Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yle: Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    Yle: Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

    Food for thought...

    Merkkiliikkeessä korjauksesta jopa satoja euroja suurempi lasku – Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

    Hintahaitari auton rutiinikorjauksissa on suuri. Korjaamon kilpailuttamisella voi säästää pienissäkin remonteissa jopa satoja euroja.

    http://yle.fi/uutiset/3-9552441


    Puolesta-vastaan-polemiikki alkakoon!

    Ja tässä kanssa toinen ikuisuusaihe käsittelyssä:

    Yle selvitti autoalan ”urbaania legendaa”: Logo höylätään pois, varaosan hinta putoaa puoleen

    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • -Markus-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1461
    • Ihan Savossa

    #2
    "Tukivarsien pakkauksista selviää, että varret on valmistettu eri tehtailla. Audin alkuperäinen osa on valmistettu Tsekeissä Trv:n tehtaalla, Fixuksen myymä osa on valmistettu Saksassa ZF-konsernin tehtaalla. Lemförder kuuluu jälkimmäiseen."

    "Tarvike" Lemförder valmistettu Saksassa, orkkis Tsekeissä... Mielenkiintoista:think

    Ford Mondeo Mk3 STW
    VW E-Golf 2015
    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

    Comment

    • joonak
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 45

      #3
      Originally posted by -Markus- View Post
      "Tukivarsien pakkauksista selviää, että varret on valmistettu eri tehtailla. Audin alkuperäinen osa on valmistettu Tsekeissä Trv:n tehtaalla, Fixuksen myymä osa on valmistettu Saksassa ZF-konsernin tehtaalla. Lemförder kuuluu jälkimmäiseen."

      "Tarvike" Lemförder valmistettu Saksassa, orkkis Tsekeissä... Mielenkiintoista:think
      Luultavasti VW ostaa samoja osia monilta alihankkijoilta, näin saavat pidettyä yllä kilpailua ja tuotteiden hinnat itselleen sopivalla tasolla. Saattaa olla vain sattumaa että nyt on osunut eri tehtaiden tuotokset testattavaksi.

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3429
        • Raisio

        #4
        Eipä oikeastaan muu yllättänyt, paitsi miten pihalla teknarin Honkanen, missähän saunaillassa valittu tehtäväänsä
        S62

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Ihan huuhaa ohjelma. Tuosat tukivarresta olisi pitänyt tutkia se pallonivel. Se olisi ollut kiinnostavaa, onko tismalleen samanlaatuinen, ja, jos on eroa, mitä merkitystä sillä on, vai onko.
          Nistä Fordin jarrulevyistäkin totesivat hyvin lyhyesti, että tarvike on huokoisempaa valua. jos olisivat tehneet kunnola työnsä, olisivat tutkineet onko sillä merkistysä ja kuinka paljon.
          Ylen:n ohjelman jälkeen minä en ainakaan tullut yhtään viisaammaksi.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • lj123
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2015
            • 1215
            • Lohja

            #6
            Aika selittelyn makua noilla merkkiliikkeillä, mutta se oli ihan odotettavissa.

            Toki merkkiliikkeissä saattaa välillä olla se etu, jos on erikoisempi vika tai korjaus niin saattaa mennä enemmän rutiinilla, mutta mahtaako olla niin, että hinta tulee suoraan taulukon ilmoittamalla tuntimäärällä?

            Mutta jos ei esim. jarruja osaisi joku korjaamo huoltaa autoon kuin autoon, niin ei ole syytä korjata varmaan yhtään mitään.
            E39 M5 -99
            F11 530d Xdrive -14

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              "Korjausten laatua emme selvittäneet".
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • ilpopi
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 139
                • Kankaanpää

                #8
                Originally posted by lj123 View Post
                Mutta jos ei esim. jarruja osaisi joku korjaamo huoltaa autoon kuin autoon, niin ei ole syytä korjata varmaan yhtään mitään.
                Kyllä tällaisiakin pajoja valitettavasti löytyy.
                Esim. perus jarrupalojen vaihto onnistutaan ryssimään jos sattuu pelistä löytymään sähköinen käsijarru.

