Announcement

Collapse
No announcement yet.

mikä subi??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudenorth
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 2415
    • Iisalmi

    #31
    Originally posted by Dae_ View Post
    tuo sattuu muuten olee kohtis hyvä elementti.. ei vaan äänenpaine käytössä..
    eli jos pelkkää ääntä haluaa niin tuo on hyvä ja menee kohtis pieneen suljettuun..
    jos painetta ja laatua niin suosittelen hertzin hxs 300d...
    Hyvä elementtihän tuo Hammer on mutta ei se suljetussa toimi, refleksiin. Amboss taas vastaavasti toimii hyvin suljetussa. Itellä 10" Hammer, 24l kotelo 3" aeroportilla ja hyvin soundaa
    MB W204 C320 CDI
    Kawasaki Ninja ZX-7R

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3399
      • Tre

      #32
      Originally posted by Juhis View Post
      Enpäs ollut kuullutkaan tuollaisesta firmasta aiemmin. Nuo TCsoundsin subbarit näyttäisivät mukavan järeiltä, eikä hinnatkaan ole tuotteiden ulkoasuun ja ominaisuuksiin nähden kohtuuttomat! En tiedä sitten, miten tuollaiset toimivat käytännössä. Paperilla ainakin näyttävät hyvältä.
      Joo nuo TC-soundsit ovat kovassa huudossa varsinkin kotisubeihin. Euroopassa kun tuntuu olevan pääasiassa autohifiä ja kotielementit ovat köykäisiä. Tuolla elementit ovat isoja koolta, pienellä Fs:llä, Qts:llä ja VAS:lla sekä pari kilowatin peak tehonkestolla eli suht ihania pienehköön suljetuun koteloon kotiin.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        #33
        Originally posted by alspe View Post
        Tuolla elementit ovat isoja koolta, pienellä Fs:llä, Qts:llä ja VAS:lla sekä pari kilowatin peak tehonkestolla eli suht ihania pienehköön suljetuun koteloon kotiin.
        Pienellä Qts:lla oleva elementti ehdottomasti kotikäytössä riittävän isoon refleksikoteloon! Ja viritys sinne 22-25Hz tienoille. Ei ne matalimmat äänet muuten tule tarpeeksi lujaa. Ja suljetulla kotelolla vahvistintehoakin menee muuten hukkaan. Harvemmalla kun on kotikäytössä mitään 2000W RMS vahvistimia..
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          #34
          Originally posted by Juhis View Post
          Pienellä Qts:lla oleva elementti ehdottomasti kotikäytössä riittävän isoon refleksikoteloon! Ja viritys sinne 22-25Hz tienoille. Ei ne matalimmat äänet muuten tule tarpeeksi lujaa. Ja suljetulla kotelolla vahvistintehoakin menee muuten hukkaan. Harvemmalla kun on kotikäytössä mitään 2000W RMS vahvistimia..
          Meitä on niin moneen, toiset laittaa refleksiä ja toiset viivevirheetöntä suljettua

          Jos mahdollisuus olisi laittaa ISO kotelo, niin laittaisin sitten 300 litraisen ja viritys jonnekkin 15 Hz:iin. Silloin olisi samalla ikäänkuin subsonicsuodin, olettaen, että alle 15 Hz:n taajuuksia ei löydy juuri mistään levystä ja refleksi kontrolloi elementtiä sen yli olevilla taajuuksilla.

          Ei nuo PA-päätteet paljon maksa, tuossa 2,4 kW hintaan 300 euroa.

          Oma seuraava subbari on varmaan just 60-70 litrainen suljettu 15" + TEHOA ja equkorjausta.

