Popit vinkuu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viissa
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 31
    • Varkaus

    Popit vinkuu.

    En löytäny mitään tuoreita keskusteluja tämmösestä aiheesta..

    Eli mistä vois johtua että mulla popit vinkuu, kaks erillis-sarjaa vahvistimen kautta siis on.. maadoitukset on vahvistimelta suoraan akkuun ja soittimelta on kokeiltu maadoittaa suoralla piuhalla akkuun että runkoon samoin virta suoraan akulta. rca:t pitäs olla kunnossa kun niitä on kaksi ja toinen on uusi, molemmilla vinkuu. on kokeiltu myös rca piuha vetää auton läpi suoraan vahvistimelle.

    Akun maadoitus ja plussa pitäs ihan kunnossa olla...

    Vinkuminen loppuu vain jos ottaa rca:n irti vahvistimesta tai soittimesta..

    Vinkuminen on vaimeaa kun auto ei ole käynnissä mutta kovenee kun laittaa käyntiin ja sillon vinkuu kierrosten mukaan, se myös jää vähäks aikaa vinkumaan kun auton sammuttaa. kaikki tuntus oltu kokeiltu, soitin on kokeiltu toisessa autossa ja ei vingu, vahvistimia mulla on kaksi ja molemmat pitää samaa ääntä.

    Kaveri tuossa tänää mainihti että laturissa on semmone konkka/häiriönsuodin joka voi olla menny paskaks, käski myös tarkistaa vielä kaikki maadotukset.

    nyt on taisteltu kuukauden verran ja kaikki vehkeet on levallaan kun ei kehtaa asentaa ennen kun vika selviää.. :think
    -02 530da m-sport
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11193
    • Oulu

    #2
    Hmmnn yleensänhän tuo vinkuminen kuuluu auton ollessa käynnissä, koska se ääni johtuu laturista. Ja tuohon laturin vinkumiseen pitäisi viimestään auttaa se, että maadottaa soittimen ja vahvistimen samasta pisteestä. Jos vinkuminen tosiaan kuuluu myös sillon kun auto ei ole käynnissä, niin veikkaisin, että vika on soittimessa (koska rca:n irroitus autto). Niin ja vahvistintahan ei kannata maadottaa koskaan suoraan akkuun vaikka se siellä kontissa olisikin.

    Kannattaa myös kokeilla ettei vahvistimen runko ota maahan.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • HukkaPekka
      BTCF Member
      • Mar 2005
      • 271
      • Kuopio

      #3
      Ite käytin just huollossa oman mankan.
      Oli samanlainen homma eli vinkumista kuului ja samoin mankan koneiston äänet (levyn pyöriminen ja kappaleen vaihto) kuului hiljasella äänenvoimakkuudella.
      Suojafoliot oli kärähtäny ja veikkaisin, et sullaki on käynyt niin, että mankka on saanut RCA:n kautta virtaa.
      Itellä alko vinkumiset sen jälkeen, kun kytkin kaiutinpiuhoja vahvistimelle (laitteissa ei virtoja päällä, mutta muuten oli kytketty), et tarkkana saa olla.
      Jälleen kerran elämä opetti.
      EDIT: Luinpa tarkasti... Eli eipä se sit varmaan mankassa oo vika, jos toisessa autossa ei vingu. Eli kannattaa lähtee sitä maadotusta varmaan kattomaan, vaihtaa maadotuspistettä parempaan. Ainakin siitä akusta johonki muualle.
      Last edited by HukkaPekka; 20-03-2007, 18:02. Reason: lukihärö
      e39 528iA Touring
      e36 328i Cabriolet

      -Official member of BTCF-Sauna team-
      -KUOPION PUTKIMIEHET- team

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        jos vahvistimesta löytyy jokin level tai muu vastaava kytkin niin katsoppa että se ei ole täysillä. sitä ei sais pitää täysillä koskaan kun se voi aiheuttaa häiriöitä. säädä se vaikka 2/3 osa teholle...
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • gremu
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 859
          • Mankkaa

          #5
          vinkuna

          no ite tappelin e34:n kanssa 4kk saman aiheen kanssa. saldona lompakko keveni 700 eur. mutta vinkuna loppu heittämällä pioneerilla (deh-5800) vesilintua ja laittamalla mankka erimerkkikseksi. Vanhalla Pioneerilla vuodelta nakkisota vinkunaa ei esiintynyt.

