Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liian tiivis kontti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #31
    Originally posted by sände View Post
    Mikko varmaan tarkoitti sitä että nuo viritykset ei vaikuta oikeisiin subbari taajuuksiin (<60hz) oikeastaan yhtään
    Mitkä viritykset? Onhan se nyt sedan korimallin autossa aivan eri asia, onko se subi kontissa vai kabiinissa. Mun mielestä tossa on aivan perustavaa laatua oleva ero asennustekniikassa. Vai mietinkö asian jotenkin väärin? Kompromissihan se sijoitus loppupeleissä aina on.

    kun matalat taajuudet läpäisee pellit sun muut mukisematta!
    (teoreetikko voisi tuosta jo älähtää, eihän se taajuus mitään läpäise, mutta unohdetaan se...)

    Periaatteessa totta, vaan ei aivan niin yksinkertaista. Muutenhan sillä basson sijoittelullakaan ei olisi mitään käytännön merkitystä, mutta mehän tiedämme, että sillä on.

    Ei tätä foorumia sitten lue kukaan, joka olisi kilpaillut bemarilla esim. Fascan kisoissa? Jos joku on perehtynyt enemmänkin E38/E39 autojen akustiseen käyttäytymiseen niin saa älähtää. Tai jos ei innosta täällä spekuloida aiheesta niin laittakaa vaikka privaa/postia...

    Ihan kuriositeettina, mikä on muuten nykyään teinibasson määritelmä?
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • ColdFusion
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 410
      • Tampere

      #32
      Ihan kuriositeettina, mikä on muuten nykyään teinibasson määritelmä?[/QUOTE]

      Itselle tulee kyllä teinibassosta juurikin mieleen ne kaikista matalimmat taajuudet jotka kuuluu basarin tasasesta jytkeestä ja rakenteet usein resonoi ja paukkuu kivasti mukana, I hate that! Usein juuri esim. halvemman luokan aktiivisubbareissa hifikäytössä on juuri tuo ongelma että se matala jymäys lyö liian kovaa ja korkeemmat subitaajuudet jää sen tasasen paukkeen alle. Mutta toisilla on tästäkin eri mielipide
      E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

      Comment

      • racingred
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 256

        #33
        E39:ssä on hattuhyllyn alla olevassa pellissä neljä pyöreätä pellinpalasta jotka saa painettua pois. Koita irroittaa ne niin saattaa auttaa jo ongelmaasi. Mulla on omasta ko lätkät irti ja subi kuuluu hyvin sisään eikä kontin aukaisulla ole juuri merkitystä.
        Näkyy tosiaan olevan tuollaiset pyöreät palaset, jotka on vain kolmesta kohdasta vähän kiinni hattu hyllyssä. Halkaisija on noin 100mm ja niitä on kaksi kappaletta.

        Onko sulla noita lätkiä sitten 4 kappaletta?
        Minkälainen subi on sulla?
        Meneekö noi reijät sitten kuinka syvälle ja onko siellä vielä mitä kerroksia välillä matkustamotilaan?

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by racingred View Post
          Näkyy tosiaan olevan tuollaiset pyöreät palaset, jotka on vain kolmesta kohdasta vähän kiinni hattu hyllyssä. Halkaisija on noin 100mm ja niitä on kaksi kappaletta.

          Onko sulla noita lätkiä sitten 4 kappaletta?
          Minkälainen subi on sulla?
          Meneekö noi reijät sitten kuinka syvälle ja onko siellä vielä mitä kerroksia välillä matkustamotilaan?
          Mulla oli muistaakseni vielä pari pienempää lätkää. Eli hattuhyllyn ja sen pellin välissä on vain joku vaimennusvaahtomuovi tms. Siitäkin muistaakseni lähti samanlaiset pyöreät palaset irti. Yksinkertaisesti vaan pois ne lätkät..kaikki mitä löytyy niin kuuluu jo paremmin subi sisään.

          Mulla on kaksi 12" elementtiä suljetussa kotelossa. Elementit osoittaa taaksepäin.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • racingred
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 256

            #35
            Ok. Kiitoksia neuvosta, huomenna kokeillaan noiden palasten poistamista ja laittelen tänne miten sitten pelittää.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #36
              Originally posted by Erich View Post
              Mitkä viritykset? Onhan se nyt sedan korimallin autossa aivan eri asia, onko se subi kontissa vai kabiinissa. Mun mielestä tossa on aivan perustavaa laatua oleva ero asennustekniikassa. Vai mietinkö asian jotenkin väärin? Kompromissihan se sijoitus loppupeleissä aina on.



