Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 891
    • Oulu

    #16
    Originally posted by nappe74 View Post
    Tästä haluaisin ehdottomasti kuulla lisää...

    Omassa autossa on kilsoja nyt 214t eikä ilmeisesti laatikon öljyjä ole koskaan vaihdettu... Siekkiseltä aikoinaan "opin" että öljyt kannattaa todellakin vaihtaa myös laatikkoon, silti mietityttänyt että kannattaako tässä vaiheessa enää vaihtaa kun on lukenut niitä paskashokkipelotteluja että ehjä laatikko hajoaa heti jos vaihtaa öljyt...

    Kun nyt kerran merkkihuolto tekee vaihdon ja nuinkin edulliseen hintaan niin otetaan "riski" niin ompahan vaihdettu !!
    Itsellä 150tkm ku vaihtu öljyt eka kerran ja toimii vielä. Ens viikolla uudelleen vaihtoon ja kilometrejä 160tkm. Lähtee ainoastaan vaihtoon autokorjaamon välinpitämättömyyden takia, koska laatikko vuotaa nyt. Tällä kertaa vien suoraan werterille.

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #17
      Ei kait 395e huuhtelu ilman pohjaa mikään edullinen ole? En usko että on alkuperäistä/vastaavaa öljyä mitä tuohon hintaan laitetaan. 8hp öljy kuitenkin merkkarilla 39e/litra.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5400
        • S:t Karins

        #18
        Originally posted by T5ID View Post
        Tiedän useita F10:ä, sekä pienellä että isolla ZF:llä, jotka ovat menneet rikki öljynvaihdon jälkeen. Syynä on joku laatikkoon jäänyt partikkeli, joka lähtee liikkeelle öljynvaihdon yhteydessä.


        Mitään takuuta ei ole ollut, eli jos auto on takuun ulkopuolella, maksat kaiken itse pl. goodwillit, jota merkkiliike on antanut asiakassuhteen perusteella.


        ZF itse ei suosita öljynvaihtoa. Jos öljyt vaihdetaan, tulee sisään sellaista öljyä, jonka vaihtoväli on 60 tai 80 tkm. Vaihteiston alkuperäistä öljyä ei ole jälkimarkkinoilla saatavilla. ZF:n omatkaan öljyt eivät ole samaa kuin orkkis.


        Tämä on minullekin vaikea asia uskoa, auton huoltamisen tärkein ohje on minusta aina ollut tiheä öljynvaihtoväli. Moottoriöljypuolellakin on jo todettu suoranaisia haittoja öljynvaihtovälin puolittamisesta.
        Nyt tulee taas kyllä sellaista tuubaa että oksat pois...
        Ja ihan joka asiassa yllä.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • Tuonela
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 368
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Tommix View Post
          Nyt tulee taas kyllä sellaista tuubaa että oksat pois...
          Ja ihan joka asiassa yllä.
          Kyllä...
          Foorumille ilmaantunut näköjään Hemi 2.0...

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            #20
            Originally posted by T5ID View Post
            Tiedän useita F10:ä, sekä pienellä että isolla ZF:llä, jotka ovat menneet rikki öljynvaihdon jälkeen. Syynä on joku laatikkoon jäänyt partikkeli, joka lähtee liikkeelle öljynvaihdon yhteydessä.


            Mitään takuuta ei ole ollut, eli jos auto on takuun ulkopuolella, maksat kaiken itse pl. goodwillit, jota merkkiliike on antanut asiakassuhteen perusteella.


            ZF itse ei suosita öljynvaihtoa. Jos öljyt vaihdetaan, tulee sisään sellaista öljyä, jonka vaihtoväli on 60 tai 80 tkm. Vaihteiston alkuperäistä öljyä ei ole jälkimarkkinoilla saatavilla. ZF:n omatkaan öljyt eivät ole samaa kuin orkkis.


            Tämä on minullekin vaikea asia uskoa, auton huoltamisen tärkein ohje on minusta aina ollut tiheä öljynvaihtoväli. Moottoriöljypuolellakin on jo todettu suoranaisia haittoja öljynvaihtovälin puolittamisesta.

            Nyt on kunnon trollaus kyseessä.

            Annatko vähän faktaa näistä asioista?

            Ihminen joka ymmärtää edes vähän moottori ja muusta tekniikasta sekä voiteluaineista, ymmärtää välittömästi jutustasi, että tuubaa on.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15225
              • Ajamisen Iloa

              #21
              "joku laatikkoon jäänyt partikkeli" ei kuulosta ihan tieteellisimmän teknisen selvityksen tulokselta.

