Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yle: Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #46
    Originally posted by walde View Post
    Missään en ole väittänyt, etteikö työmoraali vaikuttaisi työn laatuun. Totta kai vaikuttaa - ja olennaisesti. Kuten totesin, on aika vaikea näyttää toteen työmoraalin jakaantuminen riippumattomien ja valtuutettujen toimijoiden välillä. Sinä tunnut lähtevän olettamasta, että työmoraali on alhaisempi valtuutetuissa huolloissa, ja perustelet tätä omilla, tuttaviesi ja autofoorumilta lukemiesi kokemusten perustella. Minä lähestyn tätä asiaa niiltä kannoilta, joilta osin se on helposti näytettävissä toteen: Organisaation taholta tulevista vaatimuksista, ja muista useaan kertaan mainitsemistani perusedellytyksistä, jotka tarjoavat merkkiorganisaatiolle huomattavan edun riippumattomaan toimijaan nähden - puhuttaessa valmiuksista suorittaa työ valmistajan ohjeiden mukaan.

    Merkkiorganisaation tulee kyetä tarjoamaan kaikkien edustamiensa mallien huoltoihin ja korjauksiin ratkaisu, joka noudattaa valmistajan työmenetelmiin, suorittajan pätevyysvaatimuksiin, käytettäviin osiin ja laitteisiin asettamia vaatimuksia. Tämä luonnollisesti aiheuttaa palvelun hinnan nousua (myös niissä töissä, joissa ei välttämättä kalliita erikoistyökaluja tarvittaisikaan) riippumattomaan ketjuun kuuluvaan toimijaan nähden. Se, että määrätty työ "voidaan", tai voidaan suorittaa ilman määrättyä erikoistyökalua, ei tarkoita sitä, että merkkiorganisaatio voisi näin toimia - kaikki työt tulee suorittaa kuten valmistaja ohjeistaa, valmistajan hyväksymiä laitteita ja työkaluja käyttäen. Kuten totesin, osa näistä riippumattomista ketjuista mainostaa olevansa täysin valtuutettuun huoltoon verrattavia toimijoita - mutta edullisemmalla hintalapulla. Tämä on aivan 100 % katteeton lupaus, joka vääristää kilpailua. Riippumattomaan ketjuun voi liittyä (ja siellä voi pysyä) aivan kuka tahansa, kunhan sitoutuu ostamaan varaosat ja muut palvelut ketjua hallinnoivalta tukkurilta.

    Puhut "muutamasta" koulutuspäivästä. Viime vuonna erään ruotsalaisen autonvalmistajan Suomen organisaatioon kuuluva mekaanikko suoritti keskimäärin 26 (kaksikymmentäkuusi) koulutuspäivää. Erään suuren riippumattoman ketjun toimija 1,7 (yksipisteseitsemän). Ei näitä asioita voi yksinkertaisesti kuitata sillä, että "siellä kuitenkin vain sometetaan", "hanskat tippuu heti kun pätevyys saavutettu" tai "ei sillä ole mitään väliä, koska ei löydy työmoraalia". Etenkään, jos ei asiasta ei ole minkäännäköistä tosiasiallista tietoa.

    Totta kai vanhemman auton perusremontti kannattaa suorittaa riippumattomalla korjaamolla, mikäli kustannus on puolet valtuutetun huollon hinnasta. On syytä kuitenkin tunnistaa näiden kahden tahon toimintaan liittyvät lainalaisuudet arvioidessaan mahdollisia hintaeroja.

    Olet ehdottomasti oikeassa tuossa viimeisessä virkkeessäsi, jossa toteat, että korjaamon tulisi kieltäytyä töistä, jos mahdollisuus sen suorittamiseen oikein ei täyty. Näiden riippumattomien ketjujen monien korjaamoiden kohdalla ei kuitenkaan näin ole: Suurimmaksi osaksi ja valitettavan usein siksi, ettei yksinkertaisesti tunneta uudempaa autotekniikkaa niin hyvin, että kyettäisiin tunnistamaan työt, joita ei ole edellytyksiä suorittaa oikein.
    Mutta kun niitä korjauksia ei siellä merkkiliikkeesäkään suoriteta valmistajan ohjeitten mukaan, tai esim. tuulilasin vaihdon jälkeisiä suhinoita ei esiintyisi. Kun vilkaiset vaikka tätä keskustelua, niin huomaat ettei niitä ohjeita nuodateta edes siellä merkkiliikkeessä. Vaatia toki voi, käytäntö sitten on mitä on siellä ruohonjuuri tasolla. Jos siellä koulutuksessa opitaan tekemään kaikki oikein, niin miten noinkin yksinkertaisen asian kun tuulilasin vaihdoin voi sössiä monta kertaa saman auton kohdalla? Väittäisin, että siellä oikaistaan jossain vaiheessa, niin tuulilasi ei sitten asetu oikealle kohdalle.

