Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yle: Selvitys paljasti autokorjaamojen hintaerot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    #31
    Originally posted by petrolhead View Post
    Noista on hyvä keskustella että onnistuuko bemarin jarruremppa yhtä hyvin Veijon rasvaamolla ja merkkiliikkeessä. No tottakai onnistuu.
    Miksei ikinä keskustella siitä korjaako Veijo bemarista adaptiivisen vakkarin tai kattoluukun vuodon tai ajovaloautomatiikan jotain muuta sellasta kivaa hommaa.
    Näin, mutta tuntuu vähän siltä että nuo erikoisemmat viat vaatii merkkiliikkeeltäkin ajoittain aikamoista korjauslottoa. Vaihdetaan osaa sinne sun tänne, vaikka oikea vika olisikin jossain ihan muualla. Toki sen olisi voinut suoraan korjauttaa jossain asiantuntijalla.

    Comment

    • lj123
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2015
      • 1215
      • Lohja

      #32
      Originally posted by Micce///M View Post
      Näin, mutta tuntuu vähän siltä että nuo erikoisemmat viat vaatii merkkiliikkeeltäkin ajoittain aikamoista korjauslottoa. Vaihdetaan osaa sinne sun tänne, vaikka oikea vika olisikin jossain ihan muualla. Toki sen olisi voinut suoraan korjauttaa jossain asiantuntijalla.
      Ammatti kuin ammatti, niin oikean osaajan erottaa siitä, että se osaa tehdä muutakin kuin lukea manuaalia tai vuokaaviota. Kokemuksella pärjää tyhmempikin jo pitkälle, mutta jos siihen voidaan yhdistää vielä älykkyys niin sitten vasta olla asiantuntijatasolla.

      Väitän, perustuen toki vain omaan veikkaukseen, että merkkiliikkeen logo ei takaa yhtään suurempaa älykkyyttä sille korjaajalle. Sillä on mahdollisesti vain paremmat manuaalit, ja tietystä merkistä enemmän kokemusta. Mutta takeita siitä, että se sen enempää, kuin monimerkkikorjaamon henkilökään, ymmärtäisi mikä, ja miksi, aiheuttaa jonkun vian, ei ole.
      E39 M5 -99
      F11 530d Xdrive -14

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #33
        Originally posted by lj123 View Post
        Ammatti kuin ammatti, niin oikean osaajan erottaa siitä, että se osaa tehdä muutakin kuin lukea manuaalia tai vuokaaviota. Kokemuksella pärjää tyhmempikin jo pitkälle, mutta jos siihen voidaan yhdistää vielä älykkyys niin sitten vasta olla asiantuntijatasolla.

        Väitän, perustuen toki vain omaan veikkaukseen, että merkkiliikkeen logo ei takaa yhtään suurempaa älykkyyttä sille korjaajalle. Sillä on mahdollisesti vain paremmat manuaalit, ja tietystä merkistä enemmän kokemusta. Mutta takeita siitä, että se sen enempää, kuin monimerkkikorjaamon henkilökään, ymmärtäisi mikä, ja miksi, aiheuttaa jonkun vian, ei ole.
        Juuri näin, sen takia on täysin älytöntä nostaa merkkiliike korkealle pallille ja ne "öljynvaihtofirmat" sinne alas.
        Varmasti jokaisesta merkkiliikkeen toimipisteestä löytyy kasa oikeita osaajia, mutta löytyy myös niitä koulusta juuri ja juuri valmistuneita tunareita mitkä ei pysty edes samaan lopputulokseen kun mikä tahansa kahden ihmisen nyrkkipaja. Ja ongelmahan eskaloituu vasta siinä vaiheessa kun työnjohto ei toimi, ja sutta pääsee takaisin asiakkaalle.

        Oman lähipiirin, töiden puolesta ym. löytyisi aika monta hyvää esimerkkiä, mutta en niitä jaksa edes tänne runoilla. Viimeisimpänä on yksi johtosarjavikainen bmw, vaati kolme merkkiliikekäyntiä että pysyvästi päällä oleva vika saatiin oikeasti korjattua? Asia mitä ei vaan voi ymmärtää. Ei ilmeisesti merkkiliikkeellä ole käytössä BTCF:n kattavaa korjaustietokantaa, mistä olisi voinut heti katsoa mitä vaihdetaan.

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1461
          • Ihan Savossa

          #34
          Originally posted by Micce///M View Post
          Ei ilmeisesti merkkiliikkeellä ole käytössä BTCF:n kattavaa korjaustietokantaa, mistä olisi voinut heti katsoa mitä vaihdetaan.
          Tämä. Onko merkkiliikkeillä mitään tietokantaa, että esim jos tulee uus malli, ja alkaa tipahtelee outoja häiriöitä useissa autoissa ja joku taho sit saa paikallistettua sen ongelman oikeasti, niin tietääkö sen jälkeen koko merkin edustus asiasta maailmanlaajuisesti? Vai täytyykö kaikkien korjaamojen koittaa vaan omin päin asiaa selvitellä? Nettihakua eivät taida hirveenä käyttää merkkiliikkeissä...?

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10923
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by walde View Post
            Väännetään vielä lisää rautalankaa. Totesin merkkiorganisaatioden olevan huomattavasti riippumattomia toimijoita edellä isossa kuvassa. Missään en ole ottanut kantaa merkkiorganisaatioiden absoluuttiseen laatuun - edellisessä viestissä totesinkin miksi en aio ottaakaan - riittävien faktojen esittäminen vaatisi aika mittavaa selvitystyötä.
            Tuollaiset yksittäiset omat ja sukulaisten kokemukset sieltä sun täältä eivät ole ehkä ihan riittäviä mittareita tällaisten asioiden vertailuun kokonaiskuvassa. Ihmisen suorittamassa työssä kämmejä sattuu kaikille, ja hälläväliä-asenteella liikkuva mekaniikko on hälläväliä-asenteella liikkuva mekaanikko, oli töissä sitten merkki- tai riippumattomassa huollossa.

            Tämä keskustelu lähtee nyt aivan väärille raiteille. Tarkoitukseni ei ollut vertailla kahden rivimekaanikon työnjälkeä jarruremontissa merkihuollon ja riippumattoman korjaamon välillä satunnaisotannalla, vaan tuoda esiin tiettyjä molempiin bisneksiin liittyviin lainalaisuuksia, jotka väkisinkin vaikuttavat laatuun -ja ennen kaikkea myös keskustelun aiheena olevaan hintaan- kokonaiskuvassa.

            Esimerkki: Läheltä päivittäin seuraamani merkkiorganisaatio vaatii tietyn määrän tiettyjä taitotasoja suorittaneita mekaanikkoja / huoltoliike. Taitotasoja on neljä. Jokainen taitotaso pitää sisällään noin 10-20 koulutuspäivää, sekä esi- ja kotitehtäviä. Lopuksi suoritetaan päivän mittainen koe, joka sisältää 50/50 teoriaa ja käytäntöä. Seuraavan taitotason kursseja voi käydä vasta hyväksytyn edellisen taitotason loppukokeen suorittettua. Koulutuspäiviä mekaanikoille tulee helposti kolmisenkymmentä vuodessa. Lisäksi kaikki uudet korimallit käsitellään omissa koulutuksissaan, joihin osallistuminen on pakollista.
            Lisäksi organisaatio määrittää ja vaatii tiettyjen laitteistojen hankinnan, jotta määrätyt työt voidaan suorittaa valmistajanohjeiden mukaisesti. Organisaation sisälle on luotu formaatti, jota jokaisen edustavan korjaamon tulee noudattaa. Automallikohtainen informaatio on helposti saatavissa ja luotettavaa.

