Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -





    Ehkä tämä lopettaa keskustelun aiheesta?

    "Liikenteen turvallisuusviraston selvityksen mukaan siirtoluvat on tarkoitettu ainoastaan kansalli-
    seen käyttöön. Ainoa väliaikainen rekisteröinti on vientirekisteröinti. Liikenteen turvallisuusviras-
    ton menettely ja ohjeet perustuvat ajoneuvolain ja ajoneuvon rekisteröinnistä annetun asetuksen,
    myöhemmin rekisteröintiasetus, säännöksiin. Niiden perusteella siirtolupien myöntäminen ulko-
    maille ei ole mahdollista. Poikkeuksen tästä muodostavat siirtolupien käyttömahdollisuus muissa
    Pohjoismaissa, mikä perustuu Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin välille tehtyyn sopimukseen
    ajokortin ja ajoneuvon rekisteröinnin keskinäisestä hyväksymisestä.
    Liikenteen turvallisuusvirasto totesi, että kansanvälisissä tieliikennesopimuksissa, eli Genevessä
    vuonna 1949 tehdyssä tieliikennettä koskevassa yleissopimuksessa (SopS 11/1959) ja Wienissä
    vuonna 1968 tehdyssä tieliikenne koskevassa yleissopimuksessa (SopS 30/1986) on sovittu so-
    pimusvaltion rekisteröityjen ajoneuvojen hyväksymisestä liikenteeseen muissa sopimusvaltioissa.
    Sopimukset eivät kuitenkaan kata ajoneuvojen väliaikaista käyttöä siirtoluvalla tai koenumeroto-
    distuksella. Ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön oikeuttavat käytännöt (luvat, kilvet, tarrat) ovat hy-
    vin erilaisia eri jäsenmaissa, eivätkä useat valtiot hyväksy muiden valtioiden väliaikaisia lupia,
    kilpiä tai tarroja käytettäväksi liikenteessä. Suomalaisen siirtoluvan myöntämisen yhteydessä ajo-
    neuvoa ei katsasteta, eikä sen vaatimusten mukaisuutta tarkisteta. Tämän lisäksi ajoneuvon
    omistajuutta tai ajoneuvon käyttäjää (haltijaa) ei tarkisteta, eikä sitä merkitä rekisteriin siirtoluvan
    myöntämisen yhteydessä. Selvityksen mukaan tämän lisäksi ongelmia yhteisille menettelytavoille
    EU:n jäsenvaltioiden kesken muodostavat muun muassa erilaisuudet siirtolupien käyttötarkoituk-
    sissa, myöntämisperusteissa, voimassaoloajoissa, rekisterimerkinnöissä sekä siirtolupiin liittyvissä vakuutuksissa. Euroopan unionin alueella ei ole yhteisiä kaikkia jäsenvaltioita velvoittavia re-
    kisteröintisäädöksiä, lukuun ottamatta ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista annettua neuvoston
    direktiiviä (1999/37/EY).
    Selvityksessä korostetaan, että siirtolupaa ei voida myöntää ulkomaille, pois lukien pohjoismaat,
    tapahtuvaan siirtoon. Ajoneuvon vakuuttaminen onnistuu kuitenkin, jos ajoneuvo rekisteröidään
    Suomeen vakituisesti tai ajoneuvo siirretään ulkomaille esimerkiksi vientirekisteröintikilvillä.
    Suomalainen siirtolupa ei selvityksen mukaan ole neuvoston direktiivin 1999/37/EY mukainen
    rekisteröintiasiakirja."
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      Originally posted by nullzwei View Post
      Siirtomerkki-addiktin yksi monista painajaisista alkaa kun pitäisi lähteä siirtomerkkisellä autolomalle vaikkapa Konalasta Viroon mutta kun veropäätös... ...viipyy.
      Tähän on olemassa helppo korjaus. Kilvet konttorilta kiinni heti kun veropaperit on jätetty sisään. Saavat sitten miettiä ihan rauhassa verojaan kun autolla voi ajella vapaasti siellä missä verovelvollinen haluaa. Syy miksi tätä ei voi muka tehdä on sen varmistaminen ettei kukaan pääse ajamaan autolla josta ei ole maksettu kaikkia vaadittuja veroja.

      Käytännössä tilanne ei eroa mitenkään esim. väärennetyillä tai varastetuilla kilvillä ajamisesta. Kun verot on rästissä saa siitä poliisin peräänsä ja jos autossa on kyseiset kilvet kiinni on tuon maksamattomuuden havaitseminen käytännössä yhtä helppoa kun sen havaitseminen, että autossa ei ole kilpiä ollenkaan. Kilpienlukulaite piippaa sekunnissa verojen olevan maksamatta ja valot syttyy maijan katolla.

      Jos asiaa haluaa edistää paras keino on vaatia kilpiä heti kun verotus on käynnistetty. Kun siitä saa kirjallisen kieltävän päätöksen voi tuosta valittaa oikeuteen. Samalla voi tuoda tämän epäkohdan Eduskunnan oikeusasiamiehen tietoon. Vaarana vaan on, että virkamies keksii muuttaa systeemiä vielä huonommaksi.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • kama
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1264
        • Savonmua

        Sattuimoisin mietin tätä samaa skenaarioa pari päivää sitten. Nyt minulla siis on auto joka:
        1. On rekisteröintikatsastettu Suomeen (täyttää siis kaikki vaatimukset)
        2. On liikennevakuutettu ns. normaalisti
        3. On verottoman käytön siirtolupa, jossa lukee "vapaa käyttö". Siirtoluvan tiedot (rek.nro, auto, siirtoluvan ottaja) löytyy ajoneuvorekisteristä.

        Eli nyt jonkun (kirjoittamattoman?) säännön mukaan ei saisi ajella esim Viroon, vaan täytyisi tehdä vielä vientirekisteröinti esim. lomamatkaa varten?
        Last edited by kama; 05-08-2018, 14:54.
        E24 - M88/3 N/A
        E85 - M54 Supercharged
        G26 - M50 Supercharged
        IG:kamamikko

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1463
          • Ihan Savossa

          Originally posted by 928 GTS View Post

          Käytännössä tilanne ei eroa mitenkään esim. väärennetyillä tai varastetuilla kilvillä ajamisesta. Kun verot on rästissä saa siitä poliisin peräänsä ja jos autossa on kyseiset kilvet kiinni on tuon maksamattomuuden havaitseminen käytännössä yhtä helppoa kun sen havaitseminen, että autossa ei ole kilpiä ollenkaan. Kilpienlukulaite piippaa sekunnissa verojen olevan maksamatta ja valot syttyy maijan katolla.
          Sori ot mutta boldatusta asiasta ois kiva kuulla sitä kuuluisaa faktaa, kun tuntuu olevan eri näkemyksiä asiasta. Eli onko noita kilpilukulaitteita kuinka monessa prosentissa poliisiautoja ja piippaako se sillä sekunnilla kun ajat liikennekäytöstä poistetulla autolla sitä maijaa vastaan ?

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            No kun ei.

            Sylttytehdas eli Liikenteen turvallisuusvirasto on tietenkin samaa mieltä itsensä kanssa ja lausunnossaan, tuskinpa itseään syyllistäisi eikä ainakaan EOA:lle. Ihan hyvä linkki kuitenkin mutta hieman vanhentunutta tietoa sillä HE 123/2015 poimittuna seuraava (joo, 191-sivuinen tiedosto, pdf:n hakutoiminnolla vain yhden kerran mainittu sana siirtomerkki.

            Pääsäännön mukaan ajoneuvon pysyvä kotipaikka olisi siinä valtiossa, jossa ajoneuvossa oleva rekisterikilpi, vakuutuskilpi tai tunnistemerkki on annettu. Rekisterikilpi voisi olla pysyvä tai väliaikainen. Myös siirtolupaan liittyvää siirtomerkkiä voitaisiin pitää edellä mainittuna tunnistemerkkinä.

            Euroopan Unionin virallinen lehti 2007/C 68/04

            Kohta 4.2.

            No. 2018 ollaan -jälleen kerran- muuttamassa VnA ajoneuvojen rekisteröinnistä, missä säädetään tarkemmin mm. siirtomerkkien käytöstä.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              Originally posted by -Markus- View Post
              Sori ot mutta boldatusta asiasta ois kiva kuulla sitä kuuluisaa faktaa, kun tuntuu olevan eri näkemyksiä asiasta. Eli onko noita kilpilukulaitteita kuinka monessa prosentissa poliisiautoja ja piippaako se sillä sekunnilla kun ajat liikennekäytöstä poistetulla autolla sitä maijaa vastaan ?
              Melko monessa ja piippaa per heti.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                Originally posted by Juhis View Post
                Tähän aiheeseen liittyen sellainen tärkeä huomautus, että usealla paikkakunnalla Saksassa ei onnistu enää rekisteröinti mikäli mukana kilpiä hakemassa ei ole paikallinen henkilö. Tämän rekisteröintipaikakunnalla asuvan henkilön on todistettava henkilöllisyytensä ja asuinpaikkansa. Hän joutuu myös allekirjoittamaan laput kilpiä hakevan lisäksi.

                Paikkakunnat, joissa tämä järjestelmä on käytössä ovat mm. Hampuri ja Berliini sekä myös etelämmässä on tullut useita paikkoja vastaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ulkomaalainen ei saa hankittua yksin esimerkiksi keltapäätyisiä viiden päivän siirtokilpiä. Auton myyjä tai joku muu paikallinen henkilö täytyy olla mukana hakemassa kilpiä.

                Näistä paikkakunnista ei ole olemassa mitään listaa, jotka soveltavat tätä systeemiä. Lisäksi on tullut vastaan tilanteita, joissa kaikki myyjät tai esimerkiksi autoliikkeen työntekijät eivät ole suostuneet allekirjoittamaan näitä lappuja. Vaikka loppukädessä vastuu kolareista tai sakoista on sillä, jonka nimiin kilvet tulevat.

                On olemassa yrityksiä, jotka tarjoavat rekisteröintipalveluita. Mutta niillä paikkakunnilla, joissa on käytössä edellä mainittu systeemi, he haluavat myös ottaa melko suuren palkkion rekisteröinnin hoitamisesta.

                Kannattaa siis aina pyytää auton myyjä mukaan rekisteröimään auto mikäli mahdollista. Koska nykyään se ei välttämättä enää onnistu kaikilla saksalaisilla paikkakunnilla ilman myyjän läsnäoloa ja suostumista edellä mainittuun rekisteröintiin liittyvien dokumenttien allekirjoittamiseen.
                Vaikeammaksi menee joo päivä päivältä kilpien saanti..Monasti toki auttaa kun selittää tilanteen, mutta jukuripäisiä virkailijoita riittää.

                Berliinissä törmännyt joo tähän edellämainittuun, Hampurissa ei viimeksi saanut ollenkaan kilpiä vaan ajettiin n. 40km päähän niitä hakemaan.
                Tällä tarkoitan sitä ettei kannata heti lannistua jos kilpiä ei heru, ne voi saada pienenkin matkan päästä ilman ongelmaa.

                Ihmisiä ne virkamiehetkin onneksi ovat, kieltä tulee toki osata jo siinä kohtaa kun alkaa erikoisempia selvitellä ja selitellä.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by Janzki View Post
                  Melko monessa ja piippaa per heti.


                  Suomen poliisia varten kehitetty Revika-laitteisto on osoittautumassa niin edistykselliseksi, että sen keksinyt kajaanilaisfirma myy sitä nyt poliiseille ympäri maailmaa, Yleisradio uutisoi.

                  (Asennetaan kaikkiin uusiin poliisiautoihin, vuonna 2016 jo 380 autoa)

                  Comment

                  • Driver22
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2093
                    • *

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Ehkäpä kyseessä onkin suomalaisen virkamieskunnan kapina EU-järjestelmää vastaan? (Vrt. ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus)

                    Siirtomerkki-addiktin yksi monista painajaisista alkaa kun pitäisi lähteä siirtomerkkisellä autolomalle vaikkapa Konalasta Viroon mutta kun veropäätös... ...viipyy.
                    Eikö täällä keskustella auton hakemisesta Saksasta eikä Viron lomamatkoista. Se että joku neuvoo käyttämään siirtotarroja jossa on riskit olemassa sen 80e säästön vuoksi joutua isompaankin pulaan puhumattakaan jos sattuu jokin onnettomuus.

                    Vaikka Saksan keltaisissa ja punaisissa kilvissä liikennevakuutus onkin, niin silti itse olen aina ottanut heti auton oston jälkeen runkonumerolla vakuutuksen myös Suomesta, eli liikenne ja täyskasko. Jokainen tyylillään, itse pelaan mielummin varmanpäälle. Tarjoukset olen ottanut etukäteen joltain edustajalta, ja yleensä on riittänyt tekstiviesti/sähköposti/soitto ja vakuutukset on tulleet voimaan.

                    Ei se ole Saksan viranomaisten vika että Suomesta ei saa siirtokilpiä jotka siellä olisi laillisia. Minutkin pysäytettiin reilu 10v sitten Norjassa kun ajelin siirtotarroilla, selvisin pienellä nuhtelulla onneksi
                    F31 330D Xdrive M-Sport

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Minutkin pysäytettiin reilu 10v sitten Norjassa kun ajelin siirtotarroilla, selvisin pienellä nuhtelulla onneksi
                      Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan välillä on jo vuodesta 1986 ollut sopimus siirtomerkkien käytön hyväksymisestä tieliikennekäytössä ko. maissa. Trafin sivuiltakin tuo valtiosopimus 51/1986 löytyy.

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        Paikallisen miliisin englanti oli yhtä heikkoa kuin meikän norjan osaaminen, niin sormien heristelyllä selvittiin. En tiedä pitäisikö sitten olla suunniteltu ajoreitti mille ne kilvet on hyväksytty vai miten, mutta samapa tuo.

                        Vaikka kotomaata aina jaksetaan moittia, niin kyllähän täällä ainakin ajoneuvojen myymimen ja ostaminen on helppoa ja toimivaa tänäpäivänä. Sakemannilaisella kilpipajalla odottaessa tuntuu kuin oltaisiin palattu jonnekkin 70-luvulle, tai ruotsi jossa vientikilvet saat viikon kuluttua postissa.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          Originally posted by Driver22 View Post

                          Vaikka kotomaata aina jaksetaan moittia, niin kyllähän täällä ainakin ajoneuvojen myymimen ja ostaminen on helppoa ja toimivaa tänäpäivänä. Sakemannilaisella kilpipajalla odottaessa tuntuu kuin oltaisiin palattu jonnekkin 70-luvulle, tai ruotsi jossa vientikilvet saat viikon kuluttua postissa.
                          Jos poistavat autoveron niin voin jonotella aika mieluusti rekisteröintiasioissa jossain konttorissa. Sinä voit maksaa sujuvasta sähköisestä omistajanvaihdoksesta suomen autoveron jos haluat. Aika erikoinen asenne sinulla muutenkin. Autoharrastajan asialla näissä keskusteluissa ollaan.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            Nyt tullut tutkittua ja kyseltyä asioista hieman.
                            Lennot halvimmat ehdottomasti Berliiniin, toiseksi halvin Frankfurttiin, muut meinaa mennä turhan kalliiksi, millähän on halvin tuolla liikkua tarvittaessa jopa 400km yhdensuuntaisia siirtymiä? Vuokra-auto vai onko kuitenkin helpoin mennä junalla?

                            Autojen tarjonnassa tuntuu olevan hajontaa eri puolille saksaa joten kilometrejä kertyy jos lähtee sinne sun tänne.

