E46 hifistelyä, Sedan + Touring. -Uusia asennuksia post: #146

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW_mane
    replied
    itse kans eilen tein spekten ohjeilla saman mutta vaihdoin rainbow sax sarjan erkan eteen ja ero on kyllä jäätävä! itsellänihän ei kans ollut paineilma sahaa. Koitin dremelillä mutta olis menny laikkoja enemmä kun laki sallii. sitte koitin rasiaporalla nii mun halapa sähköporakone antautu ja päästi savut pihalle. Sitten mulla meni hermot ja laitoon dewalttihi katkaasulaikan ja vedin rälläkällä sen reijän siihen. Ruoste suojaus vaan kuntoon nii ei varmasti tuu senkään kans ongelmia.

    Leave a comment:


  • vize
    replied
    Pakko jakaa omat kokemukset aiheesta. Tämän topikin innoittamana purin omatkin ovipahvit irti paremman äänen toivossa.

    Kokeilin siis tuon äänieristämisen ja reiän puhkomisen vaikutusta orkkis kajareitten kanssa. Omasta mielestä hyvin tuloksin.

    (kuvat suurenee klikkaamalla)

    Homma lähti nyppäsemällä ovipahvi irti ja kuvastakin jo heti näkee alkuperäisen äänieristyksen tason. Yksi kovettunut bitumilevy keskellä ovea, sekin osittain murtunut.


    Ensimmäisenä käsittelin ovipahvia samalla tavoin, kuin Spetke edellisellä sivulla. Stp:n tuote.


    Kaapista löyty pölyyntymästä vielä tuollaista vaahtomuovin tapaista Stp:n Bitoplast mattoa, jota vedin kans sinne tänne.


    Oven ulkopellin vetelin vielä kunnolla ristiin rastiin useita kerroksia tuota bitumia. Reiän puhkoin kans peltiin. Se meinas mennä leikkimiseksi, koska paineilma sahaan ei löytynyt teriä niin joutui käyttämään rautasahanterän pätkiä siinä. Ne ei tahtonu oikeen taipua..


    Sain toisenpuolen nippuun ja sitten testaamaan! Ero oli jo pelkkä toinen puoli valmiina valtava! Enpä uskonut, että nuistakin kaiuttimista saa kuulumaan tuota bassopäätäkin!

    Soittimena toimii Alpinen 9880r, joka jo itsessään paransi äänenlaatua huomattavasti. Nyt mentiin kuitenkin taas askel etiäpäin!


    Tästä innostuneena täytyy vissiin alkaa katteleen jotain erkkasarjaa/vahvistinta etupäähän. Suosittelen kuitenkin tälläistakin operaatiota jos pikkupudjetilla haluaa mennä. Ero on todella selvä!

    Leave a comment:


  • Enoo
    replied
    Löytyykö keltään tähän kysymykseen tietoa/kokemusta. Mikä nuita jälki asennus USB/Aux jutuista ois paras ratkaisu tolle 4:3 Naville ? Autossa siis cd-vaihtaja kontissa, ja musiikkia tulisi kuunneltua suurimmaksi osaksi tikulta.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Joo löyty sielt jakarin kuoren alta säätö. Ne on 0 asennoss ja tehtiin oviin reijät kaikupohjiksi. Nyt soi hyvin

    Ostin käytettynä tommosen dice ipod hommelin mikä tulee cd-vaihtajan tilalle.
    Varustelistassa ei oo vaihtajaa eikä vaihtajan piuhoja. Miten saan ton dicen ny liitettyä?? En tiie onko radioyksikkö bm54 vai 53. Mk4 navi löytyy ja 16:9 boardcomputer kasettipesäl.

    Joudunko tilaamaan vaihtajan piuhat marmorilt? Mihi ne liitetää?

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Hyvin kovaa ja puhtaasti soi mutta aika paljon toi diskantti kuuluu vrt alhaalla olevaan kaiuttimeen.
    En tehny midbassolle siihe oven taakse sitä reikää, auttaisko se tasottamaan vähä diskanttien ja midbasson sointua. :think
    16:9 navissa säädöt tremble ja bass. Tremble puolessa välissä ja bass maksimissa.
    Mielipiteitä?
    Et saa e46 ovissa mitään kaiutttimia soimaan hyvin ilman "puukotusta"
    Mikään normaali erkkasarjan kaiutin ei toimi ilman ns kaikupohjaa / koteloa.