            Esimerkki 2: Riippumaton korjaamoketju X. Ei vaatimuksia laitteisiin, osaamistasoon tai koulutukseen liittyen. Ketjuun kuuluva korjaamo käy keskimäärin 1,7 koulutuspäivää vuodessa. Koulutukset ovat yleismallisia, luokkaa "Moottorinohjauksen perusteet". Ei varsinaista formaattia tai yhtenäistä prosessia korjaamon toiminnassa. Keskimäärin ihan vieraita asioita: Sähköisten huoltokirjojen täyttö, huoltohistorian siirto autoon, AUNE-ehdot, uuden autotekniikan asettamat erityisvaatimukset (esimerkiksi kuljettajan tukijärjestelmien huomiointi huoltotöissä, kameroiden ja/tai tutkien kalibrointi vaikkapa tuulilasin vaihdon, tai pyöränsuuntauksen jälkeen), öljyluokitukset, sähkö- ja hybridiautoihin liittyvät vaatimukset ja erityispiirteet yms. Automallikohtainen informaatio on enimmäkseen kolmanne osapuolen tuottamaa, ja sisältää paljon puutteita ja virheitä.

            Jos otetaan esimerkiksi vaikka pari vuotta vanha Volvo tai BMW, ja suoritettaviksi töiksi vaikkapa pyöränsuuntaus, tuulilasin vaihto ja määräaikaishuolto. Väitän, että suuremmalla otannalla jää aika moni asia huomioimatta / tekemättä (valmistajan ohjeiden mukaisesti) keskimääräiseltä riippumattomalta toimijalta. Yleisin syy on ihan puhdas tietämättömyys, seuraavana tarvittavan laitteiston puute. Kolmantena välinpitämättömyys, jota voi ilmetä totta kai yhtälailla valtuutetussakin huollossa. Mikäli esimerkiksi valmistajan vaatimia työvaiheita (jotka vaatisivat vaikka 30000€ laitteiston) jätetään tietämättään tekemättä (valitettavan yleistä), eikä niitä lasketa tarjoukseen, vaikuttaa tämä tietysti "positiivisesti" myös hintaan.

            Mutta joo...
            No väännetään vaan lisää sitä rautalankaa. Toki organisaatiotasolla merkkiliike on edellä. Se, että asentaja X organisaatiossa X on suorittanut taitotason X ei vielä tarkoita, että esim. sinun autoosi onnistuu jarruremppa. Väittäisin, että asiansa osaava asentaja osaa ne jarrupalat vaihtaa niin siellä merkillä kuin muuallakin. Kyse on enemmän siitä, että viitsiikö asentaja nähdä vaivan ja tehdä homman kunnolla kuten kuuluu vai oikaistaanko ja jätetään esim. puhdistukset ym. tekemättä. Joo jokaisella Peran pajalla ei välttämättä ole testeriä, jonka tarvitsee sähköisen käsijarrun kanssa, mutta monilla korjaamoilla on. Toki on hommia, joihin tarvitsee koulutusta ja kalliit laitteet (ne aktiivivakkarin kamerat ym.). Kuitenkin autoissa on edelleen paljon perusremppoja, joihin ei tarvita niitä. Silloin koulutusta tärkeämpi on sen asentajan asenne, joka sattuu sinun autoasia huoltamaan. Merkilläkin homma on välillä niin huolimatonta, että jos siellä työnjohtoa oikeasti kiinnostaisi, niin nämä selvät mokat ei päätyisi asiakkaalle asti. Omien/sukulaisten kokemuksen perusteella ei tunnu merkkiliikkeessä kiinnostavan sen enempää kuiten muuallakaan

            Ei ole auto ala-ainut missä on tasotestejä/sertifiointeja, joten kyllä tiedän miten tuo homma menee. Porukka keskittyy sen ajan, että saavat ne suoritettua. Kun sertifointi on takana, niin osa tekee hommat miten huvittaa. Väittäisin, että pieneltä merkkiin erikoistuneelta pajalta saa paremman työnjäljen perusremppoihin kuin marmorilta, koska siellä on pakko tehdä hommat kunnolla tai asiakkaat ei tule uudestaan. Merkkiliikkeeseen tulee aina asiakkaita kun uusien autojen omistajat tulee ne siellä huollattamaan ja heillä on erikoistyökaluja, jotka tarvitaan remppaan X. Toki siellä marmorilla on niitä hyviä asentajia joita homma kiinnostaa, mutta se on tuurista kiinni sattuuko sellainen asentaja osumaan sinun autosi kohdalle. Monet huippumekaanikot perustaa oman korjaamon kun ovat siellä merkkiliikkeessä oppineet merkin hyvin. Täällä esim. Laakkosen BMW varaosatiski nyt on lähinnä huono vitsi, siellä ei yksikään jantteri löydä osaa autoon jos se jarrupaloja kummallisempi. Sinne kun menee niin parempi mennä varaosanumero kädessä. Otetaan nyt vaikka esimerkki, menin ostamaan jarrusatulan kannattimen pultit, myyjä tovin luetteloa katseli ja sitten kysyi minulta miksiköhän luettelossa on kahden mittaista pulttia ja käänsi ruutu minulle? Luettelossa luki selvästi, että kuinka monta pulttia autoon menee. Kenties varaosamyyjiä ei kouluteta mitenkään merkkiliikkeissä? Kun täällä sai BMW osia vielä Hartikaiselta, niin siellä ei Kettunen ikinä arponut vaan osat löytyi heti luettelosta.

            Kuten tuossa edelläkin todettiin, niin merkkiliikkeistä on turha nostaa jalustalla kun ei se käytännön tekeminen siellä ruohonjuuritasolla tunnu olevan sen parempaa kuin muuallakaan. Työnjäljen lopulta ratkaisee sattuuko sellainen asentaja kohdalle jota homma kiinnostaa.

            Merkilläkin on asentajia, joilta on ihan perusjutut hukassa. Tälläkin foorumilla on useita tapauksia, jossa ei ole saatu esim akunvaihtoa koodattua tms. perusjuttua. Itsekin olen aika monta koodausta tehnyt, kun ei Laakkosella kuulemma onnistunut. Tiedän kyllä, että tasan onnistuu merkkilliikkeen laitteilla, jos käyttäjä ei ole ihan tumpelo.
            Last edited by HTK12; 14-04-2017, 22:29.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • walde
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 947
              • Melkein Espoo

              #36
              Originally posted by HTK12 View Post
              No väännetään vaan lisää sitä rautalankaa. Toki organisaatiotasolla merkkiliike on edellä. Se, että asentaja X organisaatiossa X on suorittanut taitotason X ei vielä tarkoita, että esim. sinun autoosi onnistuu jarruremppa. Väittäisin, että asiansa osaava asentaja osaa ne jarrupalat vaihtaa niin siellä merkillä kuin muuallakin. Kyse on enemmän siitä, että viitsiikö asentaja nähdä vaivan ja tehdä homman kunnolla kuten kuuluu vai oikaistaanko ja jätetään esim. puhdistukset ym. tekemättä. Joo jokaisella Peran pajalla ei välttämättä ole testeriä, jonka tarvitsee sähköisen käsijarrun kanssa, mutta monilla korjaamoilla on. Toki on hommia, joihin tarvitsee koulutusta ja kalliit laitteet (ne aktiivivakkarin kamerat ym.). Kuitenkin autoissa on edelleen paljon perusremppoja, joihin ei tarvita niitä. Silloin koulutusta tärkeämpi on sen asentajan asenne, joka sattuu sinun autoasia huoltamaan. Merkilläkin homma on välillä niin huolimatonta, että jos siellä työnjohtoa oikeasti kiinnostaisi, niin nämä selvät mokat ei päätyisi asiakkaalle asti. Omien/sukulaisten kokemuksen perusteella ei tunnu merkkiliikkeessä kiinnostavan sen enempää kuiten muuallakaan

