Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by j-a View Post
    Laskeskelinpa huvikseen. Oletetaanpa siis, että 1000€ verotusarvoltaan olevaa autoa ei tarjota kenellekään joka tienaa alle 5000€ kuussa bonuksineen ja kaikkineen. Eli vuositulot 5000€ ennen autoa. Esimerkkihenkilö asuu Helsingissä, hän on aviossa mutta ei lapsia. Kuuluu kirkkoon.

    Ilman autoa verotettavaa tuloa vuodessa tulee siis 60000€, ja veroprosentti eläkevakuutuksineen ja työttömyysvakuutuksineen on 35,85%. Auton kanssa verotettavaa tuloa kertyy 72000€, joten prosentti on 37,85%.

    Ilman palkan päälle tulevaa autoa nettotulo: 60000-21510=38490€ = 3207,5€

    Palkan päälle tulevan auton kanssa nettotulo: 60000-27252=32748€ = 2729€

    3207,5€-2729€= 478,5€ nettovaikutus kuukausipalkkaan

    M.O.T. Lisäksi sanon vielä, että uskon tämän hintaluokan vapaan autoedun auton kuskin tienaavan bonuksien kanssa rahapalkkaa pikemminkin 80k-90k kuin 60k vuodessa. Joten progression myötä kuukausikulu nettona on huomattavasti esimerkkiä korkeampi.

    Jos autoetu sisältyisi palkkaan eikä tulisi sen päälle, niin diili olisi kyllä niin käsittämättömän huono, että tuskin kukaan olisi niin hölmö että ottaisi tuolla tulotasolla tuon hintaluokan autoedun. Palkkaa tulisi kuukaudessa kouraan tällöin (48000€-21510€)/12=2207,5€, eli nettovaikutus kuukausipalkkaan olisi tasan se 1000€.
    näin juuri, eli noilla B-vaihtoehdon rahoilla saa tuoda joka toinen vuosi japanista 760:n ja heittää edellisen vaikka kuusakoskelle. Silti kaikki auton kulut bensoineen mahtuu tuohon nettotappioon. Niin helvetin huono diili toi palkkaan sisältyvä autoetu on.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17526
      • Turku

      j-a, hyvä laskelma!

      Totuus vain on, että moni joutuu ottamaan huonommalla palkalla kuin 5k€/kk auton ja sisällyttämään sen palkkaansa. Tosin auto ei ole yleensä 1000€ verotusarvoinen...
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • j-a
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 1522
        • PohojosPohojammaa

        Originally posted by Laku View Post
        j-a, hyvä laskelma!

        Totuus vain on, että moni joutuu ottamaan huonommalla palkalla kuin 5k€/kk auton ja sisällyttämään sen palkkaansa. Tosin auto ei ole yleensä 1000€ verotusarvoinen...
        Toki, mutta itse tartuin nimenomaan tuohon 1000€ verotusarvoiseen autoon ja siihen mitä se nettona kuukaudessa maksaa, oma kokemuspohja kun tulee aika läheltä sitä. Toki Nissan Pulsarin saa 570€ verotusarvolla vapaalla autoedulla, ja tosiaan sellainen varmaankin on valikoimissa matalammalla tulotasolla vapaata autoetua otettaessa. Veroprogression vuoksi sen nettovaikutus rahapalkkaan kuukaudessa ei ole sitten lähelläkään 50%:ia kuten se on tuollaisessa tonnin vehkeessä.

        Jos mielenkiinto riittäisi niin olisi jännä laskea skenaario jossa omistat väh.51% yrityksestä (joka tekee hyvää tulosta) maksat itsellesi palkkaa "sweet spot" -tasolla jossa ansiotulon verotus on suunnilleen pääomatuloveron tasoa, ja sitten päätät että yritys antaa itsellesi vaikkapa 1500€ vapaan autoedun verotusarvoisen työsuhdeauton palkan päälle. En tiedä mitä nuo leasing-maksut kuukaudessa yritykselle ovat, mutta kai ne todelliset kulut kokonaisuudessaan (sis.pesut, huollot, polttoaineet, renkaat) aika lähellä tuota verotusarvoa ovat. Mahtaisiko tuo vapaa autoetu sellaisessakaan skenaariossa kannattaa..
        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

