Vihdintiellä mulle vihreät valot juuri vaihtunut ja vasemmalta kääntyy Renault-juntti eteen. Mitäs vittua nyt taas. Jos olisin lähtenyt valoista keltasilla vaihtuessa reippaasti, niin olisi kolahtanut idioottia kylkeen. Dashcam pitäisi jaksaa hommata näitä varten.. Sietäisi saada pienet "joulumätkyt", ehkä oppisi seuraamaan valoja, kun joululahjat jää ostamatta.
Olihan siinä jono autoja jo valmiiksi, meinasi risteyksen juntti tukkia samalla. Voitit juuri idiootti palkinnon!
Ehkä hän oli vain värisokea eikä erota punaista vihreästä?
Sinä herrasmies joka ajelit pitkällä sprintterilläsi kohti Helsinkiä koukaten ikean työmaan kohdalla meidän kaistalle aiheuttaen meidän lähes pussaamaan kaidetta ja suoraan monttuun, kiitokset kovasti.
Edelleen, se edellinen ei ainoastaan hiljentänyt, vaan pysäytti autonsa keskelle risteystä, kuudenkympin rajoitusalueella. Ja ei, huomioni ei ollut muualla, seurasin edelläni tapahtuvaa arvontaa siitä, kuka menee ja missä järjestyksessä, kunnes se päättyi varsinaiseen yllätystulokseen.
Oli hyvä että olit tarkkana.
Tuollaisissa arvontatilanteissa onkin hienoa, että jotkut mirttivät liikenteen joustavuutta ja sujuvuutta, eivätkä pidä jääräpäisesti kiinni omista oikeuksistaan. Kohteliaisuus ja sujuvuus kunniaan!
Todennäköisesti tässäkään pukuherra ei ole edes tehnyt mitään äkkijarrutusta, vaan takana tulevan huomio on ollut jossain muualla mistä syystä edellä olevan hiljentäminen on tullut yllätyksenä. Näitä näkee joka päivä.
No, onneksi oli kuitenkin riittävästi väliä ettei käynyt köpelösti.
Edelleen, se edellinen ei ainoastaan hiljentänyt, vaan pysäytti autonsa keskelle risteystä, kuudenkympin rajoitusalueella. Ja ei, huomioni ei ollut muualla, seurasin edelläni tapahtuvaa arvontaa siitä, kuka menee ja missä järjestyksessä, kunnes se päättyi varsinaiseen yllätystulokseen.
Kuulostaa terveellisen epäsuomalaiselta, eli joustavalta liikennekäyttäytymiseltä. Pisteet sille pukumiehelle sinne seiskaan.
Pisteet sinullekin, kun sateisessa aamuliikenteessä pidit sen verran turvaväliä, ettet päätynyt sinne takakonttiin.
Just näin.
Todennäköisesti tässäkään pukuherra ei ole edes tehnyt mitään äkkijarrutusta, vaan takana tulevan huomio on ollut jossain muualla mistä syystä edellä olevan hiljentäminen on tullut yllätyksenä. Näitä näkee joka päivä.
No, onneksi oli kuitenkin riittävästi väliä ettei käynyt köpelösti.
Tämä. Tulee päivittäin liikuttua tieosuudella jossa on 80 km/h normialueella 50 km/h rajoituksia tietöiden takia. Yksinkertaisesti kyyrien nopeuskaava menee niin, että mitä pienempi nopeusrajoitus, sitä suurempi prosentuaalinen ylitys. 100 alueella kyyrä painelee 95 km/h, 80 alueella 80, 60 alueella 75 ja 50 alueella 70 km/h. Ei vaan, vittu, käy meikäläisen järkeen kun pitäisi mennä juuri päin vastoin.
Tervetuloa tänne Turun seudulle toteamaan sama. Paras saavutus oli kun kyyrä veteli 80 alueella GPS:n mukaan 55-65 välillä, ja 40-alueella pikkukylän keskustassa alkoi ohittelemaan hitaampia Mikä helvetti näitä vaivaa ja mistä net on kortin saaneet
HCZ-alkuisilla kilvillä varustettu e91 Jkl-alueella; et anna BTCF:stä kovin mukavaa kuvaa ajelemalla ko. tarrat ikkunoissa yhtäaikaa kun ikkunasta lentelee kaljatölkkejä toisten pihoille. :think
Juu, nämä ovat kokonaan eri asioita, tien antaminen hieman himmaamalla ja täydellinen tumpelointi. Siinä me seistiin, molemmat paikallaan hetken aikaa, jotta taksari pääsi menemään.
