Originally posted by Rattiukko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autotallin rakentamisesta vol 2
Collapse
X
-
BMW 530iA Touring -05
-
-
Kattelin alunperin tuollaista Passadia, mutta totesin ettei siinä tosiaan tuotto riitä vaihtamaan ilmaa, kun tallilla kokoa 50 neliötä ja kuutioita toista sataa. Toi nyt hommattu vaihtaa 200 kuutiota tunnissa tarvittaessa eli melkein 2 kertaa koko tallin koko. Tuosta on ilmeisesti myös kosteusanturilla olevia versioita ainakin ohjekirjan mukaan, mutta tuo oli perinteinen on/off puhallin. Ilmankuivaaja tosiaan olisi tehokas, mutta myös kallis ja kuluttaa paljon virtaa, niin ei sekään kiinnostanut lopunperin. Tommonen Mitsun mini ilmanvaihtokone on varmasti hyvä, mutta ei oikein innosta 500€ maksaa tollasesta.
Comment
-
-
Tuossa on joku Trotec https://fi.trotec.com/shop/teollisuu...aja-dh-15.html aika kallis.
En oikein ymmärrä miten tuo toimii, vie 0,6kW sähköä, tuottaa lämpöä 0,9kW 1,6COP hyötysuhteella. Ilmeisesti niin että kun kosteusprosentti laskee, niin siitä vapautuu lämpöä.
Ilmalämpöpumpuissa taitaa olla ihan sama kuivaustoiminto. Ehkä ilmalämpöpumppu jossa hyvä kuivaustoiminto ajaisi saman asian. Viime kesänä tuli kuivaustoimintoa käytettyä mutta kenno meni kyllä homeeseen tms ja piti putsata kun alkoi haisemaan. Kenno kun on jatkuvasti kostea niin alkaa haista.Last edited by Rattiukko; 20-12-2023, 16:13.
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostKäviskö tommoseen satunnaiseen lutrailuun vaan ilmankuivain kaveriksi? Poistaakin ilmasta sen kosteuden eikä sitä kosteaa ilmaa? Vievät toki sähköä aikalailla.
Poistoilmapuhaltimessa ois sekin hyvä puoli että pystyisi tuulettamaan silloin jos tallissa sattuisi pölyämään vaikka joku hionnan seurauksena, tai hisaamiseesta syntyy käryä.
No pohditaan pohditaan.
Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
-
Autotalliprojekti alkaa olla siinä vaiheessa, että pääsee nossturia tilaamaan, vaihdon merkin tässä loppumetreillä Twin Buchiin, alhaalta vapaa 3600 kiloa nostava. Sen spekseissä lukee lattiavaatimuksena C20/25 betoni 200 mm. Minullahan sitten lattia on C30/37 ja nosturin kohdalla 2 * 10 mm verkko muualla 2 * 8 mm verkko, maanvarainen laatta betonin paksuus 150 mm. Nosturiin on saatavissa jotkin lisälätkät, mutta tarviiko niitä vai kompensoiko kovempi betoni sitä?"When the facts change, I change my mind."
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostTuossa on joku Trotec https://fi.trotec.com/shop/teollisuu...aja-dh-15.html aika kallis.
En oikein ymmärrä miten tuo toimii, vie 0,6kW sähköä, tuottaa lämpöä 0,9kW 1,6COP hyötysuhteella. Ilmeisesti niin että kun kosteusprosentti laskee, niin siitä vapautuu lämpöä.
Ilmalämpöpumpuissa taitaa olla ihan sama kuivaustoiminto. Ehkä ilmalämpöpumppu jossa hyvä kuivaustoiminto ajaisi saman asian. Viime kesänä tuli kuivaustoimintoa käytettyä mutta kenno meni kyllä homeeseen tms ja piti putsata kun alkoi haisemaan. Kenno kun on jatkuvasti kostea niin alkaa haista.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostItse just jälkiasentelemassa tuollaista Mitsubishin Lossnay 100:sta noin 36m2 talliin, jossa aiemmin vain "painovoimainen" ilmanvaihto. Tuossa on hyvä LTO:n hyötysuhde, niin pitäisi olla huomattavasti taloudellisempi kuin pelkkä poistopuhallin. Talli itsellä kuitenkin melkein sisätilan lämmöissä, kun nestekiertoinen lattialämmitys tallissakin (n. 18-19 astetta), niin painovoimainen joko hukkaa lämpöä harakoille tai sitten ei vaihda ilmaa. Sähkönkulutus todella pieni vielä sillä pienemmällä nopeudella (jonka pitäisi riittää normaalikäytössä hyvin) ja isommalla nopeudella tuon pitäisi vaihtaa ihan runsaastikin ilmaa (, jos tarve joskus tuulettaa jotain enemmän). Yllättävää, mutta näytti olevan vehje aito "Made in Japan" ja aika kohtuullisella hinnalla löytyy ainakin noista nettirautakaupoista ja halvin tällä hetkellä Landenilla. Muutaman viikon päästä sitten ihan käyttökokemuksia. Laite sinänsä on hyvin helppo asentaa (kun on vielä pistotulppamalli) - hommaa lähinnä, kun tekee läpiviennit seinästä hallitusti ja tiivistää ja eristää läpiviennit kunnolla (, mikä on aina oma hommansa jälkiasennuksissa ja missä urakalla tekevät mielellään hiukan oikovat). Kun tuo on paikalla/käytössä, niin sitten laittaa ne vanhat räppänät kiinni.
ENyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View Post
Laitapas kokemuksia jakoon kun olet saanut asennettua ja testattua. Tämä kiinnostaa kovasti."When the facts change, I change my mind."
Comment
-
-
Ilmankuivaimessa sähklnkulutuksella ei ole niin pitkään merkitystä kunhan tallin lämpö ei nouse haluttua korkeammaksi. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin kaikki verkosta otettu sähkö jää lämpönä tallin sisään jopa yli yhden hyötysuhteella ja kuivaimen tuottama lämpö on pois muilta lämmön lähteiltä. Jos lämmityksen hoitaa ILP:llä, VILP:llä tai MLP:llä niin silloin hyötysuhde on tietysti kuivaimella huonompi, mutta suoran sähkölämmityksen tuo voittaa aina.
Minulla on käytössä kaksi Trotecin mallia kahdessa eri tallissa. Malleina tämä https://fi.trotec.com/shop/ilmankuiv...k-170-eco.html ja tämä tosin vanhempaa ja hieman tehokkaampaa mallia https://fi.trotec.com/shop/adsorptio...-ttr-50-e.html
Edit. Kuivain siis toimii ainoastaan siinä tilanteessa, että ei tarvita muusta syystä isoa ilmanvaihtoa. Jos tallissa tehdään isoa ilmanvaihtoa vaativia töitä niin sitten tietenkin lämmön talteenotolla toteutettu ilmanvaihto on paras.Last edited by markok; 22-12-2023, 16:17.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View Post
Laitapas kokemuksia jakoon kun olet saanut asennettua ja testattua. Tämä kiinnostaa kovasti.
Mittausten perusteella lto hyötysuhde ei ole ihan sitä yli 70%. Pienemmällä nopeudella hyötysuhde on parempi. Jos tallissa noin 18-19 astetta ja ulkona nolla, niin sisään puhaltaa noin 12-asteista ilmaa eli hyötysuhde noin 65%, mikä sekin on vielä ihan hyvä oikeasti. Isommalla nopeudella hyötysuhde putoaa ollen jotain noin 55%, mutta omassa käytössä harvoin tarvitsee isoa tehoa. Sinänsä tuonkaan ilmamäärän lämmittäminen ei vaadi kuitenkaan kovin isoa energiamäärää, kun on se LTO (eikä mene kaikki harakoille), ja itse tykkään, että saa välillä haisevatkin jutut tuuletettua (, jos on vaikka maalaillut tai tehnyt öljynvaihtohommia tai mitä nyt onkin).
Laite itsessään on hiljainen, vaikkei sillä tallissa niin väliä olekaan. Ne ulkoseinän tötteröt ei ole mitenkään kauniit, mutta maalaaminen seinän kanssa samaan väriin auttoi maisemoinnissa.
Eihän tuo vehje fysiikkaa muuta ja kosteus alenee ihan sen perusteella, kun sisällä olevaa (enemmän kosteutta) sisältävää puhalletaan ulos. (Nolla-asteinen 100% RH ilma on noin RH 30% 20-asteisena). Mutta omaan käyttöön fiksumpi laite kuin kosteudenpoistaja, kun halusin ilmanvaihdonkin toimivaksi. Ja ehkä se LTO jotain säästää lämmityksen kautta. Omaan makuun hinta oli siedettävä. Toki muutaman kympin kanavapuhaltimeen verrattuna kallis.
Nyt kun on seuraillut toimintaa varsinkin näillä viime aikojen pk-seudun keleillä, kun ulkona noin nollakeli ja erittäin suuri ilmankosteus. Jos tallissa märkä auto, niin niiden ulkotötteröiden muotoilu ohjaa sen poistoilman suoraan seinää pitkin, jossa kostea ilma lauhtuu kylmään seinäpintaan ja kastelee sitä. Pitänee muokata nuo vähän erilaisiksi. Nythän niissä on se muoto varmaan osin estämässä veden/lumen pääsyä sinne ja osin estämään, ettei tulo ja poisto sekoitu toisiinsa, mutta seuraus on se, että virtaus menee siitä seinäpintaa pitkin. Esimerkiksi poiston voisi ehkä tehdä ihan normaalilla poistoritilällä ja tulon vaikka sellaisella "myrskysuojalla" varustettuna (pitääpä tutkailla vaikka Vilpen valikoimaa. Tuolloin se poisto puhaltaisi suoraan ulospäin ja tuollainen suoja tulopuolella suojaisi lumelta/sateelta ja varmaan about yhtä hyvin estäisi tulon ja poiston sekoittumisen. Omasta mielestä tuossa on huono design tai ei ole otettu ihan täkäläisiä oloja huomioon.
E
Last edited by ErkkiE; 25-12-2023, 22:55.
Comment
-
-
Originally posted by Newbie View PostAutotalliprojekti alkaa olla siinä vaiheessa, että pääsee nossturia tilaamaan, vaihdon merkin tässä loppumetreillä Twin Buchiin, alhaalta vapaa 3600 kiloa nostava. Sen spekseissä lukee lattiavaatimuksena C20/25 betoni 200 mm. Minullahan sitten lattia on C30/37 ja nosturin kohdalla 2 * 10 mm verkko muualla 2 * 8 mm verkko, maanvarainen laatta betonin paksuus 150 mm. Nosturiin on saatavissa jotkin lisälätkät, mutta tarviiko niitä vai kompensoiko kovempi betoni sitä?
Mulla on 125mm valu ja 8mm verkolla eikä ongelmia nosturin kohta.E30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
Comment