Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleistä ahtimista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasuuu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2011
    • 773
    • Oulu

    #16
    Thuppu, miten mukava on ajella tollaisella tehokäppyrällä?

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3167
      • 47200

      #17
      Varmaan ihan kivaa. Auto kuitenkin tehty siihen että se kaasu on siellä tulipellissä kiinni eikä milliäkään irti No, eipä se käyttömukavuus ja raaka voima monestikaan ole samassa koneessa..

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #18
        Siis ihan normi 2.2T:n tavalla tällä etenee liikenteen seassa, mukana pysyy ihan alipaineillakin. Koneessa vakiomännät vakiopuristuksilla. Radalla tuntui pysyvän alueella kohtuu hyvin. Paikaltaan lähdöissä taas melko herkästi voi tippua alueelta jos ei malta ykkösellä paukuttaa rajoittajalle sen verran et ehtii kelaamaan hieman vauhtia ennen kuin heittää kakkosen tupiin. Flat shift paukkuhan tossa auttais kivasti. Mut kyllä siis jos haluais nelikolla linkussa päästää pitävällä alustalla niin sais kyllä olla oikea rattimies asialla, sen verran härö tämmönen ylhäältä heräävä setuppi kuitenki on. Mutta kuten todettu seuraavan säätösession aikana nostetaan rajoitin tonne 8000-8200 ringin hujakoille niin saa hieman laajemmaksi ton tehoalueen.

        Jatketaan asian pohdintaa vielä vähä... eli ihan tyytyväinenhän en ole tähän, mutta toisaalta herääminen todennäköisesti paranee vielä muutama sata rpm kun saa seokset kohdalleen, optimoitua ennakot 85:lle ja ahto-ohjauksen Motronicin ohjastaman N75:sen taakse. Nyt mulla on käytössä Turbosmartin mekaaninen säädin joka on ahto-ohjaukseen ehkäpä hieman antiikkinen laitos. Itellähän lisäksi alkaa jo täysin vakion kannen virtaus toimimaan tulppana koneessa. Vastaava kone kunnolla portatulla kannella saa esim. HX52 Pro ahtimen heräämään lähes samoihin kuin vakiokansi HX40 Superilla.
        Last edited by Thuppu; 19-05-2014, 17:34.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Guest's Avatar

          #19
          Tässä vertailu hx40super 60mm vs. 66mm kts billet kompurasiipien välillä. Muuta eroa ei ole kuin siipi. Pikkasen loivemmin syttyy billetti mutta 6500rpm jälkeen tuottoa riittää eli rajottimella 2.8bar vs. 2.5bar boosti.




          Tämä siipi jota saa Hevosvoima.com kautta:



          Pakosiipi on molemmissa sama 68mm ja pakopesä T3 20#. Tehoa 2.8bar n.700hv/700nm 66mm Billetillä ja n.650hv 2.5bar hx40superin siivellä.

          Comment

          • Joma
            BTCF Member
            • Feb 2011
            • 1320
            • Masku

            #20
            Mulla m10 kyljessä joku garretin hybridi.

            Ongelmana seuraava, ensin sylki aivan jäätävästi öljyä pakopuolelta läpi putkeen.

            Noh laitettiin paluukanava uusiksi kun letku meni vähän lyttyyn yhdestä kohtaa.

            Nyt on 16mm sisähalkasijalla pienin paluuputken halkasija ja sekin ahtimen laipassa. sekä öljy valuu alaspäin koko matkan ajan.

            Silti tuntuu että tulee ahtimesta läpi öljyä, tai savunahan se nyt vain tulee.

            Pitäisikö koittaa kuristaa ahtimen öljyntuloletkua? Jos niin minkäkokoinen öljyntulo olisi sopiva?

            Ja ahdin pyörii huollon jälkeen ensikertoja.
            E30 M52b28 M122h Amme
            E28 x monta
            E23 728i Ministeri
            E10 1600-2 Garret

            VW LT50 Huoltoajoneuvo
            HD lapio jätskikruiseri

            Comment

            • Guest's Avatar

              #21
              3.0mm kuristin on aika monessa autossa todettu sopivaksi. Myös omassa tuollanen on.

