatkeeksi, kun varalla olevat 5 loviset E36 ämmän laatikot loppuu. Supran 6-lovinen laatikko on pirun kallis (~3te) hajoitettavaksi ja saatavuus myös ongelmallista. Eikä loppujaan edes mitenkään järkevää, kun lootaa joutuu modaamaan jokatapauksessa.
                          Mystinen.Fi @ FB
                          IG @tarmohanninen
                          http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                          Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                          Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                          Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3196
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Mä olen elänyt käsityksessä, että E31:n S6S560G ois se kestävin ja nimenomaan samaa settiä kuin Supran loota. Näitähän sai uutenakin alle 2ke vielä joku vuosi sitten jostain getrakin alesta.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #15
                              Mistä sai melkeen ilmaseks?!? Käytettynä ebayssä 3000$ huutavat..

                              Comment

                              Working...
                              X