Yhä useampi vastaantuleva auto on mersu, bemari, volvo tai audi. Kumman vanhoja noi tuodut bensa-autot. :think Uudempiako ei uskalla enää tuoda(hajoaa) vai mistä homma on kiinni?
Kuva tämänpäivän kauppalehdestä.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Yhä useampi vastaantuleva auto on mersu, bemari, volvo tai audi. Kumman vanhoja noi tuodut bensa-autot. :think Uudempiako ei uskalla enää tuoda(hajoaa) vai mistä homma on kiinni?
Kuva tämänpäivän kauppalehdestä.
ainakin verot on pienemmät 2007 ja vanhemmissa, kun puhutaan isopäästöisistä autoista. Se sopisi tuohon 11-12 -vuotta haarukkaan.
ainakin verot on pienemmät 2007 ja vanhemmissa, kun puhutaan isopäästöisistä autoista. Se sopisi tuohon 11-12 -vuotta haarukkaan.
Samaa veikkaan itsekin, ja veikkaan että ensi vuonna tuoduimmat bensa-autot on sitten taas 12-13v vanhoja samasta syystä... Mitään tehokkaampaa 2008 tai uudempaa bensalla (edes osin) liikkuvaa vehjettä ei oikein saa järkiveroin kilpiin, ennenkuin sitten näitä ihan tuoreimpia joissa hybriditekniikka laskee päästöjä. Veikkaan että tuoduimpien bensa-autojen keski-ikä jatkaa kasvuaan hyvin ensi vuosikymmenen puolelle, ja vasta sitten bensahybridien tuonti alkaa sitä laskemaan.
Sanoisin että kyllä on paskaa tuuria ainakin. Se määrä tarkistuksia ja laatuvaatimuksia mitä Premium Selectioniin kuuluu, tarkoittaa itselle että saa aina ehjän auton missä ei ole pitkään aikaan mitään kulutusosia (koskee jopa renkaita) vaihdettavana.
Münchenin BMW Fröttmaningissa tämä ainakin todella piti paikkaansa oman 3v/34tkm auton kohdalla, homma oli viety niin pitkälle että jopa etupuskuri oli maalattu km määrään nähden liiallisten kiveniskujen vuoksi. Tästä puhuttiin pitkään myyjän kanssa, ja selväksi tuli että auto pitää olla aina niin teknisesti kuin optisesti myös just eikä melkein km mukaisessa, tai paremmassa kunnossa, ansaitakseen tälläisen Premium Selection -määritelmän.
Sitä en osaa sanoa tulkitaanko jokaisessa merkkiliikkeessä Premium Selection määritelmää yhtä tarkasti, mutta ainakin nämä BMW:n omat vaihtoautoliikkeet kyllä. (huomaa ero BMW AG Niederlassung vs joku muu BMW valtuutettu diileri) Toki osa laadun tulkinnoista on myös subjektiivisia.
Saksan BMW Premium Selection laatuvaatimukset eivät edes edellytä, että auto on kolaroimaton. Ja tämä pitkä aika huoletonta ajoa huoltojen tai kulutusosien osalta on huikeat 6kk tai 10tkm. Eli jos viime öljynvaihdosta on aikaa 15tkm, niin ei haittaa. Tai koko kierros jarruja menee uusiksi 15tkm päästä.
BMW Premium Selection autoihin sisältyvä takuu (Europlus) on toki oikeasti hyvä puoli. Muuten on lähinnä autoliikkeestä kiinni, saako tuolla BMW Premium Selection luokituksella muuta kuin palan pahvia ja pitkän listan valohoitoa.
Itse olen ostanut jopa samasta Saksan suurimmasta käytettyjen BMW-merkkisten autojen liikkeestä useamman auton, joiden taso on mielestäni vaihdellut aika paljon. Kaikki siis olivat BMW Premium Selection luokituksella. Osasta autoista oli maalattu kaikki virheet mm. kiveniskut ja naarmut pois. Yhdestä autosta taas ei mitään.