    Jakosuotimissa on yleensä pelkkä diskantin vaimennus esim 0, -3db, -6db tms. joka ei vaikuta midin sointiin millään tavoin. Toki riippuu suotimista, että mitä säätöjä niissä on.

    Lähtökohtaisesti laitteet pitäisi saada rakennettua niin, että vakio soittimen basso ja diskantti korostukset on normaali asennoissa.
    Mikäli niitä pitää kääntää "tappiin" saakka niin jossakin on jotain pahasti vialla.
    Kun sieltä kääntää bassoa lisää niin soundista tulee ihan kamalaa kumisevaa ja tunkkaista mölyä, ei hyvä.

    Leave a comment:


  • starcci
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Tuli asennettua hertzin erillissarja e46 touringiin.


    Hyvin kovaa ja puhtaasti soi mutta aika paljon toi diskantti kuuluu vrt alhaalla olevaan kaiuttimeen. Mielestäni tota jakosuodatintakaa ei voinu säätää.
    En tehny midbassolle siihe oven taakse sitä reikää, auttaisko se tasottamaan vähä diskanttien ja midbasson sointua. :think

    16:9 navissa säädöt tremble ja bass. Tremble puolessa välissä ja bass maksimissa.

    Mielipiteitä?
    Nappailin töissä auki tuon erillissarjan jakarin, niin kyllä sieltä löytyy jonkunnäkönen vipusäätö. Eli jakari auki vaan ja sieltä tsekkailemaan vaikuttaako miten. Jakari lähtee ihan siellä päässä olevaa mustaa mötikkää painamalla.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Tuli asennettua hertzin erillissarja e46 touringiin.


    Hyvin kovaa ja puhtaasti soi mutta aika paljon toi diskantti kuuluu vrt alhaalla olevaan kaiuttimeen. Mielestäni tota jakosuodatintakaa ei voinu säätää.
    En tehny midbassolle siihe oven taakse sitä reikää, auttaisko se tasottamaan vähä diskanttien ja midbasson sointua. :think

    16:9 navissa säädöt tremble ja bass. Tremble puolessa välissä ja bass maksimissa.

    Mielipiteitä?

    Leave a comment:


  • Jygga
    replied
    ... ... ... ...
    Last edited by Jygga; 13-07-2013, 10:51.

    Leave a comment:


  • Nupe68
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Auton omistaja saa halutessaan kertoilla lisää tästä projektista jos sen aiheelliseksi näkee
    Ensinnäkin Iso Kiitos Spetkelle

    Ja työn jälki kun hivelee paitsi korvia, myös silmiä, vaikka lähes kaikkihan ne piiloon jääkin. Tuossa on monta pientä juttua, joita ei välttämättä ymmärrä tai tiedosta, mutta niiden tuloksena esim. tuo erkkasarja soi paitsi kovempaa kuin ikinä edes tarvitsen, erittäin napakasti ja myös täysin puhtaasti ilman mitään värinöitä ja resonansseja - ja sopivasti balanssissa tuon pikku Alpinen refleksisubbarin kanssa. Tuo ei nimittäin kokonaisuutena ole ihan vaan yhden päivän homma - etenkään ajatuksen kanssa huolellisesti tehtynä, vaikka valmista jälkeä katsellessa joku voisi niin kuvitellakin. Ja taisi sattua projektin koko toteutuksen ajaksi vielä kesän kovimmat helteet päälle ...

    Originally posted by Spetke View Post
    Kaiken kaikkiaan sointi parani tässäkin projektissa aivan toisenlaisiin sfääreihin verrattuna alkuperäisiin laitteisiin.
    Kyllä. Nyt ollaan todellakin täysin eri sfääreissä. Huono puoli tässä projektissa on vaan se, että aiemmin niin kauniisti soinut Volvo 850 kuulostaa nyt varsin lattealta. Ja jos tuo toukka joskus menee vaihtoon, niin tästä eteenpäin vaatimukset äänentoistolle on jotain aivan muuta kuin aiemmin kun tuohon pääsee nyt tottumaan.

