Juuri äsken hain suomalaiselta katsastuskonttorilta tarrat ja vakuutuksen. Näin tavallisena tallaajana oli muuten huomattavasti helpompaa kuin ottaa kelta- tai punapäiset Saksassa.
Todella hyvä pointti! Siitä voisi vaikka vähän maksaakin, että voi välttää Zulassungstellellä käynnit kokonaan Mutta jos sillä vielä säästää reilun 100€ niin kaikki kotiinpäin
Itse olen viime vuosina tilannut lähes aina keltapäiset kilvet netistä suoraan liikkeeseen. Näkyy vaan olevan noussut hinta melko reippaasti viime talvesta :think
Itse olen viime vuosina tilannut lähes aina keltapäiset kilvet netistä suoraan liikkeeseen. Näkyy vaan olevan noussut hinta melko reippaasti viime talvesta :think
https://www.transit-plate.com/ ?
Hinta näyttäisi vastikään nousseen 145 euroon (kun toimitusosoite on Saksassa), vielä edellisviikolla oli 125 euroa.
Lainaus sähköpostista jonka alkuvuodesta sain kun tiedustelin asiaa Trafilta:
"Aikaisemmin katsottiin, että siirtolupa voidaan myöntää vain Pohjoismaihin ja lisäksi katsottiin, että ajoneuvon siirtäminen siirtoluvalla tulee alkaa Suomesta. Ohjeistusta
on myöhemmin kevennetty ja nykyisin ei ole katsottu olevan estettä siirtoluvan myöntämiselle Pohjoismaiden ulkopuolelle. Näissä tilanteissa siirtoluvan hakijan on
kuitenkin selvitettävä oikeus siirtoluvan käyttöön kyseisessä maassa.
Siirtolupa on ajoneuvon väliaikaista rekisteröintiä, eli se oikeuttaa ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön liikenteessä. Euroopan unionissa väliaikaista rekisteröintiä ei ole
harmonisoitu, eli väliaikaisten rekisteröintien käyttöajoissa ja –ehdoissa on paljon eroavaisuuksia. Jokainen jäsenvaltio saa itse päättää, hyväksyykö toiseen valtioon
väliaikaisesti rekisteröidyn ajoneuvon käytön alueellaan. Esimerkiksi Suomi on hyväksynyt muissa EU-maissa myös väliaikaisesti rekisteröityjen ajoneuvojen käytön
Suomessa. Sen sijaan muiden valtioiden suhtautumisesta ei harmonisoinnin puutteen vuoksi ole varmuutta. Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä on solmittu sopimus
(sopS 1986/51), jossa sopimusvaltiot ovat sopineet, että väliaikaisrekisteröidyllä ajoneuvolla voi tietyin ehdoin vierailla toisessa sopimusvaltiossa. Näin ollen, vaikka
suomalainen siirtolupa myönnettäisiinkin, tulee niiden valtioiden, joiden alueella suomalaista siirtolupaa on tarkoitus käyttää, suhtautumisen ulkomailla
väliaikaisrekisteröidyn ajoneuvon käyttöön alueellaan selvittää.
Tilanteessanne on siis ratkaisevaa se, että hyväksyykö Saksa suomalaisen siirtoluvan ajoneuvon käyttöön Saksassa ja miten Saksan valvova viranomainen siihen asiaan
suhtautuu. Asiaa tulee siis selvittää suoraan Saksan viranomaisen kanssa ja saada heiltä vahvistus siirtoluvan käytöstä Saksassa. Esimerkiksi paikallisten viranomaisten
kanssa voi tulla ongelmia ilman erillistä vahvistusta."
Olisiko mahdollista saada tähän vähän kättä pidempää. Kuka noin sanoi ja milloin? Vaikka privana jos et tähän halua
Hyvää pioneerityötä Major! Sitä en huomannut, että käytitkö tarrakilpien kanssa maatunnusta? Se ymmärtääkseni pitäisi näkyä.
Perustuen:
” The requirement to display a separate distinguishing sign is not necessary within the European Economic Area, for vehicles with license plates in the common EU format, which satisfy the requirements of the Vienna Convention, and so are also valid in non-EU countries signatory to that convention.[7] Separate signs are also not needed for Canada, Mexico and the United States, where the province, state or district of registration is usually embossed or surface-printed on the vehicle registration plate.”
