Joku muu tankkaa? Kuka, sihteerisikö ?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autokuumeilua ja autonvaihtopohdintaa III
Collapse
X
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJoku muu myös:
Vaihtaa renkaat uusiin
Huoltaa ja korjaa
Pesee
Maksaa vakuutukset ja verot
Tankkaa...
Toki noista kaikista käyttäjä maksaa leasingmaksussa mutta loppupelissä vrt oma auto ollaan ihan samoissa, mutta oma on sitten se tonninpommi.
Tietty mun laskelmassa auto on 3000 € hintainen, mutta vaikka sen tuplaisi niin silti mulle jäisi kaiken tuon jälkeen enemmän rahaa käteen kuin nyt.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostMun laskelmassahan on verot, vakuutukset, bensat ym. Uudet renkaat mahtuu hyvin lisäksi siihen 1000 € vuosihuoltobudjettiin. Pesut ei paljon tuossa paina. En mä tuota liisariakaan koskaan ehdi pestä. Ja kuinka hyvin pommi pitää edes pestä.
Tietty mun laskelmassa auto on 3000 € hintainen, mutta vaikka sen tuplaisi niin silti mulle jäisi kaiken tuon jälkeen enemmän rahaa käteen kuin nyt.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKuinka ja millä kustannuksilla omat ajot huomioitu ?
Kyllä noita laskutettavia ajoja varmaan 3-5000 km tulisi vuodessa.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Anteeksi tyhmyyteni, mutta minä en nyt ymmärrä tätä keskustelua, jossa verrataan 30-50ke liisarin kuluja 20 vuotta vanhan, parin-kolmen tonnin pommin kuluihin! Come on äijät, ei se nyt useimmilla noin mene! Jos ollaan rehellisiä ja vertaillaan täysin vastaavia autoja oma vs. vapaa autoetu, on jälkimmäinen oman kokemukseni mukaan usein hyvinkin kilpailukykyinen vaihtoehto ainakin kalliimmissa autoissa. Tämä siksi, että 50ke uudessa autossa arvonalenema on se merkittävin kuluerä, kaikki muut ovat taustakohinaa. Tilanne on toinen ainoastaan siinä tapauksessa, että kilometrikorvauksilla ajettavaa työajoa tulee niin paljon, että se kattaa arvonaleneman ja pääomakulut täysin. Olen huomannut, että meillä automiehillä on usein tapana laskea auton todelliset kokonaiskulut turhan optimistisesti...
Comment
-
-
Originally posted by burtsi View PostAnteeksi tyhmyyteni, mutta minä en nyt ymmärrä tätä keskustelua, jossa verrataan 30-50ke liisarin kuluja 20 vuotta vanhan, parin-kolmen tonnin pommin kuluihin! Come on äijät, ei se nyt useimmilla noin mene! Jos ollaan rehellisiä ja vertaillaan täysin vastaavia autoja oma vs. vapaa autoetu, on jälkimmäinen oman kokemukseni mukaan usein hyvinkin kilpailukykyinen vaihtoehto ainakin kalliimmissa autoissa. Tämä siksi, että 50ke uudessa autossa arvonalenema on se merkittävin kuluerä, kaikki muut ovat taustakohinaa. Tilanne on toinen ainoastaan siinä tapauksessa, että kilometrikorvauksilla ajettavaa työajoa tulee niin paljon, että se kattaa arvonaleneman ja pääomakulut täysin. Olen huomannut, että meillä automiehillä on usein tapana laskea auton todelliset kokonaiskulut turhan optimistisesti...
Mutta nykyään, kun käyttöauton tarkoitus on se, että sillä pääsee töihin ja sieltä kotiin, niin paljon ei tarvitse edes laskea kumpi on järkevämpi.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostEn minä ainakaan tuota kiistä, mutta tässä on ollut paljon sitäkin näkemystä, että ainoa vaihtoehto on uusi ja kallis auto. Kun olin vielä "nuori ja tyhmä" niin tuolla perusteella liisariin päädyinkin. Kun jostain syystä oli päähänpinttymä, että auton pitää olla uusi. Siinä matematiikka teki liisarista harkittavan vaihtoehdon.
