memebuy23buy

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by Laku View Post
    Miksi autoveroprosenttiani ei laskettu?

    Tullin vastaus:

    "Tulli ei voi tehdä autoverolaista poikkeavaaa verotuspäätöstä, kun ajoneuvo on tuotu muusta kuin EU- tai ETA-valtiosta. Teidän tapauksessanne ajoneuvo on maahantuotu Japanista, joten Tulli ei ole tehnyt verotuksessa vertailulaskelmaa.

    Autoverolakia tulee KHO:n ratkaisun johdosta muuttaa. Vielä tässä vaiheessa lainmuutoksen sisällöstä ei ole tarkempaa tietoa. Esimerkiksi siitä, tuleeko vertailulaskelman tekeminen koskemaan myös muusta kuin EU- tai ETA-valtiosta tuotua käytettyä ajoneuvoa. Tulli tiedottaa lainmuutoksesta tulli.fi-internetsivulla."

    Eli pitäisi joka päivä katsella heidän sivujaan mahdollisen muutoksen varalta ja samalla katsoa, kun valitusaika valuu umpeen? Kyllä tässä hyvin venkoillaan ja ei olla edes varmoja, voivatko toimia tulevaisuudessa niin, että esim. Japanintuonnit olisivat tuon päätöksen ja muutoksen ulkopuolella!?



    Liittyikö linkkisi kysymykseeni?

    Olisiko lisäajatuksia
    Missään ei ole mainittu kullin käyttämiä eu-alueen ulkopuolelta tuotujen ajoneuvojen veroprosentteja, koska niitä ei ole lakiinkaan kirjattu. Vai oliko kullilla esittää joku pykälä minkä mukaan se olisi mahdollista. Autosi muuttui eu- tavaraksi kun se tullattiin Suomeen. Ts yhdenvertainen kohtelu.

    Edit:


    52. Perustamissopimuksen 95 artiklalla on tarkoitus taata valtionsisäisen verotuksen täydellinen neutraalius, kun on kyse kotimaan markkinoilla jo olevien ja maahan tuotavien tuotteiden välisestä kilpailusta (ks. vastaavasti asia C-47/88, komissio v. Tanska, tuomio 11.12.1990, Kok. 1990, s. I-4509, 9 kohta ja em. asia Nunes Tadeu, tuomion 18 kohta).

    53. Erittäin vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan perustamissopimuksen 95 artiklan ensimmäistä kohtaa rikotaan, jos maahan tuodusta tuotteesta kannettava vero ja samanlaisesta kotimaisesta tuotteesta kannettava vero lasketaan eri tavalla ja erilaisten yksityiskohtaisten sääntöjen mukaisesti niin, että maahan tuotuun tuotteeseen, vaikka vain joissakin tapauksissa, kohdistuu suurempi vero (ks. em. asia komissio v. Kreikka, tuomion 20 ja 29 kohta; asia C-213/96, Outokumpu, tuomio 2.4.1998, Kok. 1998, s. I-1777, 34 kohta ja asia C-393/98, Gomes Valente, tuomio 22.2.2001, Kok. 2001, s. I-1327, 21 kohta).
    Last edited by nullzwei; 30-09-2015, 21:23.

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17873
      • PKS

      Originally posted by Zoui View Post
      Onneksi on tullut käytännössä kaikki tuodut vanhat louskut verotettua ilman matkamittarin lukemaa, siinäpähän vertailevat.
      Tästä(kin) syystä kannattaa yksilöintilomakkeessa aina laittaa mittarilukema ja vierestä 'Todellinen ajomäärä' rasti kohtaan 'Ei tiedossa'.

      Verotus menee toki mittarilukeman mukaan, mutta samalla peset kätesi siitä että sinulla ei ole mitään tarkkaa tietoa paljonko autolla on ajettu. Lienee vain uutena ostettu auto on todelliselta ajomäärältään täysin tiedossa, KAIKISSA muissa on aina olemassa epävarmuus ja en ainakaan itse tahdo ottaa mitään vastuuta todellisen ajomäärän paikkaansapitävyydestä.