          EDIT: Niin ja 15 Hz:n refleksin suojaus olisi "akustinensubsonic" eikä sähköinen jolloin paljon jauhamaani viivettä ja laatuhäiriötä ei tule

          EDIT2: Niin juu Juhis on siinä oikeassa, että jos katsotaan suoraan parametristä, niin Qts alle 0,4 suositellaan refleksiin. Mutta jos haluaa suht pienen suljetun, niin siihen esim. 0,25 Qts arvolla oleva elementti on omiaan koska kotelon tilavuudesta tulee pieni ja vaste ulottuu silti matalalle (tietenkin loivasti laskien).
          Last edited by alspe; 12-03-2007, 08:11.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19178
            • -

            #35
            Originally posted by alspe View Post
            Meitä on niin moneen, toiset laittaa refleksiä ja toiset viivevirheetöntä suljettua
            Elementin parametrit ja refleksikotelon suunnittelu määräävät hyvin pitkälle, millainen vaihekäyttäytyminen ja ryhmäviive muodostuvat tietylle kotelo + elementti yhdistelmälle. Kaikilla refleksikoteloilla ei ole automaattisesti samanlainen ryhmäviive. Eikä ryhmäviive todellakaan ole ainoa asia, jolla subwoofer ratkaisujen toimivuutta vertaillaan.

            Olet varmasti myös vertaillut pienen suljetun kotelon ja oikein mitoitetun noin 22-25Hz viritetyn refleksikotelon käyttäytymistä 20 - 40Hz taajuusalueella? Ja tutkinut näiden kotelomuotojen säröarvoja samoilla äänenpaineilla? Millaiseen tulokseen olet tullut, jos vertaillaan esimerkiksi 30Hz @ 110dB vapaassa kentässä?

            Originally posted by alspe
            Jos mahdollisuus olisi laittaa ISO kotelo, niin laittaisin sitten 300 litraisen ja viritys jonnekkin 15 Hz:iin. Silloin olisi samalla ikäänkuin subsonicsuodin, olettaen, että alle 15 Hz:n taajuuksia ei löydy juuri mistään levystä ja refleksi kontrolloi elementtiä sen yli olevilla taajuuksilla.
            Jos virität kotelon 22-25Hz:n, niin missään normaalissa musiikissa ei ole niin paljon alle 20Hz taajuuksia, että elementin liikepoikkeaman kanssa tulisi ongelmia. Eikä tarpeeksi järeitä elementtejä käytettäessä liikepoikkeama kasva normaali käytössä todellakaan liian suureksi. Tietysti joku 16-20Hz kohdalla oleva subsonic suodin ei olisi haitaksi, mutta ei noin matalilla viritystaajuuksilla enää välttämätön. Sitä paitsi mikään laadukas 12" tai 15" elementti ei todellakaan tarvitse 300 litraista koteloa, edes kotikäytössä matalalle viritettynä.

            Kannattaisi joskus kokeilla näitä asioita myös käytännössä, eikä pelkästään suunnittelupöydällä pyöritellä ideoita. Joskus kannattaisi myös kuunnella erilaisia laitteistoja. Kuulostavat muuten hämmästyttävästi erilaiselta, kuin ne käyrät tietokoneen ruudulla..

            Originally posted by alspe
            Ei nuo PA-päätteet paljon maksa, tuossa 2,4 kW hintaan 300 euroa.
            Minä haluaisin nähdä sen testin, jossa nuo t.ampin vahvistimet antavat lupaamaansa tehot RMS:nä / puhtaana ja säröttömänä jatkuvana tehona. Sen vain tiedän, että "2 x 1200 W RMS 4 ohm = 300e" on mahdoton yhtälö.

            Originally posted by alspe
            Oma seuraava subbari on varmaan just 60-70 litrainen suljettu 15" + TEHOA ja equkorjausta.

            EDIT: Niin ja 15 Hz:n refleksin suojaus olisi "akustinensubsonic" eikä sähköinen jolloin paljon jauhamaani viivettä ja laatuhäiriötä ei tule
            Jos todella ymmärtäisit äänentoistosta niin paljon, kuin annat ymmärtää, niin tietäisit, minkälaisia ongelmia tuo suunnittelemasi sähköinen korjaus tuo tullessaan.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              #36
              Ei nyt aleta katos vääntämään kättä näistä hommista enkä mä väitä mitään näistä varsinaisesti tietäväni. Viisaammat tulee ja korjaa virheet.

              Sen vaan tiedän, että useat Hifisubbarit, siis luokkaa Velodyne ym. ovat yleensä suljetussa kotelossa laadukkaalla elementillä, tehokkaalla vahvistimella sekä taajuuskorjaimella varustettuja. Enkä puhu taajuuskorjauksesta siinä mielessä, että pitäisi korostaa mitään, vaan lasketaan korostumat ja huonemoodit pois (autossa ja kotona).