          Laturista vaihdettiin kanssa kaikki mahdollinen häiriösuodatinta myöten, mutta ei tulosta. Kokeilimpa toisella laturillakin mutta viuu oli ja pysyi

          Kaikki maadotukset vaihdettiin uusiin. No uutta osaa pellin alla ja vinkuna vaan oli ja pysyi..

          auton omat kaiutinjohdot purettiin kokonaan ja korvattiin uusilla johdoilla. edelleen viuu

          rca:t tuli vaihdettua 4 erikertaan.

          Kaikki maadotukset vaihdettiin uusiin. No uutta osaa pellin alla ja vinkuna vaan oli ja pysyi...

          nyt soi poppi ja viuu on ainakin tällä hetkellä kaukainen muisto
          kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
          RIP
          vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
          ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
          _______________________________________
          Team BTCF-World Of Pirates
          sigpic

          Comment

          • Ppathak
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 3
            • Oulu

            #6
            Maa lenkistä ne vinkunat yleensä johtuu. Kaikki maadoitukset puhtaalle pellille kunnon liittimillä ja sen päälle vähän maalia korroosiota estämään. eihän mikään piuha tee vaan "lenkkiä" kontissa? Rca-piuhat voi ottaa helposti häiriötä jos ne ylimääräiset on kääritty rullalle.
            Laturin voi koittaa maadoittaa uudestaan paksummalla johdolla ja samalla vaihtaa virta johdonkin paksumpaan ja samalla tarkastaa koneen maadoituksen.

            Comment

            • bmw e30
              Newbiemmer
              • Mar 2004
              • 17
              • kemijärvi

              #7
              mankasta maafoliot kärähtäny rca:sta... pioneerin mankoista menee helposti ja takuu ei korvaa...

              Comment

              • Viissa
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 31
                • Varkaus

                #8
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Hmmnn yleensänhän tuo vinkuminen kuuluu auton ollessa käynnissä, koska se ääni johtuu laturista. Ja tuohon laturin vinkumiseen pitäisi viimestään auttaa se, että maadottaa soittimen ja vahvistimen samasta pisteestä. Jos vinkuminen tosiaan kuuluu myös sillon kun auto ei ole käynnissä, niin veikkaisin, että vika on soittimessa (koska rca:n irroitus autto). Niin ja vahvistintahan ei kannata maadottaa koskaan suoraan akkuun vaikka se siellä kontissa olisikin.

                Kannattaa myös kokeilla ettei vahvistimen runko ota maahan.
                hmm täytynee toisella soittimella vielä kokeilla.. :think

                Originally posted by ana82 View Post
                Ite käytin just huollossa oman mankan.
                Oli samanlainen homma eli vinkumista kuului ja samoin mankan koneiston äänet (levyn pyöriminen ja kappaleen vaihto) kuului hiljasella äänenvoimakkuudella.
                Suojafoliot oli kärähtäny ja veikkaisin, et sullaki on käynyt niin, että mankka on saanut RCA:n kautta virtaa.
                Itellä alko vinkumiset sen jälkeen, kun kytkin kaiutinpiuhoja vahvistimelle (laitteissa ei virtoja päällä, mutta muuten oli kytketty), et tarkkana saa olla.
                Jälleen kerran elämä opetti.
                EDIT: Luinpa tarkasti... Eli eipä se sit varmaan mankassa oo vika, jos toisessa autossa ei vingu. Eli kannattaa lähtee sitä maadotusta varmaan kattomaan, vaihtaa maadotuspistettä parempaan. Ainakin siitä akusta johonki muualle.
                hmm nuo oireet kyllä vastaa täysin noita meikäläisen hommia, eli levyn pyörimiset kuuluu.. edelleen taidan toista soitinta kokeilla.