              (teoreetikko voisi tuosta jo älähtää, eihän se taajuus mitään läpäise, mutta unohdetaan se...)

              Periaatteessa totta, vaan ei aivan niin yksinkertaista. Muutenhan sillä basson sijoittelullakaan ei olisi mitään käytännön merkitystä, mutta mehän tiedämme, että sillä on.

              Ei tätä foorumia sitten lue kukaan, joka olisi kilpaillut bemarilla esim. Fascan kisoissa? Jos joku on perehtynyt enemmänkin E38/E39 autojen akustiseen käyttäytymiseen niin saa älähtää. Tai jos ei innosta täällä spekuloida aiheesta niin laittakaa vaikka privaa/postia...

              Ihan kuriositeettina, mikä on muuten nykyään teinibasson määritelmä?
              haeppa vähän teoriaa netistä taajuuksista ja niitten aallonpituuksista ja vaiheista/vaihe-eroista, niin jutellaan sitten lisää... :think

              teinibasso on refleksi kotelolla 50-80Hz alueelle haettu korostus (jumputus)... järkevä subbarin jakotaajuus taas on jossain 50-60Hz paikkeilla ja kotelon viritystaajuus 20-30Hz tai sitten suljettu kotelo. voisin lyödä melkeen vetoa, että nuo alimmat taajuudet vähenee suhteessa ylempiin bassoihin, kun työnnetään elementti eteenpäin käsinojan reiästä ym. vastaavaa. mutta jos on tosiaan tarkoitus vain räjäyttää tärykalvot tai kisailla äänenpaineesta, niin sit voi heittää kotelon vaikka takapenkille ja unohtaa noi äänenlaatu asiat...
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                #37
                tiedän kaverin tampereelta joka on laittanut refleksi putken siitä käsinoja aukosta pellin läpi ja vienyt sen sinne Boksin "kalvo" pintaan. eli läpi boksin sitä en muista oliko putki 100 vai 75mm mut oli yhteisen kaverin mukaan on hyvät paineet. niin ja vehkeistä mitä sillä siellä oli, niin mulla ei ole tietoa. mut toi vois olla yks vaihtoehto. eikä näytäkkään niin pahalta kuin olis leikattu suora reikä konttiin, vaikka toisi kaikkien materiaalien läpi niin että putken pää näkyy.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #38
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  haeppa vähän teoriaa netistä taajuuksista ja niitten aallonpituuksista ja vaiheista/vaihe-eroista, niin jutellaan sitten lisää... :think
                  No voi herraisä... Onko tää joku testi? Et suostu spekuloimaan aiheesta kuin tasoistesi kanssa? Nooh, onneksi mulla on aikaa...

                  En jaksa surffia netissä mokoman takia, kaivan mielummin korvien välistä, sen vähän mitä siellä on. Aallonpituus on aallon etenemisnopeus jaettuna taajuudella. Yleensä väliaineena subbarin ja ihmiskorvan välillä on ilma (toivottavasti), jolloin lämpötilassa föö äänen nopeus voisi olla vaikkapa 330 m/s. Näin ollen 20 Hz taajuudella aallonpituus on 16.5 m. Ei mahdu ainakaan mun autoon sisälle, eli seisovilla aalloilla ei voi perustella vaimentumia/korostumia.

                  Ja edelleen, taajuus ei läpäise yhtään mitään. Ääni on aaltoliikkeen etenemistä väliaineessa. Taajuus on aaltoliikkeen ominaisuus. Matalat taajuudet kuuluvat kontista, koska sub-taajuudet ovat lähempänä rakenteiden ominaistaajuuksia (pellit selkänojassa ja hattuhyllyllä) ja saavat ne värähtelemään mukana. Matalat taajuudet eivät myöskään vaimene ohuissa eristekerroksissa (resonaattorit), jotka kyllä vaimentavat niitä ihmiskorvan herkemmin aistimia taajuuksia.

                  Jos kontti olisi täysin umpinainen ja äärettömän jäykkä, ts. ei lähtisi värähtelmään herätteestä, niin subikaan ei kuuluisi läpi. Mutta tällaista vessaa ei taida tiellä liikkua...

