Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virtapiuhoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 8266
    • Järvikylä (Nakkila)

    #61
    Originally posted by Rudenorth View Post
    Ja kaapeleilla pituutta?
    tuolla vain laskemaan -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Ominaisvastus kunka suuren jännitehäviön itse sallitkin
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Haggis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1571
      • Wackyland

      #62
      Tietääkö kukaan mistä saisi halvalla paksua virtapiuhaa Kokkola/Ylivieska lähistöllä?
      Käyttis:Kia Optima TF

      Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

      Comment

      • 525 TD
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 281
        • IISALMI

        #63
        Nixon777 kirjoitti mm.:"Käykää nyt edes hieman tutkimassa seuraavia termejä, mitkä tulevat eteen kun hieman mistään kysytte parempilaatuisia tuotteita: OFC, alu/gold/silver protected RCA."

        kävin tutkimassa hieman...

        OFC : happivapaa kupari
        kaikki sähkönsiirtoon tarkoitetut kuparijohdot ovat valmistettu happivapaasta/vähähappisesta kuparista jo yli 20 vuoden ajan

        alu : alumiini

        gold : kulta
        tarkoitetaan ilmeisesti kullattuja liittimiä yms.? (lähiaikoina kullan hinta noussut uusiin ennätyksiin,toivottavasti ei nosta kullattujen liitinten hintaa)

        silver : hopea

        protected RCA : suojattu RCA
        mikäli kaksois/kolmoissuojattu RCA-johto asennettuna minne tahansa aihettaa "ininää" , se ei mielestäni ole "hyvälaatuinen" RCA-johto

        saa (tai pitää) korjata , jos meni väärin...

        ja hieman aiheesta ohi:
        mielestäni on todella harhaanjohtavaa jopa "härskiä" myydä "hifi"-tavaraa tuohon tyyliin: http://www.pixmania.com/fi/fi/544765...-ts-w257d.html

        "tuottaa hämmästyttävän 1000 Watin tehon" ? ? ?

        olisiko sittenkin että tuo kestää (hetkellisesti) 1000 Watin tehon särkymättä?
        Last edited by 525 TD; 17-03-2008, 18:17.

        Comment

        • hednam
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 959

          #64
          Originally posted by Haggis View Post
          Tietääkö kukaan mistä saisi halvalla paksua virtapiuhaa Kokkola/Ylivieska lähistöllä?
          Mitä kokoa oot vailla ja kui paljon?

          2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

          Comment

          • z3
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 273
            • Tre

            #65
            Selailin uutta Bilteman kuvastoa, niin siellä ei enää ollut niitä 3 -suojattuja (sama kuin DLS:n malli) RCA -piuhoja. Harmin paikka.
            - Parin Bemarin kokemuksella -

            Comment

            • Haggis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1571
              • Wackyland

              #66
              Originally posted by hednam View Post
              Mitä kokoa oot vailla ja kui paljon?
              Mahdollisimman paksua,että ei tarvi enään ikinä vaihtaa . Pitäs yltää e34 keulan akulta konttiin. Olisko jotain 5m?
              Käyttis:Kia Optima TF

              Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

              Comment

              • BMW mimmi
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 186
                • Siikainen

                #67
                Tuolla ainakin jotain tietoa pituudesta/paksuudesta http://www.autosound.fi/power/index.html
                Ford Focus STW - 01 ( Taivaspaikka toiveissa )
                Saab 9-3 -98

                Comment

                • Rudenorth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 2415
                  • Iisalmi

                  #68
                  Originally posted by Haggis View Post
                  Mahdollisimman paksua,että ei tarvi enään ikinä vaihtaa . Pitäs yltää e34 keulan akulta konttiin. Olisko jotain 5m?
                  Jos olet tosi paksua ostamassa, niin melkeinpä kävisin jossain liikeessä missä myydään hitsaus tarvikkeita ja sieltä otat esim. 50mm2 hitsikaapelia. Puolta halvempaa kuin "hifikaapeli".
                  MB W204 C320 CDI
                  Kawasaki Ninja ZX-7R

                  Comment

                  • Takalo_kari
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 1359
                    • tku