              Miksi se partikkeli ei pyörisi siellä sen vanhan öljyn seassa? Onko partikkeli syntynyt kulahtaneen öljyn seurauksena, montako partikkelia syntyy lisää kun öljy entisestään huononee ja osien kuluminen kiihtyy? Jos taas partikkeli on niin raskas ettei se kulje öljyvirran mukana niin silloinhan se joko makaa pohjalla ja lähtee sieltä pois tyhjentäessä, tai ei ainakaan lähde liikkeelle uudella öljyllä jos se ei vanhalla tahmeammalla öljylläkään halunnut liikkua.

              Se että jos uutta öljyä lorotellaan paskaisilla vehkeillä mistä menee niitä "partikkeleita" sinne mitä ei entuudestaan ole ollut niin ymmärrän. Mutta silloin huoltoliikkeen pitäisi korvata tämä tunarointi aina defaktona eikä taistelun jälkeen "goodwillinä".
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by Remotion View Post
                "joku laatikkoon jäänyt partikkeli" ei kuulosta ihan tieteellisimmän teknisen selvityksen tulokselta.

                Miksi se partikkeli ei pyörisi siellä sen vanhan öljyn seassa? Onko partikkeli syntynyt kulahtaneen öljyn seurauksena, montako partikkelia syntyy lisää kun öljy entisestään huononee ja osien kuluminen kiihtyy? Jos taas partikkeli on niin raskas ettei se kulje öljyvirran mukana niin silloinhan se joko makaa pohjalla ja lähtee sieltä pois tyhjentäessä, tai ei ainakaan lähde liikkeelle uudella öljyllä jos se ei vanhalla tahmeammalla öljylläkään halunnut liikkua.

                Se että jos uutta öljyä lorotellaan paskaisilla vehkeillä mistä menee niitä "partikkeleita" sinne mitä ei entuudestaan ole ollut niin ymmärrän. Mutta silloin huoltoliikkeen pitäisi korvata tämä tunarointi aina defaktona eikä taistelun jälkeen "goodwillinä".
                Kyllähän paljon ajetuun laatikkoon voi tulla ns. paskashokki kun sinne laitetaan uudet öljyt, joiden pesevät ominaisuudet on paljon paremmat, jolloin irroittavat sieltä paskaa liikkeelle. Huuhtelemalla toki suurinosa saadaa ulos, mutta onhan se mahdollista. En usko, että monikaan korjaamo alkaa korvaamaan, jos 300k ajetusta autosta leviää vaikka viikko öljynvaihdon jälkeen laatikko.

                Laatikon öljyt toki kannattaa vaihtaa alusta asti järkevillä väleillä, esim. 8 pykäläiselle ZF suosittelee yhdessä dokumentissa 80-120k riippuen ajotyylistä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #23
                  Otettiin auki tollanen yli 300000 km ajettu E39:n GM automattilaatikko ja korjattiin se. Laatikossa ei ollut paskaa missään. Tai no, varmaan öljypohjassa ja suodattimessa, mihin se kaikki möhnä kerääntyy, mutta muualla vaihteistossa ei mitään missään. Olen aina ihmetellyt näitä juttuja jostain paskashokeista, kun en ole oikein ikinä nähnyt mitään pinttynyttä karstaa tai suuria määriä kerääntynyttä paskaa missään vaihteiston osissa. En myöskään perissä, enkä manuaalivaihteistoissa. Öljypohjissa on tietty kulumisesta aiheutuvaa hiukkasta ja möhnää, mutta sekin lähtee kevyellä pyyhkäisyllä tai pesulla pois, ei sitä millään liuottimilla tai pesuaineilla tarvitse pehmittää tai taltalla hakata.

                  Jos vaihteistossa hajoaa joku osa ja vikaa ei huomata, tai muuten vaan jatketaan ajamista, niin silloin sitä metallisilppua on tietty ympäri vaihteistoa. Mutta se on eri asia. Silloin se vaihteisto on ajettu paskaksi ja metallisilppu on tullut siinä tuhossa kertarysäyksellä, eikä se ole sama asia, kuin pitkän aikaa kerääntynyt möhnä tai paska.

                  Vaihteistoöljy ei joudu minkään palamisjätteen kanssa tekemisiin, niin kuin moottoriöljy, niin mistä sitä karstaa sinne laatikkoon kerääntyisi?

                  Vaihteistoöljyjä me ollaan vaihdettu vuosia. Joka viikko on muutama vaihteistoöljyn vaihto. Koko ajan tehdään niitä. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia.

                  Ja tuosta Laakkosen vaihteistoöljyn vaihtotarjouksesta, niin sehän lukee ihan Laakkosen omassa ilmoituksessa, että sisältää puhdistusaineen, öljyn ja työn. Jos joku ei tästä vielä ymmärrä, että siihen ei tällöin sisälly suodatinta tai öljypohjaa, niin vika on lukijassa ja luetun ymmärtämisessä.


                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Otettiin auki tollanen yli 300000 km ajettu E39:n GM automattilaatikko ja korjattiin se. Laatikossa ei ollut paskaa missään.
                    Puritteko venttiilikoneistonkin eikä sielläkään ollut? Se sokkelohan lähinnä on kai se paikka mihin sitä voisi kertyä. Tosin, suodatin on ennen sitä joten eipä sitä kai pitäisi kertyä niin kauan kuin suodatin toimii.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      #25
                      Siellä hydraulisessa piirilevyssä, eli sokkelossa oli sen verran, että sormenpäähän olis ehkä vähän väriä jäänyt, jos olis pyyhkinyt, mutta ei mitään kerrostumaa.

                      Ja se toinen samanlainen laatikko, mikä purettiin varaosiksi, niin oli yhtä siisti. Ei paskaa sielläkään.

                      Korjauksen syy oli hävinnyt pakki, eli auto ei kulkenut taaksepäin ollenkaan.

                      En väitä, etteikö vaihteistoonkin voisi sitä paskaa kertyä, mutta tuntuu, että sitä määrää liioitellaan ihan helvetisti. Kyllä niillä pitää ajaa yli puoli miljoonaa, ja upottaa pari kertaa koko auto vaikka mereen, tai jotenkin muuten laiminlyödä, ennen kuin sitä paskaa on siellä niin paljon, että siitä rupeaa olemaan vaihteiston terveydelle haittaa.

                      Enkä väitä sitäkään, etteikö vaihteiston öljynvaihdolla voisi olla jotain huonoja seurauksia, jos joku muu niin väittää, mutta eletään varmaan eri maailmoissa.


                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4985
                        • Forssa

                        #26
                        Originally posted by Bullitt View Post
                        Siellä hydraulisessa piirilevyssä, eli sokkelossa oli sen verran, että sormenpäähän olis ehkä vähän väriä jäänyt, jos olis pyyhkinyt, mutta ei mitään kerrostumaa.

                        Ja se toinen samanlainen laatikko, mikä purettiin varaosiksi, niin oli yhtä siisti. Ei paskaa sielläkään.

                        Korjauksen syy oli hävinnyt pakki, eli auto ei kulkenut taaksepäin ollenkaan.

                        En väitä, etteikö vaihteistoonkin voisi sitä paskaa kertyä, mutta tuntuu, että sitä määrää liioitellaan ihan helvetisti. Kyllä niillä pitää ajaa yli puoli miljoonaa, ja upottaa pari kertaa koko auto vaikka mereen, tai jotenkin muuten laiminlyödä, ennen kuin sitä paskaa on siellä niin paljon, että siitä rupeaa olemaan vaihteiston terveydelle haittaa.

                        Enkä väitä sitäkään, etteikö vaihteiston öljynvaihdolla voisi olla jotain huonoja seurauksia, jos joku muu niin väittää, mutta eletään varmaan eri maailmoissa.
                        Minulla vaihdettiin kutoseen (e63 650i) vaihteistoon öljyt kesällä ja sen seurauksena 1->2 vaihdosta tuli töksähtävämpi. Auton akku tosin päätti päivänsä samoihin aikoihin, eli en osaa sanoa "resetoituiko" laatikko myös jotenkin samaan aikaan. Joka tapauksessa selkeästi raaempi tuosta vaihtotapahtumasta tuli.
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • T5ID
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2014
                          • 51
                          • Helsinki

                          #27
                          Nyt on kunnon trollaus kyseessä.

                          Annatko vähän faktaa näistä asioista?

                          Ihminen joka ymmärtää edes vähän moottori ja muusta tekniikasta sekä voiteluaineista, ymmärtää välittömästi jutustasi, että tuubaa on.

                          Näin itsekin olisin voinut väittää ennen tätä vuotta. Jos kerron yhdestä tapauksesta tältä keväältä.


                          Isolla ZF:llä varustettu F10 kävi BMW:hen erikoistuneessa korjaamossa laatikon öljynvaihdossa. Autolla oli ajettu hieman yli 200 tkm. Heti öljynvaihdon jälkeen auto kadotti kaksi vaihdetta noin puolestavälistä kaaviota. Korjaamo tarjoutui vaihtamaan öljyt uudestaan, näin tehtiin. Tilanne säilyi ennallaan. Merkkiliike kertoi, että heillä on käytössä pesuri öljynvaihtoon, kaveri päätti maksaa tämän vaihdon. Laatikon toiminta huononi edelleen, nyt mukaan tuli tuntuva rykäys, kun laatikko vaihtoi kadonneiden vaihteiden yli. Auto oli pari kuukautta yli takuuajan, mutta merkkiliike lupasi ystävällisesti selvittää, tuleeko tehdas vastaan, kun ongelmasta saadaan vikakoodi.