      Nuuskikoon Tullikoiran kanssa ECU:a jos haluavat.
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1561
        • Helsinki

        Lakiesitystä pukkaa taas ja pieleen menee niin kuin aina ennenkin. Jos laki tulee voimaan tälläisena kun esitetään menee tuon perusteella verotetut käytetyt vielä ainakin kerran uusiksi muutaman vuoden kuluttua kunhan asiat ratkotaan oikeudessa. Valittu linja on tullin jo käyttämä eli vain ensirekisteröintipäivän ja tuontipäivän prosentti on vertailussa mukana mutta noiden välissä käytössä olleet prosentit eivät.

        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Hah. Verokeisarin uudet vaatteet on yhtä koinsyömät kuin ennenkin. Pikaluvulla mm KHO:n viimeisin tuomio on jäänyt huomiotta, samoin Unkari- tuomion lainaukset aikaisemmista autovero uutosesityksistä jopa sanamuotoineen ovat silkkaa copypastea ja vieläpä törkeän virheellistä.

          Comment

          • _chris_
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 442
            • Nokia

            Originally posted by Laku View Post
            Minulla oli muutama esimerkkiauto myyntihintoineen ko. ajalta. Vaadin autoa verrattavan -91:iin, vaikka olikin käyttöönotettu -93: mení läpi! Esimerkkiautot ainakin auttoivat asiassa.

            Lisäksi vertailuajoneuvoiksi oli valittu 850Ci M73 5.4, jonka esitin olevan aivan eri auto.

            Vastaava tyyppiero Csi:n verotuksessa jätettiin täysin huomiotta ! Ko. auton kohdalla vertailuajoneuvoina oli sekä M70 850i-malleja ja M73 5.4 malli...
            Minun tapauksessani CSi oli huomioitu omana mallinaan. Mutta kun sellaiselle mallille ei Suomessa ollut verotusarvoa, oli sellainen saatu aika monimutkaisen päättelyn jälkeen. Ensin oli haettu Nettiauton 850-mallien sen hetkiset pyynnöt. Sitten pyyntihintoja oli korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000 km) ja vuosimallin (9.2% / vuosi) osalta vastaamaan omaa autoani. Näistä hinnoista oli vähennetty 15% "menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi" . Lopuksi oli kaivettu CSi:n ja perus 850:n Saksassa aikoinaan olleet uushankintahinnat ja tätä 850-malleista laskettua verotusarvoa oli sitten skaalattu ylöspäin samalla kertoimella kuin se oli aikoinaan ollut uusissa autoissa Saksassa.

            Täytyy antaa krediittiä tullille, että ei olla menty sieltä missä aita on matalin vaan oikeasti yritetty tehdä jotain oikean verotusarvon laskemiseksi. Mutta en kyllä ole oikein vakuuttunut, että tämä heidän laskelmansa on antanut oikean lopputuloksen. Verovalitus pitäisi jättää tämän vuoden aikana ja veroprosentista aion tietysti valittaa. Olisiko ideoita mihin tuossa laskentakaavassa voisi tarttua? Mielestäni ainakaan uushankintahintojen suhde ei pysy sellaisenaan käytetyissä autoissa.
            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17573
              • Turku

              Originally posted by _chris_ View Post
              Minun tapauksessani CSi oli huomioitu omana mallinaan. Mutta kun sellaiselle mallille ei Suomessa ollut verotusarvoa, oli sellainen saatu aika monimutkaisen päättelyn jälkeen. Ensin oli haettu Nettiauton 850-mallien sen hetkiset pyynnöt. Sitten pyyntihintoja oli korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000 km) ja vuosimallin (9.2% / vuosi) osalta vastaamaan omaa autoani. Näistä hinnoista oli vähennetty 15% "menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi" . Lopuksi oli kaivettu CSi:n ja perus 850:n Saksassa aikoinaan olleet uushankintahinnat ja tätä 850-malleista laskettua verotusarvoa oli sitten skaalattu ylöspäin samalla kertoimella kuin se oli aikoinaan ollut uusissa autoissa Saksassa.

