Varmaan ihan kivaa. Auto kuitenkin tehty siihen että se kaasu on siellä tulipellissä kiinni eikä milliäkään irti No, eipä se käyttömukavuus ja raaka voima monestikaan ole samassa koneessa..
Siis ihan normi 2.2T:n tavalla tällä etenee liikenteen seassa, mukana pysyy ihan alipaineillakin. Koneessa vakiomännät vakiopuristuksilla. Radalla tuntui pysyvän alueella kohtuu hyvin. Paikaltaan lähdöissä taas melko herkästi voi tippua alueelta jos ei malta ykkösellä paukuttaa rajoittajalle sen verran et ehtii kelaamaan hieman vauhtia ennen kuin heittää kakkosen tupiin. Flat shift paukkuhan tossa auttais kivasti. Mut kyllä siis jos haluais nelikolla linkussa päästää pitävällä alustalla niin sais kyllä olla oikea rattimies asialla, sen verran härö tämmönen ylhäältä heräävä setuppi kuitenki on. Mutta kuten todettu seuraavan säätösession aikana nostetaan rajoitin tonne 8000-8200 ringin hujakoille niin saa hieman laajemmaksi ton tehoalueen.
Jatketaan asian pohdintaa vielä vähä... eli ihan tyytyväinenhän en ole tähän, mutta toisaalta herääminen todennäköisesti paranee vielä muutama sata rpm kun saa seokset kohdalleen, optimoitua ennakot 85:lle ja ahto-ohjauksen Motronicin ohjastaman N75:sen taakse. Nyt mulla on käytössä Turbosmartin mekaaninen säädin joka on ahto-ohjaukseen ehkäpä hieman antiikkinen laitos. Itellähän lisäksi alkaa jo täysin vakion kannen virtaus toimimaan tulppana koneessa. Vastaava kone kunnolla portatulla kannella saa esim. HX52 Pro ahtimen heräämään lähes samoihin kuin vakiokansi HX40 Superilla.
Tässä vertailu hx40super 60mm vs. 66mm kts billet kompurasiipien välillä. Muuta eroa ei ole kuin siipi. Pikkasen loivemmin syttyy billetti mutta 6500rpm jälkeen tuottoa riittää eli rajottimella 2.8bar vs. 2.5bar boosti.
Ihan yleisesti, eikö ainoastaan kuulalaakeriturbo tarvitse kuristimen? Sen voiteluhan ei perustu paineöljyyn? Taas perinteinen liukulaakeriturbo tarvitsee paineöljyn jotta metallipintojen välissä pysyy öljykalvo? Eli näin ollen jos sitä kuristetaan eikö ahtimen saama öljynpaine laske? Ja tästä syystä tiivisteet pitää öljyn paremmin oikeella osastolla. Mutta paljonko ahdin periaatteessa tarvisee öljynpainetta? Siis ei koneelta mitattuna vaan ahdin itse.
Jotenkin ymmärrän että liukulaakeriahdin on periaatteessa itse kuristin, niinkuin kaikki koneen muutkin laakerit on. Eli öljynpaineen pitäisi pysyä kyllä oikeessa paikassa jos kaikki on kunnossa?
Mulla makaa tossa pöydällä borgwarnerin ja schwitzerin sekasikiö.
Mkä on se oikea tapa mitata että millä siivillä ja pakopesällä tämä on? Mitään numeroita ei kyljistä löydy.
"My wheelbolts requiremore torque than your Hondamakes..."
Ite tykkään tietää ahtimesta nyt ainakin imusta ottopään(inducer) ja pakosesta jättöpään(exducer). Näistä saa jo vähä osviittaa mihin teholuokkaan ahdin kuulunee.
Comment