Luulisin, että taksarin tarkoitus oli tulla siitä sopivaan rakoon (ja tuli katselemaan sitä rakoa kuten moni muukin samanlaisessa paikassa), vaikka mun taakse, siellä kun ei ollut ketään vähään matkaan, mutta tämän pukumiehen senso-motoriselle järjestelmälle se oli liikaa...
Liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuminen perustuvat osaltaan oletukseen, että kaikki osalliset toimivat sääntöjen mukaan, niin hyvässä kuin pahassakin. Tähän oletukseen ei kuulu, että pysähdytään antamaan tietä sekä liikennemerkillä että laikitekstissä väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta tulevalle autoilijalle.
Olin onnellinen, ettei takanani sattunut olemaan ketään, joku naisoletettu olisi helposti voinut rypistää autoni takapään. Kärsijöinä olisivat olleet minä ja takaatuleva, mutta tapahtuman aihettaneet olisivat jatkaneet aamuaan hyvällä mielellä, todnäk autuaan tietämättöminä "joustavan liikennekäyttäytymisensä" seurauksista.
Lähdin siitä, että jos ammattiautoilija on tunkenut jakajan pieleen kyttäämään milloin pääsisi liikenteen sekaan, on ollut ihan riittävä ruuhka. Ainakin itse ajan tällöin tavallistakin enemmän toiset huomioiden, sillä jos se hidastaa minua minuutin että annan tietä jollekin joka on minuun nähden väistämisvelvollinen, ei siihen maailma kaadu. Aika monella palaa hermo nykyään liian helposti liikenteessä. Jos niitä hermoilijoita olisi edes yksi vähemmän, jos joustoa on enemmän.
Itse olen jonossa ajaessani hyvinkin usein päästänyt kolmion takaa esim. bussin tai raskaan ajoneuvon liittymään liikennevirtaan eteeni. Annan pitkillä tuikauttamalla merkin ja hidastan pikkuhiljaa. Usein tällaisen isomman auton takana on mittava jono, jossa jollain alkaa hermo kiristyä. Mielestäni kokeneen kuljettajan on pystyttävä ennakoimaan sekin, että ruuhkaisessa tilanteessa joku edellä ajava antaa toiselle tietä. Toki sellaisen liikennesilmän kehittyminen ottaa aikansa, eikä kaikki sellaista osaa koskaan ajatellakaan.
Kesällä pääsin todistamaan juuri tällaista tilannetta, missä kuljettajalta loppui totaalisesti harkintakyky. Olin jonossa Espoossa jonottamassa Lommilan rampissa pois Turun motarilta. Siis siinä Ikean liittymässä. Olin vasemmalle kääntyvien kaistalla neljäntenä, takanani oli myös useita autoja. Edessäni olleet kolme autoa eivät tahtoneet päästä kääntymään vasemmalle Muuralan / Espoon keskuksen suuntaan. Heidän menonsa kesti tosi kauan. Vihdoin olin ensimmäisenä jonossa, ilman toivoakaan päästä kääntymään. Molemmista suunnista tuli koko ajan autoja ja Ikean suuntaan ajaneet etuajo-oikeutetut ajoivat risteyksen useasti typerästi tukkoon. Useiden minuuttien jälkeen kaksi autoa takanani ollut pakukuski siirtyi väkisin oikealle kääntyvien kaistalle ja kiilasi koko porukan välistä, siis kahden jonon välistä, väkisin keskelle risteystä koheltaen liikenteen sekaan aivan päättömästi. Kumit ulvoen paniikkijarrutusia ja ihme kyllä kolarilta vältyttiin.
Tulkitsin kommenttisi seiskan hidastamisesta sellaiseksi perinteiseksi lievästi liioittelevaksi. Jos jarrut on todella survaistu pohjaan hätäjarrutuksen lailla, niin siinähän ei ole tolkkua. Todennäköisesti kuski on keskittynyt johonkin muuhun kuin ajamiseen ja hätkähtänyt nähdessään taksin poikittain keskellä tietä, ymmästämättä sen olevan paikallaan.
Kuulostaa terveellisen epäsuomalaiselta, eli joustavalta liikennekäyttäytymiseltä. Pisteet sille pukumiehelle sinne seiskaan.
Pisteet sinullekin, kun sateisessa aamuliikenteessä pidit sen verran turvaväliä, ettet päätynyt sinne takakonttiin.
Liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuminen perustuvat osaltaan oletukseen, että kaikki osalliset toimivat sääntöjen mukaan, niin hyvässä kuin pahassakin. Tähän oletukseen ei kuulu, että pysähdytään antamaan tietä sekä liikennemerkillä että laikitekstissä väistämisvelvolliseksi osoitetusta suunnasta tulevalle autoilijalle.
