Tilanne on tällä hetkellä se, että perälipan repimällä irti koukku paikoilleen. Aivan mahdotonta modata tuohon koloa, myös Wakpalin mielestä. Perä on ihan hyvännäköinen ilman tuota lippaakin ja sehän tässä eniten arvelutti.
No saimme sovittua asian niin, että Sipilä maksaa 1000 euroa ja se on kertakorvaus näistä vioista. Nyt vain jääkin sitten nähtäväksi, liikkuuko raha ilman venkoilua.
Kuten jo alussa olen sanonut, niin kaikkea en rupea maksamaan ja 600 euroa on liian vähän. 1000 euroa riittää hyvin tässä tilanteessa, kun tuo peräkoukkuasiakin tuli ratkaistua.
Hyvä kuulla, että homma on menossa fiksuun suuntaan ja varmasti alat itsekin olemaan tyytyväinen. Ratkaisu kuulostaa asialliselta molempien osapuolten kannalta.
Joku muu varmaan osaa selittää paremmin, mutta yksinkertaistaen, menet ostamaan autokuumeessa uuden auton itsellesi ja jälkikäteen alkaakin harmittaa, että kuinkas tässä näin kävi ja yrität saada kaupat purettua.
.
Yleensä ostokrapula käsittää lisäksi, että on menty ostamaan kalliimpi auto kuin mihin rahkeet riittää ja todellisuus on iskenyt muutaman viikon, kuukauden päästä kalloon.
Täällä on paljo porukkaa, jolla on takana paljon autokauppoja. Ei kaikki ole pelkkää facebook ego huorausta.
Tero
Niinpäs unohtui, tosin eipä topikin aloittaja niitä missään vaiheessa kysellyt. Hyvä kyllä että sai niitä täältä siitä huolimatta.
Ois varmaan hyvä olla jokaisella autofoorumilla oma topic, näin ostat käytetyn auton, sekin pitäs vielä tosin eritellä että ostetaanko yksityiseltä vai yritykseltä.
Ramzezilta kyllä erittäin hieno vastaus/tiivistys koko asiasta.
Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Kannattaisiko nyt itse kunkin hieman pohtia, että mitä tässä oikeastaan on käyty läpi? En ole kenenkään nähnyt vielä väittävän, että autoliike voi myydä minkälaista paskaa tahansa ja ostajan on se mukisematta hyväksyttävä. Tällaisia heittoja olen nähnyt lähinnä sarkastisissa lauseissa.
Jos myyjä on mennyt lupaamaan, että auto on virheettömässä kunnossa, niin sellainenhan auton tulee silloin olla. Mutta ei autoliikkeidenkään periaatteessa tarvitse entisöidä jokaista myymäänsä käytettyä autoa uudeksi. Kyllä niissä voi vikaa olla, kunhan niistä informoidaan ostajaa.
Myyjän ei tule myöskään esittää ostajalle harhaanjohtavia tietoja. Jos koukku autoon on olemassa ja autoa on koukullisena myyty sekä se on ollut ostajalle tärkeä ostokriteeri, niin pitäähän senkin asian sitten olla kaikilta osin kunnossa. Jos koukku ei korisarjasta johtuen sovikaan paikalleen, niin asia on saatettava kuntoon. Veikkaan tässä tapauksessa käyneen kuitenkin niin, että Sipilä ei ole koskaan edes kokeillut koukun paikalleensopivuutta, vaan on olettanut homman olevan kunnossa. Kunnollisena myyjänä hän olisi kyllä voinut järjestää koukun asennuksen kuntoon, kun kerran se ostajalle oli jo ostaessa tärkeä ostokriteeri.
On kuitenkin hyvä huomata, että myös ostajan olisi ainakin jatkossa syytä olla hieman valppaampi ja miettiä, kuinka asioitaan hoitaa. Ensinnäkin on syytä muistaa, ettei käytetty auto ole uusi! Tällä tarkoitan sitä, että olipa myyjänä autoliike tai yksityinen ihminen, auto on syytä käydä huolellisesti läpi. Ainakin niin huolellisesti, mihin omat taidot riittävät. Ei vaadi paljonkaan taitoa, että käy yhden 7-sarjalaisen kaikki varusteet läpi, painelemalla eri nappeja. Todennäköisesti takaluukun pumppujenkin viat olisivat silloin selvinneet ja ne olisi voinut ottaa puheeksi jo ostotilanteessa. On aika hölmöä lähteä olettamasta, että kun kerran myyjänä on autoliike, niin eihän autossa silloin voi vikaa olla.
