Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian tiivis kontti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by bemu2000 View Post
    kerroppa tilanne, missä ratkaisevasti vaikuttaa, jos penkin taakse on leikattu reikä? :think
    reijällä tuskin on vaikutusta mutta jos koko pellin oot menny leikkaamaan irti niin sillä luulis jo olevan vaikutusta kun parinkymmenen kilon KIINNITTÄMÄTÖN subbarilaatikko tulee syliin ja miksi se olisi sinne muutenkaan suunniteltu?

    EDIT: joku koriexpertti saa valistaa
    Last edited by Axum; 22-12-2006, 01:56.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #17
      Originally posted by Axum View Post
      reijällä tuskin on vaikutusta mutta jos koko pellin oot menny leikkaamaan irti niin sillä luulis jo olevan vaikutusta kun parinkymmenen kilon KIINNITTÄMÄTÖN subbarilaatikko tulee syliin ja miksi se olisi sinne muutenkaan suunniteltu?

      EDIT: joku koriexpertti saa valistaa
      luitko nyt loppuun tota mun kirjoitusta
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by bemu2000 View Post
        luitko nyt loppuun tota mun kirjoitusta
        En, koska taisit editoida sitä välillä , mutta ymmärsin pointin
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #19
          Originally posted by Axum View Post
          En, koska taisit editoida sitä välillä , mutta ymmärsin pointin
          lisäsin ton reiän teon syyn, mutta siinä kyllä luki jo, että oli pultattu kiinni... eikä tosiaan irrallaan kontissa pyörinyt
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #20
            Originally posted by bemu2000 View Post
            lisäsin ton reiän teon syyn, mutta siinä kyllä luki jo, että oli pultattu kiinni... eikä tosiaan irrallaan kontissa pyörinyt
            jooh.. voisi lukea hieman tarkemmin ja ois voinu juoda muutaman vähemmän
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • racingred
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 256

              #21
              ei sillä reiällä suurta merkitystä ole, jos et paria Db:tä lähde kisoissa lisää hakemaan itse leikkasin aikanaan koko pellin penkin takaa pois ja eipä siinä muu lisääntynyt kun auton oma meteli sisällä...
              No, miten sinulla, lisääntyikö subbarista lähtevä ääniteho auton sisällä noin 50%, kun avasit takaluukun. Kun minun autossa käy juuri näin, eli kun istut autossa sisällä ovet suljettuina subbari päällä, ja jonkun toisen avatessa takaluukun äänen voimakkuus lisääntyy merkittävästi ja painekin hieman.

              Eli tiivis takakontti todellakin kuristaa tehoja pois subbarilta.

              Ja tuolla pellin leikkaamisella nyt yritän hakea sitä että, tuo paine pääsee vapaammin liikkumaan, niin kuin avatessa peräkontin. Ja kun tuo paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee paljon enemmän.

              Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #22
                Originally posted by racingred View Post
                No, miten sinulla, lisääntyikö subbarista lähtevä ääniteho auton sisällä noin 50%, kun avasit takaluukun. Kun minun autossa käy juuri näin, eli kun istut autossa sisällä ovet suljettuina subbari päällä, ja jonkun toisen avatessa takaluukun äänen voimakkuus lisääntyy merkittävästi ja painekin hieman.

                Eli tiivis takakontti todellakin kuristaa tehoja pois subbarilta.

                Ja tuolla pellin leikkaamisella nyt yritän hakea sitä että, tuo paine pääsee vapaammin liikkumaan, niin kuin avatessa peräkontin. Ja kun tuo paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee paljon enemmän.

                Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.
                väittäisin, että kyse on seisovista alloista, mitkä riippuu kotelon paikasta eikä mistään reiistä... tuohon ongelmaan tuskin paljon vaikuttaa vaikka avaisit koko selkänojan. kun avaat kontin ääniaallot kiertävät ulkokautta pisemmän matkan, niin ne vahvistuu. oletko kokeillut vaiheenkääntöä?

                kotona tein subbarin sohvan taakse sopivaksi ja niinhän siinä kävi, että keittiössä ja makkarissa subbari kuului hyvin, mutta sohvalla ollessa vaimeni huomattavasti vaikka subbari oli n.metrin päässä on se vaan uskomatonta... piti sit hakea uutta paikkaa kotelolle.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #23
                  Ei kukaan ole kokeillut tiivistää sitä elementtiä suksiluukun aukkoa vasten? Tai refleksin tapauksessa elementtiä + putkea? Eli ihan lähtökohtaisesti pyrittäisiin paineistamaan se kabiini, kontin sijaan. Isomman elementin tapauksessa kotelon eteen pitäisi tietty puuhata pieni kammio, mutta ei kai se siitä vielä bandpass viritystä tee, ainakaan jos suksiluukkua pitää auki?