Olin onnellinen, ettei takanani sattunut olemaan ketään, joku naisoletettu olisi helposti voinut rypistää autoni takapään. Kärsijöinä olisivat olleet minä ja takaatuleva, mutta tapahtuman aihettaneet olisivat jatkaneet aamuaan hyvällä mielellä, todnäk autuaan tietämättöminä "joustavan liikennekäyttäytymisensä" seurauksista.
Kuulostaa terveellisen epäsuomalaiselta, eli joustavalta liikennekäyttäytymiseltä. Pisteet sille pukumiehelle sinne seiskaan.
Pisteet sinullekin, kun sateisessa aamuliikenteessä pidit sen verran turvaväliä, ettet päätynyt sinne takakonttiin.
Joustavaa liikennettä? Lähinnä liikenteen vaarantamista. Tiellä ei pitäisi ikinä tehdä turhia äkkinäisiä jarrutuksia. Näiden sankareiden taakse toivoisi osuvan sen scania, jossa kuski räplää kännykkää ja Scanian keula tulee tervehtimään takapenkille. Toki sieltä sivusta tulevan voi päästää tielle, mutta se tulee tehdä niin, ettei muut joudu mitään paniikkijarrutuksia tekemään.
Kettu nää amatöörityömatka-autoilijat. Onneksi ei tarvitse joka päivä ajaa aamu- ja iltapäiväruuhkassa niiden kanssa.
Aamulla yksi pukumies F01:ssään (siniharmaa 740d) päätti päästää T-risteyksessä vasemmalta tulevan taksisuharin kääntymaan eteen. Taksari tuli kärkkymään sopivaa rakoa siihen liikenteenjakajien väliin ja jostain syytä aavistin että jotain tällaista saattaa tapahtua, vaikka kyllä enimmäkseen oletin että se edelläolevan pieni hiljennys liittyi vain ko herran epävarmuuteen mahtumisestaan jatkamaan eteenpäin omaa kaistaamme.
Mutta ei, liinat kiinni kuudenkympin alueella, jotta tää taksari pääsi tulemaan siihen eteen! Onneksi olin hereillä, rata-ajosta on jäänyt jotain lihasmuistiin ja oikealla oli vielä työmaaliittymä, joten sain tungettua keulan sinne, enkä sen idioottin takaluukkuun. ABS:t raksuttaen märällä asfaltilla sain siis väistettyä. Oman bemarin keula pysähtyi sen takaoven takareunan tasalle... Saatoin ilmaista tyytymättömyyteni tähän toimintaan äänimerkin laittomalla, mutta pitkäaikaisella käytöllä.
Terveisiä vaan jonnekin Vantaan suuntaan.
Kuulostaa terveellisen epäsuomalaiselta, eli joustavalta liikennekäyttäytymiseltä. Pisteet sille pukumiehelle sinne seiskaan.
Pisteet sinullekin, kun sateisessa aamuliikenteessä pidit sen verran turvaväliä, ettet päätynyt sinne takakonttiin.
Kettu nää amatöörityömatka-autoilijat. Onneksi ei tarvitse joka päivä ajaa aamu- ja iltapäiväruuhkassa niiden kanssa.
Aamulla yksi pukumies F01:ssään (siniharmaa 740d) päätti päästää T-risteyksessä vasemmalta tulevan taksisuharin kääntymaan eteen. Taksari tuli kärkkymään sopivaa rakoa siihen liikenteenjakajien väliin ja jostain syytä aavistin että jotain tällaista saattaa tapahtua, vaikka kyllä enimmäkseen oletin että se edelläolevan pieni hiljennys liittyi vain ko herran epävarmuuteen mahtumisestaan jatkamaan eteenpäin omaa kaistaamme.
Mutta ei, liinat kiinni kuudenkympin alueella, jotta tää taksari pääsi tulemaan siihen eteen! Onneksi olin hereillä, rata-ajosta on jäänyt jotain lihasmuistiin ja oikealla oli vielä työmaaliittymä, joten sain tungettua keulan sinne, enkä sen idioottin takaluukkuun. ABS:t raksuttaen märällä asfaltilla sain siis väistettyä. Oman bemarin keula pysähtyi sen takaoven takareunan tasalle... Saatoin ilmaista tyytymättömyyteni tähän toimintaan äänimerkin laittomalla, mutta pitkäaikaisella käytöllä.
Terveisiä vaan jonnekin Vantaan suuntaan.
Leave a comment: