memebuy23buy

E39, iPhone ja musan kuuntelu

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TKGL
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 260
    • Tampere

Originally posted by Tcdoe View Post
    Mites nää autopc:t toimii käytännössä Suomen oloissa? Luulis flektien yms tykkäävän kyttyrää pakkasista?
    Kyllä ne tietokoneet kestää yllättävän lovaa pakkasta. Lämpöhän niissä yleensä on ongelmana.

Ei vaan nuo CarPC hommat ole aina ihan Plug and Play.

Comment

• teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

No kun tuo Maintronic pulju ei näköjään ota mitään vastuuta myymistään laitteista, niin on aika katsoa eteenpäin.

Niin monenlaista himmeliä tullut tässä tredissä esille, mutta voisko joku summaroida, jotta mikä on näppärin ratkaisu, jos haluaa E39:iin:

- vaihtajan tilalle väylään SD tai USB tikku, soitinälyineen
      - ratista hallinnoitava
      - näyttää joko mittaristolla ja/tai Navilla albumit, kappaleet jne
      - ehdottoman häiriövapaa, jolloin suoraan BMW:n OEM palikoihin liitettynä ei aiheuta minkäänlaisia hurinoita tai huminoita
      - ei ylettömän kallis

Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

PPL(A)

Comment

• markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

Originally posted by teropa View Post
        No kun tuo Maintronic pulju ei näköjään ota mitään vastuuta myymistään laitteista, niin on aika katsoa eteenpäin.

Niin monenlaista himmeliä tullut tässä tredissä esille, mutta voisko joku summaroida, jotta mikä on näppärin ratkaisu, jos haluaa E39:iin:

- vaihtajan tilalle väylään SD tai USB tikku, soitinälyineen
        - ratista hallinnoitava
        - näyttää joko mittaristolla ja/tai Navilla albumit, kappaleet jne
        - ehdottoman häiriövapaa, jolloin suoraan BMW:n OEM palikoihin liitettynä ei aiheuta minkäänlaisia hurinoita tai huminoita
        - ei ylettömän kallis

Tero
        Minulla tuo Dension Gateway 300 on täyttänyt nuo kriteerit. Omassa ei tosin ole ratti ohjausta, mutta senkin kyllä pitäisi toimia. Tuon laitteen käyttölogiikasta voi olla montaa mieltä ja opetteluahan se hieman vaatii, mutta kun systeemin on oppinut niin ihan mukava käytettävä.
        BMW 530iA Touring -05

Comment

• teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

Originally posted by markok View Post
          Minulla tuo Dension Gateway 300 on täyttänyt nuo kriteerit. Omassa ei tosin ole ratti ohjausta, mutta senkin kyllä pitäisi toimia. Tuon laitteen käyttölogiikasta voi olla montaa mieltä ja opetteluahan se hieman vaatii, mutta kun systeemin on oppinut niin ihan mukava käytettävä.
          Moi,

Miten tuo Dension GW300 asennetaan autoon, jossa 16:9 navi ja (oli) CD-vaihtaja (eli sen johdot on tietysti, niissä nyt kiinni Maintronic CP600)?

Ymmärsin aiemmista viesteistä, ettei riitä kytkeä vaihtajan tilalle, vaan jotain muuta pitää vielä tehdä, mitä?

Saako tohon siis USB tikun sitten kiinni, josta se osaa soitella ämppäreitä?

Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E90 330iA, 325iA, 320dA

PPL(A)

Comment

• markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

Moi,

Miten tuo Dension GW300 asennetaan autoon, jossa 16:9 navi ja (oli) CD-vaihtaja (eli sen johdot on tietysti, niissä nyt kiinni Maintronic CP600)?

Ymmärsin aiemmista viesteistä, ettei riitä kytkeä vaihtajan tilalle, vaan jotain muuta pitää vielä tehdä, mitä?

Saako tohon siis USB tikun sitten kiinni, josta se osaa soitella ämppäreitä?

Tero
            Gateway 300 kytketään radion taakse tulevalla adapteri johdolla, eli radion takaa isoin liitin irti, tökätään auton johtosarjaan Gateway:n mukana tulleen adapterin tonen pää ja johdon toinen pää radion perään.

