Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brainsurgery
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1355
    • Helsinki

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Veroprosentti on kyklläkin 29% eikä 28%.
    Ja jos käyttöönotto sattuu 2001 vuodelle niin prosentti on 26% tai 200 vuodelle niin 34%...
    Jaa sori, jotenkin kummasti en rekisteröinyt tuota 2002 vuosimallia. No ei se paljon nosta veroja ja senkin nousun saa todennäköisesti valittamalla takaisin tulevaisuudessa.

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17829
      • PKS

      Originally posted by Tompd View Post
      Mitä tulisi veroa e39 530i alle 200tkm ajetulle, 01-03vm?
      Muistutuksena tämän topikin aihepiiri:

      Kuitenkaan ei arvioida yksittäisten tuontiautojen (tulevia) veroja, topikin aihepiiri on pääsiassa ns. suuremmissa linjanvedoissa eli miten ulkomailta tuotavien autojen verotus Suomessa toimi.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        Tulli yrittää loppuun asti ettei ELV:iä tarvitsisi maksaa takaisin. Tuo tuleva tuomio määrittää mitä tapahtuu niille noin 11000 oikaisupyynnölle jotka asiassa on tehty tullille.

        Last edited by 928 GTS; 11-02-2015, 23:49.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by 928 GTS View Post
          Tulli yrittää loppuun asti ettei ELV:iä tarvitsisi maksaa takaisin. Tuo tuleva tuomio määrittää mitä tapahtuu niille noin 11000 oikaisupyynnölle jotka asiassa on tehty tullille.

          http://www.taloussanomat.fi/autot/20...n/20151855/304


          On kyllä käsittämätöntä jos valituslupa myönnetään... :think
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Originally posted by bemu2000 View Post
            On kyllä käsittämätöntä jos valituslupa myönnetään... :think
            Ainoa järkevä syy miksi lupa pitäisi myöntää on lopullisen aikarajan asettaminen kelle kaikille ELV maksetaan takaisin. Olisi hyvä saada yksi selkeä pvm joka määrittää millä perusteella korvauksia maksetaan. Tähän asti oikeutta on käyty tapauskohtaisesti. Ongelmana tuossa on tietysti, että oikeus antaa tuomion vain sille esitetystä tapauksesta eikä voi vastata mihinkään muuhun kysymykseen. Eli tämä ei välttämättä ole edes viimeinen kierros missä noiden 11000 oikaisupyynnön kohtalo ratkeaa.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Autovero on lisännyt luovuutta jopa kansainvälisesti ja ennen kun sitä oli virallisesti edes keksitty.

              Looking for the Jaguar D-Type of your dreams? There are currently 7 Jaguar D-Type cars as well as thousands of other iconic classic and collectors cars for sale on Classic Driver.


              As factory documentation reportedly demonstrates, Mr. Lincoln sought to avoid excessive duty on the import; therefore, he instructed Coventry to make the car appear used, so that it would not be subjected to new vehicle tariffs. To this end, the factory brushed the pedals to make them appear worn, replaced the steering wheel with a used one, and adjusted the odometer to misleadingly reflect accrued mileage, among other measures.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...ypes=og.shares


                MmmmmM3 Kyllähän tuo laskisi uusien hintoja, mutta veikkaan että tuo aiheuttaisi alussa halvimpien autojen hintojen nousua tai ainakin pysymistä samoissa vaikka niidenkin vero-osuus periaatteessa tipahtaisi samalla prosentilla. Tai en tiedä, joku joka tietää miten ruotsissa aikoinaan kävi niin voisi kommentoida.
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Originally posted by Smistik View Post
                  Kyllähän tuo laskisi uusien hintoja, mutta veikkaan että tuo aiheuttaisi alussa halvimpien autojen hintojen nousua tai ainakin pysymistä samoissa vaikka niidenkin vero-osuus periaatteessa tipahtaisi samalla prosentilla. Tai en tiedä, joku joka tietää miten ruotsissa aikoinaan kävi niin voisi kommentoida.
                  Miten mikään hinta voisi nousta kun uusien hinnat laskisi? Kun uuden saa 40 tonnia halvemmalla niin mitä käy 5v vanhan käytetyn hinnalle? Perinteisesti se on noin puolet uuden hinnasta. Eli siitä lähtee 20 tonnia yhdessä yössä. Mitä käy 10v käytetyn hinnalle kun 5v on 20 tonnia halvempi? Tuskin ainakaan nousee vaan todennäköisesti laskee tuntuvasti. Mitä käy 15v käytetyn hinnallle kun 10v hinta alenee? Jne koko ketjun läpi.