                          Ongelmaksi muodostui vikakoodin saanti. Testeri ei huomannut vaihteistossa mitään vikaa, vaikka pari vaihdetta puuttui. Lopulta taitava mekaanikko sai jonkin vikakoodin vaihteistosta esiin. Koska merkkiliike ilmoitti, että vika oli tullut öljynvaihdon jälkeen ja asiakkaan ostaneen ja huoltaneen yli kymmenen BMW:tä, menivät kulut puoliksi.


                          Moottoriöljystä luin Vehon lehdestä, lehti joka käsittelee hyötyajoneuvoja. Ilmeisesti moni muukin on tukka pystyssä, kun esim. Sprinter pyytää öljynvaihtoa 60 tkm välein (sama perusmoottori kuin henkilöautoissa). Siinä oli joku oikein laboratoriotutkimus, missä todettiin, että 12 tkm ajettu öljy oli keskeisiltä ominaisuuksiltaan (=paineenkesto) parempaa kuin uusi öljy. Tämä selitettiin sillä, että jotkut lisäaineet aktivoituvat vasta pidemmällä käytöllä.


                          Kun en ole öljykauppias, ajattelin tuoda näitä tuoreita tietoja esiin. Aivan varmasti kasivaihteisen öljynvaihtoja tehdään moninkertaisesti ongelmitta,

                          mutta tiedän ongelmiakin.


                          Vanhemmissa moottoreissa ja vaihteistoissa tietenkin vaihdot kannattaa tehdä usein, ovathan öljytkin erilaisia.

                          Comment

                          • Pakkopaita
                            Newbiemmer
                            • Mar 2017
                            • 13
                            • Helsinki

                            #28
                            Toisinaan kyllä kuulee juttuja, että vaihdelaatikkoon on tullut ongelmia öljynvaihdon jälkeen. Itselle tulee mieleen lähinnä kaksi mahdollisuutta. Joko uutta öljyä ei ole laitettu oikeaa määrää, tai sitten huuhtelemisesta huolimatta vanhan öljyn jäämien lisäaineet ei ole olleet yhteensopivia uuden öljyn lisäaineiden kanssa ja uusi öljy ei sen vuoksi toimi suunnitellulla tavalla.

                            Toinen asia mitä olen miettinyt on sitten se, että kuinkahan paljon vaihdelaatikolle oikeastaan saa lisäkilometrejä öljyä vaihtamalla. Jos aikoo vaihtaa vaihteistoöljyt 100tkm välein, ja vaihto maksaa sen 500 euroa, niin 500tkm jälkeen on tullut vaihdettua öljyjä jo 2500 eurolla. Jos laatikko sen ansiosta kestää 100-200tkm kauemmin, niin minun mielestä on vähän siinä ja siinä, että kannattaako tuo rahallisesti.

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #29
                              Originally posted by T5ID View Post




                              Moottoriöljystä... jotkut lisäaineet aktivoituvat vasta pidemmällä käytöllä.

                              Kuinka pitkällä käytöllä? 3tkm, 5tkm, 10tkm, vai kenties enemmän. Eikö öljyfirman kannattaisi sitten ensin käyttää näitä öljyjä jossain öljyjen sisäänajomoottorissa. Sitten purkittaa ja myydä asiakkaalle öljyä, jossa jotkut lisäaineet on jo valmiiksi aktivoituneet. Asiakas saisi sitten öljynvaihdon jälkeen moottorilleen täyden turvan, ensimetreistä alkaen.

                              Hyvät autoilijat, älkää vaihtako moottoreihinne uusia öljyjä, koska käytetyillä öljyillä voitelu toimii paremmin
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5151
                                • Kuopio

                                #30
                                Originally posted by T3 View Post

                                Hyvät autoilijat, älkää vaihtako moottoreihinne uusia öljyjä, koska käytetyillä öljyillä voitelu toimii paremmin
                                Kyllä juurikin näin varsinkin vehon maahantuomissa Sprintereissä. Niissä on uutuus D4IT öljyt mitkä aktivoituvat öljynlauhduttimessa mitkä veho asentaa kaikkiin maahantuomiinsa sprintereihin.

                                Originally posted by Pakkopaita View Post
                                että kannattaako tuo rahallisesti.
                                Uus laatikko maksaa n. 10keur.
                                Last edited by jani; 07-10-2018, 15:33.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