                    #69
                    Originally posted by peto2 View Post
                    sähköasennushommissa oppinut semmosen säännön että..
                    1,5mm² kestää 10A
                    2,5mm² kestää 16A
                    6mm² kestää 35A
                    10mm² kestää 50A
                    16mm² kestää 63A
                    25mm² kestää 80A
                    35mm² kestää 100A
                    50mm² kestää 125A
                    jne
                    tarkoittaa siis jatkuvaa kuormitusta eli jos on vahvistin jonka luvataan antavan jatkuvaa tehoa 1000w esim. hyötysuhteella 0,75. ottoteho on siis 1250w
                    1250w/12v=104A -tarvitset 50mm² virta ja maadoituskaapelit
                    tosin mitotusohjeessa on "pelivaraa" eli 35mm²:lla pärjää




                    VÄÄRIN!

                    Noi virta-arvot on vaihtovirralle (AC Alternative Current) jota on mm. talojen pistorasioissa jne. kun taas autoissa on tasavirtaa (DC Direct Current) joka on paljon "raskaampaa" kuin vaihtovirta, jonka takia nuo virta-arvot jotka on asetettu vaihtovirralle eivät päde tasavirralla.

                    Hyvä nyrkkisääntö olisikin katsoa tuosta taulukosta seuraava koko kuin tuossa lukee esim. jos virtaa kulkee tuo 63A läpi niin ei tulisikaan valita 16mm2 johtoa vaan 25mm2 kaapeli.

                    Myös kytkimissä on syytä muistaa vaitovirran ja tasavirran ero, koska tasavirrassa (DC) tulee aina ns. kytkentäkipinä, jonka takia katkaisioiden pitää olla hieman jykevämmät samalla kuormalla (lue: virralla) kuin vaihtovirrassa (AC)


                    hyötysuhteista täsmentäisin hieman: D-luokan vahvistimilla hyötysuhde on noin 80% kun taas A/B luokan vahvistimilla on hyötysuhde n. 50% koska A/B luokassa transistorit ovat auki vaan toisen puolijakson.

                    Laskenta tapa on ihan oikein:

                    teho / jännite = P2 teho johon lisätään D-luokan vahvistimilla 20% ja A/B luokan vahvistimilla 50%



                    T: Ammattisähkömies

                    ps. ei herneitä peto2


                    niin ja noita paksuuksia mitä tossa on sanottu käytetään esim. teollisuudessa, ja siellä ei todellakaan puhuta mistään 1m kaapeleista, joten voitte huoletta vetää sen 5-6m piuhaa edestä taakse...
                    Last edited by Takalo_kari; 26-04-2008, 11:52.
                    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                    Kiitos ajastasi? :think

                    Comment

                    • peto2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 8266
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #70
                      Originally posted by Aksuli89 View Post
                      VÄÄRIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                      Noi virta-arvot on vaihtovirralle (AC Alternative Current) jota on mm. talojen pistorasioissa jne. kun taas autoissa on tasavirtaa (DC Direct Current) joka on paljon "raskaampaa" kuin vaihtovirta, jonka takia nuo virta-arvot jotka on asetettu vaihtovirralle eivät päde tasavirralla.

                      Hyvä nyrkkisääntö olisikin katsoa tuosta taulukosta seuraava koko kuin tuossa lukee esim. jos virtaa kulkee tuo 63A läpi niin ei tulisikaan valita 16mm2 johtoa vaan 25mm2 kaapeli.

                      Myös kytkimissä on syytä muistaa vaitovirran ja tasavirran ero, koska tasavirrassa (DC) tulee aina ns. kytkentäkipinä, jonka takia katkaisioiden pitää olla hieman jykevämmät samalla kuormalla (lue: virralla) kuin vaihtovirrassa (AC)


                      hyötysuhteista täsmentäisin hieman: D-luokan vahvistimilla hyötysuhde on noin 80% kun taas A/B luokan vahvistimilla on hyötysuhde n. 50% koska A/B luokassa transistorit ovat auki vaan toisen puolijakson.

