Announcement

Collapse
No announcement yet.

540i alkoi kolisemaan ja sammui

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mrrk
    BTCF Member
    • Sep 2007
    • 515
    • Satakunta.

    #31
    Originally posted by Apk View Post
    Alumiinipurua oli aika runsaasti öljypohjassa. Löysällä ollut ketju oli raapinut laahaimista ja jakopään kotelosta alumiinia irti. Onko tuo alumiinipuru voinut tehdä tuhoa?
    Tilasin ohivuotomittarin. Täytyy tehdä ohivuomittaus ennen kuin irrotan sylinterikannet. Onko ohivuoto aina 100% luokkaa mikäli venttiilit ovat mutkalla?

    Laakerit vaihtoon ja kunnollinen puhdistus. Sitä purua on sitten joka paikassa.

    Mielestäni putsasin oman motin joka paikasta kunnolla ja moneen kertaan niin silti tuli aika paljon purua öljypohjaan ekan lämmityskäytön jälkeen

    Comment

    • Apk
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 106

      #32
      Irrotin sytytystulpat ja huomasin että vitossylinterissä oli runsaasti jäähdytysnestettä. Eli kannet pitää nyt joka tapauksessa irrottaa.
      Irrotin jo imusarjan ja silmämääräisesti katsottuna imuventtiilit vaikuttivat suorilta imuaukosta katsottuna.

      Miten kannet on helpointa irrottaa? Pakosarjan kanssa vai ilman? Näytti todella ahtaalta mikäli koittaa irrottaa pakosarjat kannesta moottorin ollessa paikallaan.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #33
        Originally posted by Apk View Post
        Irrotin sytytystulpat ja huomasin että vitossylinterissä oli runsaasti jäähdytysnestettä. Eli kannet pitää nyt joka tapauksessa irrottaa.
        Irrotin jo imusarjan ja silmämääräisesti katsottuna imuventtiilit vaikuttivat suorilta imuaukosta katsottuna.

        Miten kannet on helpointa irrottaa? Pakosarjan kanssa vai ilman? Näytti todella ahtaalta mikäli koittaa irrottaa pakosarjat kannesta moottorin ollessa paikallaan.

        Eikai tota konetta ole mitään järkeä lähteä edes purkamaan? Purkuautosta konetta tilaukseen, ja myy muutamalla satasella tuon vanhan jollekin osiksi...

        http://www.bildelsbasen.se/index.php...111&pc1=120&vc[0]=111106100&vcx=1538&pc[0]=120101100&q=Ert+Z-Nummer&parttype_id[0]=&partquality_function=&partquality_finish=&compan y_id=&county_id=&f_vehiclemodelyear=&t_vehiclemode lyear=&t_vehicleeumile=&t_partprice=&filter=540


        Edit: ei näköjään toimi linkki, mutta 5000-10000sek on moottoreitä myynnissä.
        Last edited by bemu2000; 16-07-2014, 21:25.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Apk
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 106

          #34
          Tarkoitus on kyllä edelleen korjata tuo moottori jos nyt ei jotain katastrofaalista ilmene .
          Tänään purin 5-8 sylinterikannen (kuljettajan puoleinen).
          Pakosarja lähti tosi helposti irti kannesta (8 pulttia).
          Muutamissa venttiileissä ja männissä oli hyvin kevyet jäljet kosketuksesta (enemmän pakopuolella).
          Vitossylinterissä oli tosiaan jäähdytysnestettä. Pikaisesti vilkaistuna en havainnut kansipahvissa tai kannessa syytä miksi tuolla sylinerissä oli jäähdytysnestettä. Vitossylinterin pakokanavassa oli pieni valkoisia pilkkuja ja venttiilit näyttivät aavistuksen eri värisiltä kuin muissa sylintereissä.
          Mistä tuonne vitossylinteriin on päässyt jäähdytysnestettä? Millaisia jälkiä ja mistä tulisi etsiä vaurioita?

          Kansi kannattaa varmaan käyttää jossain tutkittavana ettei kanteen/venttiileihin ole tullut vaurioita jaon hyppäämisen takia?

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            #35
            Originally posted by Apk View Post
            Tarkoitus on kyllä edelleen korjata tuo moottori jos nyt ei jotain katastrofaalista ilmene .
            Tänään purin 5-8 sylinterikannen (kuljettajan puoleinen).
            Pakosarja lähti tosi helposti irti kannesta (8 pulttia).
            Muutamissa venttiileissä ja männissä oli hyvin kevyet jäljet kosketuksesta (enemmän pakopuolella).
            Vitossylinterissä oli tosiaan jäähdytysnestettä. Pikaisesti vilkaistuna en havainnut kansipahvissa tai kannessa syytä miksi tuolla sylinerissä oli jäähdytysnestettä. Vitossylinterin pakokanavassa oli pieni valkoisia pilkkuja ja venttiilit näyttivät aavistuksen eri värisiltä kuin muissa sylintereissä.
            Mistä tuonne vitossylinteriin on päässyt jäähdytysnestettä? Millaisia jälkiä ja mistä tulisi etsiä vaurioita?

