Painoistahan tämä meni itse asiassa läpi pelkillä tarroilla, niitä ei edes pyydetty enää todistukseen... Ja vuosimalli 2001 siis.
Sumarista sanoin että eikös se pitäisi käydä, tuntui tietävän uusista säännöksistä mutta tulkitsi niin, että saa palaa vasemmalla, molemmilla tai olla palamatta kummallakaan puolella, mutta pelkästään oikealla ei saa palaa.
Ps. jos en löydä omaani ehjää venakoppaa, niin pöllin sulta
Sen jos teet niin pistän sinut hitsaamaan helmaa
Alunperinhän tosiaan etsin kuumeisesti E38 FL M-sport 740i:tä mutta hinnat meni omalle kukkarolle ihan puihin niissä. Jospa se vielä joskus pitää sitäkin koittaa etsiä
Hiljaista tosiaan ollut tässä ketjussa. Pitäisiköhän alkaa jotain talvikäyttistä varovasti katselemaan :think
Nyt varmaan on tilaa sitten kysellä taas kerran katsastushommista. Sori siitä. Eli käytettiin 2000 valmistettua B3 ALPINAa konttorilla. Valot ok, massat ok ja kovasti katsuri kehui kuntoa mutta pisti hylyn paperiin ja halusi jotain dokumenttia päästöistä ja meluista.
Olin siinä käsityksessä että 2000 ja vanhemmat menisi läpi ilman dokumentteja. Käsitinkö asian väärin ja kaikki täällä käsitelty info ei ole mennyt mulla päähän vai tuli katsurille moka? Oli kyllä oikeen asiallinen tyyppi ja koitti kaivella pitkään jotain tietoja koneelta, mutta antoi sitten lopuksi hylkypaperin oheen muuminin printattuna ja sanoi että ottomoottoreissa 96 ja uudemmat japani/us tuonnit vaatisi jotain dokumenttia. Jotain puhetta taisi olla joskus paikanpäällä mittaamisesta vai käsitinkö tämänkin väärin? Ja tuleeko kalliiksi?
Papereita tiedustelin jo ja kiireitten takia maksaisin vaatimuksenmukaisuustodistuksesta sen satkun tähän kohtaan kiltisti. Mutta tuv-nordilla ainakin sanoivat että tossa menee vastaavuustodistukseksi ja saaminen ei ole edes varmaa. Nyt tuli infoa että sen saa mutta hintaa on sitten alveineen pikkasen päälle 400e
-> sivu 11 (taulukko tarkastuskohteista): melu ja päästöt (kohdat 1 ja 2), tarkastustapa E ja huomautukset 3 ja 6
"E: Hyväksynnän tai katsastuksen yhteydessä tehtävässä ajoneuvon tarkastuksessa."
*************** MELUT **************
"3 Rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa voidaan soveltaa auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta annetun
määräyksen TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 kohdan 5 vaatimuksia"
Kohta 5: Liikkeessä olevalle ajoneuvolle mitattu melu ei muutosten jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, jos ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä.
Meluvaatimusten täyttyminen voidaan myös todeta E-säännön 51 mukaisella paikallaan olevan ajoneuvon melutason mittausmenetelmällä. Tällä menetelmällä saatu meluarvo saa olla 3dB(A) vastaavaa ajoneuvon alkuperäistä meluarvoa suurempi. Jos ajoneuvotyypille, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, ei ole ilmoitettu paikallaan olevan ajoneuvon melutasoa, sallitaan mittauksessa paikallaanolomelun arvoksi 98 dB(A); ajoneuvoissa, joissa moottori on kuljettajan takana, sallitaan paikallaanolomelun arvoksi kuitenkin 103 dB(A).
**************** PÄÄSTÖT ****************
"6 Rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa voidaan soveltaa auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta annetun
määräyksen TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 kohdan 2.3 vaatimuksia."
ja tuo kohta 2.3: "Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten
mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."
OLeellista koko hommassa on se, että EURO3 on raja lievemmille vaaatimuksille, ja EURO3 on tullut pakolliseksi vasta 1.1.2001. Sitä ennen vaatimus on EURO2.
TARKOITTAA, ETTÄ SINUN AUTOSTASI KATSASTAJA VOI MITATA NE PÄÄSTÖT JA MELUT KONTTORILLA JA JOS NE TÄYTTÄÄ EURO2 VAATIMUKSET; SE RIITTÄÄ.
ja tämä asia on toissa viikolla tarkistettu trafilta asti katsastsastajan toimesta, kun käytin omaa -00 -mallista meseä näytillä.
