Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i alkoi kolisemaan ja sammui

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #16
    Se on sen oman pienen egon pönkittäminen tällä palstalla kova juttu..

    Topikin aloittaja vois sit kertoa miten kävi lopulta.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #17
      Käynnyt mikä käynnyt ja ei paljon varmaan houkuta kirjoittamaan mikä sieltä leipoi, jos joka toinen reply on vittuilua...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • ike24
        BTCF Member
        • Mar 2011
        • 957
        • haapavesi

        #18
        Ne on v8 miehet erikseen. Yhestä lohkosta kiertokanki tuli läpi.

        Comment

        • turbopuusti
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 823
          • Lahti

          #19
          Varsinaisesta viasta vaikea sanoa muutakuin että:

          1) ei johdu polttoaineesta

          2) takuuvarmasti jokin mekaaninen vika moottorissa

          Diesel polttoaine ei tee bensamoottorissa kuin sen että ei yksinkertaisesti käy tai käy erittäin huonosti. Puristukset ei riitä dieselin sytyttämiseen. Sulla ilmeisesti sattunut huono tsäkä että samaan aikaan tullut tuo mekaaninen vika ja siksi hämää.

          Katso ensimmäisenä tuo jakoketjun kunto öljykorkista kurkaten kun on näissä moottoreissa tyyppivika. Joko jakoketju loikannut tai hyytynyt öljyn kierron ongelmiin. Öljypumpun kiinnitys ainakin m60 moottoreissa tyyppivika myös.

          Tuosta jakoketjun hyppäämisestä taisteltu tälläkin foorumilla vaikka kuinka ja paljon. Maalaisjärjellä ajatellen se pystyy tuon tekemään tarpeeksi vikaantuessaan. Kun näin käy niin sotkee käsittääkseni ajoituksen (vertaa kampuran ja nokan signaaleja) ja sytty menee myöhäiselle-> käy päin vittua tai ei ollenkaan plus että venat saattaa osua mäntiin.

          Sikäli hyvä jos vielä moottori pyörii eli saattaa olla ettei mitään ole vielä peruuttamattomasti rikkoutunut, mutta huonolta kuulostaa...
          Last edited by turbopuusti; 04-11-2013, 07:42.
          e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

          Comment

          • jaskap
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 526
            • Finland Rovaniemi

            #20
            kolina perkele.

            Tere

            Voihan diesel periaatteessa ohentaa moottoriöljyn, kun ei pala. Muistaakseni näitä on joskus käynyt kaasarivehkeissä, mutta että modernissa suihkutusmoottorissa. Voisi selittää myös laahaimen tuhon.
            Ettei olisi öljypumppu irronnut? Mikä oli aiheuttaja ? Jaksamista ,vielä se aurinko paistaa ...
            Last edited by jaskap; 13-11-2013, 20:37.
            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
            e32 750 iA -88 DoubleSex.
            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
            e32 735 1/18
            e34 M5 1/18
            e24 635 Csi 1/18
            e9 3.0 CSi 1/18
            e31 850 Csi

            Comment

            • Slome
              Bimmer Rookie
              • Mar 2013
              • 53
              • Jyväskylä

              #21
              Onkos tästä lisää tietoa saatu, että mikä siellä hajoamisen aiheutti? :think

              Comment

              • Daa Daa
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 908
                • Jyväskylä

                #22
                Mulle kelpais se hajonnut pata, eikä ole edes väliä että mitä sieltä on rikki, menee tutkimus ja mittaus käyttöön..

                Comment

                • 2bar..ahhh
                  BTCF Honorary Member
                  • Nov 2004
                  • 3351
                  • haapavesi

                  #23
                  Originally posted by Daa Daa View Post
                  Mulle kelpais se hajonnut pata, eikä ole edes väliä että mitä sieltä on rikki, menee tutkimus ja mittaus käyttöön..
                  kerroppa enemmän :think:think vaikka privana ite täs vuosia noitten kan spelannu...
                  €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                  Comment

                  • Apk
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 106

                    #24
                    Nostetaan tämä vanha aihe jälleen ylös. Jakopään laahaimethan sieltä oli rikki. Kaikkien kolmen laahaimen muoviosat löytyivät öljypohjasta. Jako on todennäköisesti päässyt sen seurauksena hyppäämään (kiristimestä loppunut kiristysvara?).
                    Miten voin selvittää venttiilien ja mäntien kunnon irroittamatta sylinterikansia? Onko puristuspaine- ja ohivuotomittaukset ainoat vaihtoehdot? Voiko kumpaakaan mittausta suorittaa mikäli koneessa ei ole öljyä ja jakopään/venttiilikopan suojakannet ovat irti?

                    Comment

                    • Byge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2013
                      • 249
                      • Oulu

                      #25
                      Puristusmittauksella varmaan selviää helpoiten. Jos on venat mutkalla niin puristuksien uupumisen huomaa jo melkein käsikopelolla tai sitten kone ei välttämättä pyöri ollenkaan jos se on kiinni asti jumittanut. suosittelen kuitenkin käyttämään kannen irti. Pieni paha homma verrattuna siihen että joutuu kerran kasattua taas purkamaan alkutekijöihin ja uusimaan venttiilejä.
                      Nykyiset:
                      520i

                      Entiset:
                      316i
                      520i

                      Comment

                      • Daa Daa
                        BTCF Member
                        • Aug 2004
                        • 908
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Onko sulla jo uudet jakopään kamat paikoillaan?