            Kansi kannattaa varmaan käyttää jossain tutkittavana ettei kanteen/venttiileihin ole tullut vaurioita jaon hyppäämisen takia?
            Vinon venttiilin toteat kyllä todella helposti, esim. Kaatamalla bräkleeniä palotilaan kannen ollessa nurinpäin. Jos valuu holona läpi->kiero. Tai sitten venttiili vuotaa muutenvaan. Yleensä venttiilin osuessa mäntään niin että jää jälki, on kyllä venttiili kierossa. Sen näkee kyllä useimmiten silmälläkin.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • 2bar..ahhh
              BTCF Honorary Member
              • Nov 2004
              • 3351
              • haapavesi

              #36
              nää m6x venat ei kestä juuri mitään kosketusta .

              menee kieroon kyl aika herkästi.

              ja ne pakosarjat saa pois sieltä kyl eikokoisilla ja mittaisilla pikkuräikan jatkoila.
              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

              Comment

              • Pretoriaani
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 3842
                • Hyvinkää, Finland

                #37
                Ota nyt vaan se koko patti sieltä keulalta pois, heitä se romulavalle ja osta jostain ehjä. Pienempi ja halvempi vaiva.
                I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  #38
                  Originally posted by Pretoriaani View Post
                  Ota nyt vaan se koko patti sieltä keulalta pois, heitä se romulavalle ja osta jostain ehjä. Pienempi ja halvempi vaiva.
                  Joo. Mutta käytetty m62 lähes aina ihan arvoitus missä kunnossa on. Jos itse remppaa niin saa ehjän ainakin jos osaa. ( itsellä osaamisen kanssa vakavia vaikeuksia)

                  Jos ei laahainta ole vaihdettu niin m62 porsii viimestään 250tkm jälkeen. Joskus 150 riittää, eli on aikamoista tuurinkauppaa kun käytettyjä ostelee, saatta joutua laahaimet vaihtamaan siihenkin, ehkä putsaamaan jokapaikan.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • ike24
                    BTCF Member
                    • Mar 2011
                    • 957
                    • haapavesi

                    #39
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Joo. Mutta käytetty m62 lähes aina ihan arvoitus missä kunnossa on. Jos itse remppaa niin saa ehjän ainakin jos osaa. ( itsellä osaamisen kanssa vakavia vaikeuksia)

                    Jos ei laahainta ole vaihdettu niin m62 porsii viimestään 250tkm jälkeen. Joskus 150 riittää, eli on aikamoista tuurinkauppaa kun käytettyjä ostelee, saatta joutua laahaimet vaihtamaan siihenkin, ehkä putsaamaan jokapaikan.
                    ei ne kyllä missään 250tkm vielä porsi. Menee yli 300tkm. Toki tapauskohtainen varmasti.

                    Comment

                    • mrrk
                      BTCF Member
                      • Sep 2007
                      • 515
                      • Satakunta.

                      #40
                      Originally posted by ike24 View Post
                      ei ne kyllä missään 250tkm vielä porsi. Menee yli 300tkm. Toki tapauskohtainen varmasti.

                      Tottakai tapauskohtaista mutta jos itellä olis m62 niin en ajais metriäkään yli150 tkm jos ei ole ketjua ja laahaimia vaihdettu.

                      On karun näköistä jälkeä kun ketju hakkaa alumiinia laahaimista ja kopista ja lopuksi katkeaa.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #41
                        Ostamistani neljästä jakopäävaurioisesta m62 yksikään ei ole ollut enempää kuin 250 menty.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #42
                          Originally posted by mrrk View Post
                          Tottakai tapauskohtaista mutta jos itellä olis m62 niin en ajais metriäkään yli150 tkm jos ei ole ketjua ja laahaimia vaihdettu.

                          On karun näköistä jälkeä kun ketju hakkaa alumiinia laahaimista ja kopista ja lopuksi katkeaa.
                          Tottahan noihin vaihtomoottoreihin pitää jakopää laittaa, ennenkö koneen heittää paikalleen, jos ei sitten heti laita myyntiin. Sen jälkeen on todennäköisesti pitkään huoletonta ajoa.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #43
                            Poistettu, väärä threadi.
                            Last edited by kalevik; 20-07-2014, 11:33. Reason: väärä paikka
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • Apk
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 106

                              #44
                              Irrotin viikonloppuna myös toisen sylinterikannen. Kaikki pakoventtiilit olivat mutkalla ja männissä oli jäljet.
                              Mitä vaurioita nuo mutkalla olevat venttiilit on voinut aiheuttaa kanteen ja alakertaan?

                              Ajattelin viedä sylinterikannet moottorikoneistamoon tarkistettavaksi.
                              Mitä tarkastuksia ja korjauksia pyydän koneistamoa tekemään? Itse ajattelin ainakin vääntyneiden venttiilien uusimista ja koeponnistusta kansille vitossylinterissä olevan jäähdytysnesteen takia.

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3505
                                • Raisio

                                #45
                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Ostamistani neljästä jakopäävaurioisesta m62 yksikään ei ole ollut enempää kuin 250 menty.
                                Yhden e39 540 perään soittelin ja kilsat oli hiukan 250 alle ja myyjän mukaan koneessa kaikki hienosti eikä tiedossa tehtyä jakopäätä.

                                Kait ne kaikki +200tkm ajetut kasit on liikkuvia aikapommeja.

                                Ostaa joku rempattu tai varata heti 1-2t€ inspection kolomoseen.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