    Niin tarkoitin tuolla muutomalla koulutuspäivällä sitä, että ei yhtä asiaa kohti siellä montaa kouluspäivää ole. Otetaan nyt vaikka se pyöränkulmien säätö. Tuskin sitä millään merkillä kovin montaa päivää joka vuosi harjotellaan? Kun ne kulmat pitäisi asiakkaan autoon säätää, niin ei se pelkkä koulutus takaa samaa ammattitaitoa kuin se, että joku on päivätöikseen alustankulmia säätänyt viimeiset 20v. Auton kun viet huoltoon merkkiliikkeeseen et voi tietää onko sinun autoasi korjaavalla asentajalla minkälainen kokemus ko. rempasta.

    Edelleenkään en missään vaiheessa kritisoinut merkkiliikkeen huoltohintoja, ainoastaan työnjälkeä. Ymmärrän hyvin mistä heidän hintansa koostuvat. Pelkästää jo alkuperäiset varaosat on huomattavasti kalliimmat kuin aftermarket osat.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • [Snowboarder]
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 2182
      • KPO/Maaninka

      #47
      Merkillä töissä jaa no olen saanu yleensä ok palautetta. Yks huono on jääny mieleen, ledi valojen suuntaus. Myönnän etten osannu ja piti ohjeiata kahtoo jne. Niin asiakas oli sanonu työnjohtoon ettei se tienny valoista mitään ja enskerralla toinen asentaja. Toki asiakas oli oikeessa mut eipähän tarvi koskee sen autoon harkinnu vaihtaa vw asentajasta bmw mut jokseenkin "premium" merkin omistajat vittumaisempia vrt kansan malleihin.
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        #48
        Eiköhän tän voisi tiivistää näin, että jos hyvä osaaja löytyy, oli se sitten merkkiliike tai ei, käytä sitä. Ja sille hyvälle kannattaa maksaa hyvän hinta. Useimmiten se hyvä myös tekee asiat nopeammin, ja kun usein käyttää samaa niin useimmiten silloin saa hyvän hinnankin, tai se ei ihan joka minuutista laskuta.
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by HTK12 View Post
          Väittäisin, että siellä oikaistaan jossain vaiheessa, niin tuulilasi ei sitten asetu oikealle kohdalle.
          Vanhaa liimaa ei poisteta BMW:n ohjeiden mukaisesti, vaan jätetään sitä liian paksusti, joten uusi lasi ei voi asettua oikein. Tuo vaatisi aikaa ja tarkkuutta, joten sitä ei viitsitä tehdä.

          Eikä myöskään korjata naarmuja joita näköjään tulee vaikka liimaa jätetäänkin paksusti (se kun oli selitys kun selvittelin miksi liimaa jätetään liikaa). Minulla sinkki näyttää reagoivan yhdessä kohdassa ja ainoa selitys on lasin asennuksissa tehdyt vauriot (joiden korjaus myöskin on BMW:n asennusohjeessa neuvottu tarkasti).
          E39 528iA

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6714
            • PK-seutu

            #50
            Ennenkuin väittely äityy tuon kovemmaksi, niin pieni välihuomio. Walde kirjoitti jo alussa "isosta kuvasta". Iso kuva ei tarkoita mitään näistä:

            - Autoharrastaja, joka osaa tai haluaa itse huoltaa autoaan
            - Yli 10v vanhat autot
            - Toimenpiteet, jotka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten (köyhä ajaa paikat ns. loppuun asti)

            Vaikka se meitä vanhoilla käytetyillä bemareilla ajavia karsastaakin, niin "iso kuva" on määräaikaishuoltoja 0-10v ikäisiin autoihin.