Nämä kokemukset siis useiden kymmenien BMW Premium Selection autojen ostosta ympäri Saksaa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Itse toin 17v vanhan Audi S8:n kesällä Ruotsista. Se on omaan makuun riittävän varusteltu ja monimutkainen, ei noi ketjukoneet, suorasuihkut tms. nykyaikaiset viritelmät oikein puhutelleet. Toki moderni V8 menee paljon pienemmällä menovedellä, kuin tällainen kohta 20-vuotias design Ei sinänsä että kuluissa olisi mitään säästänyt, meni varmaan 8t€ autoa rempatessa käyttökuntoon, ja vieläkin on vähän laitettavaa. Toikin summa oli ns. penniä venyttäen, osat ite virosta tilaten ja 69€/h maaseutupajalla työt. Marmorille tosta meni tosta summasta joku reilu 1200€ takakontin lukkoon, laturiin, avaimeen, erinäisiin tiivisteisiin, pultteihin, kiinnikkeisin, sivuvilkkuihin ym. mitä ei tarvikkeena saanut.
BMW Premium Selection autoihin sisältyvä takuu (Europlus) on toki oikeasti hyvä puoli. Muuten on lähinnä autoliikkeestä kiinni, saako tuolla BMW Premium Selection luokituksella muuta kuin palan pahvia ja pitkän listan valohoitoa.
Itselläkin oli tuo Europlus-takuu, mutta ymmärsin että sittemmin on muuttunut niin että Saksassakin BPS:iin myönnettävän takuun myöntää BMW suoraan, ainakin jos jatkotakuut on otettu takuuaikana. Tuo BMW:n suoraan myöntämä jatkotakuu toimii ainakin Suomesta ostetuissa autoissa huomattavasti jouhevammin kuin mitä omat kokemukset Europlussasta. Ei nyt varsinaista valittamista Europlussassakaan, mutta olisi se näppärämpi BMW-jatkotakuulla kun voi viedä mihin vain BMW-merkkiliikkeeseen ja pystyvät tekemään diagnoosin, päätöksen ja korjauksen samalla reissulla (tietysti sillä varauksella että on aikaa ja osia juuri silloin).
Eipä tuota ikäasiaa tarvitse paljoa ihmetellä. Jos haet autoa Suomesta vaikka 11-14ke budjetilla, tarjolla on vain loppuunajettuja paskoja kamalaan hintaan. Veroihin menee se, mikä menee, mutta kokonaisuutena tuomalla sillä rahalla saa aika paljon vähemmän kilsoja ja parempikuntoista kalustoa. Nykyisellä verotussysteemillä on tehty sellainen ongelma systeemiin, että on aika paljon houkuttelevampaa tuoda vaikka 2007 kuin 2009 vuosimallin auto. Ei se mukavasti kulkevan bensa-auton omistamisen halu ole mihinkään kadonnut. Se kunnolla kulkeva bensahybridi on edelleen aika monelle ulottumattomissa.
Saksan BMW Premium Selection laatuvaatimukset eivät edes edellytä, että auto on kolaroimaton. Ja tämä pitkä aika huoletonta ajoa huoltojen tai kulutusosien osalta on huikeat 6kk tai 10tkm. Eli jos viime öljynvaihdosta on aikaa 15tkm, niin ei haittaa. Tai koko kierros jarruja menee uusiksi 15tkm päästä.
BMW Premium Selection autoihin sisältyvä takuu (Europlus) on toki oikeasti hyvä puoli. Muuten on lähinnä autoliikkeestä kiinni, saako tuolla BMW Premium Selection luokituksella muuta kuin palan pahvia ja pitkän listan valohoitoa.
Itse olen ostanut jopa samasta Saksan suurimmasta käytettyjen BMW-merkkisten autojen liikkeestä useamman auton, joiden taso on mielestäni vaihdellut aika paljon. Kaikki siis olivat BMW Premium Selection luokituksella. Osasta autoista oli maalattu kaikki virheet mm. kiveniskut ja naarmut pois. Yhdestä autosta taas ei mitään.
Nämä kokemukset siis useiden kymmenien BMW Premium Selection autojen ostosta ympäri Saksaa.
Minulla ei ole kokemuksia kuin yhdestä autosta, joten peilaan siihen millaisen kokemuksen sain itse BMW AG:n Fröttmaningissa, Münchenissä. Kokemukset ovat äärimmäisen erilaiset kuin mitä kerrot.
Minun autoni kohdalla asiakkaan kanssa käytiin läpi mitä huoltoja autolle oli tehty (myös huoltokirjan ulkopuolelta), katsottiin että autolla ei ollut kolarihistoriaa, käytiin läpi auton kuntoa ja katsottiin huoltodokumentit saman liikkeen huollosta että auton puskuri oli maalattu vasta sen jälkeen kun olin maksanut autosta käsirahan. Olipa yksi auton vanne ja rengaskin vaihdettu uusiin.
