2) takuuvarmasti jokin mekaaninen vika moottorissa
Diesel polttoaine ei tee bensamoottorissa kuin sen että ei yksinkertaisesti käy tai käy erittäin huonosti. Puristukset ei riitä dieselin sytyttämiseen. Sulla ilmeisesti sattunut huono tsäkä että samaan aikaan tullut tuo mekaaninen vika ja siksi hämää.
Katso ensimmäisenä tuo jakoketjun kunto öljykorkista kurkaten kun on näissä moottoreissa tyyppivika. Joko jakoketju loikannut tai hyytynyt öljyn kierron ongelmiin. Öljypumpun kiinnitys ainakin m60 moottoreissa tyyppivika myös.
Tuosta jakoketjun hyppäämisestä taisteltu tälläkin foorumilla vaikka kuinka ja paljon. Maalaisjärjellä ajatellen se pystyy tuon tekemään tarpeeksi vikaantuessaan. Kun näin käy niin sotkee käsittääkseni ajoituksen (vertaa kampuran ja nokan signaaleja) ja sytty menee myöhäiselle-> käy päin vittua tai ei ollenkaan plus että venat saattaa osua mäntiin.
Sikäli hyvä jos vielä moottori pyörii eli saattaa olla ettei mitään ole vielä peruuttamattomasti rikkoutunut, mutta huonolta kuulostaa...
Voihan diesel periaatteessa ohentaa moottoriöljyn, kun ei pala. Muistaakseni näitä on joskus käynyt kaasarivehkeissä, mutta että modernissa suihkutusmoottorissa. Voisi selittää myös laahaimen tuhon.
Ettei olisi öljypumppu irronnut? Mikä oli aiheuttaja ? Jaksamista ,vielä se aurinko paistaa ...
e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Nostetaan tämä vanha aihe jälleen ylös. Jakopään laahaimethan sieltä oli rikki. Kaikkien kolmen laahaimen muoviosat löytyivät öljypohjasta. Jako on todennäköisesti päässyt sen seurauksena hyppäämään (kiristimestä loppunut kiristysvara?).
Miten voin selvittää venttiilien ja mäntien kunnon irroittamatta sylinterikansia? Onko puristuspaine- ja ohivuotomittaukset ainoat vaihtoehdot? Voiko kumpaakaan mittausta suorittaa mikäli koneessa ei ole öljyä ja jakopään/venttiilikopan suojakannet ovat irti?
Puristusmittauksella varmaan selviää helpoiten. Jos on venat mutkalla niin puristuksien uupumisen huomaa jo melkein käsikopelolla tai sitten kone ei välttämättä pyöri ollenkaan jos se on kiinni asti jumittanut. suosittelen kuitenkin käyttämään kannen irti. Pieni paha homma verrattuna siihen että joutuu kerran kasattua taas purkamaan alkutekijöihin ja uusimaan venttiilejä.
Puristuspaine mittausta on vähän huono tehdä vaurioituneelle moottorille kun moottoria pitäisi päästä pyörittämään startilla.
Ainoa oikea tapa todeta vauriot on ohivuotomittaus ja endoskooppi. Ohivuotomittauksen pystyy tekemään myös osittain puretulle moottorille.
Mutta voin luvata että venttiileitä on mutkalla useita. Männät saattaa olla ehjinä jos hyvin käy, kangetkin yleensä säilyy ehjänä, mutta kangenlaakerit suosittelen vaihtamaan. Jos tuon korjaamista haaveilee niin rahaa kannattaa varata 1500-2000e riippuen vaurioista ja koneistus kuluista. Vaihtomoottorin saa jostain purkupelistä huomattavasti halvemmalla.
Ja mulle kelpaa se hajonnut pata syvällisempiin tutkimuksiin.
Puristuspaine mittausta on vähän huono tehdä vaurioituneelle moottorille kun moottoria pitäisi päästä pyörittämään startilla.
Ainoa oikea tapa todeta vauriot on ohivuotomittaus ja endoskooppi. Ohivuotomittauksen pystyy tekemään myös osittain puretulle moottorille.
Mutta voin luvata että venttiileitä on mutkalla useita. Männät saattaa olla ehjinä jos hyvin käy, kangetkin yleensä säilyy ehjänä, mutta kangenlaakerit suosittelen vaihtamaan. Jos tuon korjaamista haaveilee niin rahaa kannattaa varata 1500-2000e riippuen vaurioista ja koneistus kuluista. Vaihtomoottorin saa jostain purkupelistä huomattavasti halvemmalla.
Ja mulle kelpaa se hajonnut pata syvällisempiin tutkimuksiin.
Uusia osia ei ole vielä ostettu. Jakopää on tällä hetkellä purettuna moottorista. Sylinterikannet on kiinni moottorissa. Tilasin kuitenkin jo ajoitustyökalun jolla saa jaon kohdalleen.
Tuolla ohivuotomittarilla ja endoskoopilla tosiaan näkisi kansia irrottamatta onko venttiileitä päässyt solmuun. Onko kuitenkaan järkevää ostaa ohivuotomittaria ja endoskooppia mikäli jako on päässyt hyppäämään ja moottori sammunut?
Tarkoittaako se tosiaan 100% varmuudella sitä, että venttiilit on solmussa m62 moottorissa?
Nyt siis faktatietoa ostanko ohivuotomittarin/endoskoopin vai irrotanko suoraan sylinterikannet?
Tarkoitus on kuitenkin korjata tuo moottori, joten myytävänä se ei ole .
Jos on oikein hyvää tuuria niin voi olla että venttiilien kosketus mäntiin on ollut niin kevyt että ei olisi vääntynyt mutta enpä usko.
Noita m62 mistä jako on hypännyt niin purin 4 viime talvena ja kaikissa oli osa venttiileistä solmussa.
Käyt lainaamassa jostain ohivuotomittarin
Alumiinipurua oli aika runsaasti öljypohjassa. Löysällä ollut ketju oli raapinut laahaimista ja jakopään kotelosta alumiinia irti. Onko tuo alumiinipuru voinut tehdä tuhoa?
Tilasin ohivuotomittarin. Täytyy tehdä ohivuomittaus ennen kuin irrotan sylinterikannet. Onko ohivuoto aina 100% luokkaa mikäli venttiilit ovat mutkalla?
Alumiinipurua oli aika runsaasti öljypohjassa. Löysällä ollut ketju oli raapinut laahaimista ja jakopään kotelosta alumiinia irti. Onko tuo alumiinipuru voinut tehdä tuhoa?
Tilasin ohivuotomittarin. Täytyy tehdä ohivuomittaus ennen kuin irrotan sylinterikannet. Onko ohivuoto aina 100% luokkaa mikäli venttiilit ovat mutkalla?
kyl mää lähtisin ottaan kannet vaan ylös sieltä .. jos sitä alumiinin silippua on paljon sioellä niin olempä nähnyt senkin et se on lentänyt jakopään mukana kansiin asti....
ei noihin niin kauneeha tiivistesarjat ja pultit maksa et kannattas ottaa risikä.
Comment