************************
Toki ihan täysin ilman haasteita ei mennyt mullakaan:
Kun trafi viisaudessaan lievensi noiden vanhempien ajoneuvojen tarkastusvaatimuksia kohdaksi "I", niin sinne tuli sitten pommi:
"I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä."
Kuulostaa äkkiseltään hyvältä, mutta TRAFI HALUAA NYT, ETTÄ HOMMAAN JOSTAIN TODISTUKSEN; ETTÄ TUO CLK ON TEHTY SUURENA SARJANA JAPANIN MARKKINOILLE. lisäksi siinä pitää lukea, että se on täyttänyt valmistumisajankohtanaan ko markkina-alueen vaatimukset...
Ja tämäkin on varmistettu trafilta, olin ihan vieressä kun tätä puhelinkeskustelua käytiin katsastajan ja trafin asiantuntijan välillä.
Ei kelvannut rekisteröintitodistus (jossa lukee ensirekisteröintipäivä), koska se ei todista, että ko auto on tehty suurena sarjana.
EDIT: kukaan ei myöskään osannut kertoa, että mikä käsitetään "suureksi sarjaksi". Onko se 10kpl? onko se 500kpl? onko se 5000kpl? jos valmistaja sanoo että "juujuu on ollut suuri sarja", niin se on kuitenkin ok.
Dilemma: autovalmistajat ei ole kuulleetkaan koko vaatimuksesta, ja nyt selvitellään sitten Stuttgartia myöten, että kuka tuollaisen prujun kirjoittaa.
Toki tämänkin voi ohittaa hankkimalla vastaavuustodistuksen, joka siis maksaa 450€, mutta ihan periaatteesta en siihen taivu, koska trafihan nyt on siis ihan itse tehnyt täysin tyhjäksi tuon helpotuksen määräyksiin muuttamalla dokumenttivaatimusta.
Mutta ei HELVETTI tuota virkamiesänkyröintiä, eihän tossa(kaan) päätöksessä ja sen tulkinnassa ole yhtään mitään järkeä Tottakai sitten joku Trafin pässi vetää maton alta nyt kun katsureiden toiminnassa alkaa olla tolkkua ja koitetaan oikeasti selvittää asioita sekä auttaa asiakasta.
Toki voisi käydä mittauttamassa melut ja päästöt ja venyttää katsastusta mutta ei voi oikeen venyttää prosessia loputtomiin kun tarttis autoon kilvet että pääsisi sillä pohjoismaiden ulkopuolelle lomailemaan. Ilmeisesti ALPINA ei papereita helpolla kirjoittele, tällainen kuva jäänyt kun jotain aikasemmin noitten rekisteröinneistä ja tuonneista lukenut. Lisävarustelistastakin olisivat satkun halunneet.
Taidanpa alkaa katselemaan jotain about samanikäistä talvikäyttistä minkä kanssa pääsee sitten ajan kanssa vääntämään..
Mutta ei HELVETTI tuota virkamiesänkyröintiä, eihän tossa(kaan) päätöksessä ja sen tulkinnassa ole yhtään mitään järkeä Tottakai sitten joku Trafin pässi vetää maton alta nyt kun katsureiden toiminnassa alkaa olla tolkkua ja koitetaan oikeasti selvittää asioita sekä auttaa asiakasta.
Toki voisi käydä mittauttamassa melut ja päästöt ja venyttää katsastusta mutta ei voi oikeen venyttää prosessia loputtomiin kun tarttis autoon kilvet että pääsisi sillä pohjoismaiden ulkopuolelle lomailemaan. Ilmeisesti ALPINA ei papereita helpolla kirjoittele, tällainen kuva jäänyt kun jotain aikasemmin noitten rekisteröinneistä ja tuonneista lukenut. Lisävarustelistastakin olisivat satkun halunneet.
Taidanpa alkaa katselemaan jotain about samanikäistä talvikäyttistä minkä kanssa pääsee sitten ajan kanssa vääntämään..
sullahan on nyt sikäli mielenkiintoinen tilanne, että sun katsastus on hylätty noiden päästöjen/melun vuoksi, joten jos saat menemään katsurille jakeluun, että se voi mitata ne ihan vaan siltä seisomalta itse, niin voiko katsastaja enää hylätä sitä rekisteröintikatsastusta mistään muusta syystä?