                Originally posted by GOOFY View Post
                jos vahvistimesta löytyy jokin level tai muu vastaava kytkin niin katsoppa että se ei ole täysillä. sitä ei sais pitää täysillä koskaan kun se voi aiheuttaa häiriöitä. säädä se vaikka 2/3 osa teholle...
                Gaini löytyy ja se on vajaalla puolillaa...

                Originally posted by gremu View Post
                no ite tappelin e34:n kanssa 4kk saman aiheen kanssa. saldona lompakko keveni 700 eur. mutta vinkuna loppu heittämällä pioneerilla (deh-5800) vesilintua ja laittamalla mankka erimerkkikseksi. Vanhalla Pioneerilla vuodelta nakkisota vinkunaa ei esiintynyt.

                Laturista vaihdettiin kanssa kaikki mahdollinen häiriösuodatinta myöten, mutta ei tulosta. Kokeilimpa toisella laturillakin mutta viuu oli ja pysyi

                Kaikki maadotukset vaihdettiin uusiin. No uutta osaa pellin alla ja vinkuna vaan oli ja pysyi..

                auton omat kaiutinjohdot purettiin kokonaan ja korvattiin uusilla johdoilla. edelleen viuu

                rca:t tuli vaihdettua 4 erikertaan.

                Kaikki maadotukset vaihdettiin uusiin. No uutta osaa pellin alla ja vinkuna vaan oli ja pysyi...

                nyt soi poppi ja viuu on ainakin tällä hetkellä kaukainen muisto
                Originally posted by Ppathak View Post
                Maa lenkistä ne vinkunat yleensä johtuu. Kaikki maadoitukset puhtaalle pellille kunnon liittimillä ja sen päälle vähän maalia korroosiota estämään. eihän mikään piuha tee vaan "lenkkiä" kontissa? Rca-piuhat voi ottaa helposti häiriötä jos ne ylimääräiset on kääritty rullalle.
                Laturin voi koittaa maadoittaa uudestaan paksummalla johdolla ja samalla vaihtaa virta johdonkin paksumpaan ja samalla tarkastaa koneen maadoituksen.
                Maadoitukset on kyllä mielest'ni kokeiltu ja tarkasteltu mutta vielähä niitä voi kyttäillä..

                Originally posted by bmw e30 View Post
                mankasta maafoliot kärähtäny rca:sta... pioneerin mankoista menee helposti ja takuu ei korvaa...
                Joo no sen näkee sitte ko kokeilen eri soittimella. toivottavasti ees jollai peloo..
                -02 530da m-sport

                Comment

                • Osku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2005
                  • 3324
                  • Kouvola,Pilkanmaa

                  #9
                  Mulla aikanaan ku pelasin noitten hifien kanssa ni piti vinkunaa kun oli virtajohdot rca:n kanssa vierekkäin
                  E30 24V 5D "Vakio"

                  Originally posted by ///Make
                  1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                  Comment

                  • Viissa
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 31
                    • Varkaus

                    #10
                    Originally posted by O.Lehtinen View Post
                    Mulla aikanaan ku pelasin noitten hifien kanssa ni piti vinkunaa kun oli virtajohdot rca:n kanssa vierekkäin
                    Nii sitä mullekki ehoteltii, mutta menee virrat toisella laidalla ja toisella rca:t + yks erkkasarjan piuha.. :think
                    -02 530da m-sport

                    Comment

                    • Wiking
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2005
                      • 1641
                      • Laihia

                      #11
                      Missäs toi laturin häiriönsuodatuskonkka on(joo laturissa varmaan ) eli minkä näkönen systeemi? Mistä saa uusia ja mitä maksaa? Onko helppo vaihtaa vai hä?
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        #12
                        Samaa probleemaa E34:ssä kans. Mutta kummallista on se että joskus vinkuu ja joskus ei. VInkuminen saattaa alkaa ihan yhtäkkiä ja loppua myös. Samoin vinkunan ollessa päällä, voimakkuutta lisättäessä alkaa keskiääni rätisemään. Vinkuna/rätinä on vain vasemmassa kanavassa, oikea on täysin häiriötön. Sillon kun ei vingu, ei myöskään rätise.