Autossa oli öljyt ja jarrunesteet vaihdettu 1v/3tkm sitten, mutta ne vaihdettiin uusiksi, jälleen sen jälkeen kun olin varausmaksun maksanut.
Suomen päässä Europlus takuuseen vaihdettiin mm vauhtipyörä, ja Nox-anturi mukisematta 11kk oston jälkeen.
Kuten aiemmin ounastelin, monet asiat ovat varmasti tapauskohtaisia, ja uskallan ym lukemani perusteella väittää että eroa on myös sillä onko kyseessä BMW AG:n oma vaihtoautopuoli vai jonkin valtuutettu diileri (kuten B&K, Procar ym).
Omien kokemusteni valossa jos ikinä olen ostamassa uusiksi autoa minkä odotan olevan uutta vastaavassa kunnossa, katson ensimmäisenä https://gebrauchtwagen.bmw.de/
Omien kokemusteni valossa jos ikinä olen ostamassa uusiksi autoa minkä odotan olevan uutta vastaavassa kunnossa, katson ensimmäisenä https://gebrauchtwagen.bmw.de/
Sama
Mulla meni 435d:ssä aavistuksen väsynyt kuskin turvavyö (ei tahtonut pysyä oikein siinä ojentajan haarukassa) ja yksi pyöränlaakeri sukkana BPS-takuun piikkiin. Ainoa negatiivinen asia on, että ensin pitää tehdä vianselvitys omaan piikkiin, lähettää siitä dokumentit Saksaan korvauspäätöstä vastaan, jonka jälkeen saa korjausluvan. Korjauskin maksetaan ensin itse, jonka jälkeen vakuutusyhtiö Saksasta palauttaa rahan kuitteja vastaan.
Vuotava etuiskari ei sitten enää mennytkään BPS:ään kun oli n. 90 tkm mittarissa, kuluvaa osaa.. jonkin verran arvokaskin kun adaptiivinen alusta.
Noista maalauksista, painotan edelleen että pelkästään positiivinen juttu kun merkkiliikkeet korjaavat niitä aika herkästi. Ikävä jos on joku silmään pistävä naarmu näkyvällä paikalla.
Noniin nyt olisi reissusta kotiuduttu. Edellisen turhan ruotsinreissun jälkeen olin hiukan skeptinen ylipäätään siihen että mitä myyjät puhuvat autoistaan ja millaisia ne ovat kunnoltaan. Nyt kuitenkin yllätyin positiivisesti heti auto nähtyäni kun kunto oli oikeastikin sitä mitä pitäisi. Saman tien tuli se tunne mitä autoa ostaessa pitäisikin olla eli minä haluan tuon... Swedun autoa katsoessa tuo tunne puuttui ja päällimmäisenä oli vain pettymys.
Tämä auto oli tosiaan F11 535xD LCI ja varusteitakin tuohon oli ruksittu jonkunverran. Oikeastaan kaikki täsmäsi mitä hainkin eli comfort-penkit, hifi-paketti, webasto, tummat lasit, tummat ulkolistat, m-sport sekä sisustan väri ja materiaali ja auton väri. Myöhemmin LCI ja pre-lci eroja tutkiessa jostain takaraivosta vielä nousi ajatus että voisihan se olla myös LCI.. :think
P337A M Sports package
P7A2A Innovation Package II
P7RSA Package Comfort
P7XPA Navigation package, Connected Drive
S1CAA Selection of COP relevant vehicles
S1CBA CO2 package
S1CCA Auto start/stop function
S1CDA Brake Energy Regeneration
S230A Extra package, EU-specific
S258A Tire with run-flat functionality
S2TBA Sport automatic transmission
S2V3A BMW LA wheel, M Double Spoke 613
S2VBA Tire pressure display
S302A Alarm system
S316A automatic trunk lid mechanism
S320A Deleted, model lettering
S358A Climate comfort windscreen
S3DZA Delete extra external lettering
S402A Electric panoramic roof
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S431A Interior mirror with automatic-dip
S453A Climate-controlled seats, front
S456A Comfort seat with memory
S488A Lumbar support, driver and passenger
S494A Seat heating driver/passenger