                  Muistaakseni Ruotsissa vero poistui kaikista autoista yhdessä yössä. Eli myös käytettyjä sai tuoda ilman veroja. Tuollaisessa tilanteessa hintataso on hyvin nopeasti Saksan hinta + hakukulut. Suomessa käytettynä tuotavilla 1958-2015 autoilla säilyisi hyvin todennäköisesti vero eli tilanne olisi Ruotsiin verrattuna hieman toinen. Kukaan ei kuitenkaan maksaisi 2015 M3:sta samaa hintaa millä vastaavan uuden 2016 mallin saisi kaupasta uutena. Joten hinnat laskisi väistämättä joka ei voisi olla vaikuttamatta 2014 mallin hintoihin vaikka siitä joutuisi tuodessa maksamaan veroja joka laskisi 2013 vuosimallin veroja jne.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6345
                    • Tampere

                    Käytetty auto on hyvin harvoin sijoituskohde, eli sen oman rakkaan muulin hinnanpudotus tai vaihtoautokauppiaan varastonarvon putoaminen ei vie henkeä keltään, vaikka se pahalta tuntuukin... Vaihtoautokauppias elää välirahalla ja yksityinen saa uuden välirahalla, joka ei muutu minnekään.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by Zoui View Post
                      yksityinen saa uuden välirahalla, joka ei muutu minnekään.
                      Eli tänään 40 tuhatta maksavan M3:n hinta muuttuu ilmaiseksi kun autovero poistetaan? Ellei muutu on jonkun ostajan välirahan pakko pienentyä.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • Zoui
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 6345
                        • Tampere

                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Eli tänään 40 tuhatta maksavan M3:n hinta muuttuu ilmaiseksi kun autovero poistetaan? Ellei muutu on jonkun ostajan välirahan pakko pienentyä.
                        Tietenkin välirahasta lähtee myös mukana matkustava vero pois, en tarkoittanut euromääräisesti... Väliraha ei muutu siinä mielessä mitä se on prosentuaalisesti oman auton ja vaihdon kohteen väliseen arvoon suhteutettuna.

                        Ainoa voittaja on veron nopean poiston yhteydessä vain se, kuka on ehtinyt realisoimaan autonsa juuri ennen veron poistumista, häviäjää ei käytännössä ole jos ei sijoitus mielessä ole rahojaan autoon (autoveroon) laittanut turvaan.
                        Elämä on pihakivestä.

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          Originally posted by Zoui View Post
                          Tietenkin välirahasta lähtee myös mukana matkustava vero pois, en tarkoittanut euromääräisesti... Väliraha ei muutu siinä mielessä mitä se on prosentuaalisesti oman auton ja vaihdon kohteen väliseen arvoon suhteutettuna.
                          Prosenteilla ei ikävä kyllä saa M3:sia mutta säästyneillä euroilla voi saada.


                          Originally posted by Zoui View Post
                          Ainoa voittaja on veron nopean poiston yhteydessä vain se, kuka on ehtinyt realisoimaan autonsa juuri ennen veron poistumista, häviäjää ei käytännössä ole jos ei sijoitus mielessä ole rahojaan autoon (autoveroon) laittanut turvaan.
                          Häviäjiä on kaikki jotka on ostaneet autonsa verollisella hinnalla. Jos eivät olisi sitä tehneet voisivat ostaa samalla rahalla verottoman auton parhaimmillaan tai pahimmillaan kahteen kertaan ja vielä jäisi rahaan yli muuhun kulutukseen. Tuo ei tunnu tietysti niin pahalta kun kaikki muutkin on samassa uppoavassa laivassa.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6345
                            • Tampere

                            Originally posted by 928 GTS View Post
                            Prosenteilla ei ikävä kyllä saa M3:sia mutta säästyneillä euroilla voi saada.


                            Häviäjiä on kaikki jotka on ostaneet autonsa verollisella hinnalla. Jos eivät olisi sitä tehneet voisivat ostaa samalla rahalla verottoman auton parhaimmillaan tai pahimmillaan kahteen kertaan ja vielä jäisi rahaan yli muuhun kulutukseen. Tuo ei tunnu tietysti niin pahalta kun kaikki muutkin on samassa uppoavassa laivassa.
                            Clearly you did not get the point... mutta mä jätän tän tähän.