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...istration_code
Jonka lähde: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ...01:0003:EN:PDF
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Kun en tiedä niin kysyn: onko kaupallisella toimijalla mahdollisuus hankkia useammat kuin yhdet suomalaiset (kansainväliset) siirtokilvet? Jos ei ole niin kyseessä on (ollut) aivan samanlainen ihmisten ja tavaroiden liikkumisen este kuin suomalaisen viranomaisen pitkään ylläpitämä illuusio siitä että suomalaiset tarrat yhdistettynä suomalaiseen (väitetyn mukaan lähes maailman parhaaseen liikennevakuutukseen) toimivat ensin vain Suomessa, sittemmin myös Pohjoismaissa ja kuten todettua myös muualla.
Tarkoitan kysymykselläni sitä, että kaupallisella toimijalla olisi (yhden siirtokilven tapauksessa) mahdollisuus hankkia ulkomailta vain yksi ajoneuvo kerrallaan, jolloin hakukustannukset useamman auton kohdalta muodostu(isi)vat kohtuuttomiksi?
Last edited by nullzwei; 29-07-2020, 21:01.
Reason: ajatusvirhe
Tarkoitan kysymykselläni sitä, että kaupallisella toimijalla olisi (yhden siirtokilven tapauksessa) mahdollisuus hankkia ulkomailta vain yksi ajoneuvo kerrallaan, jolloin hakukustannukset useamman auton kohdalta muodostu(isi)vat kohtuuttomiksi?
Koekilpiä saa helposti kolmet ja enemmänkin, ja siirtolupia rajattomasti.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Vesa Virkkunen
erityisasiantuntija
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Ajoneuvot, Rekisteröinti [email protected]
P. 029 534 7205
PL 320, 00059 TRAFICOM www.traficom.
Kiitos. Näköjään Trafilla ei ole edes suomenkieliset sivut ajantasalla kun puhuvat edelleen pohjoismaista siellä. Pitänee ottaa Vesaan yhteyttä. Vai olenko vaan etsinyt Trafin sivuilta huonosti?
Virkkuseen otettu puhelimitse yhteyttä. Osoittautui jopa palvelualttiiksi tapaukseksi. Vahvisti sen mitä Major tässä ketjussa kirjoittaa. Oikein kärjistetysti tiivistettynä:
1) Trafin puolesta kelpaa Suomen siirtotarrakilvet missä vaan, mutta jää asiakkaan huoleksi varmistaa asia.
2) EU tuomioistuin on todennut selvästi, että EU jäsenvaltion kansalainen voi hankkia omasta maastaan väliaikaiset kilvet, joilla käy toisesta EU-maasta hakemassa auton ja ne on pakko hyväksyä (auton pitää toki olla liikennekelpoinen ja vakuutettu jne.)
Joku voisi sanoa, ettei tämäkään nyt vielä riitä, vaan EU:ssa kun ollaan niin tällainen asia pitäisi olla itsestäänselvyys. Noh. Ei tuota kannata jäädä surkuttelemaan kuitenkaan pidempään. Nyt ei sentään enää erikseen Trafi "kiellä" käyttämästä pohjoismaiden ulkopuolella.
Virkkuselle esitettiin myös huoli siitä, että noinkohan tällaisista uudistuksista kulkeutuu tieto jokaisen konttorin tiskin taakse, että tuleeko hankaluuksia kun hakee siirtolappuja. Ymmärsi kysymyksen, mutta sanoi että tästä nimenomaisesta asiasta on erikseen ohjeistettu kaikkia konttoreita, sekä jokaisella konttorilla on tukipuhelinnumero josta voivat asian tarkistaa. Asia löytyy myös rekisteröintiohjeista jokaisen konttorin ulottuvilla. Ei siis mitään estettä saada siirtareita, joissa lähtöpaikkana Saksa.
Vielä loppusilauksena Fixuksesta parilla eurolla komeat FIN eurotarrat tarrojen viereen Majordraken esimerkin mukaisesti, vakuutuksesta Greencard taskuun ja eikun menoksi!
Noilla varmaan pääsee Nyrrellekkin, toisin kuin saksan punasilla
Itse olen ainakin päässyt saksan punakilvillä nyrrelle, toki tästäkin on jo useampi vuosi aikaa.
Mutta aiheeseen, hienoa pioneeri työtä foorumilaisilta tuo tarrakilpien käytön mahdollisuus Saksassa. Laitahan Harri kertomusta sitten, kuinka se sitten oikeasti sujui.
Comment