Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vahvistimen tehot oikeat subwooferille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #16
    Originally posted by AnttiJuhani View Post
    Hyvä pointti!
    On, mutta johtimien pituus kannattaa myös ottaa huomioon. Esim jos maajohto on olennaisesti lyhyempi, sen ei tarvi olla yhtä paksua kuin virta. Tästä hyvä esimerkki e39:n akku, startille menevä johto on ranteen paksusta ja maajohto, joka on siis noin 60 kertaa lyhyempi, on vain pikkusormen paksuista. Koska tollasella matkalla sen on turha olla paksua, ei vaikutusta tehohäviöön. (ja vaikeuttais jo akun vaihtamista yms, jos ois jäykkää paksua johtoa)

    Tottakai vahvistimen maajohto lienee yleensä jotain metrin luokkaa tai enempi, autosta ja asennuksista riippuen, että ei siinä mitään räjäytyslankaa kannata käyttää. Ja mitään haittaa ei tietenkään ole vaikka ois samanpaksuista kuin virtakaapeli, ja onhan se fiksun näköistäkin jo kun ovat saman paksuisia.

    Aksuli on sikäli oikeassa, että riippuu ihan käyttäjästä, tarviiko sitä yli 100w vahvistina olla subilla. Myös siitä, että hattiwatteja antavat (3kw megasuperkick vahvarit ja sellaset) on varmasti numeroiltaan suuremmat, kuin oikeasti sitä tehoa puskevat laatuvahvistimet. Useesti vielä hyötysuhteissa on mielettömiä eroja laadukkaan ja halpavahvarin välillä, silloin ei tarvi rakentaa mitään panssarivaunun virtajärjestelmää, kun hyötysuhdekin on kohdallaan.

    Eikä kannata unohtaa sitä elementin herkkyyttä. Todella epäherkkä elementti vaatii hirveet tehot, kun herkkä elementti mökää ja pienemmällä teholla lujaa. (tästä hyvä esimerkki esim torvikaiuttimet, joiden herkkyys siis luokkaa 105db, samoten PA-kaiuttimet monesti aika herkkiä, kun taas autokäyttöön tulevat elementit pyörii jossain 90db nurkilla.)

    Itsellä on esim joku kyseenalainen vahvistin (1,3KW) ja 2 mds 10" elementtiä. Tuntuu jotenkin että tollasella setillä pitäis olla pirusti enempi mökää, mutta ehkä vahvistin on sitte vähä susi... :think Mds:stä kyl on ainakin ennen lähteny hyvin ääntä irti, mitään äänenlaatuahan noi ei ole, pitäis katella rainbowia tms, joka kyllä on mazdan paksissa...
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15256
      • Ajamisen Iloa

      #17
      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
      On, mutta johtimien pituus kannattaa myös ottaa huomioon. Esim jos maajohto on olennaisesti lyhyempi, sen ei tarvi olla yhtä paksua kuin virta. Tästä hyvä esimerkki e39:n akku, startille menevä johto on ranteen paksusta ja maajohto, joka on siis noin 60 kertaa lyhyempi, on vain pikkusormen paksuista. Koska tollasella matkalla sen on turha olla paksua, ei vaikutusta tehohäviöön. (ja vaikeuttais jo akun vaihtamista yms, jos ois jäykkää paksua johtoa)

      Tottakai vahvistimen maajohto lienee yleensä jotain metrin luokkaa tai enempi, autosta ja asennuksista riippuen, että ei siinä mitään räjäytyslankaa kannata käyttää. Ja mitään haittaa ei tietenkään ole vaikka ois samanpaksuista kuin virtakaapeli, ja onhan se fiksun näköistäkin jo kun ovat saman paksuisia.

      Aksuli on sikäli oikeassa, että riippuu ihan käyttäjästä, tarviiko sitä yli 100w vahvistina olla subilla. Myös siitä, että hattiwatteja antavat (3kw megasuperkick vahvarit ja sellaset) on varmasti numeroiltaan suuremmat, kuin oikeasti sitä tehoa puskevat laatuvahvistimet. Useesti vielä hyötysuhteissa on mielettömiä eroja laadukkaan ja halpavahvarin välillä, silloin ei tarvi rakentaa mitään panssarivaunun virtajärjestelmää, kun hyötysuhdekin on kohdallaan.
      Nojoo, mut silloin sen 60kertaa lyhyemmän lakun ostaminen ei ole kynnyskysymys ni ottaa saman paksusena.
      Henkkoht kuitenkin vetäisin ja olen aina vetänyt ehdottomasti suoraan akulle myös miinusjohtimen vahvistimilta.
      Aivan turha maadottaa välissä. Ja sitten ei tarvitse miettiä tuleeko johonkin muihin sähkö systeemeihin häiriöitä tms.
      Helppoa vielä bemarissa kun akku on yleensä takana, ja vahvistimet yleensä myös takaosissa.

