Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton haku ruotsista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    Originally posted by Thmas View Post
    Ei tuossa nyt mitään poikkeuksellistakaan ole 5-6 vuotta vanhaksi autoksi, kilometrejä et tosin mainitse.. On huonompiakin tullut vastaan, joskin parempia myös. Ruotsalaisille auto voi olla se neljänneksi suurin hankinta kodin, mökin ja purjeveneen jälkeen.. Autoilla ei ole niin väliä, 3-5 vuoden välein kaupasta uutta tilalle. Kärjistäen vastaavasti Suomessa taas oletetaan että 10 v / 200 tkm on vielä uusi ja virheetön..

    Lähinnä mietin oliko tuo oikeasti niin huono, että kannatti tulla kotiin tyhjin käsin? Jollain koukkumiehellä pienet painaumat kuntoon, umpion vesihionta/kiillotus, kunnollinen myllytys, kahden vanteen maalaus ja mahdollisesti takapuskuri osittain? Alle tonnilla hienoksi. Tärkeintä kuitenkin että tekniikka ja historia ok?

    Ruotsissa on oikeasti niin myyjän markkinat tällä hetkellä, että jos löydät oikean hintaisen ja ehdit sen vielä ostamaankin Suomesta käsin niin tuollaisiin puutteisiin kannattaa varautua.
    Jos auton ulkokuori on sellaisessa kunnossa että siitä ei ole välitetty pitää huolta niin onko muutenkaan autosta, tästäkään ei voi sanoa mitään varmaksi. Eiköhän tuo jollekin suomalaiselle vielä kelpaa. Ja niin kilsoja oli 180tkm ja muihin vastaavilla kisoilla olleisiin autoihin nähden tämä on oman näkemykseni mukaan huonossa kunnossa. Etulokareissa oli myös nähtävissä myllystä jääneitä hologrammeja.

    Kuvista toki puuttuu helmojen klohmut sekä lokasuojan kaaren painauma joka myös olisi vaatinut maalaria. En minäkään kuitenkaan pientä säikähdä mutta liika on liikaa. Lähinnä nuo ruvet ovissa sylettää, mitä niille voi muuta tehdä kuin katsoa niiden kasvamista kunnes maalata sitten koko oven? Lisäksi tietysti jos auto ei mene leimasta läpi niin käsittääkseni tuollainen lämpöä eristävä tuulilasi maksaa toista tonnia. Todennäköisesti pienessä keulamällissä toinen umpio on mennyt säleiksi. Ja samaan aikaan myös toinen on saanut sen verran kipeää että myös siihen ollut tullut halkeemia. Mikäli tuo umpio imisi kosteuden sisään niin muutahan vaihtoehtoa tuon kuntoon laittamiseksi ei enää ole kuin umpion vaihto. Eikä sitäkään taida satasella saada.

    Muutenkin lähtökohtisesti olin ostamassa autoa ajoon enkä projektiksi. 30k€ odottaa jo jotain muuta kuin reissua ensimmäisenä maalarille.

    Ja kun puhutaan myyjän markkinoista niin tämä auto oli ollut myynnissä 4 viikkoa. Ehkä siihen on ollut syynsä.
    Last edited by fraatti; 18-11-2018, 21:09.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      Kyllä itsellä se ensivakutelma sanelee jo sen, lähdetäänkö edes koeajolle. Jos ollaan hakemassa jotain muuta kuin projektia, niin kyllä tommonen paska jäisi ainakin itseltä tolpalle. Eikä sitä tiedä kukaan, onko auto edes noiden fiksaamisella kunnossa. Aina näiden kanssa täytyy varautua myös niihin näkymättömiin ylläreihin. Sitten jos heti suoralta kädeltä löytyy jo tonnilla korjattavaa, niin ei kyllä kiinnosta yhtään ellei hinta ole "steal" tasolla. Aina se kunto kertoo siitä, miten niitä vehkeitä on pidetty.

      Comment

      • Thmas
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 531
        • HEL

        Originally posted by fraatti View Post
        Jos auton ulkokuori on sellaisessa kunnossa että siitä ei ole välitetty pitää huolta niin onko muutenkaan autosta, tästäkään ei voi sanoa mitään varmaksi. Eiköhän tuo jollekin suomalaiselle vielä kelpaa. Ja niin kilsoja oli 180tkm ja muihin vastaavilla kisoilla olleisiin autoihin nähden tämä on oman näkemykseni mukaan huonossa kunnossa. Etulokareissa oli myös nähtävissä myllystä jääneitä hologrammeja.

