Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #91
    Originally posted by nullzwei View Post
    Anteeksi kaikki amislaiset, teille on kuitenkin tarkoitus toisin kuin näille autoverottajina työllistyneille jakojäännöksille


    Juu ehkä oli väärä sanavalinta. Sinne varmaan palkataan työkkäristä pitkäaikaistyöttömiä mistä oli muuhun työhön... Ehkä hiukan vaan pitää olla ATK hallussa. Olis kyllä oikeasti kiva tietää koko kupletin juoni. Miksi ne pitää TARKOITUKSELLA jonoa veropäätöksien tekoon autoille mitä ei ole mahdissa.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      #92
      Kyllä siellä pitää olla vähintään yliopiston käynyt merkonomi kun kyseessä on sentään veroviranomainen. Amiksen autolinja olisi kyllä paljon parempi pätevöitymispaikka juuri tuohon hommaan.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17532
        • Turku

        #93
        Originally posted by 928 GTS View Post
        yliopiston käynyt merkonomi
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • _Sylin_teri_
          BTCF Member
          • May 2013
          • 366
          • Suomi finland

          #94
          Tuli postissa lappu joltain Autoveronpalautus Suomi firmalta että voisi olla mahdollisuus saada autoveron palautusta 2015 vuonna tuomasta autosta...tietenkin heidän kautta hakemalla ja provikat maksamalla

          Meikä on ihan ulapalla että minä vuosina noita autoverotusvirheitä oikein on ollut. Ainakin ennen 2015 oli joku rumba päällä mutta onko jotain oikeuden päätöksiä tullut sen jälkeen.

          Osaisko joku selventää että kannattaako edes lähteä kaavakkeiden kanssa tappelemaan? Kaksi autoa muistaakseni oo 2015 tuonu, kaks 2016 ja yhen tänä vuonna. Kaikista maksanu veroa 25-27% ja 2500-3500€/kpl

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            #95
            Kun tarkkaan tutkitaan ei valtionhallinto ole tehnyt vielä yhtä ainutta autoveropäätöstä koko Suomen EU-jäsenyyden aikana joka täyttäisi kaikki vaatimukset mitä tuollaiselle päätökselle EU:ssa asetetaan. Aina ei toki kannata valittaa koska lopullinen veron määrä on riittävän pieni vaikka kaikki oikeille perusteluille ja syrjimättömyydelle asetetut vaatimukset ei täyty.

            Se kannattaako yksittäisessä tapauksessa valittaa on täysin tapauksesta riippuvaa eikä sitä voi mitenkään noilla lähtötiedoilla tietää. Pitää tietää tasan mikä auto on tuotu, milloin se on tuotu ja millä perusteilla siitä on veroa peritty. Jokainen tapaus on aina yksilö.

            Lisäksi se mitä tänään asioista tiedetään ei ole lopullinen totuus vaan se muuttuu kokoajan sitä mukaa kun tulee uusia tuloksia erinäisistä oikeudenkäynneistä jne.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17847
              • PKS

              #96
              Se olisi taas se aika vuodesta kun 2014 aikana veropäätöksen saaneet tuontiautot joutaa itkukierrokselle, määräaika okaisuvaatimukselle on 31.12.2017 (valitus perillä).

              Virallinen ohjeistus:


              Itselläni olisi yksi melko simppeli MAHTI -case, joskin yli 10v ikäinen ensirekisteröinnistä tuontihetkellä.
              • Vero-% on toki ollut väärä vielä 2014, siitä saa eurot takaisin - ei epäselvää -> maailman yksinkertaisin vapaamuotoinen kirjelmä "päätösnumero, vaadin käytettäväksi alinta tiedossa olevaa vero-% tälle ajoneuvolle, tilinumeroni, terveisin omanimi".
              • MAHTI case, kuten aiemmin keskusteltu, tästä heikot perusteet valittaa. Kyseessä vieläpä ns perusauto.
              • 10v ikäinen, tästä voisi toki vääntää

              Onko arvon nim Nullzwei saanut ajantasaista valituspohjaa tehtyä vielä? Sellainen joulukuu 2017 special edition -versio, tiedäthän.
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #97
                2. postauksessa on hahmotelmaa. Korkeimman Oikeuden case väylämaksut on nyt taputeltu, päätöksessä on siteerattu edellistä KKO:n tekemää autoveropäätöstä. Se pitäisi ainakin leipoa hahmotelmaan.

                Comment

                • j-a
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1522
                  • PohojosPohojammaa

                  #98
                  Mistä siihen marvon käyttämään takaisinlaskentamalliin löytää kaavan?
                  Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                  Ylimääräisenä tarjolla:

                  E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                  F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    #99
                    ELV vääntö taisi vihdoinkin päättyä. Ikävä kyllä tullin voittoon.



                    Pieni toivo on vielä, että Komissio alkaa ajamaan asiaa mutta tämä on erittäin epätodennäköistä.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17847
                      • PKS

                      Originally posted by j-a View Post
                      Mistä siihen marvon käyttämään takaisinlaskentamalliin löytää kaavan?
                      "Kaava" on ihan sama kuin mille tahansa normaalille verotusarvon määritykselle, sillä erotuksella että verokkiyksilöt perustetaan ulkomaisiin markkinoihin. Takaisinlaskentamenetelmässä selvitetään ajoneuvon autoveroton arvo, joka muunnetaan laskennallisesti verolliseksi arvoksi. Veroa maksetaan tästä laskennallisesta verollisesta arvosta.