                            Oman auton arvo nyt 15.000eur, veron poiston jälkeen arvo on enää 10.000eur

                            Haaveiltu M3 maksaa 30.000eur, veron poiston jälkeen sen pyynti on 20.000eur

                            Ennen väliraha olisi ollut 15.000eur, veron poiston jälkeen väliraha on 10.000eur

                            Kuka hävisi ja mitä, edelleenkin pitäydyn siinä että voittaja on se kuka sattuu oman autonsa vaihtamaan rahaksi ennen veron poistoa, mutta se ei tee toisista häviäjiä.
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              Jätät vanhan auton kokonaan ostamatta tai myyt sen pois eli sulla on 15 tonnia. Haaveiltu M3 alenee 30->20 tuhatta. Saat M3:n 5000e lisärahoituksella. Kun vertaat tätä vaihtoehtoa tuohon 10 tonnin vaihtoehtoon niin kumpi tulee halvemmaksi? Eli olet häviäijä niin kuin kaikki muutkin jotka ei myyneet vanhaa autoa pois kun siitä sai vielä 15 tonnia.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                Tai niin päin kun tänään ostan 25000€ auton ja huomenna veron poiston jälkeen sen saa 15000€. Kyllä siinä aika hävijä olo tulee, vaikka kuinka pyörittelee prosentteja tai vaihtoarvoja.

                                Ennen veron poistoa autonsa realisoivat ovat voittajia jos autovero poistuu kertarytinällä. Suurimpia häviäjiä ovat ketkä vaihtaneet/ostaneet hiljattain uuden tai kalliin vaihtoauton. Etenkin kun päälle tulee korkeammat ajoneuvo, yms verot jolloin pahimmassa tapauksessa maksaa autostaan kaksinkertaisen "autoveron", verrattuna kaveriin joka ostaa uuden autoverottoman auton ja maksaa pelkkiä korkeita vuosittaisia veroja/maksuja.


                                Yksi tilanne voisi olla jos autoveron poistuminen toteutuisi asteittain ja koskisi vain uusia autoja. Samaan aikaan autoverouudistuksen jälkeen rekisteröidyillä uusilla autoilla ajoneuvovero nousee prosentuaalisesti enemmän kuin "vanhan" autoverokannan autoila. Korotus ajoneuvoverojen eroissa olisi sitä suurempi, mitä vähemmän autoveroa olisi ostohinnassa (vuosittaiset muutokset, jolloin olisi selvät taulukot eri käyttöönotto vuoden autojen ajoneuvoveroille). Myös polttoaineen (sähkön) hinnassa olevan veron määrä voisi nousta vuosittain maltillisesti.
                                Lisäksi tullilla olisi mahdollista käyttää käytettyjen tuonnissa vanhoja, rekisteröintihetkellä olleita autoveroprosentteja joka osaltaan kannustaisi ostamaan ennemmin uuden, kuin uittamaan vanhoja, "suuripäästöisiä" romuja suomeen. Vuosittaiset muutokset voisi olla maltillsia ja vaikkapa painottuen pienempipäästöisiin, jolloin tulisi ympäristöohjavuuskin mukaan. =pienemmät päästöt(vähemmän polttoaineveroa) kompensoi mahdollisen korkeamman vuosittaisen ajoneuvoveron, jos ajaa enempi. Ajoneuvovero ei olisi sidonnainen päästöihin, vaan auton rekisteröintihetkeen (vain siirtymäajan, tulevaisuudessa kaikilla yhtä suuri ajoneuvovero). Jolloin autojen omistaminen jotka kuluttaa enemmän, mutta ajetaan samalla vähemmän ei tulisi syrjityksi (jos näillä bensarohmuilla joku haluaa enemmän ajaa, niin maksakoon enemmän polttoaineessa olevaa veroa).

                                Lopulta viiden-kymmenen vuoden päästä autoveroa ei olisi enää uusien autojen hinnassa ja käytetyt tuontiautotkin siinä iässä ja hinnat luonnostaan pudonnut alas, että autoveron osuus pieni ja ajoneuvovero näilläkin asteittain noussut samaan tasoon kuin uutena rekisteröitävillä autoilla. Kaikilla olisi mahdollista sopeutua muutokseen ja ei tulisi suuria muutoksia yhdessä yössä, vaan markkinat hiljallee sopeutuu uuteen malliin.




                                ps. Vaikka autoja on pihassa kolmin kappalein, enemmän ja vähemmän autoveroa "sisältäen". Niin mielellään soisin autoveron poistuvan vaikka yhdessä yössä. Etenkin koskien muitakin kuin uusia. Voisi vaikka neljännen romun ostaa pihalle seisomaan...
                                Last edited by bemmeri; 18-02-2015, 13:56.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