Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paine jää takakonttiin!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kroeger
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 195
    • -

    Paine jää takakonttiin!

    Eli autona on tuollainen BMW 328 E36 -95. Konttiin iskin 15" Cerwin Vegan + Infinity Reference 1600A vahvarin, mutta en oo tyytyväinen kuuluvuuteen. Kontti on umpinainen eikä takapenkkien välissä ole mitään käännettävää mukitelinettä tms millä saisi tehtyä aukon konttiin. Kaikki paine jää konttiin popitellessa.
    Kysymys kuuluukin: Miten saisin paineen tulemaan kabiiniin ilman isompia tuhoja? Pitääkö sitä ruveta hattuhyllyä leikkelemään?
  • SaMzI
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 36

    #2
    Jos sinulla ei ole takapenkillä yleensä porukkaa istumassa niin mahtaisiko auttaa jos kaadat takapenkin? Näin paine pääsisisi pois kontista.

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by SaMzI View Post
      Jos sinulla ei ole takapenkillä yleensä porukkaa istumassa niin mahtaisiko auttaa jos kaadat takapenkin? Näin paine pääsisisi pois kontista.
      Kuulostaa ihan thuuningilta.

      Olikos E36:ssa sitä suksipussin paikkaa, niinkuin muissa bemareissa? Siitä kun ottaa sen pistehitseillä kiinnitetyn peltisuojan pois, niin pääsee ilma paremmin liikkumaan.
      E39 ja E91

      Comment

      • Jake98
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 51
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Harri G View Post
        Kuulostaa ihan thuuningilta.

        Olikos E36:ssa sitä suksipussin paikkaa, niinkuin muissa bemareissa? Siitä kun ottaa sen pistehitseillä kiinnitetyn peltisuojan pois, niin pääsee ilma paremmin liikkumaan.
        on ainakin sedanissa... ite otin sen pois ja myös ne turhat nokiat hattuhyllyltä... <- ei liiemmin auttanut
        ja searchilla taitaapi aiheesta olla aika paljon lisää infoa ja myös erilaisia ratkaisuja....


        ja ettei mee liian vakavaks keskusteluks: voisin sanoa että helpoin ratkaisu/varmin olisi laittaa se subi siihen takapenkille
        Ex: BMW e36 325 -91 sedan

        Comment

        • Kroeger
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 195
          • -

          #5
          Sedaneissa tosiaan on se käännettävä suksiboksi siinä keskellä, mutta Coupessa ei näköjään oo.. Yksin tai kaksin ajellessa yleensä käännänki takapenkin nurin toiselta puolelta, mutta melko usein on takanakin porukkaa ni ois ihan kiva saaha kuulumaan silloinkin.

          Comment

          • snelle
            BTCF Member
            • Aug 2005
            • 611
            • Tampere

            #6
            Vanhasta ex coupesta nappasin ne takakajarit pois. Omasta mielestä se riitti paineen siirtymiseen. Takana ollessa tosin ei sen jälkeen kuulunut kuin basso.
            F11 520dA M-sport

            ex: e30, e36, e39, e46, e61, e91

            Comment

            • ojmichael
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 116
              • Tampere

              #7
              Itselläni on sedanissa suksiluukun pelti irroitettuna, ja elementti suunnattuna siitä kabiiniin ja kotelo tiivistetty selkänojaa vasten. Ihan mukavasti painetta näin.

              Coupessa onnistuisi varmaan jonkinlaisella refleksikotelo ratkaisulla, jolloin putket tulisivat hattuhyllyn läpi, vaikka takakaiuttimien paikoista. Työtähän tässäkin asennuksessa tietysti on. :think

              Comment

              • jepe-
                BTCF Member
                • Feb 2008
                • 713
                • Kotka

                #8
                Tosiaan tuo voi auttaa että elementti on suunnattu sisälle päin.. Ite ainakin huomannut että niin se yleensä kuuluu paremmin..

                Ellei niin ole jo?
                Alpina B10 3.3 Touring
                Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

                Comment

                • Kroeger
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 195
                  • -

                  #9
                  Elementti on jo eteen päin. Mitenkähän onnistus sellanen projekti, että pistäski subikan takapenkille :think Mihinkähän se ois hyvä sijoittaa

                  Comment

                  • Kuqi
                    Moderator
                    • Sep 2002
                    • 12533
                    • Oulu

                    #10
                    ..........
                    BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
                    BMW CRUISE BIKE 2017
                    TREK POWERFLY 4 2021
                    @kukisenjussi instagram

                    Comment

                    • eldrin
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 521
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Harri G View Post
                      Olikos E36:ssa sitä suksipussin paikkaa, niinkuin muissa bemareissa? Siitä kun ottaa sen pistehitseillä kiinnitetyn peltisuojan pois, niin pääsee ilma paremmin liikkumaan.
                      Originally posted by Sime View Post
                      Sedaneissa tosiaan on se käännettävä suksiboksi siinä keskellä, mutta Coupessa ei näköjään oo..
                      Suksiluukku on lisävaruste korimallista riippumatta. Se suksiluukun paikka sensijaan ON joka mallissa.