16:9 navi ei ole asennuksen rajoittava tekija vaan rajoitteet tulevat muualta. DSP:n kanssa Gateway ei ilmeisesti toimi vieläkään ja jos autosta löytyy alkuperäinen puhelin niin se aiheuttaa rajoituksia. En kylläkään tarkasti tiedä mitä ja miksi, mutta näin ymmärsin. Tuosta linkistä löytyy lisätietoa mikä versio sopii mihinkin malliin ja punaisella tekstillä on niitä rajoituksia http://www.dension.com/sites/default...w-01-10-10.pdf

Omassa karvalakki Business RDS ja MID yhdistelmässä toiminut loistavasti ja USB tikulta soittaa musiikin. Tukee myös joitain kovalevyjä.
            BMW 530iA Touring -05

Comment

• appracing
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 118
              • Riihimäki

Densionin GW300 ei toiminut ainakaan mulla. Eilen neljään yöllä oli tallilla ähinää ja kiroilua. Autossa iso navi, bluetooth, DSP ja oma CD-vaihtaja. Ohjeet on ihan yleismallista shaibaa, epäselvällä kuvalla ja kahdella lauseella on kerrottu jotain johtojen vaihtamisesta päikseen.

Kokeilin, ei toiminut ja en kokeile toiste. Tilasin ebaystä kun muka halvalla sain, tuli jenkeistä -> jäi tulliin ja lätkivät alvin päälle. Pari sataa siis maksoi.

Tuollainen olisi nyt jollekin kaupan, avattu paketti ja kerran kytketyt liittimet. Laittakaa vaikka YV:tä jos kiinnostaa.

Plug n' Play my ass.

Mitäs sit kokeilisi?
              Nissan Skyline GT-R 1992 TA
              BMW 525dA M-Sport 2003

ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

Comment

• markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

Originally posted by appracing View Post
                Densionin GW300 ei toiminut ainakaan mulla. Eilen neljään yöllä oli tallilla ähinää ja kiroilua. Autossa iso navi, bluetooth, DSP ja oma CD-vaihtaja. Ohjeet on ihan yleismallista shaibaa, epäselvällä kuvalla ja kahdella lauseella on kerrottu jotain johtojen vaihtamisesta päikseen.

Kokeilin, ei toiminut ja en kokeile toiste. Tilasin ebaystä kun muka halvalla sain, tuli jenkeistä -> jäi tulliin ja lätkivät alvin päälle. Pari sataa siis maksoi.

Tuollainen olisi nyt jollekin kaupan, avattu paketti ja kerran kytketyt liittimet. Laittakaa vaikka YV:tä jos kiinnostaa.

Plug n' Play my ass.

Mitäs sit kokeilisi?
                Tämä on täysin totta, että asennusohjeet ovat kyllä hanurista. Muutenhan tuo on helppo kytkeä, mutta siihen CD vaihtajan liitäntään kytkettävästä pienestä liittimestä ei ohjeessa oikein mainita mitään miten päin asentaa. Tuohan käy kummin päin vain. Tämän selvittäminen pidensi omaakin asennusaikaa puolella kun netistä etsin ohjetta kummin päin kuuluu laittaa. Lopulta löytyi kuva, jossa oli mainittu, että tässä kuvassa liitin on väärin päin http://www.nic.fi/~marko80/dension%20wrong%20way.jpg Eli pieni liitin tulee CD vaihtajan liittimeen ERI PÄIN KUIN KUVASSA. Jospa tämä helpottaisi seuraavaa asentajaa.

Mutta jos sulla oli johdot oikein kytketty niin syy toimimattomuuteen on varmaan DSP. Ilmeisesti ei toimi edelleenkään DSP:n kanssa.
                BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

Mutta jos sulla oli johdot oikein kytketty niin syy toimimattomuuteen on varmaan DSP. Ilmeisesti ei toimi edelleenkään DSP:n kanssa.
                  Ei DSP:n pitäisi vaikuttaa noin uudessa (2003) autossa tuon toimintaan. CD:n äänethän eivät tuossa mene digitaalisena ja se on ollut se syy miksi DSP:ssä eivät ole nuo toimineet (ilman A/D-lisäpurkkia). Joten syy lienee asentajan kokemattomuudessa ja huonoissa ohjeissa. Mutta turha sitä kai on pohtia koska viestissä luki, ettei enää toiste kokeile...
                  E39 528iA

Comment

• appracing
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 118
                    • Riihimäki

Purnukka jäi tallille, mutta olen hyvin hyvin hyvin hyvin varma, että mulla ei ollut mitään liitintä joka olisi mennyt CD-vaihtajalle. Johtosarjan ainut irrallinen oli litteä liitin joka menee GW300:een vain yksin päin. Omassa on 40-pinninen, tuo näyttää muistikuvan mukaan erilaiselta jonka linkitit. Onko tuo nyt se 17-pinninen? BM1? WTF? Quadlock jotakin on mulla?