              Sen takia sanoin, että 15 Hz + 300 litraa, että myös refleksikotelon vaste saisi laskea kohti matalia taajuuksia. Jos vaste on suora tai korostunut alueella 20-50 Hz, toisto on LUULTAVASTI korostunut ja soi "kauan" eikä hyvin integroidu kaiutimiin.

              Muutamia subbareita rakentaneena suljetut ovat olleet parhaita musiikilla. Ja refleksikin on tullut rakennettua oikein mitoitettuna ja tiiviinä.

              Nää on vaan mun mielipiteet

              EDIT: Ja vielä, että refleksi on varmasti ihan hyvä kotelo oikein tehtynä ja oikeaan tarkoitukseen. Eihän niitä muuten olisi maailma väärällään.
              Last edited by alspe; 12-03-2007, 08:41.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                #37
                Originally posted by alspe View Post
                Ei nyt aleta katos vääntämään kättä näistä hommista
                Pitäähän eriäviä mielipiteitä aina olla. Muuten ei tule keskustelua!

                Originally posted by alspe
                Sen vaan tiedän, että useat Hifisubbarit, siis luokkaa Velodyne ym. ovat yleensä suljetussa kotelossa laadukkaalla elementillä, tehokkaalla vahvistimella sekä taajuuskorjaimella varustettuja. Enkä puhu taajuuskorjauksesta siinä mielessä, että pitäisi korostaa mitään, vaan lasketaan korostumat ja huonemoodit pois (autossa ja kotona).
                Väittäisin, että tähän on syynä muutama aika helposti selitettävä asia. Ensiksikin refleksikotelo vaatii suhteessa laadukkaamman elementin. Eli isommalla ja voimakkaammalla magneetilla. Ja yleensä pienemmällä Qts arvolla olevat elementit toimivat paremmin refleksissä. Suljetussa kotelossa se ei ole niin justiinsa.

                Toisekseen kotelon koko. Liian isolla kotelolla hellasärön vuoksi subwoofer saattaa jäädä kaupan hyllylle. Keskimääräinen kuluttaja ei ole valmis laittamaan 150 litran subbarikoteloa olohuoneeseen. Samoin täytyy huomioida valmistajan valmistus ja kuljetuskustannukset. Pienempi kotelo on halvempi valmistaa, koska siihen ei tarvita niin paljoa materiaalia. Samoin pienempi kotelo on suhteessa kevyempi ja kuljetuskustannukset ovat pienemmät. Tähän auttaa myös pienempi koko.


                Originally posted by alspe
                Muutamia subbareita rakentaneena suljetut ovat olleet parhaita musiikilla. Ja refleksikin on tullut rakennettua oikein mitoitettuna ja tiiviinä.
                Suljettu kotelo on hyvä vaihtoehto varsinkin pienemmissä autoissa, jossa bassot korostuvat teoriassa 12dB/oktaavi tietyn rajataajuuden alapuolella. Eli suljetun kotelon laskeva vasta oikeaa itsestään. Tämä johtuu auton sisätilavuuden pienuudesta ja subwooferin toiminta autokäytössä on täysin erilainen, kuin suuremmissa tiloissa.

                Vapaassa kentässä taas mitään matalien taajuuksien vahvistumista ei tapahdu. Ja kotikäytössäkin lähinnä seisovat aallot korostavat ja vaimentavat tiettyjä taajuuksia, joten ei ole mitään takuita, mille taajuuksille vaimentumat ja korostumat sattuvat. Ne kun riippuvat huoneen mitoista, rakennusmateriaaleista, huoneen sisällöstä ja monesta muusta asiasta. Kahta samanlaista huonetta kun ei ole. Jos ei nyt puhuta jostain sosialistisen Suomen standardien mukaisista opiskelijasoluista..

                Yllä esitettyjen seikkojen vuoksi suljettu kotelo ei yleensä anna tarpeeksi matalille taajuuksille ulottuvaa bassotoistoa, vaan viimeistään 20-30Hz taajuudet jäävät toivottoman vaimentuneiksi. Ja autokäyttöön tarkoitetuilla elementeillä jo 40-50Hz voi olla tuntuvasti vaimentunut.