                        Toinen ilmiö on, vahvistin lyö suojapiirin päälle kun soittaa kovempaa. Vahvistimena on Audison Lrx5.600 (4x60+1x210). Kaks kanavaa ohjaa 8" midbassoja, kaksi 2.5" keskiääntä ja diskanttia jakosuotimen kautta ja monokanava subia 2 ohmiin. Äänenvoimakkuus ei todellakaan ole sillä tasolla että 4x60W loppuisi kesken.

                        Jos ottaa subkanavan RCA:n irti, katoaa vinkuminen, mutta suojapiiri laukeaa edelleen. Voisikohan heikko akku aiheuttaa tuollaisen suojapiirin laukeamisen, eli jos vahvistin ei saa piikeissä tarpeeksi kakkua?

                        Kaikki maadoitukset on tarkistettu ja maatettu eri paikkoihin jne. Soittimena on JVC, joten Pioneerin ongelmatkaan ei liene syynä. RCA-kaapelina DLS ultimate.
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • Viissa
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 31
                          • Varkaus

                          #13
                          Originally posted by Wiking View Post
                          Missäs toi laturin häiriönsuodatuskonkka on(joo laturissa varmaan ) eli minkä näkönen systeemi? Mistä saa uusia ja mitä maksaa? Onko helppo vaihtaa vai hä?
                          Itekki just pähkäilen että minkä moine mutikka se on ja mistä niitä saa, kuulemma semmone pien murikka pitäs jossai laturin lieppeillä olla ja varmaa iha varaosa liikkestä vois uusia saada. :think ei mitää hajua ku tänää moisesta itekki kuulin..

                          Originally posted by jsa014 View Post
                          Samaa probleemaa E34:ssä kans. Mutta kummallista on se että joskus vinkuu ja joskus ei. VInkuminen saattaa alkaa ihan yhtäkkiä ja loppua myös. Samoin vinkunan ollessa päällä, voimakkuutta lisättäessä alkaa keskiääni rätisemään. Vinkuna/rätinä on vain vasemmassa kanavassa, oikea on täysin häiriötön. Sillon kun ei vingu, ei myöskään rätise.

                          Toinen ilmiö on, vahvistin lyö suojapiirin päälle kun soittaa kovempaa. Vahvistimena on Audison Lrx5.600 (4x60+1x210). Kaks kanavaa ohjaa 8" midbassoja, kaksi 2.5" keskiääntä ja diskanttia jakosuotimen kautta ja monokanava subia 2 ohmiin. Äänenvoimakkuus ei todellakaan ole sillä tasolla että 4x60W loppuisi kesken.

                          Jos ottaa subkanavan RCA:n irti, katoaa vinkuminen, mutta suojapiiri laukeaa edelleen. Voisikohan heikko akku aiheuttaa tuollaisen suojapiirin laukeamisen, eli jos vahvistin ei saa piikeissä tarpeeksi kakkua?

                          Kaikki maadoitukset on tarkistettu ja maatettu eri paikkoihin jne. Soittimena on JVC, joten Pioneerin ongelmatkaan ei liene syynä. RCA-kaapelina DLS ultimate.
                          Hmm mulla kyllä vinkuu koko ajan ja joka paikasta mutta vahvistimet sun muut pelaa hyvin.. Voi olla että sinun akku on niin huono että ei senkään takia pelitä niinku pitää, minun edellinen akku oli juuri sitä luokkaa että ei kärsinyt yhtään kuunnella ettei auto ollut käynnissä kun muuten heitti vahvistimen ja soittimen jumiin.
                          -02 530da m-sport

                          Comment

                          • Wiking
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2005
                            • 1641
                            • Laihia