              Täytyy antaa krediittiä tullille, että ei olla menty sieltä missä aita on matalin vaan oikeasti yritetty tehdä jotain oikean verotusarvon laskemiseksi. Mutta en kyllä ole oikein vakuuttunut, että tämä heidän laskelmansa on antanut oikean lopputuloksen. Verovalitus pitäisi jättää tämän vuoden aikana ja veroprosentista aion tietysti valittaa. Olisiko ideoita mihin tuossa laskentakaavassa voisi tarttua? Mielestäni ainakaan uushankintahintojen suhde ei pysy sellaisenaan käytetyissä autoissa.
              Ohhoh. Nyt täytyy kyllä sanoa, että autoverotuksen osalta ei ainakaan ole tasa-arvoista kohtelua verovelvollisilla Suomessa. Verotit käsittääkseni autosi vuotta myöhemmin kuin minä. Mikä oli siis lopullinen verotusarvo, veroprosenttisi ja veron määrä?
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                Originally posted by Laku View Post
                Ohhoh. Nyt täytyy kyllä sanoa, että autoverotuksen osalta ei ainakaan ole tasa-arvoista kohtelua verovelvollisilla Suomessa. Verotit käsittääkseni autosi vuotta myöhemmin kuin minä. Mikä oli siis lopullinen verotusarvo, veroprosenttisi ja veron määrä?
                Ihan pelkästään kun laittaa veropäätösten hakukoneeseen 850, niin selvästi nähtävissä että esimerkiksi 2008 vuonna verotettu ja 2000eur verolla päässyt ole mikään tae mistään, kun vastaavassa autossa tullin mielestä voi veroa olla jäljellä 2012 vuonna vielä 4000eur.

                Loogista ja pitäisin tätä yhtälailla syrjivänä samojen pykälien mukaan kuin muutenkin, koska mikään veropäätös ei saisi olla syrjivä jo markkinoilla olevaan autoon nähden.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1561
                  • Helsinki

                  Originally posted by _chris_ View Post
                  Minun tapauksessani CSi oli huomioitu omana mallinaan. Mutta kun sellaiselle mallille ei Suomessa ollut verotusarvoa, oli sellainen saatu aika monimutkaisen päättelyn jälkeen. Ensin oli haettu Nettiauton 850-mallien sen hetkiset pyynnöt. Sitten pyyntihintoja oli korjattu ajokilometrien (0.8% / 5000 km) ja vuosimallin (9.2% / vuosi) osalta vastaamaan omaa autoani. Näistä hinnoista oli vähennetty 15% "menetelmään liittyvien epävarmuustekijöiden huomioimiseksi" . Lopuksi oli kaivettu CSi:n ja perus 850:n Saksassa aikoinaan olleet uushankintahinnat ja tätä 850-malleista laskettua verotusarvoa oli sitten skaalattu ylöspäin samalla kertoimella kuin se oli aikoinaan ollut uusissa autoissa Saksassa.
                  Ei ole ensimmäinen tapaus jossa on toimittu noin. Ns. normaali toimintatapa kun auto on riittävän harvinainen.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • _chris_
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 442
                    • Nokia

                    Originally posted by Laku View Post
                    Ohhoh. Nyt täytyy kyllä sanoa, että autoverotuksen osalta ei ainakaan ole tasa-arvoista kohtelua verovelvollisilla Suomessa. Verotit käsittääkseni autosi vuotta myöhemmin kuin minä. Mikä oli siis lopullinen verotusarvo, veroprosenttisi ja veron määrä?
                    Verotin autoni 2012.

                    Tässä verotustiedot:
                    Verotusarvo: 14832.85 €
                    Veroprosentti: 42.4
                    Verot: 6289.12
                    BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                    Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                    Comment

                    • Scyber
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 686
                      • Hyvinkää

                      Tänään Tampereen tullista postia.