                      Laskenta tapa on ihan oikein:

                      teho / jännite = P2 teho johon lisätään D-luokan vahvistimilla 20% ja A/B luokan vahvistimilla 50%



                      T: Ammattisähkömies

                      ps. ei herneitä peto2


                      niin ja noita paksuuksia mitä tossa on sanottu käytetään esim. teollisuudessa, ja siellä ei todellakaan puhuta mistään 1m kaapeleista, joten voitte huoletta vetää sen 5-6m piuhaa edestä taakse...
                      tämähän meni nyt aivan väärin!

                      virran laadulla ei ole mitään merkitystä, onko tasavirtaa vai vaihtovirtaa, sini,kantti taikka mitä tahansa aaltoa koska vaihtovirralla ilmoitetaan virran ja jännitteen tehollisarvo. eikä ole mitään "raskaampaa" virtaa olemassakaan 50A tasavirtaa kuormittaa johdinta tismalleen saman verran kuin 50A vaihtovirtaa

                      sekoitit varmaan jännitehäviöt virtoihin, jos on kaksi laitetta toinen käyttää 12VDC ja toinen 230VAC molemmat ottaa 50A virtaa on 12VDC laite 600W ja 230VAC laite on 11,5kW tehoinen, jos johdotus on tehty samankokoisella johdolla molemmille laitteille. kaapeleiden jännitehäviö on volteissa ilmoitettuna tarkalleen sama mutta jos verrataan jännitehäviötä käyttöjännitteeseen prosenteissa on 12VDC järjestelmän häviöt huomattavasti suuremmat
                      ilmoittamani lista menee siinä pieleen että ne on tarkoitettu pitkille vedoille.
                      ja kytkentäkipinä esiintyy molemmilla jännitelaaduilla aivan samoin erityisesti kapasitiivisella ja induktiivisella kuormalla induktiivisella kuormalla lisäksi katkaisukipinä.
                      autovahvistimien sielunelämästä en sen paremmin tiedä mutta sähkötekniikka ihan hyvin hallussa

                      ammattisähkömies joutaa takaisin kouluun tai todistaa väitteeni vääräksi matemaattisesti.. EI HERNEITÄ
                      Last edited by peto2; 12-04-2008, 23:25.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        #71
                        no kyllä virroilla on vaan eroa, vahvistin asian juuri opettajaltani.
                        ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta ota huomioon vaihtovirran sinimuotoinen jännitteenvaihtelu, kun tutkit käyrää niin huomaat että jossain kohtaa siniaaltoa jännite käy 0v:ssä ennenkuin se nousee 322v asti, jonka jälkeen se taas laskee nollapisteen kautta negatiiviseen huippuarvoonsa -322v (huippuarvo 230v x 1.4), eli tietyllä jakson vaiheella jännite on 0v jonka ansiosta kaapeli kuormittuu hieman vähemmän, kun taas tasaviralla ei ole jännitteen vaihteluja, jolloin se kuormittaa kaapelia kokoajan täysillä.

                        Mutta sinänsä ajatellen 16mm2 kaapeli riittää 63A virroille hyvin, koska kaapeleissahan on kauheat suojakertoimet, esim. 2.5mm2 kaapeli kestää 70A ennen kuin palaa tosin silloin alkaa jo jännitehäviöt olemaan aika suuret sekä paloturvallisuus kyseenalainen.

                        jännitehäviö on tietenkin suurempi pienjännitteillä, kuin suurjännitteillä. ja myös saadaan sama teho pienemmillä virroilla (P=U x I)

                        tosin nämä kaapelointi arvot ovat vain ohjeellisia, ja pärjäähän sitä aivan loistavasti pykälää pienemmälläkin kaapelilla, mutta suositus olisi valita pykälää suurempi kaapeli tasavirtaa varten.


                        kaivoin vanhat oppikirjat esille, ja löytysin hieman enemmänkin arvoja kaapeleille.