            Jos mennään siihen että mikä korjaamo osaa koodata Japanista tuodun seiskan sähköjärjestelmään tuningjenkkiparkit, tai osaa säätää M10 kaasarin 1502:sta käyttäen nenää, korvaa ja yhtä meisseliä, taikka E39:n ikäisen loppuun piiskatun miinan elvyttämistä, niin se valitettavasti on niin marginaalista ettei siitä taida olla kyse.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0

            Comment

            • -Tate-
              Moderator
              • Jan 2004
              • 3210
              • Nurmijärvi

              #51
              Esitän tässä sellaisen väitteen että tässä aikaisemmin mainutussa "isossa kuvassa" erot korjaamojen välillä syntyy myös melko suurelta osin siinä, mitä asentajilta vaaditaan ja miten sitä seurataan. Voin helposti kuvitella että merkkihullostakin voi saada kehnoa vastinetta rahoille, jos työnjohtajaa ei kiinnosta. Olen nähnyt erilaisia tapoja: joissain on erillinen hallintyönjohto asentajille, jossain taas huollon vastaanotto hoitaa laadunvalvonnan ja päätökset. Erona tässä on se että jos työnjohto sijaitsee samassa hallissa missä asentajat toimii, on asentajat koko ajan valvovan silmän alla, kun taas jos työnjohto sijaitsee myymälän puolella, on sieltä hankala valvoa tehdäänkö asiat ohjeiden mukaan. Loppuen lopuksi tuo kuitenkin henkilöityy tosi paljon työnjohtoon, oli järjestely minkälainen tahansa. Tai näin minä olen sen kokenut ja nähnyt.

              Joissakin puulaakeissa työnjohtaja käy aina koejamassa/tarkastamassa auton huollon jälkeen, mutta taas joissakin ei. Melko paljon siihen miten laadukkaasti ja säntillisesti auton huoltotoimenpiteet on hoidettu, voi vaikuttaa sillä mitä ja miten esimies vaatii asentajalta. Tuohan toki koskee mitä tahansa työtehtävää, ei pelkästään autoalaa. On ollut erittäin mielenkiintoista seurata miten jossain merkkihuollossa vaaditaan todella paljon asentajalta ja laatua valvotaan myös sisäisesti todella aktiivisesti. Jossain toisaalla taas mennään ihan perstuntumalla ja vähät välitetään jos mokataan, tai siltä se ainakin on näyttänyt kun hommaa on seurannut. Koko homman toiminta on myös kiinni siitä miten homma toimii talon sisäisesti, koska joissakin organisaatioissa on kaikilla sellainen "yhteen puhaltamisen" fiilinki, kun pahimmillaan jossain huokuu jo heti ovista astuessaan että täällä ei kaikki ole kunnossa.

              Noihin walden kirjoituksiin on kyllä helppo samaistua, koska osittain samoja asioita on tullut seurattua sivusta. Pyroz tuon hyvin kiteytti, että ei pidä nyt sekoittaa asioita..
              I Believed I Would Die.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #52
                Originally posted by pyroz View Post
                Ennenkuin väittely äityy tuon kovemmaksi, niin pieni välihuomio. Walde kirjoitti jo alussa "isosta kuvasta". Iso kuva ei tarkoita mitään näistä:

                - Autoharrastaja, joka osaa tai haluaa itse huoltaa autoaan
                - Yli 10v vanhat autot
                - Toimenpiteet, jotka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten (köyhä ajaa paikat ns. loppuun asti)

                Vaikka se meitä vanhoilla käytetyillä bemareilla ajavia karsastaakin, niin "iso kuva" on määräaikaishuoltoja 0-10v ikäisiin autoihin.

                Jos mennään siihen että mikä korjaamo osaa koodata Japanista tuodun seiskan sähköjärjestelmään tuningjenkkiparkit, tai osaa säätää M10 kaasarin 1502:sta käyttäen nenää, korvaa ja yhtä meisseliä, taikka E39:n ikäisen loppuun piiskatun miinan elvyttämistä, niin se valitettavasti on niin marginaalista ettei siitä taida olla kyse.
                Tuo E39 tuulilasin asennuskeskustelu on aloitettu jo 2007, jolloin uusin e39 on ollut 3v. Silloin olisi homman vielä pitänyt olla hansakassa marmorilla, mutta homma ei onnistunut silloinkaan, eikä nyt. Foorumia seuraamalla huomaa, että uudempien autojen kanssa taitaa olla edelleen sama tilanne. Kuten -TATE- sanoi, niin se homma riippuu paljon siitä mitä se työnjohto vaatii asentajalta ja miten työn laatua seurataan. Ei riitä, että työnjohto on siellä huoltotiskillä, sen pitää olla siellä hallissa valvomassa. Samoin, jos siellä merkillä ei saada e60 akkua koodattua, niin ei milestäni vaikuta kovin hyvältä se touhu. Ei kait tässä kukaan ole sanonutkaan, että siellä pitäisi osata monimutkaisempia koodauksia tehdä. Näitä kun ei ole koulutettu eikä kaikkia pysty edes tekemään merkkihuollon testereillä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6714
                  • PK-seutu

                  #53
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Tuo E39 tuulilasin asennuskeskustelu on aloitettu jo 2007, jolloin uusin e39 on ollut 3v.
                  .. Ja vanhin 12v. Myöskin tilanne kymmenen vuotta sitten on eri asia kuin tilanne tänään. Lähinnä sanoin tuon siksi, että selkeästi paistoi keskustelusta monessa kohtaa vanhojen miinojen ropaaminen, joka ei oikeasti koko alalla kauhean iso asia ole.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #54
                    Originally posted by pyroz View Post
                    .. Ja vanhin 12v. Myöskin tilanne kymmenen vuotta sitten on eri asia kuin tilanne tänään. Lähinnä sanoin tuon siksi, että selkeästi paistoi keskustelusta monessa kohtaa vanhojen miinojen ropaaminen, joka ei oikeasti koko alalla kauhean iso asia ole.
                    Niin, nykyäänhän samaan koriin pitää osata asentaa vielä oikean tyyppinen lasikin. Mutta ei sekään kovin kovalla prosentilla välttämättä onnistu.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10923
                      • Joensuu

                      #55
                      Originally posted by pyroz View Post
                      .. Ja vanhin 12v. Myöskin tilanne kymmenen vuotta sitten on eri asia kuin tilanne tänään. Lähinnä sanoin tuon siksi, että selkeästi paistoi keskustelusta monessa kohtaa vanhojen miinojen ropaaminen, joka ei oikeasti koko alalla kauhean iso asia ole.
                      Eli siellä on ollut 12v aikaa käydä koulutukset ja harjoitella niiden tuulilasien asentamista. Kun uusimmat on 3v, niin niitä on silloin vielä pyörinyt paljon huollossa. Luulisi siis homman onnistuvan, jos on onnistuakseen. Ellei tuossa ajassa hommaa saada toimimaan, niin tuskin se uusienkaan autojen kohdalla onnistuu. Kuten totesin, niin ei todellakaan ole mitenkään erityisen hankala tai harvinainen toimenpide tuo tuulilasin vaihto. BMW:llä oli jo silloin todella tarkat ohjeet tuulilasin vaihdosta. Väitän, koulutuksen ko. hommaan käynyt ja niitä jo useita vaihtanut ei voi hommassa epäonnistua ainakaan montaa kertaa peräkkäin, jos noudatetaan niitä tehtaan ohjeita. Ohjeita seuraamalla myös huomaa asentajakin, että homma ei mennyt nappiin ja tuulilasi asennetaan uudestaan. Näin siis, jos siellä oikeasti kiinnostaa tehdä ne hommat kunnolla.
                      Last edited by HTK12; 15-04-2017, 22:29.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3430
                        • Raisio

                        #56
                        Monella taitaa olla kuva ja tunne että merkkiliike on paska ja ahne huoltopaikka jossa asentajat vääntää jengat sileeksi ja työnjohto pelaa pasianssia.

                        Kenenkään ei oo pakko viedä bemua marmorille vaan sen voi ajaa motonetin korjaamoon ja kone hyrrää tyytyväisenä vaikka kuskilla jäi botoxit saamatta mutta jakoketjun välissä motoxit lirisee.