              Ei ole auto ala-ainut missä on tasotestejä/sertifiointeja, joten kyllä tiedän miten tuo homma menee. Porukka keskittyy sen ajan, että saavat ne suoritettua. Kun sertifointi on takana, niin osa tekee hommat miten huvittaa. Väittäisin, että pieneltä merkkiin erikoistuneelta pajalta saa paremman työnjäljen perusremppoihin kuin marmorilta, koska siellä on pakko tehdä hommat kunnolla tai asiakkaat ei tule uudestaan. Merkkiliikkeeseen tulee aina asiakkaita kun uusien autojen omistajat tulee ne siellä huollattamaan ja heillä on erikoistyökaluja, jotka tarvitaan remppaan X. Toki siellä marmorilla on niitä hyviä asentajia joita homma kiinnostaa, mutta se on tuurista kiinni sattuuko sellainen asentaja osumaan sinun autosi kohdalle. Monet huippumekaanikot perustaa oman korjaamon kun ovat siellä merkkiliikkeessä oppineet merkin hyvin. Täällä esim. Laakkosen BMW varaosatiski nyt on lähinnä huono vitsi, siellä ei yksikään jantteri löydä osaa autoon jos se jarrupaloja kummallisempi. Sinne kun menee niin parempi mennä varaosanumero kädessä. Otetaan nyt vaikka esimerkki, menin ostamaan jarrusatulan kannattimen pultit, myyjä tovin luetteloa katseli ja sitten kysyi minulta miksiköhän luettelossa on kahden mittaista pulttia ja käänsi ruutu minulle? Luettelossa luki selvästi, että kuinka monta pulttia autoon menee. Kenties varaosamyyjiä ei kouluteta mitenkään merkkiliikkeissä? Kun täällä sai BMW osia vielä Hartikaiselta, niin siellä ei Kettunen ikinä arponut vaan osat löytyi heti luettelosta.

              Kuten tuossa edelläkin todettiin, niin merkkiliikkeistä on turha nostaa jalustalla kun ei se käytännön tekeminen siellä ruohonjuuritasolla tunnu olevan sen parempaa kuin muuallakaan. Työnjäljen lopulta ratkaisee sattuuko sellainen asentaja kohdalle jota homma kiinnostaa.

              Merkilläkin on asentajia, joilta on ihan perusjutut hukassa. Tälläkin foorumilla on useita tapauksia, jossa ei ole saatu esim akunvaihtoa koodattua tms. perusjuttua. Itsekin olen aika monta koodausta tehnyt, kun ei Laakkosella kuulemma onnistunut. Tiedän kyllä, että tasan onnistuu merkkilliikkeen laitteilla, jos käyttäjä ei ole ihan tumpelo.
              Me puhumme nyt eri asioista. Sinä viittaat kintaalla kaikille perusteilluni kuitaten ne sillä, että "merkkihuollon työntekijää ei kuitenkaan kiinnosta" tai "merkkihuollon työntekijä on tumpelo", ja samaan aikaan tunnut luovan ikään kuin illuusion siitä, että riippumattoman korjaamon työntekijä olisi aina automaattisesti sympaattinen, tunnollinen ja pedantti - "koska siellä on pakko tehdä hommat kunnolla tai asiakas ei tule uudestaan". Näin voi toki ollakin - varmasti moni riippumaton korjaamo pyrkii hoitamaan "hommat kunnolla" tunnollisesti. Monesti homma saattaa mennä kuitenkin reisille esimerkiksi väärien teknisten tietojen tai yksinkertaisesti puuttellisen tuotetuntemuksen vuoksi - tietyt valmistajan vaatimat työt saattavat jäädä suorittamatta asianmukaisesti aivan puhtaan tietämättömyyden vuoksi. 2010-luvun autoissa mallikohtaisen tuntemuksen ja mallikohtaisen informaation tarve on kasvanut eksponentiaalisesti, ja vastaavasti "maalaisjärjellä" pärjääminen laskenut huomattavasti. Oman mausteensa soppaan tuo vielä se, ettei kuluttajalla ole välttämättä mitään mahdollisuutta todeta "pieleen menneitä" asioita - esimerkiksi kalibroimatta jätettyä kamerajärjestelmää tai väärää öljyluokitusta ei välttämättä huomaa perstuntumalla.

              Edelleen: Tarkoitukseni ei ole verrata nyt satunnaisten perusremonttien laatua, eikä kiistää sitä, etteikö useiden merkkiliikkeidenkin toiminnassa olisi rutkasti parantamisen varaa, vaan yleisesti ottaen tuoda esiin riippumattoman ja valtuutetun huollon toimintaan liittyviä lainalaisuuksia. Nämä lainalaisuudet (esimerkiksi valmistajan vaatimukset koulutukseen ja laitteistoon liittyen vs. ei mitään vaatimuksia) vaikuttavat suuressa kuvassa väkisinkin laatuun ja ennen kaikkea työn hintaan. "Laadulla" en nyt tarkota nivelen vaihdon, jarruremontin tai muun satunnaisen normaalin työn laatua, vaan ylipäätään keskimääräistä tuotetuntemusta (tunnet, tai sinulle on ainakin annettu mahdollisuus tutustua laajasti huoltamasi tai korjaamasi ajoneuvomallin erityispiirteisiin), käytettävien teknisten dokumenttien laatua ja paikkaansapitävyyttä, korjaamotoiminnan prosesseja yms.

              Tumpeloita työntekijöitä löytyy ihan yhtälailla kaikista työpaikoista -muiltakin aloilta kuin autoalalta- niin valtuutetuista, kuin riippumattomistakin huolloista. Jos kuitenkin lähdetään siitä, että työntekijä (mekaanikko) on pedantti ja huolellinen, on merkkiympäristössä huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä työstä kuin työstä valmistajan edellyttämillä menetelmillä ja laadulla. Perusedellytykset huomioon ottaen, tilanteen pitäisi olla sama myös "tumpelon" mekaanikon kohdalla - vaaka painuu tässäkin tapauksessa merkkiympäristön hyväksi. Pedantti ja huolellinen riippumattoman korjaamon mekaanikko taas todennäköisemmin hoitaa perusremontin laadukkaasti, kuin valtuutetun huollon "tumpelo".

              Koulutusputket ja niiden loppukokeet ovat tuntemissani merkkiorganisaatioissa sen verran raskaita, että mikäli ne läpäisee, jää jotain väkisinkin mieleen. Totta kai mekaanikko -kuten kuka tahansa muukin- voi vähät välittää kaikesta opistusta ja tehdä hommat perseelleen. Mielestäni näin ei kuitenkaan voida ajatella oletusarvoisesti. Mistään varaosamyyjien koulutuksista en osaa sanoa mitään, itse en ole ainakaan tällaisia koulutuksia ikinä pitänyt, eikä tarvittavaa kompetenssia sellaiseen olisikaan. Käsittääkseni keskustelun aiheena oli kuitenkin huollon ja korjauksen hinnoittelu ja siihen liittyvät tekijät.