        Kuvista toki puuttuu helmojen klohmut sekä lokasuojan kaaren painauma joka myös olisi vaatinut maalaria. En minäkään kuitenkaan pientä säikähdä mutta liika on liikaa. Lähinnä nuo ruvet ovissa sylettää, mitä niille voi muuta tehdä kuin katsoa niiden kasvamista kunnes maalata sitten koko oven? Lisäksi tietysti jos auto ei mene leimasta läpi niin käsittääkseni tuollainen lämpöä eristävä tuulilasi maksaa toista tonnia. Todennäköisesti pienessä keulamällissä toinen umpio on mennyt säleiksi. Ja samaan aikaan myös toinen on saanut sen verran kipeää että myös siihen ollut tullut halkeemia. Mikäli tuo umpio imisi kosteuden sisään niin muutahan vaihtoehtoa tuon kuntoon laittamiseksi ei enää ole kuin umpion vaihto.

        Muutenkin lähtökohtisesti olin ostamassa autoa ajoon enkä projektiksi. 30k€ odottaa jo jotain muuta kuin reissua ensimmäisenä maalarille.

        Ja kun puhutaan myyjän markkinoista niin tämä auto oli ollut myynnissä 4 viikkoa. Ehkä siihen on ollut syynsä.
        Olihan siinä sitten kilometrejäkin jo.

        Haluan vaan alleviivata, että se Ruotsin markkina on oikeasti sen verran tehokas, että ne hyvät ja oikean hintaiset menee samantien. Siksi sieltä tulee paljon yksityisille hakijoille näitä pettymyksiäkin, kun Suomesta käsin siihen hyvään yksilöön ei yksinkertaisesti ehdi. Näkemättäkään ei kannata ostaa ellei kyseessä ole merkkiliike, joskaan sekään ei aina takaa onnistumista. Suomalaisilla autoliikkeillä on omat paikalliset ostomiehet Ruotsissa, jotka selaavat koko ajan ilmoituksia ja ovat paikalla parin tunnin sisällä kun se hyvä yksilö tulee nettiin. Siinä suomalainen yksityishenkilö, joka kysyy sähköpostitse vanteiden kanttariosumista jää herkästi paitsioon..

        Suomen mediassa on ollut pitkään kova kuhina että Ruotsissa on halpaa ja ruotsalaiset autokauppiaatkin tietävät sen. Se aika oli ja meni pari vuotta sitten. Se myyjän markkina tulee siitä, että ruotsalaiset kauppiaat tietävät suomalaisten yksityisten ostajien tulevan kaukaa ja kynnys lähteä kotiin tyhjin käsin on suuri. Eli kunhan saat ostajan paikalle, niin kaupat yleensä tulee.

        Lopputulemana, jos Ruotsiin lähtee niin 2-3 vaihtoehtoista autoa pitää olla yhdelle reissulla ja kannattaa olla myös henkisesti varautunut siihen, että touhutonni tai toinenkin menee että siitä valitusta yksilöstä saa hyvän. Silloin ei pety Ihan toinen kysymys onkin, saako siitä sitten enää taloudellisesti hyötyä.
        Audi e-tron 55

        Exiä:
        1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          Originally posted by Thmas View Post
          Näkemättäkään ei kannata ostaa ellei kyseessä ole merkkiliike, joskaan sekään ei aina takaa onnistumista.
          Ei kyllä minun kokemukseni mukaan kannata marmoriltakana ostaa kun 10 tkm ajetussa vuoden vanhassa jonka piti olla uuden veroinen löytyi yksi pieni lommo ja kiveniskemiä enemmän kuin 100 tkm ajetussa Saksan autossa, lisäksi tuulilaissa luomia jne... Ja puskurin alalipassa naarmuja.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Minä olen kyllä fraatin kanssa aivan samoilla linjoilla tuon auton suhteen, ihan oikein että jätit ostamatta. Paljon vähemmän se harmittaa tulla tyhjinkäsin pois kun ostaa tommonen työmaa.

