Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virtapiuhoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #76
    Originally posted by peto2 View Post
    matemaattisesti vaihtovirtaa tutkiessa huomaat että puolet ajasta virta on negatiivinen ja puolet positiivinen. myös digitaalinen yleismittari näyttää virran negatiivisena tasavirralla jos kytket sen väärin päin (virta kulkee takaperin mittarin läpi)
    Niinpä. Siis virta on aina positiivinen ja heiluttaa elektroneja johdossa ja se lämpenee. (vain kulkusuunta vaihtuu)
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Harrison
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 1525
      • Iisalmi

      #77
      Originally posted by Aksuli89 View Post
      no kyllä virroilla on vaan eroa, vahvistin asian juuri opettajaltani.
      Ja tämähän on sitten 200% totta! T: Toinen ammattilainen.
      -Tuosta ei voi kiistellä.

      Sen enempää teidän keskusteluun puuttumatta, niin mielummin se virtakaapeli olisi hiukan isompaa, kuin mitä on mitotettu. Ja ne kaikki teho vaihtelut yms on, niin pieniä, että ei niitä korvalla/silmällä huomaa?? Vai huomaako?
      Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
      Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
      Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

      Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

      EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #78
        Originally posted by Harrison View Post
        Ja tämähän on sitten 200% totta! T: Toinen ammattilainen.
        -Tuosta ei voi kiistellä.

        Sen enempää teidän keskusteluun puuttumatta, niin mielummin se virtakaapeli olisi hiukan isompaa, kuin mitä on mitotettu. Ja ne kaikki teho vaihtelut yms on, niin pieniä, että ei niitä korvalla/silmällä huomaa?? Vai huomaako?
        pitääkö mennä pilkunnussimiseen ja vääntää rautalangasta..

        Vaihtovirran fysikaalisesta luonteesta johtuen vaihtovirran virrantiheys ei jakaannu johtimessa tasaisesti, vaan se pyrkii taajuuden kasvaessa keskittymään yhä enemmän johtimien pintakerroksiin. Ilmiötä kutsutaan yleisesti virranahdoksi. Kaapeleiden vaihtovirtaresistanssit ovat 50 Hz käyttötaajuudella kuparijohtimilla keskimäärin noin 3,1 % ja alumiinijohtimilla keskimäärin noin 1,6 % tasavirtaresistansseja suurempia. Virranahto on voimakkaampaa paksuissa johtimissa kuin ohuissa johtimissa, jonka vuoksi resistanssin kasvua pyritään ehkäisemään valmistamalla monisäikeisiä johtimia, jolloin virrantiheys jakaantuu useille johtimen eri säikeille. Virranahdon taajuuskäyttäytymisen seurauksena johtimien vaihtovirtaresistanssi on aina johtimen tasavirtaresistanssia suurempi, jolloin johtimen resistanssin minimiarvo esiintyy tasavirralla. (=tasavirta kuormittaa johdinta karvanverran vähemmän kuin vaihtovirta mutta niin vähän että tällä ei ole käytännössä merkitystä)
        Lisäksi vaihtovirtapiirissä olevat induktiivinen ja kapasitiivinen kuorma (kela ja kondensaattori) aiheuttavat niinsanottua loisvirtaa jota ei voida käyttää hyödyksi mutta se kuormittaa johtimia josta seuraa lämpenemistä.

        tästä voimme helposti tulkita että ihan 200% eroon ei päästä mutta maksimissaan 3,1% ja sekin tasavirran hyväksi.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • BMW mimmi
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 186
          • Siikainen

          #79
          Aikas pitkiä matkoja vaihtovirta kulkee verrattuna tasavirran kulkuun, "amppeereillako" tuollaisia saa aikaan. Jos autossa yrittää saada 50 amppeeria kulkemaan 3m niin vaatiihan se kohtuullisen kokoisen johtimen, mutta kun talon seinään kantaa 63a 780metrin päästä puolet pienempi säie. :think
          Ford Focus STW - 01 ( Taivaspaikka toiveissa )
          Saab 9-3 -98

          Comment

          • Harrison
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 1525
            • Iisalmi

            #80
            Originally posted by peto2 View Post
            pitääkö mennä pilkunnussimiseen ja vääntää rautalangasta..

            Vaihtovirran fysikaalisesta luonteesta johtuen vaihtovirran virrantiheys ei jakaannu johtimessa tasaisesti, vaan se pyrkii taajuuden kasvaessa keskittymään yhä enemmän johtimien pintakerroksiin. Ilmiötä kutsutaan yleisesti virranahdoksi. Kaapeleiden vaihtovirtaresistanssit ovat 50 Hz käyttötaajuudella kuparijohtimilla keskimäärin noin 3,1 % ja alumiinijohtimilla keskimäärin noin 1,6 % tasavirtaresistansseja suurempia. Virranahto on voimakkaampaa paksuissa johtimissa kuin ohuissa johtimissa, jonka vuoksi resistanssin kasvua pyritään ehkäisemään valmistamalla monisäikeisiä johtimia, jolloin virrantiheys jakaantuu useille johtimen eri säikeille. Virranahdon taajuuskäyttäytymisen seurauksena johtimien vaihtovirtaresistanssi on aina johtimen tasavirtaresistanssia suurempi, jolloin johtimen resistanssin minimiarvo esiintyy tasavirralla. (=tasavirta kuormittaa johdinta karvanverran vähemmän kuin vaihtovirta mutta niin vähän että tällä ei ole käytännössä merkitystä)
            Lisäksi vaihtovirtapiirissä olevat induktiivinen ja kapasitiivinen kuorma (kela ja kondensaattori) aiheuttavat niinsanottua loisvirtaa jota ei voida käyttää hyödyksi mutta se kuormittaa johtimia josta seuraa lämpenemistä.

            tästä voimme helposti tulkita että ihan 200% eroon ei päästä mutta maksimissaan 3,1% ja sekin tasavirran hyväksi.
            Ja mitenkäs tämä selvitti vaihtovirran ja tasavirran erot?