              Yhteenvetona:

              Riippumattomien toimijoiden absoluuttinen ammattitaito voi olla aivan yhtä hyvää, kuin valtuutettujenkin toimijoiden. Ero muodostuu kuitenkin usein merkki- ja mallikohtaisessa tuntemuksessa, ja ajoneuvoihiin saatavissa olevissa teknisissä dokumentteissa - etenkin uudemmissa autoissa. Tämä on ihan OK - mikäli tunnistetaan työt, joiden suorittamiseen valmistajan ohjeiden mukaisesti ei ole valmiuksia. Monet riippumattomat ketjut kuitenkin mainostavat omaavansa kaikki samat laitteet, saman asiantuntemuksen, koulutuksen ja perusedellytykset valtuutettuun huoltoon nähden suoriutuakseen kaikista töistä kaikissa malleissa ja merkeissä. Tämä on big fat lie.
              Totta kai työn suorittava ihminen vastaa loppupeleissä siitä miten, ja millä laadulla työ suoritetaan. Valtuutetuissa huolloissa pakolliset vaatimukset ja perusedellykset antavat kuitenkin keskimäärin paremman ympäristön työn suorittamiseen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Nämä vaatimukset aiheuttavat myös yhteenlaskuttuna valtavan kuluerän (jollaista riippumattomilla korjaamoilla ei useinkaan ole - tai sitä ei ainakaan vaadita), joka totta kai nostaa palvelun hintaa.
              Riippumattomilla toimijoilla on juridisesti (ainakin paperilla) edellytykset tarjota palveluita täysin vastaavissa raameissa. Moninaisista syistä (suurimpana pakon puute, hinnoittelu ja vaikeus) harva näin toimii.

              Toisin kuin moni täällä on tulkinnut, minä en liputa minkään organisaation - en valuututetun, enkä riippumattoman - puolesta.
              Last edited by walde; 15-04-2017, 00:08.
              E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
              F20 LCI2 118dA M-Sport '19

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by camshaft View Post
                Heh,


                Eli mitä tästä kaikesta voi tiivistää yhteenvedoksi? Miten tilanne paranisi?

                Mielestäni tässä olisi autokorjaamoille ison palveluinnovaation paikka. Miksei korjaamo voisi tuotteistaa tarjontaansa niin, että asiakas olisi tervetullut mukaan seuraamaan huoltotyötä? Asiakas voisi juoda kahvia samalla kun työ etenee, asentaja voisi jutella ääneen siitä mitä on tekemässä, ja siitä mitä havaintoja työ tuo tullessaan. Mekaanikko pysyisi rehellisenä mutta toisaalta asiakkaan kokemus kyseisestä autoyksilöstä olisi koko ajan saatavilla, mikä varmasti parantaisi lopputuloksen laatua.

                Tämä olisi täysin vastakkainen lähestymistapa nykyiselle "istu sohvalle äläkä edes ajattele koko asiaa"-palvelukonseptille. Mutta jos tämä osallistava "asiakas pyörii mukana työn aikana"-malli toimii katsastuksessa niin miksi ei huoltokorjaamoillekin?

                Huolto-organisaatioiden edustajat: Jos luette tätä ketjua, niin kuka ottaa kopin tästä ensimmäisenä ja tarjoaa jotain uutta ja oikeasti disruptiivista konseptia alallenne? Minä olisin ainakin valmis maksamaan tästä jotain, ja ehkä vähän enemmänkin kuin sen halvimman nyrkkipajan taksan.
                Ehkä tämä esitys toimisi sosiaalisuudesta riippuvaiselle näyttelijä-asentajalle, mutta ei todellakaan suomalaiselle autoasentajalle. Itse henkilökohtaisesti ottaisin ennen loparit kun alkaisin pitää esitelmää tekemästäni työstä asiakkaalle 8h tuntia päivässä. Aivan pöhkö idea.

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #38
                  Onhan vähän vastaava seuranta jo käytössä.
                  Huolto appiin kirjataan ja kuvataan viat laitteen tullessa huoltoon, työn edetessä kirjataan ja kuvataan jokainen vika valmistuttuaan, saman appn voi ladata asiakas josta seurata työn etenemistä samalla pystyy arvioimaan työn valmistumis ajankohtaa.

                  Ei kuullosta ollenkaan huonolta mutta onhan tuokin pelkästään ylimääräistä työtä ja senkin on jonkun maksettava
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • estervainaa
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 665
                    • Kuopio

                    #39
                    Omien kokemusteni mukaan työn sujuminen riippuu paljon asentajasta, hänen taidoista ja asenteestaan. Luotto on mennyt kyllä hyvin tehokkaasti tämän alueen korjaamoihin, oli kyseessä sitten merkkiliike tai ei. Remontti viivästyy, tilattu vahingossa väärä osa, jotain hajoaa jne. Olen ollut myös vieressä seuraamassa tilannetta, jossa asentajalta loppui taito kesken, onneksi työkaverinsa pystyi tulla auttamaan, niin vahingot saatiin korjattua. Ja asiakas maksa viulut. Ainoastaan 1 korjaamo ei ole vielä pettänyt kertaakaan ja ovat kertoneet myös kaikki mitä tehneet, miksi ja tarvittaessa näyttäneet vaikka vielä rikkinäiset osatkin ja suosittaneet mitä tarvitsisi tehdä seuraavaksi. Homma toiminut joka kerta.

                    Itse ajattelisin asiaa sillä tavalla, että todennäköisimmin juuri pienehkö paja tekee parasta jälkeä, koska puskaradio toimii. Ei ole varaa tehdä sutta, koska asiakkaat kaikkoavat ja pienetkin tappiot tuntuvat enemmän. Toki ei siellä näitä erikoisimpia töitä pysty tekemään eikä niiden suhteen tietysti ole reilua vertaillakaan.

                    Vähän sama juttu asenteen kanssa havaittavissa yleisemminkin. Osaa ihmisistä ei paskaakaan kiinnosta, miten hommansa hoitaa, kunhan vaan palkka tulee tilille, eikä joudu pomon puhutteluun tai muuten tule suuremmalti sanomista. Osa yrittää oikeasti tehdä parhaansa ja sen kyllä huomaa.

                    Siihen en osaa sanoa, miten paljon kiire vaikuttaa työn jälkeen autokorjaamoilla. Nykyään yleinen suuntaus on, että pitäisi tehdä nopeammin, tehokkaammin, pidempää päivää, mielellään vielä pienemmällä palkalla jne. Ainakin monella muulla alalla mitoitukset on vedetty niin minimiin miehityksen suhteen ja aikataulu niin tiukaksi, että yksinkertaisesti työntekijä ei pysty tekemään työtä niin huolellisesti, kuin se ehkä vaatisi. Tämä voi jo itsessään näkyä työnjäljessä, toki myös kuormittaa työntekijää henkisesti ja fyysisesti, joka taas voi pahentaa tilannetta.

                    Kirjoitukseni tarkoituksena ei ole aiheuttaa kenellekään mielipahaa. Voihan se olla että asentajalle on sattunut huono päivä, sellaisia on kaikilla, myös itselläni.
                    -89 "m5" rataprojekti
                    -02 transporter syncro
                    -01 e53 3.0i
                    -93 318is rataprojekti nro II

                    Comment

                    • enins
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2009
                      • 511
                      • Rauma

                      #40
                      Tähän sopii hyvin toisaalla oleva ketju "Aamupäivä autokorjaamolla", tokikin on enempi tähtäimen takaa katsottua ja vaatii rekisteröitymisen (mese.fi).
                      Autokalusto: 320d f30

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11057
                        • ?

