Announcement

Collapse
No announcement yet.

25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by Laku View Post
    Kumi-Kalle?
    Originally posted by Axe27 View Post
    Mikä lie bmw harrastaja.
    Tosin 60-70 luvulla vaikutti enemmän.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Kumi-Kalle

    Originally posted by Axe27 View Post
    Kumi-Kallen / Tuiskun entinen auto sitten kait on myyty kunnostuksen jälkeen... ainakin hetken oli myytävänä brittisivustolla ja poistui sieltä.
    Muillekin...

    Kuvat tuosta (Urpialan nimellä toteutetusta) projektista, myyntitapahtumasta kuin myös Kumi-Kallen aikaisista kilpailukuvista (plus hemmetin hienoa tarinaa mm yöllisistä testiajoista) on jo mainittu tässä ketjussa.
    Last edited by nullzwei; 17-10-2016, 09:45.

    Comment

    • Axe27
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 143
      • Fin

      Originally posted by Laku View Post
      Okei, ei ihme, etten tunne
      No juu, ikävä kyllä Kallesta on ihan liian vähän tarinaa jälkipolville...
      Yritän jossain vaiheessa tehdä jotain yhteenvetoa kuvísta ja tarinoista joita mulla on hänestä.

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        ^ Viritän kuolalapun...

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17526
          • Turku

          Originally posted by Axe27 View Post
          No juu, ikävä kyllä Kallesta on ihan liian vähän tarinaa jälkipolville...
          Yritän jossain vaiheessa tehdä jotain yhteenvetoa kuvísta ja tarinoista joita mulla on hänestä.

          https://www.dropbox.com/s/gib6f65dgk...74000.jpg?dl=0
          Hieno homma!
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • sierra4x4tbo
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 2098
            • Lappeenranta

            Vihdoin sain aikaiseksi skannata nuo viime vuonna saamani E28in esitteet.



            Mukavia lukuhetkiä vanhojen muistelijoille.

            -Timo
            M535i BiTurbo -85
            740iA -95 ”#tonnin_pommi"

            --=MushroomMotorsport=--
            --=MaxTuned.com=--

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Tuo kupari 528 trx vanteilla Ikävä kyllä e28sit ei enää näytä noin hyvältä.

              Comment

              • Jii_Koo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 785
                • Jkl

                Suurimman osan topicista lukenut läpi, vaikka (mitä ilmeisimmin) edustan hyvin eri sukupolvea "pääkirjoittajien" kanssa. Kuitenkin todella makeaa tarinaa ja komeita autoja

                Sen verran pakko kysyä, että tietääkö joku Jyväskylän seudun 70-luvun lopun tai 80-luvun alun bemari-skenestä enemmänkin?
                Mikäli sukulaisten muistelut pitävät paikkaansa, olisi nyttemmin edesmenneessä lähisuvussa nimittäin aikanaan ollut yksi e24 635. En kuitenkaan suoraan luottaisi heidän puheeseensa, eivät ole niin "autoihmisiä", jotta välttämättä muistaisvat mallin oikein. (Iso BMW-coupe kuulemma, 70-luvun loppu / 80-luvun alku. Kuvan googletettuani kommentit; "joo-o saattoi se olla tuommoinen")
                Nämä olivat tuohon aikaan ilmeisesti kuitenkin sellaisia, että ne erottuivat joukosta siinä määrin, että paikalliset "autoihmiset" suunnilleen tiesivät, kelle autot kuuluvat.
                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15251
                  • Ajamisen Iloa

                  Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                  Jos kysymys oli minulle osoitettu, nii ei kyllä ollut tarkoitus. Mistä tälläinen ajatus..?

                  -Timo
                  "Autolla on ajettu viimeksi talvella -95."
                  Ajattelin että nyt taas aiotaan ajaa, ja pudistelin vähän päätäni.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • 9313juha
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 1272
                    • Ratissa vuodesta 1968