                        Comment

                        • walde
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 947
                          • Melkein Espoo

                          #57
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Ennenkuin väittely äityy tuon kovemmaksi, niin pieni välihuomio. Walde kirjoitti jo alussa "isosta kuvasta". Iso kuva ei tarkoita mitään näistä:

                          - Autoharrastaja, joka osaa tai haluaa itse huoltaa autoaan
                          - Yli 10v vanhat autot
                          - Toimenpiteet, jotka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten (köyhä ajaa paikat ns. loppuun asti)

                          Vaikka se meitä vanhoilla käytetyillä bemareilla ajavia karsastaakin, niin "iso kuva" on määräaikaishuoltoja 0-10v ikäisiin autoihin.

                          Jos mennään siihen että mikä korjaamo osaa koodata Japanista tuodun seiskan sähköjärjestelmään tuningjenkkiparkit, tai osaa säätää M10 kaasarin 1502:sta käyttäen nenää, korvaa ja yhtä meisseliä, taikka E39:n ikäisen loppuun piiskatun miinan elvyttämistä, niin se valitettavasti on niin marginaalista ettei siitä taida olla kyse.
                          Aamen. Mukava huomata, että täältä löytyy sisälukutaitoisiakin ihmisiä. Vaikkei tämä toki kohdallasi minään yllätyksenä tullutkaan Myös -Tate-:n kirjoitusta on helppo kompata.

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Mutta kun niitä korjauksia ei siellä merkkiliikkeesäkään suoriteta valmistajan ohjeitten mukaan, tai esim. tuulilasin vaihdon jälkeisiä suhinoita ei esiintyisi. Kun vilkaiset vaikka tätä keskustelua, niin huomaat ettei niitä ohjeita nuodateta edes siellä merkkiliikkeessä. Vaatia toki voi, käytäntö sitten on mitä on siellä ruohonjuuri tasolla. Jos siellä koulutuksessa opitaan tekemään kaikki oikein, niin miten noinkin yksinkertaisen asian kun tuulilasin vaihdoin voi sössiä monta kertaa saman auton kohdalla? Väittäisin, että siellä oikaistaan jossain vaiheessa, niin tuulilasi ei sitten asetu oikealle kohdalle.

                          Niin tarkoitin tuolla muutomalla koulutuspäivällä sitä, että ei yhtä asiaa kohti siellä montaa kouluspäivää ole. Otetaan nyt vaikka se pyöränkulmien säätö. Tuskin sitä millään merkillä kovin montaa päivää joka vuosi harjotellaan? Kun ne kulmat pitäisi asiakkaan autoon säätää, niin ei se pelkkä koulutus takaa samaa ammattitaitoa kuin se, että joku on päivätöikseen alustankulmia säätänyt viimeiset 20v. Auton kun viet huoltoon merkkiliikkeeseen et voi tietää onko sinun autoasi korjaavalla asentajalla minkälainen kokemus ko. rempasta.

                          Edelleenkään en missään vaiheessa kritisoinut merkkiliikkeen huoltohintoja, ainoastaan työnjälkeä. Ymmärrän hyvin mistä heidän hintansa koostuvat. Pelkästää jo alkuperäiset varaosat on huomattavasti kalliimmat kuin aftermarket osat.
                          Näiden mainitsemiesi omien ja tuttaviesi, sekä muutamien foorumilta poimittujen esimerkkien pohjalta väitteesi siitä "ettei merkkiliikkeissäkään noudateta valmistajan ohjeita" on hyvin hataralla pohjalla, ja täysin kohtuuton. Tällaiset yksittäistapaukset eivät edusta millään tapaa alusta asti painottamaani isoa kuvaa. Sinä vänkäät jatkuvasti työn mekaanisesta laadusta satunnaisissa perustoimenpiteissä ja viet keskustelua alkuperäisen kommenttini kannalta täysin epäolennaisiin asioihin perusteluilla, joilla ei ole isossa kuvassa mitään katetta. Painotan tätä vielä: Tarkoitukseni ei ole missään nimessä ylistää tai ihannoida valtuutettuja huoltoja, tai väittää, että niistä saisi automaattisesti parempaa laatua kaikissa töissä - eikä myöskään väittää, että riippumaton korjaamo olisi automaattisesti ammattitaidoton. Kuten olen todennut useampaan kertaan, tiedän useita riippumattomia korjaamoita, joiden palvelun kokonaislaatu ja valmius lähes kaikkien töiden suorittamiseen asianmukaisesti on verrannollinen valtuutettuun huoltoon - ja kuten todettua, tällaisten korjaamoiden hinnoittelu on myös huomattavasti keskimääräistä riippumatonta toimijaa korkeampi.