                        #41
                        estervainaan diskreettisen avautumisen voi hyvin kiteyttää yhteen sanaan: työmoraali.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10923
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by walde View Post
                          Me puhumme nyt eri asioista. Sinä viittaat kintaalla kaikille perusteilluni kuitaten ne sillä, että "merkkihuollon työntekijää ei kuitenkaan kiinnosta" tai "merkkihuollon työntekijä on tumpelo", ja samaan aikaan tunnut luovan ikään kuin illuusion siitä, että riippumattoman korjaamon työntekijä olisi aina automaattisesti sympaattinen, tunnollinen ja pedantti - "koska siellä on pakko tehdä hommat kunnolla tai asiakas ei tule uudestaan". Näin voi toki ollakin - varmasti moni riippumaton korjaamo pyrkii hoitamaan "hommat kunnolla" tunnollisesti. Monesti homma saattaa mennä kuitenkin reisille esimerkiksi väärien teknisten tietojen tai yksinkertaisesti puuttellisen tuotetuntemuksen vuoksi - tietyt valmistajan vaatimat työt saattavat jäädä suorittamatta asianmukaisesti aivan puhtaan tietämättömyyden vuoksi. 2010-luvun autoissa mallikohtaisen tuntemuksen ja mallikohtaisen informaation tarve on kasvanut eksponentiaalisesti, ja vastaavasti "maalaisjärjellä" pärjääminen laskenut huomattavasti. Oman mausteensa soppaan tuo vielä se, ettei kuluttajalla ole välttämättä mitään mahdollisuutta todeta "pieleen menneitä" asioita - esimerkiksi kalibroimatta jätettyä kamerajärjestelmää tai väärää öljyluokitusta ei välttämättä huomaa perstuntumalla.

                          Edelleen: Tarkoitukseni ei ole verrata nyt satunnaisten perusremonttien laatua, eikä kiistää sitä, etteikö useiden merkkiliikkeidenkin toiminnassa olisi rutkasti parantamisen varaa, vaan yleisesti ottaen tuoda esiin riippumattoman ja valtuutetun huollon toimintaan liittyviä lainalaisuuksia. Nämä lainalaisuudet (esimerkiksi valmistajan vaatimukset koulutukseen ja laitteistoon liittyen vs. ei mitään vaatimuksia) vaikuttavat suuressa kuvassa väkisinkin laatuun ja ennen kaikkea työn hintaan. "Laadulla" en nyt tarkota nivelen vaihdon, jarruremontin tai muun satunnaisen normaalin työn laatua, vaan ylipäätään keskimääräistä tuotetuntemusta (tunnet, tai sinulle on ainakin annettu mahdollisuus tutustua laajasti huoltamasi tai korjaamasi ajoneuvomallin erityispiirteisiin), käytettävien teknisten dokumenttien laatua ja paikkaansapitävyyttä, korjaamotoiminnan prosesseja yms.

                          Tumpeloita työntekijöitä löytyy ihan yhtälailla kaikista työpaikoista -muiltakin aloilta kuin autoalalta- niin valtuutetuista, kuin riippumattomistakin huolloista. Jos kuitenkin lähdetään siitä, että työntekijä (mekaanikko) on pedantti ja huolellinen, on merkkiympäristössä huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä työstä kuin työstä valmistajan edellyttämillä menetelmillä ja laadulla. Perusedellytykset huomioon ottaen, tilanteen pitäisi olla sama myös "tumpelon" mekaanikon kohdalla - vaaka painuu tässäkin tapauksessa merkkiympäristön hyväksi. Pedantti ja huolellinen riippumattoman korjaamon mekaanikko taas todennäköisemmin hoitaa perusremontin laadukkaasti, kuin valtuutetun huollon "tumpelo".

                          Koulutusputket ja niiden loppukokeet ovat tuntemissani merkkiorganisaatioissa sen verran raskaita, että mikäli ne läpäisee, jää jotain väkisinkin mieleen. Totta kai mekaanikko -kuten kuka tahansa muukin- voi vähät välittää kaikesta opistusta ja tehdä hommat perseelleen. Mielestäni näin ei kuitenkaan voida ajatella oletusarvoisesti. Mistään varaosamyyjien koulutuksista en osaa sanoa mitään, itse en ole ainakaan tällaisia koulutuksia ikinä pitänyt, eikä tarvittavaa kompetenssia sellaiseen olisikaan. Käsittääkseni keskustelun aiheena oli kuitenkin huollon ja korjauksen hinnoittelu ja siihen liittyvät tekijät.

                          Yhteenvetona:

                          Riippumattomien toimijoiden absoluuttinen ammattitaito voi olla aivan yhtä hyvää, kuin valtuutettujenkin toimijoiden. Ero muodostuu kuitenkin usein merkki- ja mallikohtaisessa tuntemuksessa, ja ajoneuvoihiin saatavissa olevissa teknisissä dokumentteissa - etenkin uudemmissa autoissa. Tämä on ihan OK - mikäli tunnistetaan työt, joiden suorittamiseen valmistajan ohjeiden mukaisesti ei ole valmiuksia. Monet riippumattomat ketjut kuitenkin mainostavat omaavansa kaikki samat laitteet, saman asiantuntemuksen, koulutuksen ja perusedellytykset valtuutettuun huoltoon nähden suoriutuakseen kaikista töistä kaikissa malleissa ja merkeissä. Tämä on big fat lie.
                          Totta kai työn suorittava ihminen vastaa loppupeleissä siitä miten, ja millä laadulla työ suoritetaan. Valtuutetuissa huolloissa pakolliset vaatimukset ja perusedellykset antavat kuitenkin keskimäärin paremman ympäristön työn suorittamiseen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Nämä vaatimukset aiheuttavat myös yhteenlaskuttuna valtavan kuluerän (jollaista riippumattomilla korjaamoilla ei useinkaan ole - tai sitä ei ainakaan vaadita), joka totta kai nostaa palvelun hintaa.
                          Riippumattomilla toimijoilla on juridisesti (ainakin paperilla) edellytykset tarjota palveluita täysin vastaavissa raameissa. Moninaisista syistä (suurimpana pakon puute, hinnoittelu ja vaikeus) harva näin toimii.

                          Toisin kuin moni täällä on tulkinnut, minä en liputa minkään organisaation - en valuututetun, enkä riippumattoman - puolesta.
                          nullzwei kitetty minun pointtini hyvin: Työmoraali. Se ei tunnu olevan monella korjaamolla kovin hyvä. Ei edes siellä merkkiliikkeessä ainakaan täällä. Kenties jossain muuallapäin on, mutta kun kaupungissa on yksi merkkiliike, niin asiakkaita tulee riittämään vaikka siellä osa porukasta tekisi hommat vähän siihen suuntaan. Mitä tulee siihen merkkikohtaiseen tuntemukseen, niin parissa eri merkkiliikkeessä on asentaja kävelyt väärän korimallin auton luokse kun on asentaja tullut katsomaan jotain autosta. Nämä siis jo niillä kerroilla kun olen itse ollut autoa sinne viemässä (kuunneltu mm. jakopään ääntä jne.). Jos siellä merkkiliikkeessä on se merkkikohtainen tuntemus kovin kovalla tasolla, niin luulisi, että asentajat edes tunnistaisi parkkipaikalta sen oikeaa korimallia olevan auton. Näitäkin kun on osunut kohdalle, että on yritetty väärän korimallin auton ovia avata, vaikka sitä avainta katsomalla jo merkkiä tunteva tietää, että ei käy tähän autoon.. Toki monissa monimerkkikorjaamoissa ollaan ihan pihalla merkkikohtaisista asioista, mutta yhteen merkkiin erikoistuneissa pienissä korjaamoissa monesti tuntuu se merkkikohtainen tuntemus ja työmoraali olevan eritasolla kuin siellä merkkiliikkeessä asentajalla X. Toki siellä merkkiliikkeessä on niitä hyvia asentaja, mutta siellä käy aina ruletti, että osuuko sellainen autosi kohdalle. Kenties kohdalleni on sattunut huonoa tuuria, kun aika usein on merkkiliikkeen jäljiltä ollut jotain valittamista ihan sellaisista asioista, jotka johtuvat ihan selvästi piittaamattomuudesta. Niissä yhteen merkkii erikoistuneissa pienissä korjaamoissa yleensä ei tälläistä ole kohdalle osunut. En siis puhut nyt mistään AD-ketjun tms. kuuluvasta monimerkkikorjaamosta. Muutenkin tuntuu nykyisin olevan vaikeaa löytää sellaista tekijää, jota homma kiinnostaa ja työ tehdään kunnolla. Tämä havainto koskee kaikkia aloja ei pelkästään autoalaa.