                Suljetussa kotelossa siis tarvitaan matalimmilla taajuuksilla jopa kymmenien desibelien korjausta, jotta vasteesta saataisiin tarpeeksi suora. Joka käytännössä johtaa siihen tilanteeseen, että kun esimerkiksi 80Hz taajuutta soitetaan 10 watin teholla ja tulee yhtä voimakas 20Hz taajuus, tarvitaan yhtäkkiä tuhansien wattien tehoa.. ja elementiltä tehonkestoa sekä riittävää liikepoikkeamaa.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3399
                  • Tre

                  #38
                  Originally posted by Juhis View Post


                  Kannattaisi joskus kokeilla näitä asioita myös käytännössä, eikä pelkästään suunnittelupöydällä pyöritellä ideoita. Joskus kannattaisi myös kuunnella erilaisia laitteistoja. Kuulostavat muuten hämmästyttävästi erilaiselta, kuin ne käyrät tietokoneen ruudulla..



                  Minä haluaisin nähdä sen testin, jossa nuo t.ampin vahvistimet antavat lupaamaansa tehot RMS:nä / puhtaana ja säröttömänä jatkuvana tehona. Sen vain tiedän, että "2 x 1200 W RMS 4 ohm = 300e" on mahdoton yhtälö.



                  Jos todella ymmärtäisit äänentoistosta niin paljon, kuin annat ymmärtää, niin tietäisit, minkälaisia ongelmia tuo suunnittelemasi sähköinen korjaus tuo tullessaan.
                  Vielä tähän palatakseni, on mielestäni täysin turhaa alkaa arvioimaan muiden tietoja ja kokemuksia tällaisten nettikeskusteluiden perusteella. Itselle ainakin riittää omat tiedot, en ala arvostelemaan toisten osaamista. Missään vaiheessa en ole epäillyt sinun tietoja äänentoistossa koska tiedät asiasta. Esitän vain omat mieltymyset musiikkilaitteistojen suhteen.

                  Subbareita ja kaiuttimia on tullut rakenneltua ja kuunneltua, mistä sinä tiedät etten olisi mitään rakennellut? Itse en ainakaan tiedä mitä sinä olet rakennellut joten en ala sitä netissä vatvomaan.

                  Ja lopuksi vielä mittauksia. 1836 W 8ohm mono alle 0,03% säröllä hintaan 299 euroa. Mikä siis piti olla sinun mukaan sula mahdottomuus. Eikä millään RMS-teholla ole mitään väliä kun musiikkia kuunnellaan.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Tepijr
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2005
                    • 650
                    • Oulu

                    #39
                    Spl Dynamics pro-15d2/15d4 Hinta/laatu suhde hyväksi todettu...

                    Saa Soimaan Todella hyvin digillä ja kunnon refleksi kopalla.
                    Siis ei mikään amisteini pringlespurkkiputki virityksellä, vaan 6,5" airportti jne ja kotelon oikea oppinen viritys...
                    Last edited by Tepijr; 12-03-2007, 20:49.
                    Parhaat pelaa

                    Comment

                    • ToniK
                      Newbiemmer
                      • Oct 2006
                      • 20
                      • Kajaani

                      #40
                      Dynamics

                      Originally posted by Tepijr View Post
                      Spl Dynamics pro-15d2/15d4 Hinta/laatu suhde hyväksi todettu...

                      Saa Soimaan Todella hyvin digillä ja kunnon refleksi kopalla.
                      Siis ei mikään amisteini pringlespurkkiputki virityksellä, vaan 6,5" airportti jne ja kotelon oikea oppinen viritys...
                      niimpä itselläni on 15d2 noin 85L refleksi kotelossa kahdella 4"(110mm) putkella kotelo vaikuttaa sointiin paljon mieluummin vähän liian iso kuin liian pieni isoa on helppo pienentää.
                      Subia ajan Dls A6 4ohmin kuormalla
                      ja hyvinhän tuo 15d2 soi mutta 5-sarjalaisessa(e34) saisi olla jo 2 kappaletta että paine riittäisi minun makuun ex 3-sarjalaisessa(e36) painetta riitti liiaksikin asti

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3399
                        • Tre

                        #41
                        Jaahas pojat, on teillä melkoisia painekoppeja

                        Pikkaisen katsoin teoriassa ohjelmalla mitä kyseinen SPL Dynamicsin pumppu tarjoaa.