            Autojen parsiminen siistiin kuntoon ei ole ihan halpaa vaikka osaisi itse myllyttää jne.
            Maalaustyö yleensä maksaa jos ei itse pysty tekemään. Tuon esimerkin 5-sarjalaisen kuvia katsoessa ehkä olisi voinut yrittää johonkin koritakuuseen noita ovia? Toki harmaa auto, millanenkohan värikartta siitä tulee jos vaan ovia maalataan? Iso riski että ei mene ihan putkeen se homma. En nyt näkis ongelmaksi maalauttaa takapuskuria tai vanteita, mutta kun luettelit että tota laittamista ois joka puolella ja tuulilasikin vaihdettava, kyllä siitä hintaa vaan kertyy. Ja on siinä oma vaivansa järjestellä asioita aina. Mielummin ostaa siistin yksilön, vaikka maksaisikin enempi tai olisi vaikka vajaat varusteet. Niin minä asiaa ajattelen.

            Kiveniskut tuntuu paljon riippuvan siitä missä ajetaan ja miten ajetaan. Esim. tuo mun talviauto E46 on ajettu suurimman osan elämästään täällä kaakossa maaseudulla hiljasilla teillä. Omistajalla oli vielä tapana pitää pitkää välimatkaa edellä menevään.
            Alkuperäinen tuulilasi on melko hyvä vielä 270tkm ajettunakin. Sumuvalotkin on todella kirkkaat ja siistit.
            Monesti olen käynyt tossa paikallisissa autokaupoissa esim. E90 sarjalaisia katsomassa, mistä sumarit ja etuvalot on niin käsitely lentävällä hiekalla että hyvä että näkee läpi..

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              Originally posted by Antti O View Post
              Minä olen kyllä fraatin kanssa aivan samoilla linjoilla tuon auton suhteen, ihan oikein että jätit ostamatta. Paljon vähemmän se harmittaa tulla tyhjinkäsin pois kun ostaa tommonen työmaa.

              Mielummin ostaa siistin yksilön, vaikka maksaisikin enempi tai olisi vaikka vajaat varusteet. Niin minä asiaa ajattelen.
              100% samaa mieltä. Kyllä 30ke auto pitää olla helvetin hyvä ja siitä pitää olla autoa pitkäksi aikaa itselle.

              Originally posted by Antti O View Post
              Tuon esimerkin 5-sarjalaisen kuvia katsoessa ehkä olisi voinut yrittää johonkin koritakuuseen noita ovia?
              Koritakuuseen tuntuu suhtautuminen BMW:llä olevan todella nihkeää näissä korin ulkopinnalla olevissa ruosteissa. Selvät sisäsaumoista lähteneet ruosteet hoituu kyllä kuntoon, mutta jos vaikkapa takaluukussa on ruostetta ulkopinnalla, on takuukäsittelyn lopputulos että "ulkoisen vaurion aiheuttama", jolloin ei kuulu takuun piiriin. Eihän sinne nyt kivetkään ole iskeneet... Joskus venkuillaan myös maalitakuulla, joka on vain muutama vuosi vs. koritakuu 12v. Siten kupruava maalipinta joskus katsotaankin maalitakuun piiriin kuuluvaksi ja nostellaan sitten käsiä pystyyn. Erään alle 30tkm ajetun 3v ikäisen F31 kanssa taistelua seurasin vierestä ja lopputulokselle ei voinut kuin nauraa.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • PJS69
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 255
                • Porvoo

                Koritakuuseen tuntuu suhtautuminen BMW:llä olevan todella nihkeää näissä korin ulkopinnalla olevissa ruosteissa. Selvät sisäsaumoista lähteneet ruosteet hoituu kyllä kuntoon, mutta jos vaikkapa takaluukussa on ruostetta ulkopinnalla, on takuukäsittelyn lopputulos että "ulkoisen vaurion aiheuttama", jolloin ei kuulu takuun piiriin. Eihän sinne nyt kivetkään ole iskeneet... Joskus venkuillaan myös maalitakuulla, joka on vain muutama vuosi vs. koritakuu 12v. Siten kupruava maalipinta joskus katsotaankin maalitakuun piiriin kuuluvaksi ja nostellaan sitten käsiä pystyyn. Erään alle 30tkm ajetun 3v ikäisen F31 kanssa taistelua seurasin vierestä ja lopputulokselle ei voinut kuin nauraa.
                Tuosta asiasta on hyvin mielenkiintoista omaa kokemusta, ja tänä päivänä ei voi kuin enää nauraa asialle, mutta noin neljä (4) vuotta sitten BMW:n kanssa asiasta käydessäni vääntöä, ei kyllä kieltämättä ajoittain paljon hymyillyttänyt...ja lopputulos oli, että takaluukun korjausta eivät suostuneet tekemään. 335:lla oli siinä vaiheessa ajettu hiukan vajaa 25tkm ja takaluukun ulkopinnalla ns.ilmakuplia. Olivat kuulemma aiheutuneet kiveniskeytymistä...et silleen...