    Originally posted by Spetke View Post
    Toisaalta ei voi kuin ihmetellä, että miten ihmeessä alkuperäiset musiikkilaitteet voivat olla niin huonot ja ala arvoiset E46 autoissa.
    Tämä on kieltämättä lähes nolo juttu. Itse en ole (tähän asti) kovin vaativa osannut olla äänentoiston suhteen; esimerkiksi Fiat Stilo -03 tai Volvo 850 -95 farmari perus OEM kajareilla ja äänentoistolla on menty ilman henkisiä hiertymiä, mutta niihin verrattuna BMW:n (ainakin e46:n) orkkis äänentoisto on susipaska.

    Kun kärry tuli Saksasta, niin luulin ensin, että ämyrit on rikki, mutta ne nyt vaan on niin surkeat. Ehkä ne on tehtykin vain autopuhelinta ja BMW Assistia varten ja että navigaattorin puheäänestä saa selvää? Ja kuitenkin jonkinsortin premium -kärrystä pitäisi olla kyse? Vuosi tuli ajeltua kuunnellen oikeastaan vaan M57N:n soundeja.

    Kaikki komponentit tuli haettua Powersetistä Tampereelta, tosin juuri tuota vahvaria ei silloin hyllyssä ollut (tuli päivän toimitusajalla). Samalla sai mukavan alennuksen. Komponenttien valinnassa tuo vahvari oli helpoin juttu; tuo nimenomainen Ground Zero Radioactive GZRA 4.100G kun sopii juuri tuohon koloon kuin hansikas, siinä on hyvät suotimet & säädöt ja etenkin kokoisekseen siinä on hyvin tehoa. Lisäksi siinä on suojapiirit ja tuuletin. Tuo asennuspaikka on aika ahdas (minne muualle se edes mahtuisi tilojen kärsimättä, penkkien allakin ahdistaa?), mutta eilisilta ja osin yö tuli soiteltua aika kovaakin pari tuntia putkeen, eikä se ylikuumentunut.

    Subbari on hiukan hankala juttu pienessä farkussa, jos ei halua uhrata tilaa. Ja näkyvillä oleva subbari on 2-piippuinen juttu, jos herra Alfred Nussi sattuu iltakävelylle, näkee sen, rikkoo ikkunan ja päättelee samalla, että siellä missä on subbari, on jossain myös vahvistin - ja sitä hakiessaan hajottaa koko auton. Tietysti voi pitää sitä näkösuojaverhoa kiinni, mutta itse olen farkussa aina pitänyt tavaratilan lähes tyhjänä ja verhon tarkoituksella auki. Tuo pikku Alpine oli kuitenkin halpa, soi hämmästyttävän hyvin ja Spetke laittoi pikabanaaniliittimet piuhoihin, joilla se on helppo irrottaa, jos tarvii mökkireissulle kaiken tilan tai auto jää pidemmäksi ajaksi jonnekin parkkiin.

    Valmiita & räätälöityjä subbarikoteloratkaisuja kun ei taida e46 Touringille olla kuin tämä, ja tuon kanssa pitäisi kikkailla irrotettavalle vetokoukulle koteloineen uusi ratkaisu.

    Tuo Grom - mp3 boxi on oma stoorinsa, siitä lisää täällä.
    Hyvin se toimii, näyttää biisien nimet, samalla tuli ratin nappuloista toimiva BT Handsfree ja 3,5mm AUX
    Last edited by Nupe68; 06-06-2013, 23:46.

    Leave a comment:


  • starcci
    replied
    Perkele kun ei sattunut ottamaan työvaiheista kuvia. Tuli E46 touringiin asennettua Alpina INA-W910R 2-Din mankka. Ei todellakaan helpoimmasta päästä mitä olen näitä asennellut, mutta kai se siinä istuu(jotenkin edes)


    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Etuovien asennuksien jälkeen siirryttiin tavaratilan puolelle.
    Verhoiluja purettiin pois tieltä jotta johdotukset voi vetää huolellisesti ja oikeista ja asiallisista paikoista.
    Cd vaihtaja purettiin pois ja sen tilalle saatiin asennettua Grom boksi ja linjamuunnin.


    Vahvistimen sijoittelua paikoilleen.
    Vahvistin sovitettiin radiomudulin ja PDC / vetokoukkumodulin väliin. Vahvistinta hankittaessa suunniteltiin jo sille siistiä ja huomaamatonta asennuspaikkaa.
    Ja yksi valinta kriteereistä oli juurikin pieni koko joka sopii kyseiseen väliin.





    Grom boksi ja linjamuunnin asennettiin CD vaihtajan tilalle samaan koloseen.
    Kuvassa laitteet on vielä ulkona johdotuksien kytkennän takia.
    BM54 radiomodulista otettiin tarvittavat signaalit ja virrat linjamuuntimelle. Linjamuunnin taasen herättää vahvistimen kun sinne tulee kaiutin signaali sisään.




    Vahvistimen virta otettiin akun + navasta 8mm mutteri/pinnapultti liittimen alta. Väliin laitettiin 70A lasiputki sulake.
    Johdon paksuus taisi olla silmämääräisesti 10 neliöistä, saattoi olla myös 16 neliöistä.
    Maajohto vietiin samanlaisella kaapelilla suoraan runkopalkkiin mihin tulee myös akulta maajohto.
    Vahvistimen virran tarve on max 40A ja piuhoista tuli noin 0.7-0,8M pitkät. Kaapelien päät ja liittimet myös tinattiin joka paikassa.






    Sinne asettui hienosti Grom boksi ja linjamuunnin.
    Muistitikku on helppo painaa paikoilleen aina tarpeen mukaan.
    Bluetooth mikrofoni vedettiin eteen ns orkkis paikalleen, ja sen antenni asennettiin C pilarin taakse aivan katon rajaan.
    Bluetooth ja 3.5mm kuulokeliitäntä tulee suoraan kiini Grom boksiin, musta ja harmaa liitin muistitikun yläpuolella.
    Kuulokeliitäntä jätettiin toistaiseksi ratin alla vasemmalla puolella sijaitsevaan säilytyslokeroon. Sieltä sen saa myöhemmin vedettyä keskikonsoliin kun löydetään 3.5mm naaraspää asennuskauluksella.







    Kaiken kaikkiaan sointi parani tässäkin projektissa aivan toisenlaisiin sfääreihin verrattuna alkuperäisiin laitteisiin.
    Toisaalta ei voi kuin ihmetellä, että miten ihmeessä alkuperäiset musiikkilaitteet voivat olla niin huonot ja ala arvoiset E46 autoissa.
    No nyt siitä ei tarvitse enään murehtia ainakaan tämän yksilön kohdalla.
    Auton omistaja saa halutessaan kertoilla lisää tästä projektista jos sen aiheelliseksi näkee

    PS: Pahoittelen yli/ali valottuneita puhelin tasoisia kuvia, mutta kerrankin aurinko paistoi koko pari päivää projektin ajan niin täydeltä taivaalta, ja kun se valo heijastui vielä lattiasta ja joka ikkunasta niin meinasi kuvaamiset ola erittäin haastavia
    Last edited by Spetke; 06-06-2013, 10:10.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    UUSIA ASENNUKSIA 5.6 2013

    Tuli tuossa laiteltua E46 Touring malliin kanssa hiukan poppikone päivityksiä.
    Autossa oli vakiona 16/9 navi näyttö CD vaihtajalla + BM54 radiomoduli.

    Järjestelmää päivitettiin seuraavillla palikoilla:

    -Rainbow SL-C6.2 erkkasarjalla, asennettiin etuoviin, vanhoilla paperikaiuttimilla heitettiin vesilintua.

    -Alpine SBG-844BR 8" pikkusubbarilla, asennettiin tavaratilaan oikeaan etureunaan.

    -Groundzero radioactive GZRA 4.100G 4 kanavainen vahvistin, kanavat 1 ja 2 syöttävät etuovien erkkasarjaa ja kanavat 3 ja 4 sillattiin subbarille.
    Vakio takakaiuttimet jätettiin paikoilleen soimaan hiljaisella volyymillä, niihin ei tehty minkäänlaisia muutoksia. Vahvistin säädettiin niin, että etupään erkkasarja ja subbari "määräävät tahdin"

    -Grom USB2 boksi CD vaihtajan tilalle. CD vaihtaja heivattiin mäkeen ja nyt vaihtajaa simuloi kyseinen pieni "purkki".
    Gromiin voi liittää suoraan USB tikulla musiikkia, tai ymmärtääkseni IPodin / Iphonen.
    Lisäksi jatkopiuhoilla vedettiin eteen 3.5mm kuuloke liitäntä sekä bluetooth mikrofoni.
    Bluetooth antenni löysi paikkansa C pilarin varhouksen alta aivan katon rajasta, josta jatkuu piuha eteen mikrofonille.