              Comment

              • Joma
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 1320
                • Masku

                #22
                Originally posted by primerap10gtr View Post
                3.0mm kuristin on aika monessa autossa todettu sopivaksi. Myös omassa tuollanen on.
                Juu 2 mm kuristin asennettu onnistuneesti, savut loppu oikeastaan kokonaan.

                Ei vielä muista ongelmista johtuen päässyt koittamaan sen enempää.
                E30 M52b28 M122h Amme
                E28 x monta
                E23 728i Ministeri
                E10 1600-2 Garret

                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                HD lapio jätskikruiseri

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5266
                  • Pirkkala

                  #23
                  Ihan yleisesti, eikö ainoastaan kuulalaakeriturbo tarvitse kuristimen? Sen voiteluhan ei perustu paineöljyyn? Taas perinteinen liukulaakeriturbo tarvitsee paineöljyn jotta metallipintojen välissä pysyy öljykalvo? Eli näin ollen jos sitä kuristetaan eikö ahtimen saama öljynpaine laske? Ja tästä syystä tiivisteet pitää öljyn paremmin oikeella osastolla. Mutta paljonko ahdin periaatteessa tarvisee öljynpainetta? Siis ei koneelta mitattuna vaan ahdin itse.

                  Jotenkin ymmärrän että liukulaakeriahdin on periaatteessa itse kuristin, niinkuin kaikki koneen muutkin laakerit on. Eli öljynpaineen pitäisi pysyä kyllä oikeessa paikassa jos kaikki on kunnossa?

                  korjatkaahan viisaammat.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Joma
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 1320
                    • Masku

                    #24
                    Mulla siis kuulalaakerointi kyseessä jos jäi epäselväksi.
                    E30 M52b28 M122h Amme
                    E28 x monta
                    E23 728i Ministeri
                    E10 1600-2 Garret

                    VW LT50 Huoltoajoneuvo
                    HD lapio jätskikruiseri

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by Joma View Post
                      Mulla siis kuulalaakerointi kyseessä jos jäi epäselväksi.
                      No tuohan selittää. Kuulalaakeriahtimelle 0,4-0,8mm kuristin. Ja linjasuodatin suositeltavaa, menee tommonen pikkureikä tukkoon helposti.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Joma
                        BTCF Member
                        • Feb 2011
                        • 1320
                        • Masku

                        #26
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        No tuohan selittää. Kuulalaakeriahtimelle 0,4-0,8mm kuristin. Ja linjasuodatin suositeltavaa, menee tommonen pikkureikä tukkoon helposti.
                        Hydrauliikkaliikkeestä ilmeisesti kannattaisi kysyä tommosta suodatinta?
                        E30 M52b28 M122h Amme
                        E28 x monta
                        E23 728i Ministeri
                        E10 1600-2 Garret

                        VW LT50 Huoltoajoneuvo
                        HD lapio jätskikruiseri

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5266
                          • Pirkkala

                          #27
                          Originally posted by Joma View Post
                          Mulla siis kuulalaakerointi kyseessä jos jäi epäselväksi.

                          Tätä mietinkin, en vaan tunne noita ahtimen malleja oikein mitenkään.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Powr
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2008
                            • 1589
                            • Kankaanpää

                            #28
                            Nostetaas taas hieman.

                            Mulla makaa tossa pöydällä borgwarnerin ja schwitzerin sekasikiö.
                            Mkä on se oikea tapa mitata että millä siivillä ja pakopesällä tämä on? Mitään numeroita ei kyljistä löydy.
                            "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Ite tykkään tietää ahtimesta nyt ainakin imusta ottopään(inducer) ja pakosesta jättöpään(exducer). Näistä saa jo vähä osviittaa mihin teholuokkaan ahdin kuulunee.

                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Powr
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2008
                                • 1589
                                • Kankaanpää

                                #30
                                Mittailin hätäseen äsken niin imupuolen inducer oli 84 ja pakopuolen exducer 82.
                                Sen tiedän että iso tämä on mutta kuinka iso?
                                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