                  Originally posted by racingred View Post
                  Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.
                  Tuskin sentään. Muistathan että tehon kaksinkertaistuminen = +3dB?
                  Last edited by Erich; 23-12-2006, 12:09.
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #24
                    Originally posted by Erich View Post
                    Ei kukaan ole kokeillut tiivistää sitä elementtiä suksiluukun aukkoa vasten? Tai refleksin tapauksessa elementtiä + putkea? Eli ihan lähtökohtaisesti pyrittäisiin paineistamaan se kabiini, kontin sijaan. Isomman elementin tapauksessa kotelon eteen pitäisi tietty puuhata pieni kammio, mutta ei kai se siitä vielä bandpass viritystä tee, ainakaan jos suksiluukkua pitää auki?
                    nämäkin vain siinä tilanteessa, jos lähdetään hakemaan max. äänenpainetta kisoja varten tai huikeaa teinijumputusta. äänenlaadun ja matalien toiston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. muuten pätee tuo mitä kirjoitin...
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Ileee
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 1027
                      • Espoo

                      #25
                      Meikäläisellä tulee refleksiputki käsinojan läpi.. Luonnollisesi elementti osoittaa kohti auton keulaa. Hyvin kuuluu! Mielestäni paljon helpompi kuin se hattuhyllyn kanssa kikkailu. Siistimiseksi laitoin penkin ja pellin väliin verhoillun levyn, jossa on sitten reikä putkea varten.
                      __________
                      E92 BMW 335i M-Sport -12

                      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                      Comment

                      • Ileee
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 1027
                        • Espoo

                        #26
                        Vielä sen verran, että kun alkujaan taistelin tuon asian kanssa niin tuskin kuulin että subbari oli edes olemassa siellä takaluukussa eli siinä tosiaan oli todella suuri ero äänen voimakkuudessa.
                        __________
                        E92 BMW 335i M-Sport -12

                        "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #27
                          Originally posted by Ileee View Post
                          Vielä sen verran, että kun alkujaan taistelin tuon asian kanssa niin tuskin kuulin että subbari oli edes olemassa siellä takaluukussa eli siinä tosiaan oli todella suuri ero äänen voimakkuudessa.
                          just tän takia pitää kokeilla koteloa monella kohdalla ja moninpäin, vaikka poikittais, kun kaikki autot on erilaisia. ei ole aina ihan helppoa saada just kuskin paikalle kuulumaan subbari hyvin.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #28
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            äänenlaadun ja matalien toiston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. muuten pätee tuo mitä kirjoitin...
                            Siis hetkinen... Tarkoitatko että laatu kärsii ja matalat eivät toistu jos asentaa niinkuin tuossa kuvailin? Vai että asennustavalla ei ole näihin vaikutusta? Kerro toki lisää kokemuksia, missä kopassa olet testaillut?

                            Mä en vaan periaaatteessa ymmärrä, mikä järki sen kontin paineistamisessa on. Sen vähän perusteella, mitä olen kilpaympyrötä seurannut, niin jengi näyttää pärjäävän ihan hyvin pienemmilläkin elementeillä ja tehoilla, jos subbanen asennetaan eteen, eikä tasojenkaan kanssa tule ongelmia. Pääsee myös vähemmällä vaimentamisella.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • sände
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 412
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Erich View Post
                              Siis hetkinen... Tarkoitatko että laatu kärsii ja matalat eivät toistu jos asentaa niinkuin tuossa kuvailin? Vai että asennustavalla ei ole näihin vaikutusta? Kerro toki lisää kokemuksia, missä kopassa olet testaillut?

                              Mä en vaan periaaatteessa ymmärrä, mikä järki sen kontin paineistamisessa on. Sen vähän perusteella, mitä olen kilpaympyrötä seurannut, niin jengi näyttää pärjäävän ihan hyvin pienemmilläkin elementeillä ja tehoilla, jos subbanen asennetaan eteen, eikä tasojenkaan kanssa tule ongelmia. Pääsee myös vähemmällä vaimentamisella.
                              Mikko varmaan tarkoitti sitä että nuo viritykset ei vaikuta oikeisiin subbari taajuuksiin (<60hz) oikeastaan yhtään kun matalat taajuudet läpäisee pellit sun muut mukisematta! Itekkin aikanaan tein E30:n reiän siihen selkänojaan eikä se mitään muuta auttanut kuin vahvisti rengasmelua. Tieten teini "bassot" on asia erikseen kun eihän niistä edes kuulu oikeasti subbari taajuuksia ollenkaan.

                              Comment

                              • Robi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 7606
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by racingred View Post
                                No, miten sinulla, lisääntyikö subbarista lähtevä ääniteho auton sisällä noin 50%, kun avasit takaluukun. Kun minun autossa käy juuri näin, eli kun istut autossa sisällä ovet suljettuina subbari päällä, ja jonkun toisen avatessa takaluukun äänen voimakkuus lisääntyy merkittävästi ja painekin hieman.

                                Eli tiivis takakontti todellakin kuristaa tehoja pois subbarilta.

                                Ja tuolla pellin leikkaamisella nyt yritän hakea sitä että, tuo paine pääsee vapaammin liikkumaan, niin kuin avatessa peräkontin. Ja kun tuo paine pääsee liikkumaan, niin ääntäkin lähtee paljon enemmän.

                                Ei tässä nyt mistään muutamasta desibelistä ole kyse vaan kymmenistä.
                                E39:ssä on hattuhyllyn alla olevassa pellissä neljä pyöreätä pellinpalasta jotka saa painettua pois. Koita irroittaa ne niin saattaa auttaa jo ongelmaasi. Mulla on omasta ko lätkät irti ja subi kuuluu hyvin sisään eikä kontin aukaisulla ole juuri merkitystä.
                                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                                Tiedustelut priva tai 0452210069

                                Current
                                E61 530d
                                E39 530d
                                E39 520iA
                                E46 330xd
                                E28 528i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