Googlen kuvahaulla esitettynä välikaapelini on siis tämä:

Eli tarkka malli on: GW33BM4

Asentajan kokemattomuuttahan todella on, eka GW asennukseni koskaan mutta kun liittimet kaikki menee vain yksin päin eikä mitään jää irti niin miten sen voi väärinkään kytkeä? Tuo kommenttini kahden johdon vaihtamisesta päikseen tuli siitä, että ohjeissa oli englanniksi kirjoitettu jotenkin näin: "Jos kahdessa Quad liittimessä on enemmän kuin neljä johtoa, ota ne irti ja liitä auton omat johdot densionin liittimeen. Jos näin on, niin vapaaksi jääneestä päästä pitää musta johto kytkeä radion runkoon."

Varma en ole mistään, mutta mulla on sellainen fiilis että nämä johdot kuuluisivat jollain tavalla naville jne.

Mun paketissa tullut ohje ei ollut tämä, samaa kuin mulla en edes löytänyt:

Tuosta ohjeesta, toinen sivu ja vasen alanurkka kertoo kaiken mun systeemistä. Quadlock Break-In jne.

Voin mä uudestaan kokeilla jos tässä on jotain selvästi kummallista. Vähän nyt vain tuntuu, että teillä on eri piuhat?
                    Last edited by appracing; 30-10-2010, 18:22. Reason: PDF lukua välissä...
                    BMW 525dA M-Sport 2003

Comment

• TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

Purnukka jäi tallille, mutta olen hyvin hyvin hyvin hyvin varma, että mulla ei ollut mitään liitintä joka olisi mennyt CD-vaihtajalle.
                      Eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Siis jos tuo välipiuha kävi radion taakse, niin se vaan sinne johtosarjan väliin ja GW kiinni siihen välijohdon liittimeen. Jos radion taakse tuli kaksi pikkuliitintä, pitää toinen kytkeä radion taakse ja toinen (CD-vaihtaja) jää irti. Mutta pitää vielä muistella miten navin tai videomodulin äänet meni... Pitiköhän johdot siirtää tuohon GW:n liittimeen, se tosin ei toimintaa estä, puuttuu vaan navin tai videomodulin äänet.

Mikä sinulla sitten oli tuossa ongelmana? Siis miten tuo ei toiminut? Otithan CD-vaihtajasta piuhat irti, siis ainakin sen 3-johtoisen? Muutenhan tuo ei toimi.
                      E39 528iA

Comment

• appracing
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 118
                        • Riihimäki

CD vaihtaja oli irti, GW kytkettynä löytyi pelkkä radio ja kasetti. Ei siis tunnistunut lainkaan. Internetin ihmemaailmasta löytyi erilaisia firmiksiä jne, tiedä sitten pitäisikö niitä yrittää ajaa siihen sisään.

Pitää ottaa varmaan sanansa takaisin ja vielä kertaalleen kokeilla vaikka liitin kerrallaan, jos vaikka bitti sattuisi menemään oikeaan paikkaan. Navin ja videomoduulin äänistä niissä pikkuliittimissä on munkin mielestä kyse. Molemmat kun löytyy.
                        BMW 525dA M-Sport 2003

Comment

• TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

CD vaihtaja oli irti, GW kytkettynä löytyi pelkkä radio ja kasetti. Ei siis tunnistunut lainkaan. Internetin ihmemaailmasta löytyi erilaisia firmiksiä jne, tiedä sitten pitäisikö niitä yrittää ajaa siihen sisään.
                          Pitikö tuossa GW:ssä olla jo valmiina BMW:n softa? Siinä kai on joku tarra tai paketissa merkintä siitä. Jos siinä onkin vain yleissofta, niin ei se silloin BMW:ssä toimi ennen päivitystä.

Jotta GW tunnistuu, ei sille tarvita radion takana olevasta liittimestä kuin jännite, maa ja i-bus väylä. Ne ovat siinä isossa liittimessä (ja myös CD-vaihtajan 3-nastaisessa liittimessä). Nuo pienellä liittimellä varustetut CD-ääni ja navi/videomodulijohtot yms. eivät tunnistumiseen tai GW:n ohjaukseen vaikuta, joten niiden kytkennän ihmettelemiseen ei kannata vielä tässä vaiheessa käyttää aikaa.
                          E39 528iA

Comment

• teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

No ei kyllä kuulosta kovin luottamustaherättävältä tuo DGW300:kaan. Katoin itekki sieltä sivuilta niitä asennusohjeita, ja ne näytti aivan geneerisiltä kyllä ainakin mitä ite löysin. Samaten eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää softien tai asennuksen suhteen, jos tuote on hyvä.

Jännä nähdä, saako appracing tuon pelaamaan.

Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E90 330iA, 325iA, 320dA

PPL(A)

Comment

• markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

Purnukka jäi tallille, mutta olen hyvin hyvin hyvin hyvin varma, että mulla ei ollut mitään liitintä joka olisi mennyt CD-vaihtajalle. Johtosarjan ainut irrallinen oli litteä liitin joka menee GW300:een vain yksin päin. Omassa on 40-pinninen, tuo näyttää muistikuvan mukaan erilaiselta jonka linkitit. Onko tuo nyt se 17-pinninen? BM1? WTF? Quadlock jotakin on mulla?

Googlen kuvahaulla esitettynä välikaapelini on siis tämä:

Eli tarkka malli on: GW33BM4

Asentajan kokemattomuuttahan todella on, eka GW asennukseni koskaan mutta kun liittimet kaikki menee vain yksin päin eikä mitään jää irti niin miten sen voi väärinkään kytkeä? Tuo kommenttini kahden johdon vaihtamisesta päikseen tuli siitä, että ohjeissa oli englanniksi kirjoitettu jotenkin näin: "Jos kahdessa Quad liittimessä on enemmän kuin neljä johtoa, ota ne irti ja liitä auton omat johdot densionin liittimeen. Jos näin on, niin vapaaksi jääneestä päästä pitää musta johto kytkeä radion runkoon."

Varma en ole mistään, mutta mulla on sellainen fiilis että nämä johdot kuuluisivat jollain tavalla naville jne.

Mun paketissa tullut ohje ei ollut tämä, samaa kuin mulla en edes löytänyt:

Tuosta ohjeesta, toinen sivu ja vasen alanurkka kertoo kaiken mun systeemistä. Quadlock Break-In jne.

Voin mä uudestaan kokeilla jos tässä on jotain selvästi kummallista. Vähän nyt vain tuntuu, että teillä on eri piuhat?
                              Minulla oli vanhempi 17-pin johtoversio. Siinä tuo kuvassakin näkyvä pienempi liitin oli irrallinen. Tuossa sinun linkittämässä kuvassa se näyttää olevan valmiiksi kiinni liittimen rungossa. Kai se nyt on oikein päin siinä rungossa? Eikös se kuitenkin ole irrotettavissa?

Originally posted by TJJ View Post
                              Pitikö tuossa GW:ssä olla jo valmiina BMW:n softa? Siinä kai on joku tarra tai paketissa merkintä siitä. Jos siinä onkin vain yleissofta, niin ei se silloin BMW:ssä toimi ennen päivitystä.

Jotta GW tunnistuu, ei sille tarvita radion takana olevasta liittimestä kuin jännite, maa ja i-bus väylä. Ne ovat siinä isossa liittimessä (ja myös CD-vaihtajan 3-nastaisessa liittimessä). Nuo pienellä liittimellä varustetut CD-ääni ja navi/videomodulijohtot yms. eivät tunnistumiseen tai GW:n ohjaukseen vaikuta, joten niiden kytkennän ihmettelemiseen ei kannata vielä tässä vaiheessa käyttää aikaa.
                              Ainakin tässä vanhemmassa versiossa toimi suoraan sillä softalla mikä sisällä oli. Kappaleiden nimiä ei tosin näytä ilman säätöä ja se oli vielä oma lukunsa, mutta se meni puhtaasti käyttäjän tunaroinnin piikkiin. Siellä GW:n pohjassa on softaversion numero.

Väittäsin, että auto ei tunnista GW:tä jos pienempi johto ei ole kytketty. Itse nimittäin kokeilin kytkentää ensin ilman pienempää liitintä. Järellä ajateltuna tuolla ei taas pitäisi olla mitään vaikutusta tunnistamiseen... En mene varmaksi sanomaan kun en ihan 100% varmuudella muista miten oli.

No ei kyllä kuulosta kovin luottamustaherättävältä tuo DGW300:kaan. Katoin itekki sieltä sivuilta niitä asennusohjeita, ja ne näytti aivan geneerisiltä kyllä ainakin mitä ite löysin. Samaten eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää softien tai asennuksen suhteen, jos tuote on hyvä.

Jännä nähdä, saako appracing tuon pelaamaan.

Tero
                              Mahtaako tässä olla syy miksi näitä ei suomessa myydä ilman asennusta
                              BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

Väittäsin, että auto ei tunnista GW:tä jos pienempi johto ei ole kytketty. Itse nimittäin kokeilin kytkentää ensin ilman pienempää liitintä. Järellä ajateltuna tuolla ei taas pitäisi olla mitään vaikutusta tunnistamiseen... En mene varmaksi sanomaan kun en ihan 100% varmuudella muista miten oli.
                                Jos noin on, niin silloin GW:n maajohto on jostain syystä (esim. maalenkin välttämiseksi) otettu vain tuosta pikkuliittimestä. Muuta selitystähän asialle ei ole koska ei niissä mene muuta kuin äänisignaaleja ja maa.
                                E39 528iA

Comment

Working...
                                X