Ehkä tämä lopettaa keskustelun aiheesta?
"Liikenteen turvallisuusviraston selvityksen mukaan siirtoluvat on tarkoitettu ainoastaan kansalli-
seen käyttöön. Ainoa väliaikainen rekisteröinti on vientirekisteröinti. Liikenteen turvallisuusviras-
ton menettely ja ohjeet perustuvat ajoneuvolain ja ajoneuvon rekisteröinnistä annetun asetuksen,
myöhemmin rekisteröintiasetus, säännöksiin. Niiden perusteella siirtolupien myöntäminen ulko-
maille ei ole mahdollista. Poikkeuksen tästä muodostavat siirtolupien käyttömahdollisuus muissa
Pohjoismaissa, mikä perustuu Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin välille tehtyyn sopimukseen
ajokortin ja ajoneuvon rekisteröinnin keskinäisestä hyväksymisestä.
Liikenteen turvallisuusvirasto totesi, että kansanvälisissä tieliikennesopimuksissa, eli Genevessä
vuonna 1949 tehdyssä tieliikennettä koskevassa yleissopimuksessa (SopS 11/1959) ja Wienissä
vuonna 1968 tehdyssä tieliikenne koskevassa yleissopimuksessa (SopS 30/1986) on sovittu so-
pimusvaltion rekisteröityjen ajoneuvojen hyväksymisestä liikenteeseen muissa sopimusvaltioissa.
Sopimukset eivät kuitenkaan kata ajoneuvojen väliaikaista käyttöä siirtoluvalla tai koenumeroto-
distuksella. Ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön oikeuttavat käytännöt (luvat, kilvet, tarrat) ovat hy-
vin erilaisia eri jäsenmaissa, eivätkä useat valtiot hyväksy muiden valtioiden väliaikaisia lupia,
kilpiä tai tarroja käytettäväksi liikenteessä. Suomalaisen siirtoluvan myöntämisen yhteydessä ajo-
neuvoa ei katsasteta, eikä sen vaatimusten mukaisuutta tarkisteta. Tämän lisäksi ajoneuvon
omistajuutta tai ajoneuvon käyttäjää (haltijaa) ei tarkisteta, eikä sitä merkitä rekisteriin siirtoluvan
myöntämisen yhteydessä. Selvityksen mukaan tämän lisäksi ongelmia yhteisille menettelytavoille
EU:n jäsenvaltioiden kesken muodostavat muun muassa erilaisuudet siirtolupien käyttötarkoituk-
sissa, myöntämisperusteissa, voimassaoloajoissa, rekisterimerkinnöissä sekä siirtolupiin liittyvissä vakuutuksissa. Euroopan unionin alueella ei ole yhteisiä kaikkia jäsenvaltioita velvoittavia re-
kisteröintisäädöksiä, lukuun ottamatta ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista annettua neuvoston
direktiiviä (1999/37/EY).
Selvityksessä korostetaan, että siirtolupaa ei voida myöntää ulkomaille, pois lukien pohjoismaat,
tapahtuvaan siirtoon. Ajoneuvon vakuuttaminen onnistuu kuitenkin, jos ajoneuvo rekisteröidään
Suomeen vakituisesti tai ajoneuvo siirretään ulkomaille esimerkiksi vientirekisteröintikilvillä.
Suomalainen siirtolupa ei selvityksen mukaan ole neuvoston direktiivin 1999/37/EY mukainen
rekisteröintiasiakirja."
Comment