      D-luokan vahvistimet ja täysin digitaaliset digipäätteet on hyötysuhteeltaan erinomaisia, ainakin 90%. Kun taas A-luokassa saati putkilla toimivan hyötysuhde jää aina alle kymmeneen prosenttiin tai murtosaan siitä. Eipä sikäli niitä IKINÄ siksi käytetäkään autohifissä.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #18
        Joo, tuskin se siinä vaiheessa kiinni hinnasta jää, jos joutuu vaikka metrin pätkän ostaa esim 2 kertaa kalliimpaa johtoa. (Ja kellä muka maajohto ois 60 kertaa lyhyempi kuin virta?) Mutta poittina vaan se, että lyhyempi johdin ei tarvi niin paksu olla, kuin pitkä. Mutta hienosti toki remotionilta sanottu tuo, silti se plus ja miinus johto on akun plussasta aina vahvistimelta maahan asti samaa virtapiiriä.

        Bemari nyt onkin siitä hyvä kohde, kun akku on takana monesti. Mutta valtaosassa lienee autoissa kuitenkin akku edessä, silloin kannattaa vaan akulta vetää hyvän maa runkoon ja vahvistimelta samoten runkoon. Monestihan suositellaan, ettei vedetä vahvistimelta akkuun maadoitusta, kyllä itekin vedin tuossa omassa niin, ja erittäin hyvin toiminu. Ja on suorastaan "paukkulankaa" tuo oma johto (oisko 10mm²), mutta matkaa ei ole paljon, ja ei muutakaan ollu, eikä ois paksumpi mahtunu tuon takapaksin verhoilun välistä.
        Last edited by Bmw Dreamer; 01-06-2011, 01:47.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #19
          ennen kisattiin sellaisilla vahvareilla mistä lähti joitain kymmeniä, tai ehkä muutama sata wattia, nyt pitää olla tuhansia... missä vika? porukka kuuroja, vai vahvistimet paskoja? oikeen super tykkejä oli esim. Phoenix Gold M44/M100, Adcomin, Audisonin ja Rokkarin ym. päätteet. tehoa neljään ohmiin lähti esim. 2x50W, 4x50W, 2x100W ja sillattuna sitten vähän lisää... soi helvetin hyvin ja kovaakin puhtaasti. helposti 140-150dB. mihin tarvii enemmän tehoa, jos ei äänenpaine kisoissa käy? onhan se toki katu-uskottavaa sanoa, että vehkeet on 1000W, kuin että 200W
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Itellä on joku vanha Audisonin monovahvistin vuodelta miekka ja kivi jolla ajan 10" Ambossia. Tais olla luvattu n. 1x150W/4Ohm, mutta ajanki sitä 1Ohmin kuormalla... en nyt muista mitä siitä oli luvattu tuolle kuormalle, mut olisko ollu joku 400W..? Puolen faradin konkka on tolla vielä kaverina. Hyvin pelittää enkä oo saanu kyykähtämään kertaakaan vaikka aika epäherkkä setuppi onkin. Kerran on lämpösuoja menny päälle koska tahtoo lämmetä tuolla kuormalla aika kovast ja vahvistin on vielä suljettu tuonne tavaratilan välipohjaan.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Tomson
              Bimmer Fanatic
              • May 2010
              • 251
              • Finland

              #21
              Hmm mielenkiintoisia vastauksia!
              Näissähän menee helposti päivä pari kun lähtisi taas opiskelemaan.
              Nykyinen setti on lyöty autoon kiinni vuosi pari sitten,
              Hertz EBX 300, refleksikotelo, 4ohm, 1000w piikki ja 500w jatkuva.
              spl dynamicsin 2 kanavainen vahvistin, taisi antaa 1200wattia 2ohm sillotettuna ja 2x400w 4ohm. Sillotettuna muistaakseni tällä hetkellä kiinni ja hyvin on tähän mennessä toiminut. Ja tosiaan äänenlaatua on yritetty hakea ja tähän mennessä olen ollut kyllä tyytyväinen. Soi puhtaasti ja hyvin mukana.

