Originally posted by nappe74
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa
Collapse
X
-
Ei kait 395e huuhtelu ilman pohjaa mikään edullinen ole? En usko että on alkuperäistä/vastaavaa öljyä mitä tuohon hintaan laitetaan. 8hp öljy kuitenkin merkkarilla 39e/litra.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by T5ID View PostTiedän useita F10:ä, sekä pienellä että isolla ZF:llä, jotka ovat menneet rikki öljynvaihdon jälkeen. Syynä on joku laatikkoon jäänyt partikkeli, joka lähtee liikkeelle öljynvaihdon yhteydessä.
Mitään takuuta ei ole ollut, eli jos auto on takuun ulkopuolella, maksat kaiken itse pl. goodwillit, jota merkkiliike on antanut asiakassuhteen perusteella.
ZF itse ei suosita öljynvaihtoa. Jos öljyt vaihdetaan, tulee sisään sellaista öljyä, jonka vaihtoväli on 60 tai 80 tkm. Vaihteiston alkuperäistä öljyä ei ole jälkimarkkinoilla saatavilla. ZF:n omatkaan öljyt eivät ole samaa kuin orkkis.
Tämä on minullekin vaikea asia uskoa, auton huoltamisen tärkein ohje on minusta aina ollut tiheä öljynvaihtoväli. Moottoriöljypuolellakin on jo todettu suoranaisia haittoja öljynvaihtovälin puolittamisesta.
Ja ihan joka asiassa yllä.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by T5ID View PostTiedän useita F10:ä, sekä pienellä että isolla ZF:llä, jotka ovat menneet rikki öljynvaihdon jälkeen. Syynä on joku laatikkoon jäänyt partikkeli, joka lähtee liikkeelle öljynvaihdon yhteydessä.
Mitään takuuta ei ole ollut, eli jos auto on takuun ulkopuolella, maksat kaiken itse pl. goodwillit, jota merkkiliike on antanut asiakassuhteen perusteella.
ZF itse ei suosita öljynvaihtoa. Jos öljyt vaihdetaan, tulee sisään sellaista öljyä, jonka vaihtoväli on 60 tai 80 tkm. Vaihteiston alkuperäistä öljyä ei ole jälkimarkkinoilla saatavilla. ZF:n omatkaan öljyt eivät ole samaa kuin orkkis.
Tämä on minullekin vaikea asia uskoa, auton huoltamisen tärkein ohje on minusta aina ollut tiheä öljynvaihtoväli. Moottoriöljypuolellakin on jo todettu suoranaisia haittoja öljynvaihtovälin puolittamisesta.
Nyt on kunnon trollaus kyseessä.
Annatko vähän faktaa näistä asioista?
Ihminen joka ymmärtää edes vähän moottori ja muusta tekniikasta sekä voiteluaineista, ymmärtää välittömästi jutustasi, että tuubaa on.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
"joku laatikkoon jäänyt partikkeli" ei kuulosta ihan tieteellisimmän teknisen selvityksen tulokselta.
Miksi se partikkeli ei pyörisi siellä sen vanhan öljyn seassa? Onko partikkeli syntynyt kulahtaneen öljyn seurauksena, montako partikkelia syntyy lisää kun öljy entisestään huononee ja osien kuluminen kiihtyy? Jos taas partikkeli on niin raskas ettei se kulje öljyvirran mukana niin silloinhan se joko makaa pohjalla ja lähtee sieltä pois tyhjentäessä, tai ei ainakaan lähde liikkeelle uudella öljyllä jos se ei vanhalla tahmeammalla öljylläkään halunnut liikkua.
Se että jos uutta öljyä lorotellaan paskaisilla vehkeillä mistä menee niitä "partikkeleita" sinne mitä ei entuudestaan ole ollut niin ymmärrän. Mutta silloin huoltoliikkeen pitäisi korvata tämä tunarointi aina defaktona eikä taistelun jälkeen "goodwillinä".
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View Post"joku laatikkoon jäänyt partikkeli" ei kuulosta ihan tieteellisimmän teknisen selvityksen tulokselta.
Miksi se partikkeli ei pyörisi siellä sen vanhan öljyn seassa? Onko partikkeli syntynyt kulahtaneen öljyn seurauksena, montako partikkelia syntyy lisää kun öljy entisestään huononee ja osien kuluminen kiihtyy? Jos taas partikkeli on niin raskas ettei se kulje öljyvirran mukana niin silloinhan se joko makaa pohjalla ja lähtee sieltä pois tyhjentäessä, tai ei ainakaan lähde liikkeelle uudella öljyllä jos se ei vanhalla tahmeammalla öljylläkään halunnut liikkua.
Se että jos uutta öljyä lorotellaan paskaisilla vehkeillä mistä menee niitä "partikkeleita" sinne mitä ei entuudestaan ole ollut niin ymmärrän. Mutta silloin huoltoliikkeen pitäisi korvata tämä tunarointi aina defaktona eikä taistelun jälkeen "goodwillinä".