Mutta nykyään, kun käyttöauton tarkoitus on se, että sillä pääsee töihin ja sieltä kotiin, niin paljon ei tarvitse edes laskea kumpi on järkevämpi.
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostMutta nykyään, kun käyttöauton tarkoitus on se, että sillä pääsee töihin ja sieltä kotiin, niin paljon ei tarvitse edes laskea kumpi on järkevämpi.
Nyt kun käyttiksinä on -06 ja -09 malliset BMW diesel autot, niin kylläpä sitten vituttaa mennä tallin puolelle pakolla pajoittamaan niitä kun joku kohta mossahtaa ja töihin tarttis seuraavana päivänä päästä. Sitten jos tosta mennään vielä sinne E39 generaatioon tai vanhempiin, niin niitä saa tollasella 120km päiväajoillakin jo hieroa oikeasti kuin kipeää pilharttia. On ihan itse tullu kokeiltua 370tkm, 280tkm ja 160tkm ajettujen vitosten ostoa, ja yhtäkään käyttispenaria dieselinä en osta enää yli 200tkm ajettuna. Perheen E70 oli ostettaessa 140tkm ajettu ja siitäkin pääs heti alusta/hehku/termari jne jumppaa tekemään, ja maksoi kuiteskin enemmän kuin ykkös/kakkos/kolmos-kymppitonneja ostettaessa.
Ja joku oli aiemmin laskenu sen 1000€ per vuosi niitä huoltokuluja johonkin vanhaan ruoskaan, niin ainakin pidemmällä aikavälillä se on aikalailla alakanttiin. Ainakin näissä diesel E43/39/6X härpäkkeissä siis. Vuotuinen kustannus 5-vuoden aikakaudella mitä itse olen laskenut E39 530d ja E61 525d vehkeissä arvonalentumineen on ollut baltiarallaa 3000€ per vuosi. Sitä vanhempaa ja enemmän ajettua on saanut pajoittaa huomattavasti enemmän kuin sitä uudempaa jossa taas laskee arvo nopeammin. Tässä vertailussa oli lähtökohdat noin 15k€ E39 ja 35k€ E61. Tohon sitten vielä vähän veroa ja vakuutusta päälle niin vot vot. Kaikki on ollut itse ruuvattua ja osat on tilattu maailmalta, että sen puoleen ne omat kulut on olleet just niin alhaiset kuin mahdollista uusilla pääosin laadukkailla tarvikeosilla huoltaessa ja korjatessa.
Jos sillä katiskalla joutuu vähääkään ajamaan muualle kuin isolle kirkolle kymppikilsan päähän, niin ei se vanha rohjo oikeasti ole halpa millään tasolla. Itse ruuvatessa häviää sitten aikalailla into koskea harrasteautoihin ollenkaan, ja sitten voidaan vielä filosofoida miten sillä vanhalla rohjolla käy kolaritilanteessa eli lähteekö henki vai ei. Vai puhaltaako pilliin rullatuolissa lopun ikäänsä, sehän se vasta hieno lopputulema olis...
Mutta kaikkihan nämä on henkilö/perhekohtaisia valintoja, ja mäkin siis vielä ajelen ja ylläpidän noita viime vuosikymmenen autoja kun ei perse kestä ottaa uutta autoa vaikkapa just työsuhdeautona. Siis sellaista mikä tyydyttäisi millään tasolla sitä itse ajoaktia.
Comment
-
-
Minä sen 1000€ vuodessa laskin huoltokuluihin. Mutta siinä on mielessä auto tyyppiä Mondeo tai muu vastaava. Siksi tuo e39 ei ole ensisijainen vaihtoehto vaikka kiinnostaakin, koska pelkään, että mitä huoltaminen maksaa jo osien osalta. Ja kestäisikö sitä pitää hankintahinnan mukaisessa kunnossa. Jossain Mondeossa ei pienet ruosteet niin harmittaisi.
Jos auto maksaa 3000 niin tuskin sitä välttämättä 3 vuotta kauempaa pitäisin. Ja kyllä siitä silti 500-1000 saisi vielä takaisin.