              Tupannut vaan nyt jo kaikki unohtumaan.. nyt sitten olisi sama projekti edessä muijan autoon ja sormet menee jo suuhun Ei kehtaisi saman tien sitä mennä käräyttämään

              Originally posted by AnttiJuhani View Post
              Ja kannattee myös huolehtia sen vahvistimen virran saannista, ja myöskin maa-johto pitää olla kunnollinen. Muuten ei ole mitään hyötyä isolla vahvarilla vaikka olis kuinka hyvä hyötysuhde. Konkka melkeinpä jo pakollinen noissa lukemissa. Myös auton laturi kärsii jos ei saa virtaa tarpeeksi.
              Hmm mulla ollut ongelmaa sun toista laturin kanssa.. olen vaan itse ajattelut, ettei mulla niin tykkisetti ole, että konkkaa tarvisi lähteä hakemaan.. onko näin?
              Last edited by Tomson; 01-06-2011, 10:59.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #22
                Originally posted by Tomson View Post
                Hmm mielenkiintoisia vastauksia!
                Näissähän menee helposti päivä pari kun lähtisi taas opiskelemaan.
                Nykyinen setti on lyöty autoon kiinni vuosi pari sitten,
                Hertz EBX 300, refleksikotelo, 4ohm, 1000w piikki ja 500w jatkuva.
                spl dynamicsin 2 kanavainen vahvistin, taisi antaa 1200wattia 2ohm sillotettuna ja 2x400w 4ohm. Sillotettuna muistaakseni tällä hetkellä kiinni ja hyvin on tähän mennessä toiminut. Ja tosiaan äänenlaatua on yritetty hakea ja tähän mennessä olen ollut kyllä tyytyväinen. Soi puhtaasti ja hyvin mukana.

                Tupannut vaan nyt jo kaikki unohtumaan.. nyt sitten olisi sama projekti edessä muijan autoon ja sormet menee jo suuhun Ei kehtaisi saman tien sitä mennä käräyttämään



                Hmm mulla ollut ongelmaa sun toista laturin kanssa.. olen vaan itse ajattelut, ettei mulla niin tykkisetti ole, että konkkaa tarvisi lähteä hakemaan.. onko näin?

                kyllä tollasilla tehoilla konkka on jo ihan pakollinen, jos kovempaa kuuntelee. virta loppuu muuten taatusti. Optiman akku auttaa vähän asiaa.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #23
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  ennen kisattiin sellaisilla vahvareilla mistä lähti joitain kymmeniä, tai ehkä muutama sata wattia, nyt pitää olla tuhansia... missä vika? porukka kuuroja, vai vahvistimet paskoja?
                  Mä luulen et elementeissä on ehkä eniten tapahtunu muutosta. Ja kuuntelussa.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #24
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Mä luulen et elementeissä on ehkä eniten tapahtunu muutosta. Ja kuuntelussa.
                    no kuuntelussa ei ainakaan. vähemmän nykyään kuulee luukkujen ja kilpien räminää, kuin 10-15 vuotta sitten toki nykyään monet elementit on nykyään raskaampi rakenteisia ja pidempi iskuisia, niin vaatii enemmän tehoa. jos nyt lasketaan että 200W teholla saa 140dB ja samoilla vehkeillä 800W teholla 146dB, niin siitä voi jokainen miettiä mitä itse tarvii. jos ei tärykalvoja tarvi puhkoa, eikä kilpailla äänenpaineessa, niin mitään tuhansia watteja ei kyllä tarvi...
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      #25
                      Originally posted by AnttiJuhani View Post
                      http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/vahvistin.html

                      Tuolla on aika helposti luettavana tekstinä kaikki tarvittava vahvistimesta. Eikun opiskelemaan!

                      Tiedän kyllä että aliteholla huudatettaessa hajoaa, mutta tarkoitinkin että normaalikuuntelulla pärjää 100-watilla oikein hyvin.

                      ja nyt vielä tarkentaakseni olen puhunut kokoajan jatkuvasta tehosta eli RMS-tehosta.
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        no kuuntelussa ei ainakaan. vähemmän nykyään kuulee luukkujen ja kilpien räminää, kuin 10-15 vuotta sitten toki nykyään monet elementit on nykyään raskaampi rakenteisia ja pidempi iskuisia, niin vaatii enemmän tehoa. jos nyt lasketaan että 200W teholla saa 140dB ja samoilla vehkeillä 800W teholla 146dB, niin siitä voi jokainen miettiä mitä itse tarvii. jos ei tärykalvoja tarvi puhkoa, eikä kilpailla äänenpaineessa, niin mitään tuhansia watteja ei kyllä tarvi...
                        Itsekin vastikään ostetaan ilmoituksen laatineena, vahvari supparille, noin 50 max 100 w