Toinen seikka koskee reklamaatiota. Autoliikkeelle on annettava kohtuullinen mahdollisuus korjata esille tulleet viat. Tässä tapauksessa sentään se asia vaikuttaisi menneen oikein. Kyllä itselläkin pinna kiristyisi, jos asia seisoo kuukausikaupalla. Mutta en lähtisi vaatimaan korjausta ainakaan merkkiliikkeestä hankkimani varaosa- ja hintalistan mukaan. On syytä selvittää ensiksi, että mitä auton realistiset korjauskustannukset todellisuudessa ovat, sillä harvoin minkään autoliikkeen kohdalla autoa mennään korjaamaan merkkiliikkeeseen, jos jotakin vikaa on esiintynyt. On syytä myös muistaa, että joissakin tapauksissa myös ostajan voi olla syytä osallistua auton korjauskustannuksiin, koska hän saa ikään kuin paremman auton tilalle, kuin mitä se oli ostaessa. Toki ostaja voi tästä kieltäytyä, mutta silloin ei ainakaan voida olettaa, että käytettäisiin välttämättä uusia alkuperäisosia, jotka asennetaan paikalleen merkkiliikkeessä.
Kolmantena asiana nousi esille kaupan purkaminen. Kukapa ei meistä muistaisi E36 vompattia, missä etsimällä etsittiin vikaa, jotta saatiin syitä kaupan purkamiselle. Lopulta vuosien oikeustaistelujen jälkeen ostaja vasta tajusi, ettei kaupan purkaminen ole todellakaan ensimmäisenä listassa kun asioista tapellaan ja jonkinlainen suhteellisuudentaju pitää vaatimuksissa olla. Ikävästi tuossa tapauksessa piti vielä hovinkin oikeudenkäyntikulut saada niskaan, ennen kuin asiasta otettiin opiksi.
Kenties tässäkin tapauksessa monen ajatuksissa on pyörinyt mielikuva siitä, että ostajaa vaivaa ostokrapula ja hänen toimenpiteensä ovat ennemminkin vahvistaneet tätä mielikuvaa kuin maalanneet kuvaa oikeista toimintatavoista. Tänä päivänä on todella tyypillistä, että kun ostokrapula alkaa vaivata, autosta haetaan kissojen ja koirien kanssa vikaa, joista reklamoidaan autoliikkeelle ja vaaditaan heti kaupan purkamista. En kuitenkaan väitä, että tässä tapauksessa olisi juuri näin käynyt.
Mitä me tästä opimme:
- älä luota myyjään, oli tämä autoliike tai yksityinen
- tarkista mielenkiinnon kohteena oleva auto mahdollisimman hyvin, käytetyissä autoissa useimmiten on jotakin vikaa
- jos myyjä lupaa jotakin, vaadi lupausta kirjallisena
- tarkista jo heti ostotilanteessa, että auton mukana tulevat kaikki esitetyt varusteet (talvirenkaat, toiset avaimet jne. jos sellaisia on)
- jos mahdollista, pyydä kaveriksesi joku toinen henkilö, joka tuntee autoja paremmin
- tarkista, että auton dokumentit ovat kunnossa
- jos autolla on takuu, selvitä mitä se sisältää ja mitä ei
- jos vikaa esiintyy oston jälkeen, tee asialllinen reklamaatio ja anna myyjälle kohtuullinen aika reagoida siihen
- muista, että kaupan purkaminen on vaihtoehdoista viimeinen
- älä oleta, että viat korjataan marmorin hinnoittelun mukaisesti
- jos asioista pitää riidellä, tutustu aiempiin tapauksiin ennen oikeuteen lähtemistä. Autokaupat ovat yksiä yleisimpiä riidan kohteita ja niistä on paljon materiaalia ja ennakkotapauksia saatavana
- pidä asia omana tietonasi ainakin siihen asti, kunnes asialle on saatu selvyys. Some nykyään mahdollistaa sen, että äkkinäisessä kiukunpuuskassa on helppo julistaa julkisesti olevansa tyytymätön johonkin asiaan. Tällainen toiminta tuskin ainakaan edesauttaa asian selvittämistä
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Meni sitten keskusautoon myöhemmin sanomaan asiasta ja vastaukseksi tuli, että kai luki sen pienen präntin siitä esitteestä (joka on ovelasti pyyhkijöiden alla ettei näe). "Asiakkaan velvollisuutena tarkistaa kaikki em. "lisävarusteet"."
Ihan normaalia. Meillä tosin lukee, että tarkista tietojen oikeellisuus myyjältä.
Tämänkaltaisilla teksteillähän tosin ei pääse juridisesti luistamaan vastuusta jos on lipsahtanut väärä tieto hintalappuun. Laki on kuitenkin pakottavampi kuin myyjäliikkeen omat "velvollisuusilmoitukset". Tarkoitan siis tätä kohtaa jossa tuotteessa on virhe jos se ei mm. ominaisuuksiltaan vastaa sitä mitä myyntiesitteessä on ilmoitettu.
