Originally posted by j-a
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa III
Collapse
X
-
j-a, hyvä laskelma!
Totuus vain on, että moni joutuu ottamaan huonommalla palkalla kuin 5k€/kk auton ja sisällyttämään sen palkkaansa. Tosin auto ei ole yleensä 1000€ verotusarvoinen...Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View Postj-a, hyvä laskelma!
Totuus vain on, että moni joutuu ottamaan huonommalla palkalla kuin 5k€/kk auton ja sisällyttämään sen palkkaansa. Tosin auto ei ole yleensä 1000€ verotusarvoinen...
Jos mielenkiinto riittäisi niin olisi jännä laskea skenaario jossa omistat väh.51% yrityksestä (joka tekee hyvää tulosta) maksat itsellesi palkkaa "sweet spot" -tasolla jossa ansiotulon verotus on suunnilleen pääomatuloveron tasoa, ja sitten päätät että yritys antaa itsellesi vaikkapa 1500€ vapaan autoedun verotusarvoisen työsuhdeauton palkan päälle. En tiedä mitä nuo leasing-maksut kuukaudessa yritykselle ovat, mutta kai ne todelliset kulut kokonaisuudessaan (sis.pesut, huollot, polttoaineet, renkaat) aika lähellä tuota verotusarvoa ovat. Mahtaisiko tuo vapaa autoetu sellaisessakaan skenaariossa kannattaa..Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostMuutamalla kaverilla on etu tai mahdollisuus siihen, mutta kaikilla se sisältyy/sisältyisi palkkaan. Sama politiikka on myös meidän kioskissa. Tokihan palkan päälle myönnettäessä on vähempi pihviä firmalle ja enempi työntekijälle.
Mutta siinäkin, jos tyytyy ajamaan halvalla omalla käytetyllä, niin nettokuukausipalkka on huomattavasti suurempi kuin autoedun kohdalla, ja tuolla erotuksella maksaa helposti omat ajot polttoaineineen, huoltoineen ja veroineen, ja jää siitä lisääntyneestä nettopalkasta edelleen käyttörahaa satasia yli (jotka voi sitten käyttää vaikka harrasteautoon )E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Tunnen myös menestyvän yrittäjän, joka ei nosta muuta palkkaa kuin autoetu yrityksestä. En ole huomannut kysyä, onko auto leasing.
Mitä mieltä tästä?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostTunnen myös menestyvän yrittäjän, joka ei nosta muuta palkkaa kuin autoetu yrityksestä. En ole huomannut kysyä, onko auto leasing.
Mitä mieltä tästä?
Edit: Tulipa mieleen että onhan se tosiaan mahdollista että yritys omistaa auton jonka tarjoaa työntekijälle vapaa autoetu -autona. Tällöin varmasti kustannukset saa järkevälle vero-optimoidulle tasolle tuolla järjestelyllä.Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
-
Originally posted by j-a View PostLaskeskelinpa huvikseen. Oletetaanpa siis, että 1000€ verotusarvoltaan olevaa autoa ei tarjota kenellekään joka tienaa alle 5000€ kuussa bonuksineen ja kaikkineen. Eli vuositulot 5000€ ennen autoa. Esimerkkihenkilö asuu Helsingissä, hän on aviossa mutta ei lapsia. Kuuluu kirkkoon.
Ilman autoa verotettavaa tuloa vuodessa tulee siis 60000€, ja veroprosentti eläkevakuutuksineen ja työttömyysvakuutuksineen on 35,85%. Auton kanssa verotettavaa tuloa kertyy 72000€, joten prosentti on 37,85%.
Ilman palkan päälle tulevaa autoa nettotulo: 60000-21510=38490€ = 3207,5€
Palkan päälle tulevan auton kanssa nettotulo: 60000-27252=32748€ = 2729€
3207,5€-2729€= 478,5€ nettovaikutus kuukausipalkkaan
M.O.T. Lisäksi sanon vielä, että uskon tämän hintaluokan vapaan autoedun auton kuskin tienaavan bonuksien kanssa rahapalkkaa pikemminkin 80k-90k kuin 60k vuodessa. Joten progression myötä kuukausikulu nettona on huomattavasti esimerkkiä korkeampi.
Jos autoetu sisältyisi palkkaan eikä tulisi sen päälle, niin diili olisi kyllä niin käsittämättömän huono, että tuskin kukaan olisi niin hölmö että ottaisi tuolla tulotasolla tuon hintaluokan autoedun. Palkkaa tulisi kuukaudessa kouraan tällöin (48000€-21510€)/12=2207,5€, eli nettovaikutus kuukausipalkkaan olisi tasan se 1000€.
Palkan sisään leivottua autoetua on vähän kyseenalaista kutsuakaan eduksi. Tiedän tosin paikkoja joissa on palkan sisään leivottu käyttöetu. Siinä ei ole sitäkään vähää älyä.
En tiedä olenko väärässä mutta tuntuisi että kaikista pahiten tuommoinen puree sellaiseen 3500€/kk tienaavaan myyntiedustajaan jolla on vaikka 40K€ Octavia RS vapaalla autoedulla. Verotusarvo nostaa kuitenkin näennäiset tulot jonnekin 4200-4300 tasolle silloin ja progressio hoitaa loput.