                      Veroprosentti 45.4% -> 27.5%

                      Jätin autoveron oikaisuvaatimuksen viimeisenä päivänä viime vuonna tullin toimipisteeseen Tampereelle. Auto tuotu 6/2011
                      Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                      www.napalmi.com

                      Comment

                      • alttu
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 519
                        • Nummela

                        Pitkästä aikaa laskeskelin veroja ja huomasin tullin sivuilla olevan kaksi eri taulukkoa alla olevan mukaisesti. Mikä ero noilla taulukoilla on? Onko tuo alempi taulukko kaikille alkaen vuodesta 2011 malleille? Siinä näyttää olevan kovemmat prosentit...:think


                        Käyttöönotto 1.4.2009 - 31.3.2012

                        Vertailuveroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Tulli soveltaa vertailuveroprosenttina alinta ajoneuvon hiilidioksidipäästön mukaan määräytyvää veroprosenttia, jolla samanlaista uutena tai käytettynä maahan tuotua ajoneuvoa on verotettu.

                        >> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009)

                        >> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011)
                        F15 30d ///M-SPORT
                        Ex.
                        F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                        Comment

                        • brainsurgery
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1355
                          • Helsinki

                          Originally posted by alttu View Post
                          Pitkästä aikaa laskeskelin veroja ja huomasin tullin sivuilla olevan kaksi eri taulukkoa alla olevan mukaisesti. Mikä ero noilla taulukoilla on? Onko tuo alempi taulukko kaikille alkaen vuodesta 2011 malleille? Siinä näyttää olevan kovemmat prosentit...:think


                          Käyttöönotto 1.4.2009 - 31.3.2012

                          Vertailuveroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Tulli soveltaa vertailuveroprosenttina alinta ajoneuvon hiilidioksidipäästön mukaan määräytyvää veroprosenttia, jolla samanlaista uutena tai käytettynä maahan tuotua ajoneuvoa on verotettu.

                          >> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (5/2009)

                          >> Verotaulukko 1, laki autoverolain muuttamisesta (1316/2011)
                          Toinen taulukko on alkuperäinen välillä 1.4.2009 - 31.3.2012 voimassa ollut taulukko ja toinen nykyisen autoverolain mukainen taulukko. Kun välillä 1.4.2009 - 31.3.2012 ensirekisteröity auto verotetaan, valitaan noista kahdesta taulukosta alempi veroprosentti.

                          Comment

                          • alttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 519
                            • Nummela

                            Originally posted by brainsurgery View Post
                            Toinen taulukko on alkuperäinen välillä 1.4.2009 - 31.3.2012 voimassa ollut taulukko ja toinen nykyisen autoverolain mukainen taulukko. Kun välillä 1.4.2009 - 31.3.2012 ensirekisteröity auto verotetaan, valitaan noista kahdesta taulukosta alempi veroprosentti.
                            Mistä syystä, kun käyttöönotto on 1.4.2012 tai myöhemmin, menee verostus aina kovemman prosenttitaulukon mukaan? Tämän mukaanhan kannattaa viimeseen asti karttaa 4/12-> käyttöönotettuja
                            F15 30d ///M-SPORT
                            Ex.
                            F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6782
                              • PK-seutu

                              Originally posted by alttu View Post
                              Mistä syystä, kun käyttöönotto on 1.4.2012 tai myöhemmin, menee verostus aina kovemman prosenttitaulukon mukaan? Tämän mukaanhan kannattaa viimeseen asti karttaa 4/12-> käyttöönotettuja
                              Näinhän se menee. 1.4.2012 on tullut voimaan viimeisin ja tänä päivänäkin voimassa oleva taulukko. Ja sanoit ihan oikein. Kannattaa viimeiseen asti karttaa 31.3.2012 uudempia. Tai ainakin kannattaa tiedostaa nuo taulukot / portaat ja pitää yhtenä kriteerinä jos haettua autoa on saanut huonommalla ja paremmalla taulukolla..
                              S65, S85, H1, N63TU, IB1

                              Comment

                              • N54
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2012
                                • 527
                                • Satakunta

                                Originally posted by alttu View Post
                                Mistä syystä, kun käyttöönotto on 1.4.2012 tai myöhemmin, menee verostus aina kovemman prosenttitaulukon mukaan? Tämän mukaanhan kannattaa viimeseen asti karttaa 4/12-> käyttöönotettuja
                                Alle 110 grammaa päästävillä on hieman pienempi veroprosentti tuossa 04/12-> taulukossa. Tosin tuo ei kauheasti lohduta jos isompia mallisarjoja katselee.

                                Comment

                                Working...
                                X