                            Käteistä tuntuvat suosivan, mikä on hieman perseestä kun nykyään raha siirtyy suht kivuttomasti tilisiirrolla, eikä enää kerkeä tilaamaan isompia seteleitä pankkiinkaan.
                            Oisko järkevin Saksasta nostaa automaatista rahat pihalle vai Suomesta, jos Saksasta nostaisi niin ei tarvisi koko ajan kannella järkyttävää summaa käteistä mukana.

                            Osa on valmiita auttamaan kilpien kanssa, osa ei.

                            Löytyykö tuolta helposti enemmän auto tarjontaa kuin esim. mobilessa tarjolla?
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2093
                              • *

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Jos poistavat autoveron niin voin jonotella aika mieluusti rekisteröintiasioissa jossain konttorissa. Sinä voit maksaa sujuvasta sähköisestä omistajanvaihdoksesta suomen autoveron jos haluat. Aika erikoinen asenne sinulla muutenkin. Autoharrastajan asialla näissä keskusteluissa ollaan.
                              No ollaanpa sitä herkällä päällä, jos mainitsee että ainakin yksi asia on tässä maassa paremmin kuin "muualla". Oletko sinäkin sitä porukkaa joka lähtee hakemaan Saksasta sen mobilen halvimman pommin, ajellaan tarrakilvillä euroopan ympäri halvinta litrahintaa metsästäen?

                              Jos ei ole satasta varaa maksaa edes niistä keltaisista kilvistä niin tiukalle on budjetti vedetty. Itse maksan sen mielellään vaikka "huviverona" että saa ajaa edes sen 500-1000km hyviä teitä reippaalla matkavauhdilla. Ja ei en itsekään halua ylimääräistä maksaa joten punaisia kilpiä en ota, viidessä päivässä ehtii kotosuomeen Hyvin tanskan ja Ruotsin kautta.
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                Originally posted by makkis View Post
                                Nyt tullut tutkittua ja kyseltyä asioista hieman.
                                Lennot halvimmat ehdottomasti Berliiniin, toiseksi halvin Frankfurttiin, muut meinaa mennä turhan kalliiksi, millähän on halvin tuolla liikkua tarvittaessa jopa 400km yhdensuuntaisia siirtymiä? Vuokra-auto vai onko kuitenkin helpoin mennä junalla?

                                Autojen tarjonnassa tuntuu olevan hajontaa eri puolille saksaa joten kilometrejä kertyy jos lähtee sinne sun tänne.

                                Käteistä tuntuvat suosivan, mikä on hieman perseestä kun nykyään raha siirtyy suht kivuttomasti tilisiirrolla, eikä enää kerkeä tilaamaan isompia seteleitä pankkiinkaan.
                                Oisko järkevin Saksasta nostaa automaatista rahat pihalle vai Suomesta, jos Saksasta nostaisi niin ei tarvisi koko ajan kannella järkyttävää summaa käteistä mukana.

                                Osa on valmiita auttamaan kilpien kanssa, osa ei.

                                Löytyykö tuolta helposti enemmän auto tarjontaa kuin esim. mobilessa tarjolla?
                                Suosittelen Frankfurttia. Vuokra-autolla jouhevampi ja luo vapautta jos ensin valkattu auto onkin huono.
                                Junatkaan ei ihan ilmaisia ole, toki siistejä ja mukavia mutta asemalta myyjälle pääsy on aina oma haasteensa.

                                Tilisiirrossa menee yleensä se yksi pankkipäivä, käteisellä ne parhaat diilit on tehty. Ei taida Saksassa edes itkumuurilta saada suurempia summia, nostaisin kotosuomesta..on niillä pankissakin hilloa vaikka kitisevät ettei olisi..viime perjantaina tätä juuri koeponnistettiin täällä Lohjalla. On toki konttori ja paikkakunta kohtaista.

                                Mobile on paras, toki sitten esim ebay mutta riskit kasvavat. Saksalainen osaa ottaa autoista kuvat, jos joku alue ei näy, se ei näy syystä.

                                Jäitä kannattaa pitää hatussa, ja katsoa mobilessakin myyntiaikaa vehkeille..kuukaudesta toiseen roikkuvat ovat siellä syystä, jotain vikaa tms muuten paska.
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