E46 hifistelyä, Sedan + Touring. -Uusia asennuksia post: #146

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MahtiMikko
    replied
    Minkähän version ovet mulla on, kun on yksi kaiutin enempi mitä teidän kuvissa ?

    Elikkäs tämmöset ja minkähän kokoset kaiuttimet noihin menee ? Tosiaan siis pilarissa myös diskantti + kaks kaiutinta per ovi.

    Leave a comment:


  • BMW_mane
    replied
    pitäis vähän päivitellä etupäätä. Rainbown sax sarjan 6,5" erkka eteen vakio paikoille ja oven vaimennus vibro:lla. ootteko asennuksen ajaksi ottaneet akun kenkää irti ton bägin takia?

    Leave a comment:


  • Laakoli
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Ei kai tuota bitumieristettä voi koskaan liikaa olla. Eli mielellään molempiin / kaikkiin pintoihin. Ovipellissähän on pieni kaistale vakiona ja jos se on edelleen timmisti kiini niin ei sitä kannata pois repiä, eli päälle vaan uutta mattoa.
    Ja kannattaa puhdistaa rasvanpoisto aineella esim tinnerillä tms rasvat pois ennenkun liimaa bitumi mattoa päälle jotta pysyy pelissä kunnolla kiini. Ja tarpeen mukaan vaikka uutta kotelosuojaa sitten ovien sisään sinne alapeltiin
    Ja kuumailmapuhaltimella kannattaa lämmittää sitä mattoa kunnolla.
    Tossa aikasemmin tuli jo ovipahvit avattua ja uudet kiinnikkeet pistin ku entiset oli pikkasen rikki useammasta kohtaa, mutta nyt tuntuu että se ei pysy sieltä alaalta kiinni vaa se napsahtaa aina irti ku ajaa vähän aikaa :think. Pistin sinne alas vähän sitä bitumimattoa mut en siihe kiinnikkeen kohtaa. Senköhän takia se sitten irtoilee, täytyy avata uudellee ja kattoo

    Ja vissii samalla uudet kajarit vaihtaa ku kerta tulee availtua niitä ovipahveja

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by Laakoli View Post
    Moro

    Oisin pistämässä bitumia oviin, pistänkö sitä oviin vai ovipahviin. Ja vissii sitä vakio vaimennuslevyä joka on ovessa kiinni ei tarvii poistaa ?

    -T
    Ei kai tuota bitumieristettä voi koskaan liikaa olla. Eli mielellään molempiin / kaikkiin pintoihin. Ovipellissähän on pieni kaistale vakiona ja jos se on edelleen timmisti kiini niin ei sitä kannata pois repiä, eli päälle vaan uutta mattoa.
    Ja kannattaa puhdistaa rasvanpoisto aineella esim tinnerillä tms rasvat pois ennenkun liimaa bitumi mattoa päälle jotta pysyy pelissä kunnolla kiini. Ja tarpeen mukaan vaikka uutta kotelosuojaa sitten ovien sisään sinne alapeltiin
    Ja kuumailmapuhaltimella kannattaa lämmittää sitä mattoa kunnolla.

    Leave a comment:


  • Laakoli
    replied
    Moro

    Oisin pistämässä bitumia oviin, pistänkö sitä oviin vai ovipahviin. Ja vissii sitä vakio vaimennuslevyä joka on ovessa kiinni ei tarvii poistaa ?

    -T
    Last edited by Laakoli; 08-05-2011, 19:25.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Sen takia reiitin elementin takusen jotta koko ovipahvin sisuksesta saisi ns yhden ison tilan. Eli koko oven sisusta toimisi yhtenä suurena kotelona, mikäli reikää ei olisi tehty niin oven sisällä olisi ollut ne kaksi kammiota. Bitumieristeellä vuorattu oviverhous on kuitenkin hyvin tyköistuva ovipeltiin nähden joten se toimii (minulle) riittävänä akustisena oikosulkuna matkustamon päin. Toki jokainen saa tehdä niin kuin itse haluaa Mutta kokemuksesta voin sanoa että tämä toimii

    Originally posted by Zanne81 View Post
    No nyt meikäläinenkin ymmärsi tuon free- airin periaatteen. Mutta tämäkään ei selitä että mitä hyötyä on rei'ittää tuo oven pelti jos midbassot asentaa ovipahveihin niinkuin ketjun aloittaja on tehnyt :think..

    Leave a comment:


  • pepemon
    replied
    Viikonlopun pikainen projekti:



    Etupäästä tuli tuollainen toteutus, aika tiukille otti noin isoilla korotusrinkuloilla mutta onneksi orggis kaiutinpaikan muoveja oli helppo vähän laihduttaa ja yksi kiinnikejalka piti uhrata.






    Yllättävän työlästä oli vetää RCA:t edestä taakse.




    (pahoittelen kuvien huonoa laatua, kännykällä otettuja)

    Leave a comment:


  • Pekuz
    replied
    Originally posted by Zanne81 View Post
    Onko joku ihan oikeasti testannu tuota ovipeltien rei'ityshommaa? Siis samoilla kaiuttimilla ilman reikiä ja reikien kanssa. Purin tänään tuosta omasta e46 -00 touringista nuo ovipahvit ja näyttää kovasti siltä että samaa ilmatilaahan tuo koko oven sisus on joka tapauksessa. Ja liekkö se muutenkaan on niin tiivis että siitä joku kotelo tulee tuon pellin rei'ittämisellä :think.
    Ite tein reiät suosiolla vaikka hetken vaivasin sillä mieltä..
    Eikä kyllä samaa ilmatilaa ole jos ei poista "vesieristeitä".

    Mutta tässä vastaus kysymykseen:



    "Auton pelteihin piti tehdä hieman reikää kaikupohjan lisäämiseksi. Testasin ilman peltien leikkaamista ja ero oli huomattava."

    Leave a comment:


  • Zanne81
    replied
    Originally posted by Mikozu View Post
    Eroa en ole kokeillut, tuli tehtyä reiät samantien. Oven sisäpelti on täynnä reikiä, tuossa kuva omasta virityksestä miten tukin raot/reiät:



    Ovesta ei tule tiivistä koteloa, esim. vesireiät, ikkunan tiiviste, ovenkahva yms vuotavat ilmaa, mutta tiivis kotelo ei ole ideanakaan. Elementit toimivat free-air periaatteella, eli tällöin elementin kalvon etu ja takapuolinen ilmatila täytyy saada tarkasti eroteltua toisistaan.
    No nyt meikäläinenkin ymmärsi tuon free- airin periaatteen. Mutta tämäkään ei selitä että mitä hyötyä on rei'ittää tuo oven pelti jos midbassot asentaa ovipahveihin niinkuin ketjun aloittaja on tehnyt :think..

    Leave a comment:


  • Mikozu
    replied
    Originally posted by Zanne81 View Post
    Onko joku ihan oikeasti testannu tuota ovipeltien rei'ityshommaa? Siis samoilla kaiuttimilla ilman reikiä ja reikien kanssa. Purin tänään tuosta omasta e46 -00 touringista nuo ovipahvit ja näyttää kovasti siltä että samaa ilmatilaahan tuo koko oven sisus on joka tapauksessa. Ja liekkö se muutenkaan on niin tiivis että siitä joku kotelo tulee tuon pellin rei'ittämisellä :think.
    Eroa en ole kokeillut, tuli tehtyä reiät samantien. Oven sisäpelti on täynnä reikiä, tuossa kuva omasta virityksestä miten tukin raot/reiät:



    Ovesta ei tule tiivistä koteloa, esim. vesireiät, ikkunan tiiviste, ovenkahva yms vuotavat ilmaa, mutta tiivis kotelo ei ole ideanakaan. Elementit toimivat free-air periaatteella, eli tällöin elementin kalvon etu ja takapuolinen ilmatila täytyy saada tarkasti eroteltua toisistaan.

    Leave a comment:


  • Zanne81
    replied
    Onko joku ihan oikeasti testannu tuota ovipeltien rei'ityshommaa? Siis samoilla kaiuttimilla ilman reikiä ja reikien kanssa. Purin tänään tuosta omasta e46 -00 touringista nuo ovipahvit ja näyttää kovasti siltä että samaa ilmatilaahan tuo koko oven sisus on joka tapauksessa. Ja liekkö se muutenkaan on niin tiivis että siitä joku kotelo tulee tuon pellin rei'ittämisellä :think.

    Leave a comment:


  • Aguél
    replied
    Originally posted by Jontteri View Post
    Minkälaista vahvistinta suosittelisitte nuille K2:lle? Olisi tarkoitus asennukset tehdä samallain kuin tässä threadissa ja laittaa eteen, sekä taakse K2 + molemmille omat vahvarit parempien säätöjen toivossa.
    Siinä ei edes hyvät säädöt auta jos laitat taakse kaiuttimet pilaamaan äänikenttää. Eli panosta siihen etupäähän ja jätä ne takakaiuttimet pois.
    Jos soittimessa on huonot suotimet ja säädöt niin Spl Dynamicsin viimesimmistä S-sarjan päätteistä löytyy erittäin asialliset suotimet. Itselläni S-2002 mideille ja S-2604 keskareille ja mideille. Vähemmälläkin pärjäis kun kontissa oli alpinen DSP prossu joten sai suoraan soittimesta melkein kaikki säädettyä kohdalleen.

    Leave a comment:


  • Jontteri
    replied
    Minkälaista vahvistinta suosittelisitte nuille K2:lle? Olisi tarkoitus asennukset tehdä samallain kuin tässä threadissa ja laittaa eteen, sekä taakse K2 + molemmille omat vahvarit parempien säätöjen toivossa.

    Leave a comment:


  • rounders
    replied
    Originally posted by ToKa View Post
    Monet näkyy päivittävän e46:sen etukaiuttimia. Itelläkin mielessä erillissarjan asentaminen eteen ilman vahvaria. Alkuperäisiä johdotuksia haluaisin kuitenkin muuttaa mahdollisimman vähän. Onnistuuko homma kuinka helposti alkuperäisillä kaiutinjohdoilla vai joudunko vetämään soittimelta uudet piuhat kaiuttimille? Entäpä miten on alkuperäisen sarjan jakosuodatus hoidettu / missä on alkup. jakosuotimet? (nykyinen järjestelmä on Bemarin karvalakkimallia vm. 01.)
    alkuperäiset kaiutin johdot on helppo vetää suoraanjakosuotimeen. ja siitä sit ne uudet piuhat uudelle erkkasatsille.
    alkuperäisissä kaiuttimissa on jakosuotimet itsessään siinä kajarissa. sellaset karvalakkimalllit.

    iso kiitos thredin aloittajalle ja muillekin kuvia ja vinkkejä e46 hifistyksistä postanneille. moni asia oli valmiiks mietitty omalta osalta ennenkuin alkoi purkamaan . ja yllätyksiä ei juurikaan tullut.
    vittumaiseksi homma teki se ,että kunnon tallipaikkaa ei oo vaan asennusket piti tehdä parkkihallissa. ja niin ,että auto on päivittäisessä ajossa.
    paljon ois säästäny aikaa kun ois kerralla purkanu kunnolla ja sit kasannu vasta kun kaikki on valmista.


    itellä tuli.
    - macromin M2S.61 sarja eteen 90e.
    - jotkut jbl 6" halvat koaksiaalit taakse ( nää menee vaihtoon kun en laskenut että on niin korkeet ettei saa alkuperäsii ritilöitä päälle ). 80e

    näitä varten odottaa viel asennusta hertzin 4x75w vahvistin. 50e
    -konttiin spl pro sarjan vahvistin 1x500Wrms4Ohm + spl V-sarjan 12" + konkka. 110e.
    viime metreillä vaihdoin vielä vanhemman pioneerin alpinen 9880:aan. 170e.
    + piuhoja,liittimii,vaimennusmattoo ja työkaluja n.200e
    tavoitteena oli päästä mahdollisimman halvalla,joten kattelin pitkään käytettyjä foorumilta ja huutonetistä. mut vituikshan toi meni ku tuli ostettu sit pistosahaa ja rälläkkää ja vaik mitä ylimääräistä.
    eli erkkasatsin ja subbaripaketin hommasin huutonetistä .
    muut aina luotettavasta autostudiosta

    homma skulaa jo nyt melko hyvin. apparin ovessa vähän resonoi joku , mut sen laitan kuntoon vahvistimen asennuksen yhteydessä. periaatteessa kovempaa ei tarviikkaan enää soida. mut koitan hakee hieman lisää puhtautta äänelle ja potkua midbassolle antamalla reilusti tehoja kaiuttimille . niin ei tarvii sit täysillä luukuttaa.
    ja jos noiden macromien sointi ei tosta parane. niin eiköhän ne mee sit vaihtoon ja laitetaan ne monen hyväksi toteamat k2:set sinne tilalle.

    kuvii ei valitettavasti tullu otettuu. mut omana vinkkinä kyl sanoisin, et laittaa sit 3 rcata konttiin, niinku minä. tai vaihtaa pelkästää soitinta.niin se keskikonsolin purkaminen ja soittimen alta ilmastoinnin paneelin irrotukset on niin simppeleitä. et voittaa huomattavasti aikaa kun purkaa suosiolla ja sit mahtuu jo kadet joka paikkaan väliinkin

    Leave a comment:


  • jyrbba69
    replied
    Originally posted by JerZe View Post
    Ja sitte mennee siististi paikallee? Olisko kuvia paikallaa?
    Eikös tossa ekassa postissa oo kuvia enemmänkin? Ja ei mulla oo enää E46:sta, eikä kyllä kuviakaan.

    Leave a comment:

Working...
X