                        kirjassa lukee näin:

                        Standardeissa ja asennusohjeissa on määritelty johtojen suurimmat virrat, jolla johdineriste ei lämpene liikaa.
                        Määritellyn perustana on tietty asennustapa ja ympäristöolosuhteet.
                        johdon sallima virta riippuu:
                        -johdineristeestä (PVC-muovin suurin lämpötila saa olla 70'C PEX eristeen 90'C ja kumin 60'C)
                        -asennusympäristön lämpötilasta
                        -asennustavasta onko johto asennettu seinäpinnalle, seinän sisälle vai maahan.

                        Seuraavassa taulukossa on esitelty suurimmat kuormitusvirrat yleisimmille asennustavoille, kun kaapeli on PVC-eristeinen, maan lämpötila +15'C ja ilman lämpötila +25'C

                        seinään upotetun kaapelin max. kuormitusvirta on:

                        1.5mm2 13.5A
                        2.5mm2 18.5A
                        6mm2 30A
                        10mm2 41A
                        jne...

                        Maahan upotetun kaapelin max. kuormitettavuus on taas:
                        1.5mm2 26A
                        2.5mm2 36A
                        6mm2 57A
                        10mm2 78A

                        Pinnalle asennettuna johtoa saa kuormittaa max.:

                        1.5mm2 18.5
                        2.5mm2 25A
                        6mm2 43A
                        10mm2 60A

                        taipuisaa liitäntäkaapelia saa kuormittaa max.:

                        6mm2 43A
                        10mm2 59A


                        jos joku osaa neuvoa miten tähän saa liitettyä kuvan, niin voisin skannata pari sivua kirjasta, tulisi ainakin oikeaa tietoa.
                        Last edited by Takalo_kari; 13-04-2008, 10:27.
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        • peto2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 8266
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #72
                          Originally posted by Aksuli89 View Post
                          no kyllä virroilla on vaan eroa, vahvistin asian juuri opettajaltani.
                          ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta ota huomioon vaihtovirran sinimuotoinen jännitteenvaihtelu, kun tutkit käyrää niin huomaat että jossain kohtaa siniaaltoa jännite käy 0v:ssä ennenkuin se nousee 322v asti, jonka jälkeen se taas laskee nollapisteen kautta negatiiviseen huippuarvoonsa -322v (huippuarvo 230v x 1.4), eli tietyllä jakson vaiheella jännite on 0v jonka ansiosta kaapeli kuormittuu hieman vähemmän, kun taas tasaviralla ei ole jännitteen vaihteluja, jolloin se kuormittaa kaapelia kokoajan täysillä.
                          sillä ei ole mitään merkitystä että jännite ja virta käy nollassa 2 kertaa jaksossa koska se käy myös huippuarvossa 2 kertaa per jakso joka on tuon 1,4x tehollisarvoa suurempi eli kaapelia kuormitetaan 2 kertaa jaksossa enemmän kuin täysillä ja siitä ilmoitetaan tehollisarvo joka tarkoittaa keskimääräistä arvoa per jakso (btw. negatiivinen virta ei jäähdytä kaapelia)

                          loppu menikin oikein..
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            #73
                            Originally posted by peto2 View Post
                            sillä ei ole mitään merkitystä että jännite ja virta käy nollassa 2 kertaa jaksossa koska se käy myös huippuarvossa 2 kertaa per jakso joka on tuon 1,4x tehollisarvoa suurempi eli kaapelia kuormitetaan 2 kertaa jaksossa enemmän kuin täysillä ja siitä ilmoitetaan tehollisarvo joka tarkoittaa keskimääräistä arvoa per jakso (btw. negatiivinen virta ei jäähdytä kaapelia)

                            loppu menikin oikein..

                            oli miten oli, niin vedetään helvetin paksua kaapelia vaan, niin ei tartte murehtia virran saannin kanssa
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #74
                              Originally posted by peto2 View Post
                              (btw. negatiivinen virta ei jäähdytä kaapelia)
                              Onko sellaista? (kulkusuunnalla ei väliä, ei johto sitä tajua)
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • peto2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 8266
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #75
                                matemaattisesti vaihtovirtaa tutkiessa huomaat että puolet ajasta virta on negatiivinen ja puolet positiivinen. myös digitaalinen yleismittari näyttää virran negatiivisena tasavirralla jos kytket sen väärin päin (virta kulkee takaperin mittarin läpi)
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