    -Linjamuunnin laitettiin muuttamaan kaiutintasoiset signaalit rca muotoon vahvistinta varten.


    Muutamia kuvia kyseisistä asennuksista:

    Vakio ovipahvi irroitettuna:




    Alkuperäinen kaiutin vs Rainbow edestä päin:




    Alkuperäinen kaiutin vs Rainbow takaa päin:




    Ground zero pääte:




    Alpine subbari takapoksissa koe sovituksessa:





    Diskanttien asentelua alkuperäisille paikoilleen peilikolmioihin.
    Vanhat diskantit irti muovitelineistään ja pikkuisen joutui madaltamaan alkuperäistä kiinikettä jotta hiukan muhkeampi / paksumpi diskantti mahtuu vakio paikalle.
    Sitten vaan kuumaliimalla diskantit kiini telineisiin:





    Siinä diskantti valmiina asennettavaksi paikoilleen, johtoja piti hiukan jatkaa, jotta yltää jakosuotimille:





    Ovipahveista ensin vanhat paperikajarit pois, joku entinen seppä oli rikkonut jo pari kiinikettäkin mutta onneksi jemmassa oli pussillinen uusia tilalle:





    Uudet "pumput" asennettu vakio paikoille. raudasta joutui tekemään adapteri kiinikkeitä joilla saatiin ruuvattua elementti tiukasti paikoilleen.
    Kuumaliimalla vielä vahvistelin kiinityksiä. Jakosuodin löysi tuttuun tapaan paikkansa ovipahvin toisesta alalaidasta. Sekin liimattiin kuumaliimalla kiini.
    Kuvasta poiketen rämisevän kannen jätin jakosuotimesta pois. Ovipahvin kriittisimpään kohtaan liimattiin vielä kerros Focus vaimennus bitumimattoa.
    Jakosuotimesta vedettiin sitä ennen kaiutin kaapelit elementtiin. Nekin liimattiin kiini kuumaliimalla.





    Ovipeltiin sahattiin reilun kokoinen reikä elementin taakse jotta saatiin ilmatilaa ja bassotoistoa. Niin kuin aiemmassa hyväksi todetussa Focal asennuksessa.
    Reiän työstön jälkeen pitää muistaa imuroida raudan murut pois oven sisältä jotta ne eivät rupea siellä ruostumaan. Reiän ympärys kannattaa myös ruoste suojata huolellisesti.
    Kuvasta näkee myös kun diskantti on jo asennettu takaisin paikoilleen. Poistin peilikolmiosta myös alkuperäisen vaahtomuovi vällyn diskantin edestä.
    Nyt näkyy ja toivottavasti myös kuuluu hopea reunuksinen diskantti paremmin.
    Diskanttien johdot teipattiin alkuperäiseen johtosarjaan kiini, josta ne menevät ovipahveissa sijaitseville jakosuotimille.




    Ovipahvin kiini asennus menossa, piuhat on jo kytketty jakosuotimeen.
    Jakosuotimien kannet siis otin vielä pois koska nissä on hieman heppoiset muovikynnet niin ei ainakaan jää rämisemään ja resonoimaan.




    Jatkuu seuraavassa postauksessa....

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by L.S.T View Post
    Miten olette ottaneet ovien vaimennuksessa huomioon tuon airbagin?
    Jättää bägin kohdalta bitumi levyt pois. Ei se sen kummenpaa vaadi.
    Voi sinne bägin ja ovipellin väliin laittaa vaimennusmattoa, mutta tarkoitin jos ovipahvia vaimentaa niin siihen bägin kohtaan ei saa mennä vaimennusmattoa laittamaan.

    Leave a comment:


  • L.S.T
    replied
    Miten olette ottaneet ovien vaimennuksessa huomioon tuon airbagin?

    Leave a comment:


  • sprawl
    replied
    Viestistä sai sen kuvan ettei myöskään vanhalla mankalla tule etukaiuttimista mitään?

    Kyllä ne uudet piuhat kannattaa vetää muutenkin jos kaiuttimia uusii, tietää ainakin varmaksi sen mitä siellä piuhan päässä on.

    Ite joskus chevrolet aleroon asensin kaiuttimia ja kävi samallailla kunnes selvis että takankontissa verhoilun takana oli vahvistin, sempä takia ei kuulunut aluksi mitään erillissarjasta jossa oma jakosuodin.

    Leave a comment:

Working...
X