Jokainen ajaa millä pystyy ja tykkää. Eikä mulle e39 silti ole poissuljettu vaihtoehto, koska se olisi heti jotain muuta kuin pelkkä liikkumisväline, jolloin sen kulut on helpompi itse hyväksyä ja perustella. Ei rahallisesti, mutta sillä, että jos siitä saa muuta irti. Sehän tässä autoilussa se "ongelma" onkin. Moni asuu vaikka liian pienessä asunnossa, jotta saa ajaa unelmiensa autolla. Ja on mullakin se unelmien auto hankittuna, mutta se on mulle enemmän kaikkea muuta kuin auto.
Ja voihan sitä vaikka elää syömällä pelkkää riisiä ja tonnikalaa, mutta syön parempaa usein, koska siitä tulee hyvä mieli.E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by Macke View PostTossa on the single most important aspect siitä työsuhdeautosta. Jos mulla olisi varaa, niin ajaisin työsuhdeautolla.
Nyt kun käyttiksinä on -06 ja -09 malliset BMW diesel autot, niin kylläpä sitten vituttaa mennä tallin puolelle pakolla pajoittamaan niitä kun joku kohta mossahtaa ja töihin tarttis seuraavana päivänä päästä. Sitten jos tosta mennään vielä sinne E39 generaatioon tai vanhempiin, niin niitä saa tollasella 120km päiväajoillakin jo hieroa oikeasti kuin kipeää pilharttia. On ihan itse tullu kokeiltua 370tkm, 280tkm ja 160tkm ajettujen vitosten ostoa, ja yhtäkään käyttispenaria dieselinä en osta enää yli 200tkm ajettuna. Perheen E70 oli ostettaessa 140tkm ajettu ja siitäkin pääs heti alusta/hehku/termari jne jumppaa tekemään, ja maksoi kuiteskin enemmän kuin ykkös/kakkos/kolmos-kymppitonneja ostettaessa.
Ja joku oli aiemmin laskenu sen 1000€ per vuosi niitä huoltokuluja johonkin vanhaan ruoskaan, niin ainakin pidemmällä aikavälillä se on aikalailla alakanttiin. Ainakin näissä diesel E43/39/6X härpäkkeissä siis. Vuotuinen kustannus 5-vuoden aikakaudella mitä itse olen laskenut E39 530d ja E61 525d vehkeissä arvonalentumineen on ollut baltiarallaa 3000€ per vuosi. Sitä vanhempaa ja enemmän ajettua on saanut pajoittaa huomattavasti enemmän kuin sitä uudempaa jossa taas laskee arvo nopeammin. Tässä vertailussa oli lähtökohdat noin 15k€ E39 ja 35k€ E61. Tohon sitten vielä vähän veroa ja vakuutusta päälle niin vot vot. Kaikki on ollut itse ruuvattua ja osat on tilattu maailmalta, että sen puoleen ne omat kulut on olleet just niin alhaiset kuin mahdollista uusilla pääosin laadukkailla tarvikeosilla huoltaessa ja korjatessa.
Jos sillä katiskalla joutuu vähääkään ajamaan muualle kuin isolle kirkolle kymppikilsan päähän, niin ei se vanha rohjo oikeasti ole halpa millään tasolla. Itse ruuvatessa häviää sitten aikalailla into koskea harrasteautoihin ollenkaan, ja sitten voidaan vielä filosofoida miten sillä vanhalla rohjolla käy kolaritilanteessa eli lähteekö henki vai ei. Vai puhaltaako pilliin rullatuolissa lopun ikäänsä, sehän se vasta hieno lopputulema olis...
Mutta kaikkihan nämä on henkilö/perhekohtaisia valintoja, ja mäkin siis vielä ajelen ja ylläpidän noita viime vuosikymmenen autoja kun ei perse kestä ottaa uutta autoa vaikkapa just työsuhdeautona. Siis sellaista mikä tyydyttäisi millään tasolla sitä itse ajoaktia.
Comment
-
-
Meinasin etten jaksa tähän leasing vs oma keskusteluun kommentoida. Mut kommentoidaan nyt kuitenkin. Jos ei velotettavia kilometrejä oo eikä auton pakko liikahtaa joka aamu, niin on se vanhalla ruoskalla ajaminen todella halpaa. Ajelin vuosien saatossa kolmella liisarilla Alfan Giulietta, Volvo XC60 ja Audi A4 farkku. Hintaluokka 35-60k€ välissä. Kyllähän siinä liisarin kuukausimaksussa rahaa palaa. Hyvänä puolena huolettomuus ja sai antaa sikapoljinta, niin paljon kuin omatunto antoi myöten. Ei tarvitse pahemmin sääliä, kun ei se liisari muutamaan vuoteen käsiin lahoa.