                          Pointtini oli se, että isossa kuvassa, keskiarvona mitattuna, valtuutetuilla korjaamoilla on keskimäärin paremmat edellytykset suoriutua kaikkien edustamiensa merkkien kaikkien mallien huolto- ja korjaustoimenpiteistä valmistajan ohjeiden mukaan riippumattomaan ketjuun kuuluviin korjaamoihin verrattuna. Nämä keskimäärin paremmat edellytykset muodostuvat valmistajan vaatimuksista säännölliseen koulutukseen, laitteisiin ja todennetuun osaamistasoon. Merkkikohtainen tekninen tuki, valmistajan omat testilaitteet ja tietokannat ovat myös merkittävä osasyy. Edellämainitut seikat ovat huomattava vuosittainen kuluerä, joka pakottaa ilman minkäänlaisia vaatimuksia operoivaan riippumattomaan toimijaan nähden kalliimpaan hinnoitteluun.

                          Merkkiorganisaatioita on Suomessa useita, ja myös toimipisteitä on moneen junaan - sama päteen myös riippumattomiin toimijoihin. Nykyautojen tekniikan huomioiden, on itsestään selvää (ja todistettua, niiltä osin kuin se on mahdollista), että merkkiorganisaatioilla on keskimäärin paremmat edellytykset suoritua edustamiensa merkkien huolto- ja korjaustoimenpiteistä valmistajan ohjeiden mukaisesti. Käytän esimerkkinä jo aiemmin käyttämääni, Suomessa hyvin yleistä 5E korimallin Skoda Octaviaa. Esimerkkityöksi otettakoon oikeasta elämästä vaikkapa satunnaisen taka-akselin nivelen vaihto (ns. perustyö, perusautoon), jonka jälkeen tulee suorittaa pyöränsuuntaus. Pyöränsuuntauksen yhteydessä valmistaja vaatii etututkan ja etukameran kalibroinnin VAS hyväksytyllä laitteella. Kalibrointityöt vaativat n. 1-1,5h työaikaa, ja niihin tarvitaan yhteensä n. 50t€ laitteet, sekä mekaanikko, jonka osaaminen riittää työn suorittamiseen. Laitteisto on pakollinen kaikille valtuutetuille huolloille.
                          Jos valitaan satunnaisesti 20 valtuutettua huoltoa ja 20 satunnaista riippumattoman ketjun toimijaa, prosentuaalisesti miten arvelet työstä suoriuduttavan valmistajan ohjeiden mukaisesti organisaatioiden välillä? Voin kertoa: 17 valtuutettua huoltoa hoiti homman kuten asiaan kuului, riippumattomista toimijoista yksikään ei huomionut näitä lisätöitä millään tavalla, ja jätti ne tekemättä. Vastaavia esimerkkejä löytyy uudemmista ajoneuvoista pilvin pimein. Miten keskimääräinen riippumattoman ketjun toimija voi tunnistaa tällaisten lisätöiden tarpeen, jos se osallistuu vuosittain keskimäärin 1,7 päivää koulutuksiin, joissa ei keskitytä minkään merkin tai mallin erityispiirteisiin?

                          Mainitsit aiemmin, ettei valtuutetun huollon puoleen kannata kääntyä kuin sellaisissa töissä, joissa valtuutetun huollon omaavia laitteita ja mahdollista erityisosaamista tarvitaan. Miten autoista autuaan tietämätön Merja tai Matti Meikäläinen (ehkä 95% kaikista autoilijoista) osaa tunnistaa tällaisen työn? Ja riippumaton ketjuhan nimenomaan mainostaa olevansa osaamiseltaan, laittestoltaan, koulutukseltaan ja takuun säilyvyydeltään täysin valtuutettuun huoltoon verrattavissa oleva toimija - ainoastaan edullisemmalla hinnalla.