        Ylimääräisenä tarjolla:

        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

        Comment

        • lj123
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2015
          • 1215
          • Lohja

          Originally posted by protoni View Post
          Muutamalla kaverilla on etu tai mahdollisuus siihen, mutta kaikilla se sisältyy/sisältyisi palkkaan. Sama politiikka on myös meidän kioskissa. Tokihan palkan päälle myönnettäessä on vähempi pihviä firmalle ja enempi työntekijälle.
          Jos nyt vielä sekoittaa pakkaa, niin on myös firmoja, joissa voi valita tuon täyden autoedun tai sen sijaan autorahan, joka on taas summana pienempi kuin vapaan autoedun verotusarvo.

          Mutta siinäkin, jos tyytyy ajamaan halvalla omalla käytetyllä, niin nettokuukausipalkka on huomattavasti suurempi kuin autoedun kohdalla, ja tuolla erotuksella maksaa helposti omat ajot polttoaineineen, huoltoineen ja veroineen, ja jää siitä lisääntyneestä nettopalkasta edelleen käyttörahaa satasia yli (jotka voi sitten käyttää vaikka harrasteautoon )
          E39 M5 -99
          F11 530d Xdrive -14

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17526
            • Turku

            Tunnen myös menestyvän yrittäjän, joka ei nosta muuta palkkaa kuin autoetu yrityksestä. En ole huomannut kysyä, onko auto leasing.

            Mitä mieltä tästä?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              Originally posted by Laku View Post
              Tunnen myös menestyvän yrittäjän, joka ei nosta muuta palkkaa kuin autoetu yrityksestä. En ole huomannut kysyä, onko auto leasing.

              Mitä mieltä tästä?
              Veikkaan että ihan hyvä ratkaisu, olettaen että leasingmaksut ei ole yritykselle järjettömät. Ellei aivan Bentleystä ole kyse, niin itse kyllä hänenä maksaisin päälle palkkaa sen verran että ansiotulon veroprosentiksi tulisi 29,9%. Sitten lisäksi osinkona 30k€/v ulos.

              Edit: Tulipa mieleen että onhan se tosiaan mahdollista että yritys omistaa auton jonka tarjoaa työntekijälle vapaa autoetu -autona. Tällöin varmasti kustannukset saa järkevälle vero-optimoidulle tasolle tuolla järjestelyllä.
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Originally posted by j-a View Post
                Laskeskelinpa huvikseen. Oletetaanpa siis, että 1000€ verotusarvoltaan olevaa autoa ei tarjota kenellekään joka tienaa alle 5000€ kuussa bonuksineen ja kaikkineen. Eli vuositulot 5000€ ennen autoa. Esimerkkihenkilö asuu Helsingissä, hän on aviossa mutta ei lapsia. Kuuluu kirkkoon.

                Ilman autoa verotettavaa tuloa vuodessa tulee siis 60000€, ja veroprosentti eläkevakuutuksineen ja työttömyysvakuutuksineen on 35,85%. Auton kanssa verotettavaa tuloa kertyy 72000€, joten prosentti on 37,85%.

                Ilman palkan päälle tulevaa autoa nettotulo: 60000-21510=38490€ = 3207,5€

                Palkan päälle tulevan auton kanssa nettotulo: 60000-27252=32748€ = 2729€

                3207,5€-2729€= 478,5€ nettovaikutus kuukausipalkkaan

                M.O.T. Lisäksi sanon vielä, että uskon tämän hintaluokan vapaan autoedun auton kuskin tienaavan bonuksien kanssa rahapalkkaa pikemminkin 80k-90k kuin 60k vuodessa. Joten progression myötä kuukausikulu nettona on huomattavasti esimerkkiä korkeampi.