                        jakosuodatus 70 Hz. Tehoa ajetaan sisään 1 kW. Suljettu kotelo ottaa hieman enemmän tehoa matalilla taajuuksilla huonomman herkkyyden ansiosta.

                        Harmaa käppyrä 85 refleksi kahdella 105 mm putkella joiden pituus oletetaan 600 mm. Vastaa melko tarkkaan sitä 6,5":n aeroporttia. Viritys on siis 30 Hz. Subsonic suodin DLS:n vahvarista -18 dB @ 25 Hz jotta viritystaajuuden alapuolella ei tapahdu kamalia mitä vakutuuskaan ei korvaa

                        Keltainen käppyrä 50 litran suljettu kotelo.

                        Puhutaan noin 116-102 dB:n paineista vapaakentässä. Siihen vielä auton korostus päälle niin ollaan 120 dB:n paremmalla puolella. Jos tuolla tasolla paine ei riitä niin silloin on kyseessä ilmeisesti äänenpainekisat tai kuulo-/tuntoaistivaurioinen auton kuljettaja. Tai sitten vika on muualla kuin vahvarissa/subbarissa. Eli johdotus ja subbarin sijoitus kontissa+takapenkin eristys.

                        Itse en kahta kertaa miettisi tässäkään mitä tuolla elementillä tekisin autossa. Menisi 50-60 litran suljettuun koteloon jotta subsoniccia ei tarvita. Vaihe- ja viive toistossa pysyy täysin lineaarisena eikä pitäisi jäädä paineistakaan kiinni jos muut asiat on kunnossa. Ainut suljetun heikkous on suuri liikepoikkema. Senkin tosin saa heti puolitettua kun pudottaa tehoja puoleen ja silti paineet laskee vain sen 3 dB.

                        EDIT: Niin ja 1000 watin tehoilla 2x4" putkea 60 cm pitkänä on liian kireä, ilma viuhuu liian lujaa ja tuhisee...
                        Attached Files
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Dae_
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 166
                          • Ksnk

                          #42
                          voi jeesus.... " teoria teoria teoria"

                          TEE NE KOTELOT ja puhu kokemuksella. nyt loppu OT tähän.
                          http://www.impedanz.org

                          http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3399
                            • Tre

                            #43
                            Originally posted by Dae_ View Post
                            voi jeesus.... " teoria teoria teoria"

                            TEE NE KOTELOT ja puhu kokemuksella. nyt loppu OT tähän.
                            No kukin tyylillään, turha sitä on riehua jos et osaa tarkastella asiaa etukäteen. Tee vaan aina 5-6 erilaista koteloa ja poltat niistä huonoimmat saunan pesässä.

                            Nim. juuri yksi subbari valmistui, tosin ei läheskään noin järeästä elementistä.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Dae_
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 166
                              • Ksnk

                              #44
                              Originally posted by alspe View Post
                              No kukin tyylillään, turha sitä on riehua jos et osaa tarkastella asiaa etukäteen. Tee vaan aina 5-6 erilaista koteloa ja poltat niistä huonoimmat saunan pesässä.

                              Nim. juuri yksi subbari valmistui, tosin ei läheskään noin järeästä elementistä.
                              no onha noita sen verran tehty että tietää mitkä asiat toimii ja vaikuttaa mihinkin.. että uskallan jopa sanoa osaavani suunnitella ja tehdä ne itse..
                              http://www.impedanz.org

                              http://www.facebook.com/event.php?eid=121475337927990

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19178
                                • -

                                #45
                                Originally posted by alspe View Post
                                Ja lopuksi vielä mittauksia. 1836 W 8ohm mono alle 0,03% säröllä hintaan 299 euroa. Mikä siis piti olla sinun mukaan sula mahdottomuus. Eikä millään RMS-teholla ole mitään väliä kun musiikkia kuunnellaan.
                                Oho.. nyt täytyy perua puheet tuon vahvistimen osalta! En olis kyllä ikinä uskonut, että tuohon hintaa olisi pitänyt tehot paikkaansa. Mutta näkyy olevan mahdollista, ainakin resistiiviseen kuormaan mitattuna. Harmi, kun reaktiiviseen kuormaan tehtyjä mittauksia ei ole saatavilla.
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