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  Karkaa ehkä hieman offtopiciksi, mutta Renaultilla asia käsiteltiin täsmälleen samanlailla. Pieni kupla takakontin luukussa, lasin syvennyksessä ja selittivät että ulkoisesta vauriosta syntynyt. Justjoo..

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by fraatti View Post
                    On. Lähinnä yritykset realisoivat kalustoaan. Tai "joku muu" realisoi heidän puolestaan.

                    Comment

                    • SC90
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 280

                      Originally posted by PJS69 View Post
                      Tuosta asiasta on hyvin mielenkiintoista omaa kokemusta, ja tänä päivänä ei voi kuin enää nauraa asialle, mutta noin neljä (4) vuotta sitten BMW:n kanssa asiasta käydessäni vääntöä, ei kyllä kieltämättä ajoittain paljon hymyillyttänyt...ja lopputulos oli, että takaluukun korjausta eivät suostuneet tekemään. 335:lla oli siinä vaiheessa ajettu hiukan vajaa 25tkm ja takaluukun ulkopinnalla ns.ilmakuplia. Olivat kuulemma aiheutuneet kiveniskeytymistä...et silleen...
                      Omaan f31 330xd:hen ilmestynyt juurikin tällainen pieni kupla takaluukkuun.

                      Pitäiskö aloittaa vääntö?
                      - M3 convertible 2005

                      - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

                      - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

                      - Fiat 850 Special 1969

                      - Lexus GS300 2000 TwoTone

                      - Lexus LS600h 2008

                      - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

                      Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
                      o44-531 82oo

                      Comment

                      • Eemeli
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1605
                        • pk-seutu

                        Maalitakuuseen meni juuri moiset, F15 kyseessä ja pari kuukautta vaille 3v. Kovasti toki vänkäsivät Laakkosella vastaan ja paska maku jäi.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Täällä rupesi uusi takaluukku puskemaan kuplaa alle kaksi vuotiaana. Ja puskee edelleen, Laakkonen Helsinki. No eipä enää bemaria ole tänne tulossa...pl. i3.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            Originally posted by Eemeli View Post
                            Maalitakuuseen meni juuri moiset, F15 kyseessä ja pari kuukautta vaille 3v. Kovasti toki vänkäsivät Laakkosella vastaan ja paska maku jäi.
                            Hyvä että sait.

                            Ellei auto ole jo omissa nimissä niin en välttämättä lähtisi itse kokeilemaan onnea moisten kanssa. Jostain takuusta kauppiaskin yritti selittää mutta eihän tuohon kukaan täysjärkinen auton ostoa ainakaan perusta. Tuossakin kun paikat oli sellaisia missä vaurion synty voi olla aivan hyvin perusteltu sillä että kivet ovat vahingoittaneet maalipintaa.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Jännästi nää ruostevaivat kiertää Mercedes-BMW-Audi rintamalla. Jokaisella vuoron perään joku ruostevaiva tuotannossa. Ensin Mersut mätäni ja sitten oli Audin vuoro, nyt näköjään BMW on päässyt taas kiinni tähän vaivaan. Tommonen pehkaantuva alumiini on vaan peltiin verrattuna asteen haasteellisempaa korajta niin, että se myös kestää.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by Juppe View Post
                                Jännästi nää ruostevaivat kiertää Mercedes-BMW-Audi rintamalla. Jokaisella vuoron perään joku ruostevaiva tuotannossa. Ensin Mersut mätäni ja sitten oli Audin vuoro, nyt näköjään BMW on päässyt taas kiinni tähän vaivaan. Tommonen pehkaantuva alumiini on vaan peltiin verrattuna asteen haasteellisempaa korajta niin, että se myös kestää.
                                Oliko f10/f11 molemmat vai vaan etuovet alumiinia via muistanko väärin?

                                Edit. Tarkastin että konepelti, lokarit ja ovet ovat alumiinia. Kyse ei sinänsä ole silloin kyse ruosteesta vaan jonkunsortin alumiinin korroosiosta.
                                Last edited by fraatti; 20-11-2018, 14:45.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