                  Ja edelleen, tuo ehdottamani asennustapa vastaa käsittääkseni tilannetta, jossa kuulija on subbarin kanssa samassa huoneessa. Subbari kontin takanurkassa (sedan korimalli) vastaa tilannetta, jossa subi on naapurihuoneessa ja sitä kuunnellaan seinän läpi. Siitä se vaimentuminen. Bemarien tapauksessa tämä seinä vaan on tukevampaa tekoa kuin riiseissä, joten se vaimeneekin enemmän.


                  Toinen tenttikysymys oli vaiheista? Lukitaan lähtökohdaksi se, mitä on miksattu levylle. Autossa taajuudet toistetaan useilla erilaisilla elementeillä (elementin rakenteellinen viive), jotka sijaitsevat vielä usein kaikki eri etäisyydellä toisistaan (etäisyydestä aiheutuva viive). Toisin sanoen, saadaan viiveiden ja vaiheiden sekamelska. Kaksi ääripäätä on usein subi kontissa ja mid-basso kuljettajan ovessa (esim. 0.5 m vs. 2.5 m), jolloin näiden tarkka liittäminen ilman despiä on aika mahdoton rasti.

                  Menikö läpi? Joko jutellaan lisää?

                  voisin lyödä melkeen vetoa, että nuo alimmat taajuudet vähenee suhteessa ylempiin bassoihin, kun työnnetään elementti eteenpäin käsinojan reiästä ym. vastaavaa.
                  Mutta miksi näin käy? Mikä on teoreettinen tausta tälle?

                  Kyllähän se yleisesti vaikuttaisi siltä, että matalat taajuudet toistuvat autossa sitä voimakkaampina, mitä kauempana subi on kuuntelupaikasta. Mutta miksi näin?


                  mutta jos on tosiaan tarkoitus vain räjäyttää tärykalvot tai kisailla äänenpaineesta, niin sit voi heittää kotelon vaikka takapenkille ja unohtaa noi äänenlaatu asiat...
                  Tekopyhyys on Hifistin kuolemansynti numero yksi... Kaikki hipostelijat hehkuttaa "luonnollista" ja "alas asti ulottuvaa toistoa" sekä myös, että "äänenpaineilla ei ole merkitystä". Vaan ans olla kun rakkaat kilpakumppanit eivät ole näkemässä/kuulemassa, niin johan laitetaan se europoppis jumputtamaan ja väännetään potikat kaakkoon... Nähty on!

                  Kuolemansynti numero kaksi, mikä on toistunut tässäkin topicissa jo monta kertaa, on subjektiivisuus. Henkilö x irroittaa pelliläimäreet hyllyltä ja totetaa homman pelittävän muutoksen jälkeen ihan hyvin. Mutta tämä henkilö x:n "ihan hyvin" ei välttämättä vastaa henkilö y:n käsitystä "ihan hyvästä"...

                  Mulle on ihan vitun sama miltä se taajuusvaste tulee mun kiskossa näyttämään, yritän vain rakentaa järjestelmää mikä kuulostaa hyvältä. Ja tällä hetkellä subeiksi on tulossa 2 kpl 6.5" elementtejä, alipäästö jyrkällä jaolla johonkin 45 Hz nurkille. Että se niistä teinibassoista...
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #39
                    kyllä, siis tosiaan täällä moni teini haluaa just sellasen jumupus basson.
                    jos ei subbarin vaimentuminen liity mitenkään seisoviin aaltoihin, niin miten perustelet sen, että kun kotisubbari on metrin päässä kuuntelupaikasta, niin vaimenee todella rajusti, ja siirtää sitä 3-4metriä kauemmas, niin johan kuuluu ja viereiseen huoneeseen voimakkaammin kuin sohvalle... ? toki pelti vaikuttaa alimpiinkin ääniin, mutta itse en enää peltiä lähtis leikkelemään jo pelkästään auto äänieristyksen takia ja kun ne alimmat taajuudet tulee kuitenkin suht hyvin esteiden läpi, eikä niitä yläbassoja kaipaa.
                    mulla oli joskus E30:ssä 3 12" elementtiä taaksepäin suunnattuna ja äänenlaatu oli hyvä ja fascan kisoissa tuli hyviä kuuntelupisteitä... mutta teini kun oli ja tuntui ettei tule painetta tarpeeksi, niin tuli leikeltyä peltiä hattuhyllystä ja penkin takaa ja käännettyä elementit eteenpäin sillä tuloksella, että sisämelu vaan kasvoi ja subbari kuului huonommin. :think eli kannattaa tosiaan kokeilla koteloa eri kohdissa ja eripäin ja vaiheenkääntöä, ennenkö alkaa suurempia muutoksia tekemään...
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #40
                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      jos ei subbarin vaimentuminen liity mitenkään seisoviin aaltoihin, niin miten perustelet sen, että kun kotisubbari on metrin päässä kuuntelupaikasta, niin vaimenee todella rajusti, ja siirtää sitä 3-4metriä kauemmas, niin johan kuuluu ja viereiseen huoneeseen voimakkaammin kuin sohvalle... ?
                      En mä sitä kokonaan kiistämään lähde, sitä ei mun tiedoilla parane tehdä. Mulle akustiikka on nykyisen ymmärryksen perusteella lähinnä salatiede... Sillä kyselenkin. Mutta veikkaan, että asiaan liittyy jotain muutakin. Ainakin autossa, missä tilat ovat paljon pienemmät kuin kotona. Basso ei kuitenkaan yleensä ole se 20 Hz siniaalto, vaan joku perustaajuus ja iso läjä kerrannaisia. Ja ne korkeampien taajuuksien kerrannaiset mahtuvat jo pieneenkin tilaan. Kotona seisovat aallot varmasti merkkaavat enemmän, kun kuuntelutilan koko on isompi. Lisäksi kotona pakkaa sekoittaa ainakin huoneen muoto ja koko, seinien meteriaalit, heijastukset, resonanssit ym.