                          Kuten sanoin, niin toki on hommia, jotka kannattaa teettää siellä merkkiliikkeessä, mutta edelleen monet korjaukset ei vaadi 30 000€ laitteita. Ne korjaukset mitkä ei vaadi kalliita erikoislaitteita kannattaa mielestäni teetättää jossain muualla kuin merkkiliikkeessä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • walde
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 947
                            • Melkein Espoo

                            #43
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            nullzwei kitetty minun pointtini hyvin: Työmoraali. Se ei tunnu olevan monella korjaamolla kovin hyvä. Ei edes siellä merkkiliikkeessä ainakaan täällä. Kenties jossain muuallapäin on, mutta kun kaupungissa on yksi merkkiliike, niin asiakkaita tulee riittämään vaikka siellä osa porukasta tekisi hommat vähän siihen suuntaan. Mitä tulee siihen merkkikohtaiseen tuntemukseen, niin parissa eri merkkiliikkeessä on asentaja kävelyt väärän korimallin auton luokse kun on asentaja tullut katsomaan jotain autosta. Nämä siis jo niillä kerroilla kun olen itse ollut autoa sinne viemässä (kuunneltu mm. jakopään ääntä jne.). Jos siellä merkkiliikkeessä on se merkkikohtainen tuntemus kovin kovalla tasolla, niin luulisi, että asentajat edes tunnistaisi parkkipaikalta sen oikeaa korimallia olevan auton. Näitäkin kun on osunut kohdalle, että on yritetty väärän korimallin auton ovia avata, vaikka sitä avainta katsomalla jo merkkiä tunteva tietää, että ei käy tähän autoon.. Toki monissa monimerkkikorjaamoissa ollaan ihan pihalla merkkikohtaisista asioista, mutta yhteen merkkiin erikoistuneissa pienissä korjaamoissa monesti tuntuu se merkkikohtainen tuntemus ja työmoraali olevan eritasolla kuin siellä merkkiliikkeessä asentajalla X. Toki siellä merkkiliikkeessä on niitä hyvia asentaja, mutta siellä käy aina ruletti, että osuuko sellainen autosi kohdalle. Kenties kohdalleni on sattunut huonoa tuuria, kun aika usein on merkkiliikkeen jäljiltä ollut jotain valittamista ihan sellaisista asioista, jotka johtuvat ihan selvästi piittaamattomuudesta. Niissä yhteen merkkii erikoistuneissa pienissä korjaamoissa yleensä ei tälläistä ole kohdalle osunut. En siis puhut nyt mistään AD-ketjun tms. kuuluvasta monimerkkikorjaamosta. Muutenkin tuntuu nykyisin olevan vaikeaa löytää sellaista tekijää, jota homma kiinnostaa ja työ tehdään kunnolla. Tämä havainto koskee kaikkia aloja ei pelkästään autoalaa.

                            Kuten sanoin, niin toki on hommia, jotka kannattaa teettää siellä merkkiliikkeessä, mutta edelleen monet korjaukset ei vaadi 30 000€ laitteita. Ne korjaukset mitkä ei vaadi kalliita erikoislaitteita kannattaa mielestäni teetättää jossain muualla kuin merkkiliikkeessä.
                            En nyt oikein saanut mistään kiinni. Kyllä minullakin olisi puoliperävaunullinen tarinoita kerrottavana riippumattomien korjaamoiden tietämättömyyttään sössimisistä, ja toinen mokoma kuulopuheita tutuilta, tutun tutuilta, kaiman kissoilta yms. Tällaisten perusteella muodostuu kuitenkin helposti hyvin valheellinen kokonaiskuva. Lisäksi usein tällaiset kokemukset perustuvat hieman vanhempaan autokantaan, joiden huolloissa ja korjauksissa ei ole juurikaan huomioitavia erityispiirteitä, ja niihin löytyy kattavasti informaatiota myös jälkimarkkinoiden tietojärjestelmistä.

                            Pieni, yhteen tai muutamaan merkkiin erikoistunut korjaamo on totta tosiaan hyvä platformi laadukkaalle korjaamolle - kunhan pitää huolen kouluttautumisesta / itseopiskelusta uusien mallien erityispiirteisiin, ja investoi tarpeellisiin laitteisiin. Tunnen itsekin henkilökohtaisesti muutamia tällaisia korjaamoyrittäjiä, ja voisin huoletta kääntyä heidän puoleensa lähes kaikissa tiettyyn merkkiin liittyvissä asioissa.

                            Olen kuitenkin kirjoituksissani poissulkenut tämän tyyppiset korjaamot, koska ne edustavat riippumattomissa korjaamoketjuissa marginaaliosaa. Olen keskittynyt käsittelemään nimenomaan keskimääräistä, riippumattomaan ketjuun kuuluvaa korjaamoa, koska a) Ylen artikkelissa verrattiin nimenomaan tällaisten toimijoiden hinnoittelua merkkihuoltoihin b) Tällaisen ketjut itsekin vertaavaat (täysin perusteettomasti) itseään merkkihuoltoon osaamisen ja laitteiston osalta.

                            Suomessa on aika monta merkkiorganisaatiota, joista minulle ovat erittäin läheisesti tuttuja 3-4. Kuten olen todennut aiemminkin, eroja merkkiorganisaatioden välillä on varmasti paljonkin - niin keskimääräisessä laadussa, kuin toimintatavoissakin. Kirjoitukseni #14 esimerkki 1 on faktaa, ja perustuu mm. erään ranskalaisen, ja erään ruotsalaisen maahantuonti-/merkkiorganisaation toimintaan Suomessa. Valtamerkkien osalta vaatimukset koulutukseen, todistettuun osaamiseen ja laitekantaan liittyen ovat hyvin samankaltaisia. Esimerkki 2 perustuu kahteen tutkimukseen, jotka suoritettu erään suuren riippumattoman ketjun kaikkiin korjaamoihin.

                            Jätetään työmoraali ja asenne (näiden jakaumaa riippumattomien ja valtuutettujen huoltojen välillä lienee aika hankala mitata) pois laskuista, ja otetaan esimerkiksi mekaanikko, jonka työmoraali ja "perusosaaminen" ovat samalla viivalla. Kirjoituksessa #14 annetut esimerkit huomioon ottaen: Näetkö, että riippumaton toimija ja valtuutettu toimija ovat samalla viivalla liiketoiminnan ylläpitämiseen liittyvien kustannusten osalta? Nämä seikat huomioiden, onko mielestäsi merkkiorganisaation kalliimpi hinnoittelu luonnotonta? Huomioon ottaen nämä samat esimerkit, ovatko mielestäsi organisaatiot samalla viivalla, kun puhutaan minkä tahansa huolto- tai korjaustyön suorittamisesta valmistajan ohjeiden mukaisesti mihin tahansa tietyn valmistajan autoon?

                            Tuohon erikoistyökaluasiaan vielä. Etenkin 2010-luvun autoissa tarvittavien mallikohtaisten erikoistyökalujen määrä on posketon. Lisäksi, vaikka jälkimarkkinoilta olisikin saatavissa "vastaava" tuote huomattavasti edullisemmin, ei se välttämättä täytä valmistajan hyväksyntää, eikä ole siten hankittavissa (esimerkkinä tulee mieleen vaikkapa ilmastointihuoltolaite R1234yf kylmäaineelle).
                            Last edited by walde; 15-04-2017, 14:04.
                            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10923
                              • Joensuu

                              #44
                              Originally posted by walde View Post
                              En nyt oikein saanut mistään kiinni. Kyllä minullakin olisi puoliperävaunullinen tarinoita kerrottavana riippumattomien korjaamoiden tietämättömyyttään sössimisistä, ja toinen mokoma kuulopuheita tutuilta, tutun tutuilta, kaiman kissoilta yms. Tällaisten perusteella muodostuu kuitenkin helposti hyvin valheellinen kokonaiskuva. Lisäksi usein tällaiset kokemukset perustuvat hieman vanhempaan autokantaan, joiden huolloissa ja korjauksissa ei ole juurikaan huomioitavia erityispiirteitä, ja niihin löytyy kattavasti informaatiota myös jälkimarkkinoiden tietojärjestelmistä.