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  "Korjausten laatua emme selvittäneet".
                  Naulan kantaan. Aivan käsittämättömän heikkolaatuinen artikkeli.
                  Riippumattomien korjaamoketjujen "noudatamme aina valmistajan ohjeita", "uusimmat laitteet ja koulutettu henkilökunta", "meillä takuu säilyy" propaganda on kyllä valtaosin aivan täyttä paskaa. Tällaiseen riippumattomaan ketjuun voi liittyä kuka vaan, ilman minkäänlaisia osaamiseen, koulutukseen, laitteisiin tai asiakaspalveluun liittyviä vaatimuksia. Riittää, että keskittää varaosaostot ketjua hallinnoivalle tukkurille. Riippumattomissa ketjuissa eritasoisia korjaamoita on tasan niin monta, kuin ketjun jäseniä. Tämän huomioon ottaen yllämainitut ketjujen lupaukset ovat katteetonta sanahelinää.

                  Vaikka yritystä olisikin, ovat kolmannen osapuolen tietokannat täynnä virheitä (mm. huolto-ohjelmien osalta), eivätkä (usein) ota huomioon maahantuojakohtaisia ohjeita.

                  Valmistajien portaalit tarjoisivat riippumattomillekin korjaamoille pääsyn valmistajan omiin tietoihin, mutta ovat (kuulemma) liian vaiketa käyttää, ja maksavatkin vielä.

                  Totta kai esimerkillisiäkin riippumattomia korjaamoita (varmasti tältäkin foorumilta) löytyy, mutta isossa kuvassa ero merkkiorganisaatioiden eduksi on niin suuri, ettei sitä riitä sanat kuvaamaan.

                  Perusrempan perusautoon nyt suorittaa kuka tahansa suht tasaisella laadulla, ja on totta kai selvää, ettei mahdollisesti satoja euroja kalliimpi valtuutetun huollon veloitus tunnu tällaisessa tilanteessa perustellulta. Kokonaiskuvassa auton huoltoon ja korjaukseen liittyy kuitenkin ihan samat lainalaisuudet, kuin mihin tahansa muuhunkin bisnekseen: Eurolla saa euron tuotteen tai palvelun - ja joissain tapauksissa euron tuote tai palvelu voi olla ihan toimivakin. Useimmiten kuitenkaan ei.
                  Last edited by walde; 13-04-2017, 21:25.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by walde View Post
                    Naulan kantaan. Aivan käsittämättömän heikkolaatuinen artikkeli.
                    Riippumattomien korjaamoketjujen "noudatamme aina valmistajan ohjeita", "uusimmat laitteet ja koulutettu henkilökunta", "meillä takuu säilyy" propaganda on kyllä valtaosin aivan täyttä paskaa. Tällaiseen riippumattomaan ketjuun voi liittyä kuka vaan, ilman minkäänlaisia osaamiseen, koulutukseen, laitteisiin tai asiakaspalveluun liittyviä vaatimuksia. Riittää, että keskittää varaosaostot ketjua hallinnoivalle tukkurille. Riippumattomissa ketjuissa eritasoisia korjaamoita on tasan niin monta, kuin ketjun jäseniä. Tämän huomioon ottaen yllämainitut ketjujen lupaukset ovat katteetonta sanahelinää.

                    Vaikka yritystä olisikin, ovat kolmannen osapuolen tietokannat täynnä virheitä (mm. huolto-ohjelmien osalta), eivätkä (usein) ota huomioon maahantuojakohtaisia ohjeita.

                    Valmistajien portaalit tarjoisivat riippumattomillekin korjaamoille pääsyn valmistajan omiin tietoihin, mutta ovat (kuulemma) liian vaiketa käyttää, ja maksavatkin vielä.