                      eli kannattaa tosiaan kokeilla koteloa eri kohdissa ja eripäin ja vaiheenkääntöä, ennenkö alkaa suurempia muutoksia tekemään...
                      Juuri näin. Mä lähden kokeilemaan tota kyynärnoja-asennusta, kun elementtien kapasiteetti on paineentuoton puolesta muutenkin rajoitettu, yritetään saada kabiinin puolelle se vähä mitä irtoaa... Sittenhän sen näkee miltä kuulostaa!
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • racingred
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 256

                        #41
                        Tässäpä kuva noista autostani löytyvistä reijistä. Halkaisija on n. 80mm. ja niitä on kaksi kappaletta.

                        Last edited by racingred; 25-12-2006, 19:52.

                        Comment

                        • ColdFusion
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 410
                          • Tampere

                          #42
                          Subi kuuluun

                          Lueskelin tän threadin läpi ja näyttäs olevan tosi paljon vaikutusta subin kuuluvuuten tolla mitenpäin se on siellä kontissa.

                          Osaisko kukaan sanoo mikä ois paras sijoitus refleksikotelolle E36:seen jossa on suksiluukku? Kun oon tekemässä justiin koteloo tommoselle 12" spl dynamics pro subille ja tarvis tietää että suuntaako sen elementin eteenpäin törröttään siitä suksiluukusta niin että se refleksi putki ikään kuin hönkäilisi kabiiniin vai taakse perää kohti?? Tarkoituksena olis vaan saada se subi kuuluun sinne eteen niin ettei tarvi arvuutella onko se subi olemassa vai ei

                          Niin ja lisättäköön vielä että kokeilumahdollisuutta ei ole koska kotelon seinämästä tulee vino, joten tarvis tietää jo nyt että tuleeko se elementti siihen vinoon seinämään vai pystysuoraan riippuen suuntauksesta.
                          Last edited by ColdFusion; 25-12-2006, 20:39. Reason: tarkennusta
                          E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

                          Comment

                          • racingred
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 256

                            #43
                            Nyt on poistettu noi 8cm pelti ja vaahtomuovipalat , mitkä toiseksi viimeisessä viestissä näkyvät ja tällä ratkaisullahan syntyy suora yhteys ritilän kautta kontista matkustamoon. Palojen poistaminen on tosi helppo, vain noin 10min työ. Nyt subbarin äänenvoimakkuus on hieman kovempi kuin ennen poistoa, mutta eroa kontin auki ollessa on vielä.

                            Comment

                            • KoPe
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 251
                              • Helsinki

                              #44
                              Millä nuo palat lähtivät? Tarvittiinko järeämpiä työkaluja, peltisahaa?
                              KoPe
                              --------
                              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8262
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #45
                                itellä on edellisen omistajan jäljiltä e32:ssa 12" "open air" dls asennettuna tuohon kyseiseen luukkuun ilman koteloo.. joutu kuulemma laittaan takaluukkuun n. 10kg bitumimattoa että räminä lakkas mut nyt soi todella hienosti.. koko takaluukku on kotelona.. olisko 3-400l
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