                              Pieni, yhteen tai muutamaan merkkiin erikoistunut korjaamo on totta tosiaan hyvä platformi laadukkaalle korjaamolle - kunhan pitää huolen kouluttautumisesta / itseopiskelusta uusien mallien erityispiirteisiin, ja investoi tarpeellisiin laitteisiin. Tunnen itsekin henkilökohtaisesti muutamia tällaisia korjaamoyrittäjiä, ja voisin huoletta kääntyä heidän puoleensa lähes kaikissa tiettyyn merkkiin liittyvissä asioissa.

                              Olen kuitenkin kirjoituksissani poissulkenut tämän tyyppiset korjaamot, koska ne edustavat riippumattomissa korjaamoketjuissa marginaaliosaa. Olen keskittynyt käsittelemään nimenomaan keskimääräistä, riippumattomaan ketjuun kuuluvaa korjaamoa, koska a) Ylen artikkelissa verrattiin nimenomaan tällaisten toimijoiden hinnoittelua merkkihuoltoihin b) Tällaisen ketjut itsekin vertaavaat (täysin perusteettomasti) itseään merkkihuoltoon osaamisen ja laitteiston osalta.

                              Suomessa on aika monta merkkiorganisaatiota, joista minulle ovat erittäin läheisesti tuttuja 3-4. Kuten olen todennut aiemminkin, eroja merkkiorganisaatioden välillä on varmasti paljonkin - niin keskimääräisessä laadussa, kuin toimintatavoissakin. Kirjoitukseni #14 esimerkki 1 on faktaa, ja perustuu mm. erään ranskalaisen, ja erään ruotsalaisen maahantuonti-/merkkiorganisaation toimintaan Suomessa. Valtamerkkien osalta vaatimukset koulutukseen, todistettuun osaamiseen ja laitekantaan liittyen ovat hyvin samankaltaisia. Esimerkki 2 perustuu kahteen tutkimukseen, jotka suoritettu erään suuren riippumattoman ketjun kaikkiin korjaamoihin.

                              Jätetään työmoraali ja asenne (näiden jakaumaa riippumattomien ja valtuutettujen huoltojen välillä lienee aika hankala mitata) pois laskuista, ja otetaan esimerkiksi mekaanikko, jonka työmoraali ja "perusosaaminen" ovat samalla viivalla. Kirjoituksessa #14 annetut esimerkit huomioon ottaen: Näetkö, että riippumaton toimija ja valtuutettu toimija ovat samalla viivalla liiketoiminnan ylläpitämiseen liittyvien kustannusten osalta? Nämä seikat huomioiden, onko mielestäsi merkkiorganisaation kalliimpi hinnoittelu luonnotonta? Huomioon ottaen nämä samat esimerkit, ovatko mielestäsi organisaatiot samalla viivalla, kun puhutaan minkä tahansa huolto- tai korjaustyön suorittamisesta valmistajan ohjeiden mukaisesti mihin tahansa tietyn valmistajan autoon?

                              Tuohon erikoistyökaluasiaan vielä. Etenkin 2010-luvun autoissa tarvittavien mallikohtaisten erikoistyökalujen määrä on posketon. Lisäksi, vaikka jälkimarkkinoilta olisikin saatavissa "vastaava" tuote huomattavasti edullisemmin, ei se välttämättä täytä valmistajan hyväksyntää, eikä ole siten hankittavissa (esimerkkinä tulee mieleen vaikkapa ilmastointihuoltolaite R1234yf kylmäaineelle).
                              Itse virittelet nyt jotain kuvitteellista tilannetta, jossa työmoraali ei vaikuttaisi työnlaatuun. Työmoraali vaikuttaa tasan niin pitkään kunnes homman hoitaa robotit. Mielestäni aivan turha pohtia miten se homma menee kun työmoraali ei vaikuta. Väittäisin jopa, että se työmoraali vaikuttaa perusrempassa ennemmän kuin mikä taitotaso asentajalla on. Toki asentajalla nyt pitää olla tietty koulutus, mutta jos sen saman jarrurempan tekee asentaja taitotasolla 2 ja toinen taitotasolla 4, niin ei se jälkimmäisen työnjälki automaattisesti ole sen parempi.

                              Kuten sanoin aiemmin niin on korjauksia, jotka kannattaa teetättää siellä merkkikorjaamolla, mutta edelleenkään läheskään kaikkiin remontteihin ei tarvitse sitä erikoistyökalua. BMW:töä löytyy erikoistyökalu melkein joka hommaan, mutta pyöränlaakerin voi vaihtaa ilman sitä merkkikohtaista työkalua kuten voi sen tukivarrenkin. Toki pyöränsuuntaus vaatii omat laitteistonsa. Pyöränsuuntauksienkin kohdalla täytyy todeta, että laitteistolla ei ole mitään merkitystä, jos jamppaa ei kiinnosta säätää arvoja kuntoon. Tähän kun lisätään monissa autoissa todella laajat toleranssi arvot, niin työntulos voi olla ihan mitä tahansa, kuten tälläkin foorumilla voi säännöllisesti todeta. Asentajalla pitäisi olla riittävä tietämys ja tuntemus hommasta, että osaa säätää ne kulma-arvot jotka sopivat autoon parhaiten. Ei riitä, että kaikki arvot on vihreällä. Väittäisin, että tälläisen osaamiseen ei riitä ne muutomat merkin koulutuspäivät, vaan pitää olla ihan omaa kiinnostusta hommaan, jos halutaan se paras työnjälki.

                              Enhän minä missään vaihessa ole kritisoinut marmorin hinnoittelua? Ainoastaan työnjälkeä. Jos voisin tietää aina, että siellä todella autoani huoltaa sellainen asentaja, joka osaa ja työmoraali on kohdallaan, niin veisin mielelläni auton silloin sinne. Hinnoittelu on merkkiliikkeessä mielestäni ihan perusteltu kun ottaa huomioon heidän kulurakenteensa ja takuut. Itse olen vaan aika usein joutunut pettymään siihen merkkiliikkeen työnlaatuun. Tältäkin foorumilta voi lukea n+1 tapausta, joissa merkkiliikkeessä tuulilasin vaihto ei onnistu kunnolla. Vaihdon jälkeen kuuluu suhinoita ym. Eikö tälläisten korjausten pitäisi onnistua ensimmäisellä tai viimeistää toisella kertaa marmorilla, jos ainoastaan saatavilla oleva tieto/laitteet vaikuttaisi työnjälkeen?