                        Puristuspaine mittausta on vähän huono tehdä vaurioituneelle moottorille kun moottoria pitäisi päästä pyörittämään startilla.

                        Ainoa oikea tapa todeta vauriot on ohivuotomittaus ja endoskooppi. Ohivuotomittauksen pystyy tekemään myös osittain puretulle moottorille.

                        Mutta voin luvata että venttiileitä on mutkalla useita. Männät saattaa olla ehjinä jos hyvin käy, kangetkin yleensä säilyy ehjänä, mutta kangenlaakerit suosittelen vaihtamaan. Jos tuon korjaamista haaveilee niin rahaa kannattaa varata 1500-2000e riippuen vaurioista ja koneistus kuluista. Vaihtomoottorin saa jostain purkupelistä huomattavasti halvemmalla.

                        Ja mulle kelpaa se hajonnut pata syvällisempiin tutkimuksiin.

                        Comment

                        • Apk
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 106

                          #27
                          Originally posted by Daa Daa View Post
                          Onko sulla jo uudet jakopään kamat paikoillaan?

                          Puristuspaine mittausta on vähän huono tehdä vaurioituneelle moottorille kun moottoria pitäisi päästä pyörittämään startilla.

                          Ainoa oikea tapa todeta vauriot on ohivuotomittaus ja endoskooppi. Ohivuotomittauksen pystyy tekemään myös osittain puretulle moottorille.

                          Mutta voin luvata että venttiileitä on mutkalla useita. Männät saattaa olla ehjinä jos hyvin käy, kangetkin yleensä säilyy ehjänä, mutta kangenlaakerit suosittelen vaihtamaan. Jos tuon korjaamista haaveilee niin rahaa kannattaa varata 1500-2000e riippuen vaurioista ja koneistus kuluista. Vaihtomoottorin saa jostain purkupelistä huomattavasti halvemmalla.

                          Ja mulle kelpaa se hajonnut pata syvällisempiin tutkimuksiin.
                          Uusia osia ei ole vielä ostettu. Jakopää on tällä hetkellä purettuna moottorista. Sylinterikannet on kiinni moottorissa. Tilasin kuitenkin jo ajoitustyökalun jolla saa jaon kohdalleen.
                          Tuolla ohivuotomittarilla ja endoskoopilla tosiaan näkisi kansia irrottamatta onko venttiileitä päässyt solmuun. Onko kuitenkaan järkevää ostaa ohivuotomittaria ja endoskooppia mikäli jako on päässyt hyppäämään ja moottori sammunut?
                          Tarkoittaako se tosiaan 100% varmuudella sitä, että venttiilit on solmussa m62 moottorissa?
                          Nyt siis faktatietoa ostanko ohivuotomittarin/endoskoopin vai irrotanko suoraan sylinterikannet?

                          Tarkoitus on kuitenkin korjata tuo moottori, joten myytävänä se ei ole .

                          Comment

                          • mrrk
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 515
                            • Satakunta.

                            #28
                            Oliko alumiinipurua suodattimessa/öljypohjassa?

                            Jos on oikein hyvää tuuria niin voi olla että venttiilien kosketus mäntiin on ollut niin kevyt että ei olisi vääntynyt mutta enpä usko.

                            Noita m62 mistä jako on hypännyt niin purin 4 viime talvena ja kaikissa oli osa venttiileistä solmussa.

                            Käyt lainaamassa jostain ohivuotomittarin

                            Comment

                            • Apk
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 106

                              #29
                              Originally posted by mrrk View Post
                              Oliko alumiinipurua suodattimessa/öljypohjassa?

                              Jos on oikein hyvää tuuria niin voi olla että venttiilien kosketus mäntiin on ollut niin kevyt että ei olisi vääntynyt mutta enpä usko.

                              Noita m62 mistä jako on hypännyt niin purin 4 viime talvena ja kaikissa oli osa venttiileistä solmussa.

                              Käyt lainaamassa jostain ohivuotomittarin
                              Alumiinipurua oli aika runsaasti öljypohjassa. Löysällä ollut ketju oli raapinut laahaimista ja jakopään kotelosta alumiinia irti. Onko tuo alumiinipuru voinut tehdä tuhoa?
                              Tilasin ohivuotomittarin. Täytyy tehdä ohivuomittaus ennen kuin irrotan sylinterikannet. Onko ohivuoto aina 100% luokkaa mikäli venttiilit ovat mutkalla?

                              Comment

                              • 2bar..ahhh
                                BTCF Honorary Member
                                • Nov 2004
                                • 3351
                                • haapavesi

                                #30
                                Originally posted by Apk View Post
                                Alumiinipurua oli aika runsaasti öljypohjassa. Löysällä ollut ketju oli raapinut laahaimista ja jakopään kotelosta alumiinia irti. Onko tuo alumiinipuru voinut tehdä tuhoa?
                                Tilasin ohivuotomittarin. Täytyy tehdä ohivuomittaus ennen kuin irrotan sylinterikannet. Onko ohivuoto aina 100% luokkaa mikäli venttiilit ovat mutkalla?
                                kyl mää lähtisin ottaan kannet vaan ylös sieltä .. jos sitä alumiinin silippua on paljon sioellä niin olempä nähnyt senkin et se on lentänyt jakopään mukana kansiin asti....

                                ei noihin niin kauneeha tiivistesarjat ja pultit maksa et kannattas ottaa risikä.
                                €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