Nyt on taas käyttiksenä ollut 3 vuotta ja 40tkm -04 ST220 mondeo. Kolme vuotta sitten jäi maksamaan 5,5 tonnia Ruotsista uitettuna ja nyt varmaan saisi Suomessa sen 3,5tonnia. Rahaa on palanut huoltoihin about 1,5k€ töineen. Niistäkin tänä syksynä tonni, eli aika pitkälle pääsi todella halvalla. Osathan tuollaiseen vanhaan ruoskaan ei ebaystä mitään maksa. Englannista vetarit 120€ pari, takajarrusatulat kunnostettuna 50€ kpl, takaiskarit 55-75€kpl jne.
Itse en uuden auton hajusta saanut kiksejä. Huolettomuus oli kiva varsinkin kun audin tunnettu mutteriohjaus sekoili pariin kertaan. Volvo ja alfa toimi mukisematta.
Varusteina mondeossakin on sporttipenkit, ihan ok kutoskone, penkinlämmittimet edessä ja takana, lämmitettävä tuulilasi jne. Voisi sano siis että vanhuksesta ei varusteissa häviä. Radiohan mondeossa ei tuoreinta hipiä oo, mutta Kiinasta sellaisenkin saa 100-300€ väliin ja peruutuskameran 9€ lisähintaan.
Mondeo on nyt laskennallisesti jäänyt 3v aikana maksamaan sen 4000€. + Pelkkä liikennevakuutus joka ei maltaita maksa ja se autovero napsahtaa kerran vuoteen. Liisareissa kuukausimaksut pyöri muistaakseni 400-600€ kuussa nurkilla. Eli 3v aikana 14k€-21k€. En siis vertaile uutta autoa toiseen vaan sitä että omasta mielestä tällä hetkellä jää vanhalla ruoskalla ajamisesta enemmän voita leivän päälle. Itsellä tosin auttaa se, että ennakoivia huoltaja voi mondeoonkin tehdä silloin kun kesäauto on ajossa ja Mondeo seisonnassa. Jos mondeo tienpäälle jättää niin Autoliitto kyllä hinaa, mutta lähimmän korjaamon hinnoittelu on sitten herran haltuun. Sitä odotellessa.
Comment
-
-
Tästä päästäänkin hyvin itse siihen Mondeoon. Farkku pitää olla, hyvin mielellään myös automaatti. Mutta tuollainen ST220 on ollut yksi mitä olen miettinyt. Tai sitten perus parililtrainen diesel tai bensa.
Osat ei tosiaan paljonkaan maksa. Pikkuhuoltoja voi tehdä itsekin ja yksi kohtuuhintainen paja on lähellä, jonka työnlaatu on ollut hyvää.
Mutta osaatko sanoa paremmin tyyppivioista. Tietty jostain Ford-foorumilta löytynee tietoa. Ja onko siinä ollut jotain mikä kannattaa huomioida esim. varusteissa kun nettiautosta haeskelee?E39 M5 -99
F11 530d Xdrive -14
Comment
-
-
Originally posted by lj123 View PostTästä päästäänkin hyvin itse siihen Mondeoon. Farkku pitää olla, hyvin mielellään myös automaatti. Mutta tuollainen ST220 on ollut yksi mitä olen miettinyt. Tai sitten perus parililtrainen diesel tai bensa.
Osat ei tosiaan paljonkaan maksa. Pikkuhuoltoja voi tehdä itsekin ja yksi kohtuuhintainen paja on lähellä, jonka työnlaatu on ollut hyvää.
Mutta osaatko sanoa paremmin tyyppivioista. Tietty jostain Ford-foorumilta löytynee tietoa. Ja onko siinä ollut jotain mikä kannattaa huomioida esim. varusteissa kun nettiautosta haeskelee?
En nyt lonkalta muista oliko alustassa jotain juttua, mutta fiksummat lisätkööt tähän jos joku tietää ja muistaa paremmin.ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
Comment