                              Tuossa artikkelissahan vertailtiin juuri näitä rutiinikorjauksia, jotka jokaiselta normaali asetajalta pitäisi sujua. Jarrupalojen vaihton ei tarvitse merkkikohtaista koulutusta kuten ei siihen raidetangon pään vaihtoonkaan. Pyöränsuuntauksenkin voi tehdä täysin onnistuneesti, jos siihen löytyy kunnon laitteet ja koulutus. Jokaisen korjaamon pitäisi sanoa, jos ei tiedot/laitteet riitä remppaa ja ohjata kääntymään toisen korjaamon puoleen.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • walde
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2008
                                • 947
                                • Melkein Espoo

                                #45
                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Itse virittelet nyt jotain kuvitteellista tilannetta, jossa työmoraali ei vaikuttaisi työnlaatuun. Työmoraali vaikuttaa tasan niin pitkään kunnes homman hoitaa robotit. Mielestäni aivan turha pohtia miten se homma menee kun työmoraali ei vaikuta. Väittäisin jopa, että se työmoraali vaikuttaa perusrempassa ennemmän kuin mikä taitotaso asentajalla on. Toki asentajalla nyt pitää olla tietty koulutus, mutta jos sen saman jarrurempan tekee asentaja taitotasolla 2 ja toinen taitotasolla 4, niin ei se jälkimmäisen työnjälki automaattisesti ole sen parempi.

                                Kuten sanoin aiemmin niin on korjauksia, jotka kannattaa teetättää siellä merkkikorjaamolla, mutta edelleenkään läheskään kaikkiin remontteihin ei tarvitse sitä erikoistyökalua. BMW:töä löytyy erikoistyökalu melkein joka hommaan, mutta pyöränlaakerin voi vaihtaa ilman sitä merkkikohtaista työkalua kuten voi sen tukivarrenkin. Toki pyöränsuuntaus vaatii omat laitteistonsa. Pyöränsuuntauksienkin kohdalla täytyy todeta, että laitteistolla ei ole mitään merkitystä, jos jamppaa ei kiinnosta säätää arvoja kuntoon. Tähän kun lisätään monissa autoissa todella laajat toleranssi arvot, niin työntulos voi olla ihan mitä tahansa, kuten tälläkin foorumilla voi säännöllisesti todeta. Asentajalla pitäisi olla riittävä tietämys ja tuntemus hommasta, että osaa säätää ne kulma-arvot jotka sopivat autoon parhaiten. Ei riitä, että kaikki arvot on vihreällä. Väittäisin, että tälläisen osaamiseen ei riitä ne muutomat merkin koulutuspäivät, vaan pitää olla ihan omaa kiinnostusta hommaan, jos halutaan se paras työnjälki.

                                Enhän minä missään vaihessa ole kritisoinut marmorin hinnoittelua? Ainoastaan työnjälkeä. Jos voisin tietää aina, että siellä todella autoani huoltaa sellainen asentaja, joka osaa ja työmoraali on kohdallaan, niin veisin mielelläni auton silloin sinne. Hinnoittelu on merkkiliikkeessä mielestäni ihan perusteltu kun ottaa huomioon heidän kulurakenteensa ja takuut. Itse olen vaan aika usein joutunut pettymään siihen merkkiliikkeen työnlaatuun. Tältäkin foorumilta voi lukea n+1 tapausta, joissa merkkiliikkeessä tuulilasin vaihto ei onnistu kunnolla. Vaihdon jälkeen kuuluu suhinoita ym. Eikö tälläisten korjausten pitäisi onnistua ensimmäisellä tai viimeistää toisella kertaa marmorilla, jos ainoastaan saatavilla oleva tieto/laitteet vaikuttaisi työnjälkeen?

                                Tuossa artikkelissahan vertailtiin juuri näitä rutiinikorjauksia, jotka jokaiselta normaali asetajalta pitäisi sujua. Jarrupalojen vaihton ei tarvitse merkkikohtaista koulutusta kuten ei siihen raidetangon pään vaihtoonkaan. Pyöränsuuntauksenkin voi tehdä täysin onnistuneesti, jos siihen löytyy kunnon laitteet ja koulutus. Jokaisen korjaamon pitäisi sanoa, jos ei tiedot/laitteet riitä remppaa ja ohjata kääntymään toisen korjaamon puoleen.
                                Missään en ole väittänyt, etteikö työmoraali vaikuttaisi työn laatuun. Totta kai vaikuttaa - ja olennaisesti. Kuten totesin, on aika vaikea näyttää toteen työmoraalin jakaantuminen riippumattomien ja valtuutettujen toimijoiden välillä. Sinä tunnut lähtevän olettamasta, että työmoraali on alhaisempi valtuutetuissa huolloissa, ja perustelet tätä omilla, tuttaviesi ja autofoorumilta lukemiesi kokemusten perustella. Minä lähestyn tätä asiaa niiltä kannoilta, joilta osin se on helposti näytettävissä toteen: Organisaation taholta tulevista vaatimuksista, ja muista useaan kertaan mainitsemistani perusedellytyksistä, jotka tarjoavat merkkiorganisaatiolle huomattavan edun riippumattomaan toimijaan nähden - puhuttaessa valmiuksista suorittaa työ valmistajan ohjeiden mukaan.

                                Merkkiorganisaation tulee kyetä tarjoamaan kaikkien edustamiensa mallien huoltoihin ja korjauksiin ratkaisu, joka noudattaa valmistajan työmenetelmiin, suorittajan pätevyysvaatimuksiin, käytettäviin osiin ja laitteisiin asettamia vaatimuksia. Tämä luonnollisesti aiheuttaa palvelun hinnan nousua (myös niissä töissä, joissa ei välttämättä kalliita erikoistyökaluja tarvittaisikaan) riippumattomaan ketjuun kuuluvaan toimijaan nähden. Se, että määrätty työ "voidaan", tai voidaan suorittaa ilman määrättyä erikoistyökalua, ei tarkoita sitä, että merkkiorganisaatio voisi näin toimia - kaikki työt tulee suorittaa kuten valmistaja ohjeistaa, valmistajan hyväksymiä laitteita ja työkaluja käyttäen. Kuten totesin, osa näistä riippumattomista ketjuista mainostaa olevansa täysin valtuutettuun huoltoon verrattavia toimijoita - mutta edullisemmalla hintalapulla. Tämä on aivan 100 % katteeton lupaus, joka vääristää kilpailua. Riippumattomaan ketjuun voi liittyä (ja siellä voi pysyä) aivan kuka tahansa, kunhan sitoutuu ostamaan varaosat ja muut palvelut ketjua hallinnoivalta tukkurilta.

                                Puhut "muutamasta" koulutuspäivästä. Viime vuonna erään ruotsalaisen autonvalmistajan Suomen organisaatioon kuuluva mekaanikko suoritti keskimäärin 26 (kaksikymmentäkuusi) koulutuspäivää. Erään suuren riippumattoman ketjun toimija 1,7 (yksipisteseitsemän). Ei näitä asioita voi yksinkertaisesti kuitata sillä, että "siellä kuitenkin vain sometetaan", "hanskat tippuu heti kun pätevyys saavutettu" tai "ei sillä ole mitään väliä, koska ei löydy työmoraalia". Etenkään, jos ei asiasta ei ole minkäännäköistä tosiasiallista tietoa.

                                Totta kai vanhemman auton perusremontti kannattaa suorittaa riippumattomalla korjaamolla, mikäli kustannus on puolet valtuutetun huollon hinnasta. On syytä kuitenkin tunnistaa näiden kahden tahon toimintaan liittyvät lainalaisuudet arvioidessaan mahdollisia hintaeroja.

                                Olet ehdottomasti oikeassa tuossa viimeisessä virkkeessäsi, jossa toteat, että korjaamon tulisi kieltäytyä töistä, jos mahdollisuus sen suorittamiseen oikein ei täyty. Näiden riippumattomien ketjujen monien korjaamoiden kohdalla ei kuitenkaan näin ole: Suurimmaksi osaksi ja valitettavan usein siksi, ettei yksinkertaisesti tunneta uudempaa autotekniikkaa niin hyvin, että kyettäisiin tunnistamaan työt, joita ei ole edellytyksiä suorittaa oikein.
                                Last edited by walde; 15-04-2017, 16:33.
                                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