                Jos autoetu sisältyisi palkkaan eikä tulisi sen päälle, niin diili olisi kyllä niin käsittämättömän huono, että tuskin kukaan olisi niin hölmö että ottaisi tuolla tulotasolla tuon hintaluokan autoedun. Palkkaa tulisi kuukaudessa kouraan tällöin (48000€-21510€)/12=2207,5€, eli nettovaikutus kuukausipalkkaan olisi tasan se 1000€.
                Hyvä laskelma . Siinä on A-vaihtoehdossa miettimistä että maksaako sillä vajaalla 500€:lla lyhennykset, huollot ja muun ylläpidon (vakuutuksia ja veroja myöten) ja polttoaineet kuukauden ajalta. Jos on kovasti reissumies ja saa kilsakorvaukset niin luultavasti kannattaa pitääkin sitä omaa autoa.

                Palkan sisään leivottua autoetua on vähän kyseenalaista kutsuakaan eduksi. Tiedän tosin paikkoja joissa on palkan sisään leivottu käyttöetu. Siinä ei ole sitäkään vähää älyä.

                En tiedä olenko väärässä mutta tuntuisi että kaikista pahiten tuommoinen puree sellaiseen 3500€/kk tienaavaan myyntiedustajaan jolla on vaikka 40K€ Octavia RS vapaalla autoedulla. Verotusarvo nostaa kuitenkin näennäiset tulot jonnekin 4200-4300 tasolle silloin ja progressio hoitaa loput.

                P.S. Itsehän tietenkin kannattaisin taannoin esillä ollutta ehdotusta jossa verotusarvoa alennettaisiin päästöjen mukaan käänteisesti 80grammaan asti. Eli 80g päästöillä verotusarvon alennus 0% ja 0-päästöillä 80% rabattia. Sopisi mulle (ylläri ) mutta luultavasti kansan asialla oleva puolue vastustaa koska työsuhdeauto on eliitin hömpötyksiä.
                Last edited by GameOver; 22-11-2016, 15:11.
                -22 Lexus ES300h
                -07 Subaru Outback

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17526
                  • Turku

                  Originally posted by j-a View Post
                  Veikkaan että ihan hyvä ratkaisu, olettaen että leasingmaksut ei ole yritykselle järjettömät. Ellei aivan Bentleystä ole kyse, niin itse kyllä hänenä maksaisin päälle palkkaa sen verran että ansiotulon veroprosentiksi tulisi 29,9%. Sitten lisäksi osinkona 30k€/v ulos.

                  Edit: Tulipa mieleen että onhan se tosiaan mahdollista että yritys omistaa auton jonka tarjoaa työntekijälle vapaa autoetu -autona. Tällöin varmasti kustannukset saa järkevälle vero-optimoidulle tasolle tuolla järjestelyllä.
                  Se taisi olla juuri noin, että yritys omistaa auton, kun oikein muistelen. Auto on F10 530d.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17526
                    • Turku

                    Originally posted by GameOver View Post
                    En tiedä olenko väärässä mutta tuntuisi että kaikista pahiten tuommoinen puree sellaiseen 3500€/kk tienaavaan myyntiedustajaan jolla on vaikka 40K€ Octavia RS vapaalla autoedulla. Verotusarvo nostaa kuitenkin näennäiset tulot jonnekin 4200-4300 tasolle silloin ja progressio hoitaa loput.
                    Ja tässä on juuri se tyypillisin työsuhdeautoilija. Tosin tehdessäni ostajan työtä, järjestään myyntiedustajat ajelivat omilla autoilla, jos vain saivat.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja

                      Originally posted by GameOver View Post

                      P.S. Itsehän tietenkin kannattaisin taannoin esillä ollutta ehdotusta jossa verotusarvoa alennettaisiin päästöjen mukaan käänteisesti 80grammaan asti. Eli 80g päästöillä verotusarvon alennus 0% ja 0-päästöillä 80% rabattia. Sopisi mulle (ylläri ) mutta luultavasti kansan asialla oleva puolue vastustaa koska työsuhdeauto on eliitin hömpötyksiä.
                      Jep, näistä laskelmista näkee hyvin kuinka suuri "etu" tuo työsuhdeauto on, josta kannattaa olla todella kateellinen.
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Joo, verottaja kyllä osaa ottaa omansa. Samanlaisia laskelmia itselläkin ja kyllä tuo 'autoetu' joka osana palkkaa on aikamoinen car penalty lukujen valossa.