P.S. Itsehän tietenkin kannattaisin taannoin esillä ollutta ehdotusta jossa verotusarvoa alennettaisiin päästöjen mukaan käänteisesti 80grammaan asti. Eli 80g päästöillä verotusarvon alennus 0% ja 0-päästöillä 80% rabattia. Sopisi mulle (ylläri ) mutta luultavasti kansan asialla oleva puolue vastustaa koska työsuhdeauto on eliitin hömpötyksiä.Last edited by GameOver; 22-11-2016, 15:11.-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by j-a View PostVeikkaan että ihan hyvä ratkaisu, olettaen että leasingmaksut ei ole yritykselle järjettömät. Ellei aivan Bentleystä ole kyse, niin itse kyllä hänenä maksaisin päälle palkkaa sen verran että ansiotulon veroprosentiksi tulisi 29,9%. Sitten lisäksi osinkona 30k€/v ulos.
Edit: Tulipa mieleen että onhan se tosiaan mahdollista että yritys omistaa auton jonka tarjoaa työntekijälle vapaa autoetu -autona. Tällöin varmasti kustannukset saa järkevälle vero-optimoidulle tasolle tuolla järjestelyllä.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostEn tiedä olenko väärässä mutta tuntuisi että kaikista pahiten tuommoinen puree sellaiseen 3500€/kk tienaavaan myyntiedustajaan jolla on vaikka 40K€ Octavia RS vapaalla autoedulla. Verotusarvo nostaa kuitenkin näennäiset tulot jonnekin 4200-4300 tasolle silloin ja progressio hoitaa loput.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View Post
P.S. Itsehän tietenkin kannattaisin taannoin esillä ollutta ehdotusta jossa verotusarvoa alennettaisiin päästöjen mukaan käänteisesti 80grammaan asti. Eli 80g päästöillä verotusarvon alennus 0% ja 0-päästöillä 80% rabattia. Sopisi mulle (ylläri ) mutta luultavasti kansan asialla oleva puolue vastustaa koska työsuhdeauto on eliitin hömpötyksiä.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Joo, verottaja kyllä osaa ottaa omansa. Samanlaisia laskelmia itselläkin ja kyllä tuo 'autoetu' joka osana palkkaa on aikamoinen car penalty lukujen valossa.
Toisaalta jos on ihan rehellinen ja laskee tuollaisen uudehko isohkon (5-sarja) auton kaikki kulut, joista varsinkin pääoman lasku, huollot merkkarilla, vakuutukset, vuotuiset verot, renkaat ja päälle vielä hiukan rosvosektoria yllättävien huoltojen osalta niin alkaa se kuukausihinta olla silloinkin kova. Excel ei valehtele, mutta sinne vietävien kulujen osalta voi itselleen valehdella.
Pitää huomioida, että tässä ei ole otettu huomioon mitään erityisiä mahdollisuuksia tehdä Kamuxeja eli tienata kilometrikorvauksilla tai työmatkavähennyksillä.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Jos on vapaa autoetu, niin siinähän säästää jo jonkin verran polttoainekuluissa kun ei itse tarvitse maksaa. Käyttöetu palkan sisään leivottuna on aika usein se mitä nykypäivänä tarjotaan, jos ei ole johtokunnissa tai muu ylempi johtaja. Se on paskin diili ikinä, mutta jos siihen laskee että on uusi auto, ei remonttihuolia, rengashuolia jne niin joku voi ihan mukavuussyistä ottaa sen kuin ajella omalla vanhalla pommilla. Itse en tähän lähtisiex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Moniko tämänkin ketjun lukijoista tietää että työsuhdeauton verotusarvo lasketaan 18 tkm yksityisajolal ja verotusarvoa korotetaan jos ajaa niitä enempi?
Tosin tätä ei välttämättä valvota ellei kodin ja työpaikan välinen matka ole pidempi vuositasolal kuin em. matka...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMoniko tämänkin ketjun lukijoista tietää että työsuhdeauton verotusarvo lasketaan 18 tkm yksityisajolal ja verotusarvoa korotetaan jos ajaa niitä enempi?
Tosin tätä ei välttämättä valvota ellei kodin ja työpaikan välinen matka ole pidempi vuositasolal kuin em. matka...-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostJos on vapaa autoetu, niin siinähän säästää jo jonkin verran polttoainekuluissa kun ei itse tarvitse maksaa. Käyttöetu palkan sisään leivottuna on aika usein se mitä nykypäivänä tarjotaan, jos ei ole johtokunnissa tai muu ylempi johtaja. Se on paskin diili ikinä, mutta jos siihen laskee että on uusi auto, ei remonttihuolia, rengashuolia jne niin joku voi ihan mukavuussyistä ottaa sen kuin ajella omalla vanhalla pommilla. Itse en tähän lähtisi
Jotenkin tulee ikävä Italian aikoja jolloin maksoin omasta täysedusta ilman kilometrirajoitusta (Passat farkku highline, 2.0tdi dgs) 75eur/kk...2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Comment