                      Originally posted by Sime View Post
                      Yksin tai kaksin ajellessa yleensä käännänki takapenkin nurin toiselta puolelta, mutta melko usein on takanakin porukkaa ni ois ihan kiva saaha kuulumaan silloinkin.
                      Originally posted by Sime View Post
                      Mitenkähän onnistus sellanen projekti, että pistäski subikan takapenkille :think Mihinkähän se ois hyvä sijoittaa
                      Eikös tässä nyt oo jo jonkunnäkönen ristiriita :think
                      e60 530iA -04 Olivine Grün
                      e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                      e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                      e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                      e34 540iA -94 Arktissilber
                      ///ex

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Juu kotelo vaan takapenkille+turvavyö ympäri ja sitten odottelemaan kolaria että saa sen niskaansa. Sitten ei enää tarvitsekaan miettiä näitä asioita...


                        Minkälainen kotelo sulla on? Suljettu? Refleksi?

                        Mikäli suljettu ja etuseinä viistetty penkin mukaan + basso eteenpäin kotelon keskellä "suksipussin paikan takana", niin otat kontin puolelta sen "suksipussin pellin" irti pistehitseistään (hitsit saa lyötyä auki vaikka ruuvimeisselillä ja vasaralla) + takapenkin irti ja vaikka kavennat vähän penkin superlonipehmusteitakin ko. kohdalta. Lisäksi kannattaa jollain tivistellä kotelon ja penkin takana olevan pellin välit elementin ympäriltä siten että paine ei pääse kontin puolelle elementin sivuilta.

                        Muissa tapauksissa paineet on aina kontissa, ellet sitten ala hattuhyllyä reikimään, irrota orkkis kajarikoteloita takaa ja tee niiden paikoista "reikiä"...tai hommaa taittuvaa/suksiluukukulla varustettua selkänojaa...
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • Kroeger
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 195
                          • -

                          #13
                          Suljettu kotelo on, mutta mielessä on käynyt se refleksikotelon tekeminen, jolloin refleksiputket tulis hattuhyllystä läpi. Takakaiuttimia en ole ottamassa pois, mutta ei loppuunsa tekis mieli pistää hattuhyllyäkään palasiks. Tässä nyt on pien ongelma.. Ja tuolla, että subi tulisi takapenkille tarkoitin, että sille tekisi kotelon takapenkin lattialle siihen keskelle. Minäkään en sentään niin ääliö ole, että olisin sitä laittamassa mihinkään penkin päälle...

                          Comment

                          • TDare
                            Newbiemmer
                            • Nov 2007
                            • 8
                            • Vantaa

                            #14
                            Vaihtoehtoja olisi myös tehdä bandbass kotelo, sillä ainakin saisi painetta. Haittana tietty suuri koko, mutta jos se ei haittaa niin suositeltava. Toinen vaihtoehto olisi myös freeair asennus, jos se kontti on kerta niin tiivis. Tosin kyseinen elementti ei siihen käyttöön oikein sovi ja bassosta tulee melko kuiva, sellainen hifi basso. Käsittääkseni sellaista ei nyt ihan kuitenkaan haeta.
                            Niin ja jos et ole koittanut kääntää vaihetta subille sitä 180 astetta niin kokeile, katsoin ettei ollut vaiheenkääntö nuppia ilmeisesti tuossa vahvistimessa. Eli koita vaihtaa rca:t toisin päin tai vastaavasti kaiutin johdot toisin päin. Jos olet sen jo kokeillut niin sitten subi kiertämään koko kontti kulmasta kulmaan keskeltä keskelle ja vaikka miten päin vaihetta välistä käännellen. Kokeileminen ei maksa koskaan mitään.

                            Comment

                            • _Pietu_
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 3660
                              • Kuopio / Maaninka

                              #15
                              En tiedä, että oonko tullu vanhaksi vai mikä on, mutta Yhdellä Peerlessin 10" varustettuna yhdellä 12" passiivielementillä toteutetulla n.20litran kotelolla ja 250W vahvistintehoilla saa mielestäni paineen (ja basson) tulemaan riittävästi kabiiniin:think (ei tietysti IHAN samallalailla kuin 4*10 ja 2000W tehoja nissan cherryssä) Hattuhyllyltä on poistettu kaiuttimet ja elementti on kontin sivussa..
                              BMW F25 xDrive 20d
                              ex BMW e91 320dA
                              ex BMW e36 325i
                              - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                              Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