                    Kesällä 1993 työskentelin pari kuukautta Borbetin tehtaalla Saksassa. Borbet oli jo silloin melko iso nimi, mutta tuotanto oli vielä kaikki yhdessä paikassa. Nykysinhän Borbet omistaa esimerkiksi ATS:n ja on monin verroin suurempi. Tuolloin -93 Borbet A myi yhä hyvin, C oli jo markkinoilla ja B jo melko harvinainen näky tuotannossa. Malleja Borbetilla oli vain muutamia tuotannossa mikä on vaikea uskoa, kun katsoo nykyistä runsauden pulaa vannemarkkinoilla. 15" ja 16" olivat yleisimmät koot ja 17" aikansa tuning. Omassa autossa oli alla 16" Remotecit, jotka iltavuoroissa kunnostettiin firaabelina muun tuotannon seassa. Kun tuli aika kiilloittaa lippi, eli sorvata siitä maali pois ennen lakkakerrosta, löysi sorvari vanteen KBA-numeron cnc-sorvinsa tiedostoista ja sanoi, ettei käy. Olivat tehneet vanteet Remotecille aikoinaan ja niin alhaisilla toleransseilla, ettei muutaman satasen lähtö maalin mukana enää ollut mahdollista. Työskentelin siis maalaamossa/pakkaamossa, missä vanteet kulkivat rataa pitkin telineissä roikkuen kaksi kierrosta. Ensin pulverointi maalilla ja lämpöuunin läpi, sitten sama kirkaslakkapulveroinnin kautta. Jos tuli kirkas lippi, kävi vanteet jäähdyttyään sorvaamossa lipin maalinpoistossa ennen lakkausta. Hauskin tarina, jonka muista oli kun työkaverit kertoivat käyneensä Mersu-viripaja Lorinserilla Stuttgartissa komennuksella: oli mennyt koko erä vanteita väärillä venttiileillä Lorinserille. Asui pojat hienossa hotellissa ja päivät vaihtoivat tilpehöripusseja vannelaatikoihin Lorinserilla.

                    Kuvassa tuotannon pienin Skodan 14" OEM ja tuotannon suurin Lorinserin 18" (tai 19" v. -93?) suomalaisen kesäpojan käsissä.



                    Vanteet riippuivat telinessä liukuhihnalla maalaamokierrosten ajan. Yksi osa kesäduuniani oli laitaa Earin kaltaisia tulppia pultinreikiin maalauksen ajaksi. Nelipulttisten kanssa kun mokasi ja joku jäi välistä, pystyi sen vielä paikaamaan, mutta viisipulttisten kanssa oli kohta ilma täynnä käsiä kun koitti päästä tilanteen herraksi.



                    Borbet oli jo melko suuri paja 1993, mutta koko ha-tuotanto meni tämän kahden miehen pakkauslinjan läpi. Laatikot taiteltiin auki käsin. Suoraan autotehtaille, esim Ford, menevät OEM-vanteet toimitettiin lautakehikoihin pakattuina ks. viimeinen kuva.



                    Last edited by 9313juha; 12-11-2016, 11:34.
                    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Siin on pojille miettimistä

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3580
                        • Raisio

                        Kivaa luettavaa ja mahtavia kuvia
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Ja jumaleisson nuo Karhun lenkkarit...

                          Comment

                          • 9313juha
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 1272
                            • Ratissa vuodesta 1968

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Ja jumaleisson nuo Karhun lenkkarit...
                            Koristossut!
                            "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17526
                              • Turku

                              Mulla on yhä jäljellä tuollaiset Borbet H:t uutena osamieni 15" vanteiden laatikot jäljellä varastossa . Sisällä taitavat olla säilytyksessä RS:t nykyäään...:think
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • PatarautaE34
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 183

                                Mielenkiintoista muisteloa kesähessuna Borbetilla ysärikaudella. Kiinnitin myös huomiota koristossuihin ja vähän muuhunkin työkostuumiin, eipä ollut juurikaan kunnon työvaatteita, tai muitakaan mellakka-asullisia turvallisuushärpäkkeitä. Eipä niitä ollut myöskään täällä koto-Suomessakaan, lähinnä oli talon puolelta lappuhaalarit ja työrukkaset. Muutoin asu vapaa. Kengätkin piti olla omasta takaa, vapaalla tyylillä nämäkin - vaikkapa sandaaleilla, jos halusi.

                                Tänä päivänä on aivan toisin. Työnantaja on todella tarkka työntekijöidensä virkapuvusta, on oltava yhdenmukaiset asusteet, turvajalkineet, kypärä kuulosuojaimineen ja hanskatkin vielä talon tarjoamana. Työtapaturmien ja -turvallisuudessakin ollaan kehitytty pitkälle noista ajoista ja hyvä niin. Välillä herättää hieman hilpeyttä yltiöpäisessä yksittäisissä asioissa liittyvissä turvallisuusajattelussa, esim. "kaarisahassa terä käännetty kaaren sisäpuolelle"-ehdotuksena työsuojelupäälliköltä! tuota, mites se sahaus sit onnistuu?

                                Onhan se paljon mukavampaakin päästä terveenä ja hengissä kotiin.
                                Ein Moment bitte. Ich habe eine Frage
                                Mord komission II

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