                    Totta kai esimerkillisiäkin riippumattomia korjaamoita (varmasti tältäkin foorumilta) löytyy, mutta isossa kuvassa ero merkkiorganisaatioiden eduksi on niin suuri, ettei sitä riitä sanat kuvaamaan.

                    Perusrempan perusautoon nyt suorittaa kuka tahansa suht tasaisella laadulla, ja on totta kai selvää, ettei mahdollisesti satoja euroja kalliimpi valtuutetun huollon veloitus tunnu tällaisessa tilanteessa perustellulta. Kokonaiskuvassa auton huoltoon ja korjaukseen liittyy kuitenkin ihan samat lainalaisuudet, kuin mihin tahansa muuhunkin bisnekseen: Eurolla saa euron tuotteen tai palvelun - ja joissain tapauksissa euron tuote tai palvelu voi olla ihan toimivakin. Useimmiten kuitenkaan ei.
                    Meinaatko tosiaan että tämän maan merkkikorjaamon osaaminen on huipputasoa?

                    Comment

                    • j-a
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2005
                      • 1521
                      • PohojosPohojammaa

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Meinaatko tosiaan että tämän maan merkkikorjaamon osaaminen on huipputasoa?
                      Ehkä hän tarkoitti sitä että kun siellä kaikki tietokannat on käytettävissä, niin se ainakin teoriassa voisi olla... jos kaikki nöösit osais niitä käyttää eikä vaan murjoisi lisää vahinkoa...
                      Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                      Ylimääräisenä tarjolla:

                      E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                      F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        #12
                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Meinaatko tosiaan että tämän maan merkkikorjaamon osaaminen on huipputasoa?
                        Luin kirjoittamani tekstin uudelleen. Ehkä sinunkin kannattaisi?
                        Missään kohtaa en ottanut kantaa merkkikorjaamon absoluuttiseen osaamisen tasoon tai palvelun laatuun, enkä ole väittänyt sen olevan "huipputasoa". Tuskin tällaista voisi kukaan faktana esittääkään - merkkiorganisaatioidenkin välillä on suuria eroja.

                        Joskus tuli työn puolesta vedettyä muutamallekin eri maahantuojalle / merkkiorganisaatiolle teknistä koulutusta ja taitotasotestejä, n. 700-1000 henkilöä / vuosi. Myös riippumattomien korjaamoiden toimintaa on tullut seurattua aitiopaikalta useampi vuosi, joten ihan mututuntumaan ei oma näkemys perustu. Mitään eksaktia ruohonjuuritason analyysiä tältä pohjalta ei tietenkään voi vetää, mutta kokonaiskuva on tullut kyllä varsin selväksi.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10923
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by walde View Post
                          Luin kirjoittamani tekstin uudelleen. Ehkä sinunkin kannattaisi?
                          Missään kohtaa en ottanut kantaa merkkikorjaamon absoluuttiseen osaamisen tasoon tai palvelun laatuun, enkä ole väittänyt sen olevan "huipputasoa". Tuskin tällaista voisi kukaan faktana esittääkään - merkkiorganisaatioidenkin välillä on suuria eroja.