                            #14
                            Niin ja mulla on tossa sellainen ihmeellinen vinkumisongelma:
                            -Vahvistin Spl Dyn s-7006
                            -Soitin pioneer deh 8600
                            -2 kanavaa soittaa edessä olevaa focalin erkkasarjaa
                            -2 kanavaa takana olevia focalin coaxeja
                            -2 kanavaa sillatuna subia
                            Eli taakse pitäis mennä kolme (3) rca piuhaa, mutta aina kun kytkee kolmannen kiinni niin alkaa vitunmoinen vinkuminen kierrosten mukaan(moottorin ollessa sammutettu ei vingu).
                            -Rca piuha on vaihdettu kerran jo uuteen ku luulin vian olevan siinä->ei auttanut
                            -Rca piuha vedetty suoraan soittimelta vahvistimeen(eli ilmassa)->ei apua
                            -Soittimen eri lähtöjä vaihdettu ristiin->ei apua
                            Ainoa tapa jolla voi soittaa on että 1 rca piuha soittimen subilähdöstä vahvistimeen subikanavalle ja toinen rca piuha soittimen jommasta kummasta (etu tai taka) lähdöstä taakse ja siihen haarottimet siten että vahvistimen etu ja taka kanavat saa signaalin.:think
                            -Olis kuitenkin kiva säätää balanssia, aikaviivettä yms mutta ei onnistu jos on vain 2 rca:ta eli pitäis kaikki 3 saada pelaamaan.

                            Voisko vika siis olla laturin suodatuksessa?
                            Pitäis kyllä maadottaa soitin samaan paikkaan viel vahvarin kanssa josko auttaisi...
                            Nyt
                            BMW 330e g21 M-Sport
                            Ennen
                            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                            Comment

                            • Lapwing
                              Newbiemmer
                              • Apr 2006
                              • 25

                              #15
                              Tässä hieman vastauksia yleisesti kaikille. Eli laturin vinguntahan johtuu siitä syystä, että kun on huono maadoitus tai maadoituspisteissä potenttilaalieroja, niin vahvistin tai soitin maadoittaa itseään RCA-kaapelin kautta. Ja tämä kuuluu häiriönä kaiuttimista. Onhan ne kaapelit varmasti tarpeeksi isoja ja liitokset kunnossa. Tarkastakaa maadoitukset: Laturi-moottori, moottori-runko, runko-akku, runko-vahvistin, runko-soitin. Otat kaikki liitokset auki ja puhditat pinnat. Huono liitos/kaapeli voi näyttää hyvältä päältäpäin, mutta ei silti johda sähköä. Akun kunto on myös tärkeä.

                              Jos laturihäiriä tulee aika-ajoin niin joku liitos on huonontumassa ja saa kunnon kontaktin välillä ja välillä ei. Jos akku on kontissa, niin en näe mitään syytä sille, ettei laitteita voisi maadoittaa suoraan akkuun.

                              Pioneerin soittimissa on helposti hajotettavissa suojasulake, joka sijaitsee piirlevyllä. Sen saa hajalle sillä, kun vahvistimen huonon maadoituksen takia vahvistin maadoittaa itseään Rca-kaapelia pitkin aina soittimen piirilevylle ja sitä kautta runkoon. Kaikki tämä vain siksi, koska vahvistin ei ole saanut kunnon maadoitusta. Sähkö kun ei katso, mistä sen pitäisi mennä, vaan se menee sieltä mistä pääsee. Ja jos pääsy on huono, niin ongelmia esiintyy. Kun tämä suojasulake on mennyt, niin soitin vaan huoltoon. Ja kuten jo aikaisemmin mainittiin, niin takuu ei korvaa, koska on ollut TÄYSIN oma vika.

                              Jos vahvistin kytkee suojat päälle kesken soiton, niin se voi johtua liian pienestä kaiutinkuormasta tai vahvistimen korkeasta lämpötilasta. Onhan tuuletukset hoidettu. Tai sitten häiriöiden ohella syy on yleensä huono akun tai kaapeloinnin kunto (huonot liitokset/liian pienet kaapelit). Eli kun jännite notkahtaa tarpeeksi alas, niin vahvistin kytkee suojapiirin päälle. Mitatkaa jännite ensiksi akun navoista ja sitten vahvistimen navoista, paljonko on jännite-eroa? Jännite ei saisi tippua enempää, kuin 0,1 volttia johdinmetriä kohden.
                              Last edited by Lapwing; 21-03-2007, 08:28.
                              E46 320i Touring

                              Comment

                              Working...
                              X