S4EHA Interior trim finishers black high-gloss
S4U2A Driving experience switch incl. ECO PRO
S4URA Ambient interior lighting
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S534A Automatic air conditioning
S536A Auxiliary heating
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S552A Adaptive LED headlight
S575A Supplementary 12V sockets
S5ACA High-beam assistant
S5ASA Driving Assistant
S609A Navigation system Professional
S610A Head-up display
S654A DAB tuner
S688A Harman/Kardon Surround Sound system
S698A Area-Code 2 for DVD
S6ACA Intelligent emergency SOS call
S6AEA Teleservices
S6AKA Connected Drive Services
S6AMA Real-Time Traffic Information
S6ANA Concierge Services
S6APA Remote Services
S6NSA Convenience phone, expanded Smartphone
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
S6WAA Instrument cluster, expanded equipment
S710A M leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S761A Individual sunshade glazing
S775A Headlining anthracite
S851A Language version German
S879A On-board vehicle literature German
S8KAA Dummy-SALAPA
S8TFA Active pedestrian protection
S8THA Road sign detection
S8V1A Label
Reissu tosiaan meni niin että erilaisten syiden(adblue vika) takia jouduin muuttelemaan lentoja eri päiville ja lopulta lensin paikalle perjantaina. Junalla tuli sitten surffattua paikanpäälle ja illaksi oli sitten hotelli varattuna että päästään aamulla tsekkaamaan sitten autoa heti aamusta. Näiden kaikkien muutosten takia lentoon tuli välilasku kööpenhaminassa ja odotusaikaa lentojen välissä oli noin 5h. Kuitenkin hotellille päästiin vasta noin klo 21 ja reissu oli alkanut Tren bussiasemalta jo klo 7.30. Tässä vaiheessa mehut oli jo sen verran vähissä että lepo oli nyt paikallaan. Suorat finskin lennot olis ollut dusseldorffiin noin +500€ nuppi joten sitä vaihtoehtoa ei tarvinnut edes harkita.
Lauantaina ylimääräistä säpinää aiheutti se että rekisteröinti tai kilpikonttori eivät olleet auki kuin klo 11 asti sekä auki vain yksityisille. Auto saatiin tsekattua ja kaupat sovittua noin 10.30 ja paikalle kerettiin noin 10.50. Hiukan meinasi jo alkaa jännittämään aikataulun puolesta koska seuraava mahdollisuus saada auto kilpiin olisi ollut vasta joulun jälkeen. Kilviksi tuli keltaiset 5pv kilvet. Myyjä oli ottanut autoon vakuutuksen jo etukäteen(green card?) ja sanoin että se maksoi 50-60€ luokkaa. Maksua rekisteröinnista meni hiukan reilu rekisteröinti konttoriin 20€. Maksu piti suorittaa käteisellä.
Seuraavaksi matka kävi kilpikonttorille. Kilvistä piti maksaa muistaakseni 8,5€. Kilpien saamisen jälkeen piti vielä käydä tuolla rekisteröintikonttorissa(?) hakemassa kilpiin verotarra(?). Tuo ei maksanut mitään. Kilpien jälkeen menimme vielä myyjä luokse hieromaan kauppaa toisista vanteista sekä vaihtamaan talvirenkaat alle.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Myyjä piti tuollaista muutaman kymmenen auton liikettä isänsä kanssa. Autojen lisäksi näytti että he myyvät myös vanteita. Auto ja vanteet ovat kaikki peräisin leasing autoista. Ilmeisesti leasing yhtiöt ymmärtävät myös vanteiden arvon ja arvokkaammat vanteet menevät sitten sinne mistä niistä saa parhaan rahan.
Tietääkö joku missä kauppapaikoissa saksassa myydään näitä leasing autoja?