            Originally posted by BMW mimmi View Post
            Aikas pitkiä matkoja vaihtovirta kulkee verrattuna tasavirran kulkuun, "amppeereillako" tuollaisia saa aikaan. Jos autossa yrittää saada 50 amppeeria kulkemaan 3m niin vaatiihan se kohtuullisen kokoisen johtimen, mutta kun talon seinään kantaa 63a 780metrin päästä puolet pienempi säie. :think
            Jännitetaso kikkailuksi menee, että saa sähköö pitemmälle ja lyhyemmälle... Vai viilataanko tästäkin pilkkua?
            Last edited by Harrison; 18-04-2008, 21:10.
            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #81
              Originally posted by Harrison View Post
              Ja mitenkäs tämä selvitti vaihtovirran ja tasavirran erot?
              jos olisit vaivautunut lukemaan topikkia vähän perusteellisemmin tietäisit ehkä että oli puhe kaapeliin kohdistuvasta kuormituksesta AC ja DC jännitteillä
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • junnue46
                Newbiemmer
                • Mar 2008
                • 8

                #82
                virtapiuha

                no on eroa esimerkiksi jos ostat biltemasta rca piuhat niin niissä on häiriön suojaus paljon hunompi kuin jos ostat ihan merkki piuhat bilteman rca piuhat kun laittaa autoon niin yleensä kuuluu helvetin moinen häriö mutta kaijutin johtoissa ei suurta eroa ole.

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #83
                  Originally posted by junnue46 View Post
                  no on eroa esimerkiksi jos ostat biltemasta rca piuhat niin niissä on häiriön suojaus paljon hunompi kuin jos ostat ihan merkki piuhat bilteman rca piuhat kun laittaa autoon niin yleensä kuuluu helvetin moinen häriö mutta kaijutin johtoissa ei suurta eroa ole.
                  Eli jos ostaa Ladan niin se on keskimäärin paskempi ajaa kuin BMW? Tätäkö halusit suomeksi sanoa?
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Takalo_kari
                    BTCF Member
                    • Mar 2007
                    • 1359
                    • tku

                    #84
                    Originally posted by BMW mimmi View Post
                    Aikas pitkiä matkoja vaihtovirta kulkee verrattuna tasavirran kulkuun, "amppeereillako" tuollaisia saa aikaan. Jos autossa yrittää saada 50 amppeeria kulkemaan 3m niin vaatiihan se kohtuullisen kokoisen johtimen, mutta kun talon seinään kantaa 63a 780metrin päästä puolet pienempi säie. :think

                    katsos kun kyse ei olekkaan siitä etteikö kaapeli kestäisi, yleensä virtakaapeleille ainakin vahvavirta asennuksissa määritetään ns. suojakertoimet, jotka tarkoittavat sitä että kaapelia saa rasittaa max. tietyllä virralla ja jännitteellä, ja näitä kertoimia tulee esim paloturvallisuuden takia koska suuremmilla virroilla kaapeli voi lämmitä liikaa ja aiheuttaa tulipalon, esim tiloissa jossa se joutuu kulkemaan vaikkapa villan seassa.

                    Näiden kertoimen takia esim. 16mm2 kaapelille luvataan virrankestoa 63A.
                    oikeasti 2.5mm2 kaapeli kestää 70A virran ennenkuin palaa poikki, mutta ennen sitä seinävillat alkavat palamaan...

                    autohifikäytössä yleensä kaapeleiden lämpeminen ei ole niin suuri ongelma, vaan jännitehäviö.
                    Jos suuria virtoja joudutaan kuljettamaan pienillä jänniteillä on aina tehohäviö suuri, tämän takia esim. suuret voimalinjat voivat olla 110Kv:n (110000v AC) jännitteellä, jolloin virta saadaan helposti niin pieneksi ettei teho häviötä tule niin paljoa, tällöin voidaan myös kaapelin poikkipinta-alaa pienentää. 110000v x 1A = 110000wattia kun taas esim autojännitellä 12v tarvitaan 9167A virtaa jotta saataisiin sama teho, jolloin kaapeleiden tarvitsisi olla todella paksuja, jotta tehohäviö olisi mahdollisimman pieni, siltikin 100km päässä voisi jännitettä olla enää 1v jolloin samalla virralla saadaan tulokseksi 9167w enää.
                    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                    Kiitos ajastasi? :think

                    Comment

                    • Harrison
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 1525
                      • Iisalmi

                      #85
                      Originally posted by peto2 View Post
                      jos olisit vaivautunut lukemaan topikkia vähän perusteellisemmin tietäisit ehkä että oli puhe kaapeliin kohdistuvasta kuormituksesta AC ja DC jännitteillä
                      Nii mutta mehän puhuttiinkin vielä virran eroista
                      Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                      Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                      Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                      Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                      Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                      EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        #86
                        aloin äsken kelailemaan että mitenkä voi olla joku sähköjohto näin jännä aihe, että siitä saa 9 sivua keskustelua
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