                          Joskus tuli työn puolesta vedettyä muutamallekin eri maahantuojalle / merkkiorganisaatiolle teknistä koulutusta ja taitotasotestejä, n. 700-1000 henkilöä / vuosi. Myös riippumattomien korjaamoiden toimintaa on tullut seurattua aitiopaikalta useampi vuosi, joten ihan mututuntumaan ei oma näkemys perustu. Mitään eksaktia ruohonjuuritason analyysiä tältä pohjalta ei tietenkään voi vetää, mutta kokonaiskuva on tullut kyllä varsin selväksi.
                          Kyllähän tuosta kirjoituksesta saa sen vaikutelman, että merkkiorkanisaatiossa laatu on aivan eri tasolla kuin muualla "ero merkkiorganisaatioiden eduksi on niin suuri, ettei sitä riitä sanat kuvaamaan. ". Omien sukulaisten/kavereiden kokemusten perusteella sanoisin, että laatu riippuu täysin minkälainen asentaja sattuu kohdalle. Merkilläkin sössivät välillä niin hyvin, että ei yksinkertaisesti pysty ymmärtämään miten se on mahdollista, ellei siellä heiluta 2 promillen humalassa. Otetaan nyt pari esimerkkiä: Vehon huollossa hondaan laitettiin saabin laturi, noh auto jätti tielle uudelleen seuraavana päivänä. Auto hinurilla autosähköliikkeeseen, jossa todettiin, että autossa on siihen kuulumaton laturi. Marmori kyllä maksoi kiltisti seuraavan laturin+sen asennuksen autosähköliikkeessä. Opelin jakopääremppa marmorilla -> itse tarkastan muutoma päivä rempan jälkeen autosta nesteet sieltähän puuttui yli 2l jäähdytysnestettä. Ja ei autoon ei tarvinnut lisätä ennen eikä rempan jälkeen jäähdytinnestettä. Näitä tapauksia riittää vaikka kuinka kertoa.

                          Toki homma välillä toimiikin, mutta väitän että riippuu paljon enemmän asentajasta kuin korjaamosta miten homma toimii.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • walde
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 947
                            • Melkein Espoo

                            #14
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Kyllähän tuosta kirjoituksesta saa sen vaikutelman, että merkkiorkanisaatiossa laatu on aivan eri tasolla kuin muualla "ero merkkiorganisaatioiden eduksi on niin suuri, ettei sitä riitä sanat kuvaamaan. ". Omien sukulaisten/kavereiden kokemusten perusteella sanoisin, että laatu riippuu täysin minkälainen asentaja sattuu kohdalle. Merkilläkin sössivät välillä niin hyvin, että ei yksinkertaisesti pysty ymmärtämään miten se on mahdollista, ellei siellä heiluta 2 promillen humalassa. Otetaan nyt pari esimerkkiä: Vehon huollossa hondaan laitettiin saabin laturi, noh auto jätti tielle uudelleen seuraavana päivänä. Auto hinurilla autosähköliikkeeseen, jossa todettiin, että autossa on siihen kuulumaton laturi. Marmori kyllä maksoi kiltisti seuraavan laturin+sen asennuksen autosähköliikkeessä. Opelin jakopääremppa marmorilla -> itse tarkastan muutoma päivä rempan jälkeen autosta nesteet sieltähän puuttui yli 2l jäähdytysnestettä. Ja ei autoon ei tarvinnut lisätä ennen eikä rempan jälkeen jäähdytinnestettä. Näitä tapauksia riittää vaikka kuinka kertoa.

                            Toki homma välillä toimiikin, mutta väitän että riippuu paljon enemmän asentajasta kuin korjaamosta miten homma toimii.
                            Väännetään vielä lisää rautalankaa. Totesin merkkiorganisaatioden olevan huomattavasti riippumattomia toimijoita edellä isossa kuvassa. Missään en ole ottanut kantaa merkkiorganisaatioiden absoluuttiseen laatuun - edellisessä viestissä totesinkin miksi en aio ottaakaan - riittävien faktojen esittäminen vaatisi aika mittavaa selvitystyötä.
                            Tuollaiset yksittäiset omat ja sukulaisten kokemukset sieltä sun täältä eivät ole ehkä ihan riittäviä mittareita tällaisten asioiden vertailuun kokonaiskuvassa. Ihmisen suorittamassa työssä kämmejä sattuu kaikille, ja hälläväliä-asenteella liikkuva mekaniikko on hälläväliä-asenteella liikkuva mekaanikko, oli töissä sitten merkki- tai riippumattomassa huollossa.

                            Tämä keskustelu lähtee nyt aivan väärille raiteille. Tarkoitukseni ei ollut vertailla kahden rivimekaanikon työnjälkeä jarruremontissa merkihuollon ja riippumattoman korjaamon välillä satunnaisotannalla, vaan tuoda esiin tiettyjä molempiin bisneksiin liittyviin lainalaisuuksia, jotka väkisinkin vaikuttavat laatuun -ja ennen kaikkea myös keskustelun aiheena olevaan hintaan- kokonaiskuvassa.

                            Esimerkki: Läheltä päivittäin seuraamani merkkiorganisaatio vaatii tietyn määrän tiettyjä taitotasoja suorittaneita mekaanikkoja / huoltoliike. Taitotasoja on neljä. Jokainen taitotaso pitää sisällään noin 10-20 koulutuspäivää, sekä esi- ja kotitehtäviä. Lopuksi suoritetaan päivän mittainen koe, joka sisältää 50/50 teoriaa ja käytäntöä. Seuraavan taitotason kursseja voi käydä vasta hyväksytyn edellisen taitotason loppukokeen suorittettua. Koulutuspäiviä mekaanikoille tulee helposti kolmisenkymmentä vuodessa. Lisäksi kaikki uudet korimallit käsitellään omissa koulutuksissaan, joihin osallistuminen on pakollista.
                            Lisäksi organisaatio määrittää ja vaatii tiettyjen laitteistojen hankinnan, jotta määrätyt työt voidaan suorittaa valmistajanohjeiden mukaisesti. Organisaation sisälle on luotu formaatti, jota jokaisen edustavan korjaamon tulee noudattaa. Automallikohtainen informaatio on helposti saatavissa ja luotettavaa.

                            Esimerkki 2: Riippumaton korjaamoketju X. Ei vaatimuksia laitteisiin, osaamistasoon tai koulutukseen liittyen. Ketjuun kuuluva korjaamo käy keskimäärin 1,7 koulutuspäivää vuodessa. Koulutukset ovat yleismallisia, luokkaa "Moottorinohjauksen perusteet". Ei varsinaista formaattia tai yhtenäistä prosessia korjaamon toiminnassa. Keskimäärin ihan vieraita asioita: Sähköisten huoltokirjojen täyttö, huoltohistorian siirto autoon, AUNE-ehdot, uuden autotekniikan asettamat erityisvaatimukset (esimerkiksi kuljettajan tukijärjestelmien huomiointi huoltotöissä, kameroiden ja/tai tutkien kalibrointi vaikkapa tuulilasin vaihdon, tai pyöränsuuntauksen jälkeen), öljyluokitukset, sähkö- ja hybridiautoihin liittyvät vaatimukset ja erityispiirteet yms. Automallikohtainen informaatio on enimmäkseen kolmanne osapuolen tuottamaa, ja sisältää paljon puutteita ja virheitä.

                            Jos otetaan esimerkiksi vaikka pari vuotta vanha Volvo tai BMW, ja suoritettaviksi töiksi vaikkapa pyöränsuuntaus, tuulilasin vaihto ja määräaikaishuolto. Väitän, että suuremmalla otannalla jää aika moni asia huomioimatta / tekemättä (valmistajan ohjeiden mukaisesti) keskimääräiseltä riippumattomalta toimijalta. Yleisin syy on ihan puhdas tietämättömyys, seuraavana tarvittavan laitteiston puute. Kolmantena välinpitämättömyys, jota voi ilmetä totta kai yhtälailla valtuutetussakin huollossa. Mikäli esimerkiksi valmistajan vaatimia työvaiheita (jotka vaatisivat vaikka 30000€ laitteiston) jätetään tietämättään tekemättä (valitettavan yleistä), eikä niitä lasketa tarjoukseen, vaikuttaa tämä tietysti "positiivisesti" myös hintaan.

                            Mutta joo...
                            Last edited by walde; 14-04-2017, 00:03.
                            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11057
                              • ?

                              #15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