Myyjä sanoi että heillä asiakkainaan ovat pääasiassa välittäjät(~80%) joiden kanssa toimiminen on helppoa. Usein he ostavat autot jo puhelimessa ehkä ensin jotain lisätietoja kysellen. Rahat tulee tilille ja rekka sitten käy hakemassa autot pihasta pois. Tämä takia näilläkin oli autoja varten lähinnä "varasto" joka koostui aidatusta alueesta ja hallista teollisuusalueella. Pääasiassa autot heillä olivat bemareita. Asiakkaina oli kuulemma ~6-7v sitten jonkinverran myös suomalaisia mutta hetkeen suomalaisia ei ole juuri näkynyt. Ostajat ovat kuulemma mm tsekeistä, unkarista, venäjältä yms. Kaupankäynnistä ylipäätään ukko sanoi että nyt on ollut hetken jo melko hiljasta ja kauppa käy huonosti. Tavallisesti olivat kuulemma myyneet 30-40 autoa kuukaudessa mutta homma on hiljentynyt niin että myynti on noin 15 autoa kuukaudessa. Hän meinasi että kauppa käy samalla tavalla riippumatta onko auto diesel vai bensa. Hän meinasi että yleinen maailmantilanne on vain nyt sellainen että kauppa ei käy. Esim venäjän sanktiot, yms. Sanoi myös että myös jenkeistä ja arabiasta raahataan jonkinverran autoja nyt samoihin maihin mutta meinasi että nuo ovat kunnoltaan pääasiassa heikompia kuin saksalaiset vaihdokit. Sinällään myyjästä jäi ihan hyvä fiilis ja tuo isäukko paiska vielä takakonttiin sammuttimen sekä kahdet keltaiset liivit jotka ovat pakolliset(?) saksassa jos autoon tulee jotain hämminkiä matkalla.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Takaisintulomatkan aikana sitten sattui satamaan ensimmäiset 500km. Epä tarvinnut autobaanaalla sitten tuupata kuin 180km/h maksimissaan. Tietöitä näytti myös olevan reissulla melko paljon ja myös ruuhkat tulivat tutuiksi. Liput juutirauman sillalle sekä puttgardenin lautalle napattiin netistä etukäteen. Ne pitää ostaa 2h aikaisemmin jos meinaa saada niistä alennusta. Ennenlaivaan siirtymistä sitten täytettiin takaluukkua hiukan puttgardenin taxfree lautassa. Ajoa tähän mennessä oli kertynyt reilu 600km.
Lauttamatka taisi ottaa vähän vajaan tunnin. Ja tuosta sitten lähdettiin ajamaan kohti kööpenhaminaa. Tuossa kävi sellainen hama että auton navi keksi jonkun pysähdyksen tms aikana alkaa reitittämään reittiä uudelleen. Määräpääksi oli laitettu jo valmiiksi Tukholma niin tämä sitten johti siihen että reitti muuttui Helsingörin lautan kautta kulkevaksi. Onneksi huomasin tämä sitten jossain välissä ja heittoa reittiin ei tullut kuin ehkä noin 20km. Kaverilla oli käynyt samalla tavalla mutta hänellä se ei haitannut koska hän ei ollut ostanut lippua valmiiksi juutirauman sillalle.
Muutaman pysähdyksen jälkeen olimme tukholmassa reilu 2h ennen laivan lähtemistä. Yöllä liikennettä ei juurikaan ollut ja teillä sai ajella omaan tahtiin vähän sen mukaan miten navigaatori näytti saapumisaikaa. Sen verran raskas tuo ajo/päivä oli kuitenkin että jos samalla päivällä olisi ollut vielä enemmän ohjelmaa olisi kyllä jaksaminen ollut koetuksella. Jo tämä reilun 1400km siirtymä kaikkinensa vei kyllä mehut varsin hyvin ja pimeys sekä liikenteen puuttuminen meinasi laittaa väsyttämään varsin rankasti ja tämän voi kyllä sanoa jo käyvän työstä. Pelkästään autossa tuli istuttua tuohon mennessä noin 16h. Keskinopeus oli 88,8km/h.
Tuosta sitten vikingin aamulaivalla se 12h setti ja vajaa 2h ajoa vielä tampereen nurkille.
Oikeastaan ainut kämmi kävi siinä että tuli ostettua vahingossa junaliput lentokentältä lauantai päivälle perjantain sijaan. Kuitenkin netissä ostetut liput pystyi sitten lopulta peruuttamaan ja rahat sai takaisin DB:n mobiilisovelluksen avulla joten tuostakaan ei tullut sitten tappiota jeniäkään.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
paljos tulee maksaa jos tuottaa auton jonkun kautta, itse vähän epäilyttää toi paperihommat jne. meneekö kaikki oikein. sekä englannin kielen taito ei nyt päätä huimaava oo
paljos tulee maksaa jos tuottaa auton jonkun kautta, itse vähän epäilyttää toi paperihommat jne. meneekö kaikki oikein. sekä englannin kielen taito ei nyt päätä huimaava oo
About parisen tonnia...riipuen toki hieman mistä päin saksaa...
Comment