                        Toisaalta jos on ihan rehellinen ja laskee tuollaisen uudehko isohkon (5-sarja) auton kaikki kulut, joista varsinkin pääoman lasku, huollot merkkarilla, vakuutukset, vuotuiset verot, renkaat ja päälle vielä hiukan rosvosektoria yllättävien huoltojen osalta niin alkaa se kuukausihinta olla silloinkin kova. Excel ei valehtele, mutta sinne vietävien kulujen osalta voi itselleen valehdella.

                        Pitää huomioida, että tässä ei ole otettu huomioon mitään erityisiä mahdollisuuksia tehdä Kamuxeja eli tienata kilometrikorvauksilla tai työmatkavähennyksillä.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • Smistik
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1130
                          • Kanta-Häme

                          Jos on vapaa autoetu, niin siinähän säästää jo jonkin verran polttoainekuluissa kun ei itse tarvitse maksaa. Käyttöetu palkan sisään leivottuna on aika usein se mitä nykypäivänä tarjotaan, jos ei ole johtokunnissa tai muu ylempi johtaja. Se on paskin diili ikinä, mutta jos siihen laskee että on uusi auto, ei remonttihuolia, rengashuolia jne niin joku voi ihan mukavuussyistä ottaa sen kuin ajella omalla vanhalla pommilla. Itse en tähän lähtisi
                          ex E91 320d käsiaskilla
                          ex E46 330dat
                          japski
                          ranu

                          ex E30 316i 4d

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7527
                            • Jyväshyvä

                            Moniko tämänkin ketjun lukijoista tietää että työsuhdeauton verotusarvo lasketaan 18 tkm yksityisajolal ja verotusarvoa korotetaan jos ajaa niitä enempi?
                            Tosin tätä ei välttämättä valvota ellei kodin ja työpaikan välinen matka ole pidempi vuositasolal kuin em. matka...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Moniko tämänkin ketjun lukijoista tietää että työsuhdeauton verotusarvo lasketaan 18 tkm yksityisajolal ja verotusarvoa korotetaan jos ajaa niitä enempi?
                              Tosin tätä ei välttämättä valvota ellei kodin ja työpaikan välinen matka ole pidempi vuositasolal kuin em. matka...
                              Joo se tuntuu olevan tapana että kehyskunnissa asuvia työsuhdeautoilijoita "koputellaan" ilmoittamaan todelliset kilometrit. Nurmijärveltä Helsingissä työssäkäyviä esimerkiksi. Ja tuli se lappu itsellekin kotiin. Loppujen lopuksi siitä seurasi 30€/kk korotus verotusarvoon.
                              -22 Lexus ES300h
                              -07 Subaru Outback

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                Originally posted by Smistik View Post
                                Jos on vapaa autoetu, niin siinähän säästää jo jonkin verran polttoainekuluissa kun ei itse tarvitse maksaa. Käyttöetu palkan sisään leivottuna on aika usein se mitä nykypäivänä tarjotaan, jos ei ole johtokunnissa tai muu ylempi johtaja. Se on paskin diili ikinä, mutta jos siihen laskee että on uusi auto, ei remonttihuolia, rengashuolia jne niin joku voi ihan mukavuussyistä ottaa sen kuin ajella omalla vanhalla pommilla. Itse en tähän lähtisi
                                No ei tuo vapaa autoetu mikään autuaaksi tekevä ole. Sehän on sen vähän yli 150eur/kk kalliimpi ja tuolla hinnalla saa dieseliä sen verran mitä sitä about kuukaudessa kuluu jos leasing soppari on se normi eli 3v/60tkm. Jos haluaa ajella vähän isommalla bensalla ja varsinkin tahkoaa pääkaupunkiseudun keskustoja joissa bensojen keskikulutus mielestäni hyppää isommin kuin dieselien niin silloin näkisin tuon vapaan edun järkeväksi. Tiedän monia jotka ovat vaihtamassa täysedusta käyttöetuun kun ajavat niin vähän ettei tuo kannata.

                                Jotenkin tulee ikävä Italian aikoja jolloin maksoin omasta täysedusta ilman kilometrirajoitusta (Passat farkku highline, 2.0tdi dgs) 75eur/kk...
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