                      Menetelmä nojaa siis periaatteessa siihen käytännön tosiasiaan, että ulkomaiden hintataso pitäisi olla sama kuin kotimaan markkinoiden, sillä erotuksella että kotimaan markkinoilla on hinnassa lisänä autovero. Toisin sanoen, verotusarvoa määritettäessä verokkiauton hinta pilkotaan kahteen osaan: Autoverottomaan hintaan ja veroon.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6759
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Dualfun View Post
                        "Kaava" on ihan sama kuin mille tahansa normaalille verotusarvon määritykselle, sillä erotuksella että verokkiyksilöt perustetaan ulkomaisiin markkinoihin. Takaisinlaskentamenetelmässä selvitetään ajoneuvon autoveroton arvo, joka muunnetaan laskennallisesti verolliseksi arvoksi. Veroa maksetaan tästä laskennallisesta verollisesta arvosta.

                        Menetelmä nojaa siis periaatteessa siihen käytännön tosiasiaan, että ulkomaiden hintataso pitäisi olla sama kuin kotimaan markkinoiden, sillä erotuksella että kotimaan markkinoilla on hinnassa lisänä autovero. Toisin sanoen, verotusarvoa määritettäessä verokkiauton hinta pilkotaan kahteen osaan: Autoverottomaan hintaan ja veroon.
                        Eli esim. mobile.de samanlaisten keskiarvo ja sille lasketaan autovero = markkina-arvo?
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17847
                          • PKS

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Eli esim. mobile.de samanlaisten keskiarvo ja sille lasketaan autovero = markkina-arvo?
                          No, karrikoiden joo. Pitää muistaa kuitenkin, että silloin on kyseessä ääritapaus eli auton harvinaisuus pitää olla sellainen ettei kotimaan markkinoilta saada mitään vertailukohtia irti. Meidän perus bemarit ei sellaista erikoiskohtelua saa
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6759
                            • PK-seutu

                            Originally posted by Dualfun View Post
                            No, karrikoiden joo. Pitää muistaa kuitenkin, että silloin on kyseessä ääritapaus eli auton harvinaisuus pitää olla sellainen ettei kotimaan markkinoilta saada mitään vertailukohtia irti. Meidän perus bemarit ei sellaista erikoiskohtelua saa
                            Kyllä kyllä, mutta perus rautalankamalli asiasta "takaisinlaskentamalli" on siis tuollainen
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4181

                              Originally posted by j-a View Post
                              Mistä siihen marvon käyttämään takaisinlaskentamalliin löytää kaavan?
                              Aikasemmasta topikista:

                              AV = Autovero
                              HH = Hankintahinta
                              V% = Veroprosentti
                              MH = Markkinahinta

                              Takaisinlaskennan kaava:

                              AV = HH * (1 / (1 - V%)) * V


                              Sitten tuolla viisin saadusta markkina-arvosta tehdään ne normaalit vähennykset, josta saadaan verotusarvo ja siitä lasketaan veroprosentin mukaan maksettava autovero.
                              Näinhän se pitäisi mennä aina joka tapauksessa, ei tarvittaisi mitään mahteja tai marvoja...
                              Last edited by bemmeri; 13-12-2017, 11:30.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by Dualfun View Post
                                No, karrikoiden joo. Pitää muistaa kuitenkin, että silloin on kyseessä ääritapaus eli auton harvinaisuus pitää olla sellainen ettei kotimaan markkinoilta saada mitään vertailukohtia irti. Meidän perus bemarit ei sellaista erikoiskohtelua saa
                                Onko joku todistetusti saanut tässä viime aikoina veropäätöksen, jossa verot on laskettu takaisin laskennalla? Muistelen vain, että jo vuosia ja vuosia sitten sen käytöstä piti kokonaan luopua. Nykyisinhän harvinaisemmissa tapauksessa kaivetaan joku vastaava (tai edes vähän sinnepäin) malli ja sen sekä verotettavana olevan auton uushankintahinnoista lasketaan suhdeluku. Tätä suhdelukukerrointa sitten käytetään verotuksen laskennassa hakemalla Nettiautosta verrokeita ja laskemalla vero niiden hinnan perusteella.

                                Esim. omassa Toyota Alphardin tapauksessa selvitettiin Previan ja Alphardin uusnhankintahinnat ja ne jakamalla saatiin suhdeluvuksi 1,3. Sitten tehtiin normaali hintahaku Previoille, laskettiin vero ja kerrottiin se 1,3:lla.

                                Periaatteessa ihan järkevä malli, mutta ongelma on siinä, että vertailua on monessa tapauksessa tehty sellaisten automallien kesken, joissa kerroin nousee jopa yli 1,5. Jokainen ymmärtää, että uutena puolitoistakertaisen hinnan omaava auto ei 10 vuotta vanhana yleensä enää ole 1,5 kertaa arvokkaampi. Tapa soveltuu paremmin jos haetaan eroja vaikka saman automallin sedan ja farmariversiolle.

                                Mutta en tosiaan itse ole vuosikausiin nähnyt takaisin laskentaa käytettävän, vieläkö sitä käytetään?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