                        Ja sellainen siellä nyt takakontissa helix aaceeta odottaa Tuskin tarvii paljon ripustuksia liikutella kun saa vaan sen puuttuvan alapäänkin soimaan noiden omien LSEISKOJEN kanssa...
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • M-Lead
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2007
                          • 1500
                          • Oulu

                          #27
                          Tuli tuosta subbarista mieleen, niin se on hyvä alkuun mitoittaa muun järjestelmän mukaan (tai tulevaisuuden tarpeiden). Ei se kummosta subbaria ja vahvistinta tarvi jos BMW:n omaa hifisysteemiä parantaa. ...hankkii laadukkaan soittimen jossa on ali- ja ylipäästösuotimet. Leikkaa pääkaiuttimilta matalat taajuudet pois ja antaa subin hoitaa homman. Pärinöitä jos huomaa niin vaimennusta kehiin. Äänenvoimakkuus riittää varmasti normaalikuuntelussa, mutta ei kuitenkaan huudateta ja pidetä konserttia muille. Tuosta on hyvä lähteä parantelemaan oman mieltymyksen mukaan.

                          Eikä kannata unohtaa sitä elementin herkkyyttä. Todella epäherkkä elementti vaatii hirveet tehot, kun herkkä elementti mökää ja pienemmällä teholla lujaa. (tästä hyvä esimerkki esim torvikaiuttimet, joiden herkkyys siis luokkaa 105db, samoten PA-kaiuttimet monesti aika herkkiä, kun taas autokäyttöön tulevat elementit pyörii jossain 90db nurkilla.)
                          ...ja kyllä. Eikä ne watit kerro miten ja kuinka se soi. Elementin herkkyys on avain asemassa ja laadukas vahvistin hyvillä säädöillä.

                          E: Pakko se lisätä, että mitä valmistajat ilmoittavat elementin herkkyydeksi ei voi kuitenkaan luottaa. Koska eri valmistajilla on omat testinsä ja tekevät herkkyystestinsä eri taajuuksilla, eri jännitearvoilla tai kelojen kytkennöillä.

                          Piuhoista niin aika kovaa metrihintaa pitävät noista virtakaapeleista. Onhan ne tietenkin näyttäviä ja saa näköä, mutta suosin halvempaa hitsauskaapelia ja ajaa saman asian. Ei ehkä niin taipuisaa kuin hifipiuha, mutta kuori on kestävämpää. Piuhan ominaisresistanssissa tuskin eroa on taikka äänenlaatuun. ...jos on niin helvetin vähän näissä amatöörivermeissä.
                          Last edited by M-Lead; 01-06-2011, 15:53.

                          Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                          Comment

                          • Tomson
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2010
                            • 251
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            kyllä tollasilla tehoilla konkka on jo ihan pakollinen, jos kovempaa kuuntelee. virta loppuu muuten taatusti. Optiman akku auttaa vähän asiaa.
                            selvä.. jos tarkemmin pystyt kertomaan, että millaista konkkaa kannattaisi lähteä hakemaan? tuossa kumminkin hyvin tiedolla nykyiset vehkeet.. ilmeisesti virtapiuhaan se laitetaan, onko sitten ennen sulaketta vai sulakkeen jälkeen.

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by Tomson View Post
                              selvä.. jos tarkemmin pystyt kertomaan, että millaista konkkaa kannattaisi lähteä hakemaan? tuossa kumminkin hyvin tiedolla nykyiset vehkeet.. ilmeisesti virtapiuhaan se laitetaan, onko sitten ennen sulaketta vai sulakkeen jälkeen.
                              Suulakkeen jälkeen, kait tuo jo pari Faaradia vaatii
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • M-Lead
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 1500
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Tomson View Post
                                selvä.. jos tarkemmin pystyt kertomaan, että millaista konkkaa kannattaisi lähteä hakemaan? tuossa kumminkin hyvin tiedolla nykyiset vehkeet.. ilmeisesti virtapiuhaan se laitetaan, onko sitten ennen sulaketta vai sulakkeen jälkeen.
                                Originally posted by Mlatvala View Post
                                Suulakkeen jälkeen, kait tuo jo pari Faaradia vaatii
                                Sulakkeen jälkeen joo ja kondensaattorille oma maadoituspiste. 1F kondensaattoriki riittänee, kun tarkoitus on vain tasoittaa vahvistimille syötettävää jännitettä. Hyvä sääntö on 1000W:a kohti 1F.

                                Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