Kuluttajansuojalaki on itseasiassa kymmenen vuoden aikana kehittynyt paljon kuluttajamyönteisempään suuntaan. Esimerkkinä vaikkapa se, ettei 10 vuotta sitten tarvinnut enää yli 200tkm ajetusta autost paljoa murehtia kun taas nykypäivänä 150tkm ajettuun autoon joutuu myyjä osallistumaan noin puolella jos sattuu kone kajahtamaan. Tarkoittaa siis sitä että oletettu elinkaari on moottorilla nykyään 300tkm.
Noita on ihan mielenkiintoinen lukea läpi välillä noita keissejä. Ja kuten Ramzez sanoi, läheskään kaikki ei päädy tuonne laitoksen nettisivuille koska ne sovitaan ennen päätöstä.
Mielenkiinnolla tuli tätäkin topiccia seurattua. Ei siinä, aloittajan puolesta olen iloinen että sai homman maaliin niinkuin halusi. Objektiivisesti tarkasteltuna myyjäliikkeen antoi ehkä turhan helposti periksi. Mutta hyvä että tuli homma kuitenkin maaliin.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Mielenkiinnolla tuli tätäkin topiccia seurattua. Ei siinä, aloittajan puolesta olen iloinen että sai homman maaliin niinkuin halusi. Objektiivisesti tarkasteltuna myyjäliikkeen antoi ehkä turhan helposti periksi. Mutta hyvä että tuli homma kuitenkin maaliin.
Tämä liike on jo yhden internetin paskamyrskyn läpi kahlannut vastaavassa asiassa (camaro), niin tuskin uutta haluavat. Voivat sen jälkeen laittaa lapun luukulle ja aloittaa tyhjältä pöydältä.
Tämä liike on jo yhden internetin paskamyrskyn läpi kahlannut vastaavassa asiassa (camaro), niin tuskin uutta haluavat. Voivat sen jälkeen laittaa lapun luukulle ja aloittaa tyhjältä pöydältä.
Oli eli Marko Sipilä. Samaa mainettaan he kuitenkin ylläpitävät molemmat firmat.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Tämä liike on jo yhden internetin paskamyrskyn läpi kahlannut vastaavassa asiassa (camaro), niin tuskin uutta haluavat. Voivat sen jälkeen laittaa lapun luukulle ja aloittaa tyhjältä pöydältä.
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
No ei se Sipilä mikään Laakkonen ole. Nykyisessä taloustilanteessa tuskin kannattaa omiin muroihinsa kusta isommankaan liikkeen.
Juurikin näin....toisaalta aika jännä että jos toi yrityksen henkilöstö määrä pitää paikkansa, niin kolmella hengellä yli 12 miljoonan liikevaihto on kyllä aika kova sana....
Tämä liike on jo yhden internetin paskamyrskyn läpi kahlannut vastaavassa asiassa (camaro), niin tuskin uutta haluavat. Voivat sen jälkeen laittaa lapun luukulle ja aloittaa tyhjältä pöydältä.
Camaro homma taisi olla hieman eri luokkaa, kuin paikalleen sopimaton vetokoukku
Juurikin näin....toisaalta aika jännä että jos toi yrityksen henkilöstö määrä pitää paikkansa, niin kolmella hengellä yli 12 miljoonan liikevaihto on kyllä aika kova sana....
12 miljoonaa, myyntimäärä myyjän mukaan n. 300autoa / v ei tee kuin 40 000e per auto hintaa kun lasketaan liikevaihtoa. Henkilöstön määrä on juuri tuo 3. Itse herra, sitten sihteeri ja sitten automyyjä mikä tuntuu vaihtuvan aika tiuhaan..
12 miljoonaa, myyntimäärä myyjän mukaan n. 300autoa / v ei tee kuin 40 000e per auto hintaa kun lasketaan liikevaihtoa. Henkilöstön määrä on juuri tuo 3. Itse herra, sitten sihteeri ja sitten automyyjä mikä tuntuu vaihtuvan aika tiuhaan..
Niin no, en toki tiedä mikä sitten on tämänpäivän autoliikkeissä se hyvä liikevaihto/autojen myyntimäärä suhteessa henkilökunnon määrään.
Muistan vaan kun ennen sanottiin että yritys on vakavarainen silloin kun liikevaihto on miljoona markkaa per työntekijä...tällä laskukaavalla se olis n.23 markkaa per työntekijä. Ja tiedän että markoista on enää turha puhua mitään mutta käytin niitä nyt niinku vertauskuvana
Mercedes Benz Cls 350cdi W218
Opel Insignia 2.0 Cdti
Scania R560 8x4
Comment