Announcement

Collapse
No announcement yet.

AutomaattilaatikoidenTurbiineista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #46
    Originally posted by janke View Post
    Ei tietenkään, mut bemareissa?
    Ei edes niissä.

    Comment

    • jarin
      Bimmer Rookie
      • Feb 2010
      • 27
      • turku

      #47
      Pitää olla 5HP 18 turbiini, muut ei sovi edes fyysisesti laatikkoon.
      Tai siis voi sopia paikalleen, mutta ei toimi.

      Turbiinin "kaulan" puolella (siis laatikon puoli) on 6-numeroinen numero, esim. 149 000 , jos tuo täsmää, turbiini on sama. Siis sopii fyysisesti, ja stall- ym. on samat.

      Edit.: Luin aikaisemmat kysymyksesi, tuskin korjautuu pelkällä turbiinilla laatikkosi, ikävä kyllä...
      Last edited by jarin; 17-02-2014, 22:40.

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #48
        Originally posted by jarin View Post
        Pitää olla 5HP 18 turbiini, muut ei sovi edes fyysisesti laatikkoon.
        Tai siis voi sopia paikalleen, mutta ei toimi.

        Turbiinin "kaulan" puolella (siis laatikon puoli) on 6-numeroinen numero, esim. 149 000 , jos tuo täsmää, turbiini on sama. Siis sopii fyysisesti, ja stall- ym. on samat.

        Edit.: Luin aikaisemmat kysymyksesi, tuskin korjautuu pelkällä turbiinilla laatikkosi, ikävä kyllä...
        Kiitos vastauksesta! Täytyy metsästää sitten tuota 5hp18 turbiinia. Meinaatko, että olisi laatikko muutenkin selvä?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • jarin
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 27
          • turku

          #49
          No jos vaihdossa kusasee, jotain muuta vikaa laatikossa.

          Comment

          • ihi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 243
            • Kota

            #50
            Parin eri kuluneen turbiinin "ruumiinavaus".



            Mielenkiintoinen ero GM:n ja ZF:n välillä. Toinen tappaa kuluneena koko lootan ja toinen ilmeisesti vaan ei pidä enää.

            Tuon perusteella GM voi olla kunnon aikapommi vaikkei varsinaisesti edes oireilisikaan vielä kun taas 5hp24/30 voi elää vielä pitkäänkin vaikka vähän luistaisikin.

            Ilmeisesti 5hp18/19 ovat lukkorakenteeltaan tuota GM:ää vastaavia?
            Last edited by ihi; 18-02-2014, 18:24. Reason: Tarkennus

            Comment

            • jarin
              Bimmer Rookie
              • Feb 2010
              • 27
              • turku

              #51
              Originally posted by ihi View Post

              Ilmeisesti 5hp18/19 ovat lukkorakenteeltaan tuota GM:ää vastaavia?
              Periaatteessa sama, GM insinöörit on vaan suuressa viisaudessaan jättäneet yhden laakerin pois. Sama moka, minkä Ford teki 80/90-luvulla ison 7.3 L. Power stroke Dieselin turbiinissa.
              Kestää pienehköissä bensa vapareissa ilman laakeria, ei alhaalta vääntävissä turbodieseleissä.

              Tainnu kyseinen inssi saada monoa Fordilta, ja palkattu GM:älle säästötalkoisiin?
              Fordista nykyisin ko.laakeri taas löytyy.....

              Comment

              • ihi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 243
                • Kota

                #52
                Sen verran pyörittelin tuossa yhtä aukaistua 5HP30 U23 turbiinia käsissä josta pystyi tekemään seuraavat huomiot:

                Männän on/off liikerata on vain noin 1mm
                Kitkapinnassa on kulumisvaraa vain noin 0.7mm ennen kun männän liikerata loppuu-> turbiinin lukko ei käytännössä voi kulua niin loppuun, että siitä olisi haittaa laatikon toiminalle. Eli kitkapintaa on enemmän kun männän liikerataa.

                No nyt sitten kiinnostaisi kovasti tietää, että mahtaako esim. Uusissa 6hp lootissa käytettävissä lukoissa olla sama systeemi? Niissähän on kaiketi tavattu jos jonkinlaista kierrosten heittelyä johtuen turbiinin lukosta tai hydrauliikasta. Oli syynä sitten mektroniikka tai tuo itse kytin, niin helpottaisi vähän hankintapäätösten tekoa, jos tietäisi ettei luistava turbiini tässä tapauksessa välttämättä riko itse vaihteistoa.
                Last edited by ihi; 20-02-2014, 17:59.

                Comment

                • jarin
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2010
                  • 27
                  • turku

                  #53
                  6HP turbiineissa on melko sama periaate kun tossa kuvien 5HP24 turbiinissa. Harvoin muuta vikaa kuin että pinnat lasittuu ja siksi täristää.
                  Ohjauspuoli tekee tuon, kun päästöjen ja pienen kulutuksen vuoksi lukkoa jurnutetaan päälle pienillä kierroksilla.Ne kitkapinnat on uudemmissa todella ohutta hiilikuitua, pelti kuluu ennen puhki, kuin se hiilari.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #54
                    Päivitystä.. Alkaakohan turbiini vedellä nyt todella viimesiään, kun muutaman päivän on raksutus ollut tiessään ja vaihteetkin menee päälle ihan loistavasti
                    Vaihteethan alkoi vaihtua nätisti sen jälkeen, kun pudotin paineita:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #55
                      Jatketaas aihetta. Onko noissa turbiineissa mitään numerosarjaa tai jotain muuta, mistä saisi selville mihin laatikkoon tuprutin käy? Kun, tuntuu että noita turbiineja on monellakin, mutta ei yleensä ole tietoa mistä se on, tai mihin lootaan sopii:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