                          En halua juurikaan ruotia omia työhöni liittyviä asioita yksityiskohtaisesti ja julkisesti autofoorumilla, mutta perustelen lyhyesti, mistä oma "iso kuva" on muodostunut. Olen toiminut useamman vuoden (en enää) niin valtuutettujen kuin riippumattomienkin korjaamoiden osaamiskartoitusten, tasotestien ja teknisen koulutuksen parissa. Vuosittain olen parhaimmillaan tavannut tuhatkunta eritasoista ja erilaisten töiden kanssa päivittäin toimivaa mekaanikkoa erilaisista organisaatioista. En tietenkään tule julkisesti kertomaan, mihin organisaatioihin kokemukseni perustuvat, tai kertomaan sitä, millä menestyksellä kuka on mistäkin selvinnyt. Tarkoitukseni ei ollut myöskään mustamaalata ketään.

                          Sen voin kuitenkin kertoa, että BMW Suomi ei ole minulle tuttu organisaatio, joten heidän huoltoverkostonsa toiminta ei ole minulle tuttua.

                          EDIT: Otan vielä lyhyesti kiinni tuohon toteamukseesi, jossa arvelet, "ettei pyöränsuuntausta varmaan usempaa päivää harjotella". Kahden tuntemani merkkiorganisaation kohdalla ensimmäisen tason koulutuksiin kuuluu pakollinen neljän päivän koulutus, jossa opiskellaan alustageometriaa, harjoitellaan pyöränsuuntausta useampaan edustetun merkin malliin kaikkien erityispiirteet huomioiden, ja käydään läpi alustan mekaaniseen vianmääritykseen liittyviä asioita mm. NVH analyysin avulla.
                          Last edited by walde; 16-04-2017, 01:44.
                          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 516
                            • Espoo

                            #58
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Kuten -TATE- sanoi, niin se homma riippuu paljon siitä mitä se työnjohto vaatii asentajalta ja miten työn laatua seurataan. Ei riitä, että työnjohto on siellä huoltotiskillä, sen pitää olla siellä hallissa valvomassa.
                            Mun mielestä tämä asia tuli jo aiemmin ketjussa esille, kysehän on siitä työmoraalista.

                            Ensinnäkin, asentajan työmoraalissa on toivomisen varaa, jos pomon kyttäys on suoritustasoa merkittävästi ohjaava tekijä. Suoritustason pitäisi olla hyvä, jotta asiakas saisi rahoilleen vastinetta.

                            Toisekseen, mikäli asentajat eivät pysty riittävään suoritustasoon ilman että pomo hengittää niskaan, on kyse sen pomon työmoraalista. Silloin ei pidä piileksiä byroossa, vaan olla valvomassa.

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11057
                              • ?

                              #59
                              Originally posted by walde View Post
                              A valmistajan vaatimuksista säännölliseen koulutukseen, laitteisiin ja todennetuun osaamistasoon. Merkkikohtainen tekninen tuki, valmistajan omat testilaitteet ja tietokannat ovat myös merkittävä osasyy. Edellämainitut seikat ovat huomattava vuosittainen kuluerä, joka pakottaa ilman minkäänlaisia vaatimuksia operoivaan riippumattomaan toimijaan nähden kalliimpaan hinnoitteluun.
                              Tarkentaisitko hieman tuota "ilman minkäänlaisia vaatimuksia"-kohtaa?

                              Onko esimerkiksi riippumattoman korjaamon toteuttama merkkiauton määräaikaishuolto toteutettu "ilman minkäänlaisia vaatimuksia"- periaatteella?

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17450
                                • Turku

                                #60
                                Marginaalista tai ei, eikö ainakin periaatteessa vanhan papan tuodessa E12 520 kaasari huoltoon, merkkihuollon pitäisi selvitä tästäkin korimallista ja ko. kaasarin säätämisestä?

                                Vai hoitaako merkkihuolto vain alle 10-vuotiaita autoja :O?
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