Ja tällä viittaan siihen, että kun kerran kaikki muu on ok, niin ei kait se enää ala uudestaan hylkäämään vaikka sulla ei lappua olekaan suurena sarjana valmistamisesta?
Toki ihan täysin ilman haasteita ei mennyt mullakaan:
Kun trafi viisaudessaan lievensi noiden vanhempien ajoneuvojen tarkastusvaatimuksia kohdaksi "I", niin sinne tuli sitten pommi:
"I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä."
Kuulostaa äkkiseltään hyvältä, mutta TRAFI HALUAA NYT, ETTÄ HOMMAAN JOSTAIN TODISTUKSEN; ETTÄ TUO CLK ON TEHTY SUURENA SARJANA JAPANIN MARKKINOILLE. lisäksi siinä pitää lukea, että se on täyttänyt valmistumisajankohtanaan ko markkina-alueen vaatimukset...
Ja tämäkin on varmistettu trafilta, olin ihan vieressä kun tätä puhelinkeskustelua käytiin katsastajan ja trafin asiantuntijan välillä.
Ei kelvannut rekisteröintitodistus (jossa lukee ensirekisteröintipäivä), koska se ei todista, että ko auto on tehty suurena sarjana.
EDIT: kukaan ei myöskään osannut kertoa, että mikä käsitetään "suureksi sarjaksi". Onko se 10kpl? onko se 500kpl? onko se 5000kpl? jos valmistaja sanoo että "juujuu on ollut suuri sarja", niin se on kuitenkin ok.
Dilemma: autovalmistajat ei ole kuulleetkaan koko vaatimuksesta, ja nyt selvitellään sitten Stuttgartia myöten, että kuka tuollaisen prujun kirjoittaa.
Nyt on kyllä taas niin höpöä ollut leimakonttorilla kuin olla ja voi. Tämä vaatimushan on sukua sille, että vaaditaan selvitystä, että esim. jarrut on vakiot, koska vain vakiot voidaan hyväksyä sellaisenaan ilman lisäselvityksiä. Tästä on nimenomaisesti ollut Trafin kanssa juttua ja tällaisissa tapauksissa viraston virallinen linja on, että järkeä saa käyttää. Toisin sanoen, CLK ei vaadi mitään selvitystä "suurista sarjoista", se on sellainen täysin yksiselitteisesti. Sama koskee selvitystä rekisteröintiajankohdan japsivaatimusten täyttämistä, se oletuksena täyttää ne, koska se on sinne rekisteröity.
Uskallan myös väittää, että katsuri ei ole soittanut Trafille, koska siellä ei enää ole mitään katsastajien "kuumaa linjaa" johon soitella. Puhelu on tod. näk. mennyt A-katsastuksen omaan tekniseen neuvontaan, joka kilpailee vain K1:n vastaavan kanssa siitä, kuinka älyvapaasti supervarmanpäälle pykäliä ja vaatimuksia voidaan tulkita.
sullahan on nyt sikäli mielenkiintoinen tilanne, että sun katsastus on hylätty noiden päästöjen/melun vuoksi, joten jos saat menemään katsurille jakeluun, että se voi mitata ne ihan vaan siltä seisomalta itse, niin voiko katsastaja enää hylätä sitä rekisteröintikatsastusta mistään muusta syystä?
Ja tällä viittaan siihen, että kun kerran kaikki muu on ok, niin ei kait se enää ala uudestaan hylkäämään vaikka sulla ei lappua olekaan suurena sarjana valmistamisesta?
Suurista sarjoista sanottu edellisessä viestissä. 33d mainitsi Alpinan olevan VALMISTETTU vuonna 2000. Oleellinen päivämäärä on kuitenkin KÄYTTÖÖNOTTO.
Suurista sarjoista sanottu edellisessä viestissä. 33d mainitsi Alpinan olevan VALMISTETTU vuonna 2000. Oleellinen päivämäärä on kuitenkin KÄYTTÖÖNOTTO.
Käyttöönotto on 6/2000 minkä katsuri otti export certifikatesta ylös. Tosiaan tuossa sanotaan ainoastaan seuraavaa, Hylkäyksen syy: Selvitys melusta ja päästöistä puuttuu.
Pitänee siis varata aikaa uusinta näyttöön ja pyytää että mittaavat päästöt ja melut? Jäin siis siihen käsitykseen että haluaisivat minun tuovan jonkun dokumentin tästä, mittauksista ei ollut mitään puhetta.
Comment