Laatikon öljyt toki kannattaa vaihtaa alusta asti järkevillä väleillä, esim. 8 pykäläiselle ZF suosittelee yhdessä dokumentissa 80-120k riippuen ajotyylistä.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Otettiin auki tollanen yli 300000 km ajettu E39:n GM automattilaatikko ja korjattiin se. Laatikossa ei ollut paskaa missään. Tai no, varmaan öljypohjassa ja suodattimessa, mihin se kaikki möhnä kerääntyy, mutta muualla vaihteistossa ei mitään missään. Olen aina ihmetellyt näitä juttuja jostain paskashokeista, kun en ole oikein ikinä nähnyt mitään pinttynyttä karstaa tai suuria määriä kerääntynyttä paskaa missään vaihteiston osissa. En myöskään perissä, enkä manuaalivaihteistoissa. Öljypohjissa on tietty kulumisesta aiheutuvaa hiukkasta ja möhnää, mutta sekin lähtee kevyellä pyyhkäisyllä tai pesulla pois, ei sitä millään liuottimilla tai pesuaineilla tarvitse pehmittää tai taltalla hakata.
Jos vaihteistossa hajoaa joku osa ja vikaa ei huomata, tai muuten vaan jatketaan ajamista, niin silloin sitä metallisilppua on tietty ympäri vaihteistoa. Mutta se on eri asia. Silloin se vaihteisto on ajettu paskaksi ja metallisilppu on tullut siinä tuhossa kertarysäyksellä, eikä se ole sama asia, kuin pitkän aikaa kerääntynyt möhnä tai paska.
Vaihteistoöljy ei joudu minkään palamisjätteen kanssa tekemisiin, niin kuin moottoriöljy, niin mistä sitä karstaa sinne laatikkoon kerääntyisi?
Vaihteistoöljyjä me ollaan vaihdettu vuosia. Joka viikko on muutama vaihteistoöljyn vaihto. Koko ajan tehdään niitä. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia.
Ja tuosta Laakkosen vaihteistoöljyn vaihtotarjouksesta, niin sehän lukee ihan Laakkosen omassa ilmoituksessa, että sisältää puhdistusaineen, öljyn ja työn. Jos joku ei tästä vielä ymmärrä, että siihen ei tällöin sisälly suodatinta tai öljypohjaa, niin vika on lukijassa ja luetun ymmärtämisessä.
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostOtettiin auki tollanen yli 300000 km ajettu E39:n GM automattilaatikko ja korjattiin se. Laatikossa ei ollut paskaa missään.
Comment
-
-
Siellä hydraulisessa piirilevyssä, eli sokkelossa oli sen verran, että sormenpäähän olis ehkä vähän väriä jäänyt, jos olis pyyhkinyt, mutta ei mitään kerrostumaa.
Ja se toinen samanlainen laatikko, mikä purettiin varaosiksi, niin oli yhtä siisti. Ei paskaa sielläkään.
Korjauksen syy oli hävinnyt pakki, eli auto ei kulkenut taaksepäin ollenkaan.
En väitä, etteikö vaihteistoonkin voisi sitä paskaa kertyä, mutta tuntuu, että sitä määrää liioitellaan ihan helvetisti. Kyllä niillä pitää ajaa yli puoli miljoonaa, ja upottaa pari kertaa koko auto vaikka mereen, tai jotenkin muuten laiminlyödä, ennen kuin sitä paskaa on siellä niin paljon, että siitä rupeaa olemaan vaihteiston terveydelle haittaa.
Enkä väitä sitäkään, etteikö vaihteiston öljynvaihdolla voisi olla jotain huonoja seurauksia, jos joku muu niin väittää, mutta eletään varmaan eri maailmoissa.
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostSiellä hydraulisessa piirilevyssä, eli sokkelossa oli sen verran, että sormenpäähän olis ehkä vähän väriä jäänyt, jos olis pyyhkinyt, mutta ei mitään kerrostumaa.
Ja se toinen samanlainen laatikko, mikä purettiin varaosiksi, niin oli yhtä siisti. Ei paskaa sielläkään.
Korjauksen syy oli hävinnyt pakki, eli auto ei kulkenut taaksepäin ollenkaan.
En väitä, etteikö vaihteistoonkin voisi sitä paskaa kertyä, mutta tuntuu, että sitä määrää liioitellaan ihan helvetisti. Kyllä niillä pitää ajaa yli puoli miljoonaa, ja upottaa pari kertaa koko auto vaikka mereen, tai jotenkin muuten laiminlyödä, ennen kuin sitä paskaa on siellä niin paljon, että siitä rupeaa olemaan vaihteiston terveydelle haittaa.
Enkä väitä sitäkään, etteikö vaihteiston öljynvaihdolla voisi olla jotain huonoja seurauksia, jos joku muu niin väittää, mutta eletään varmaan eri maailmoissa.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Nyt on kunnon trollaus kyseessä.
Annatko vähän faktaa näistä asioista?
Ihminen joka ymmärtää edes vähän moottori ja muusta tekniikasta sekä voiteluaineista, ymmärtää välittömästi jutustasi, että tuubaa on.
Näin itsekin olisin voinut väittää ennen tätä vuotta. Jos kerron yhdestä tapauksesta tältä keväältä.
Isolla ZF:llä varustettu F10 kävi BMW:hen erikoistuneessa korjaamossa laatikon öljynvaihdossa. Autolla oli ajettu hieman yli 200 tkm. Heti öljynvaihdon jälkeen auto kadotti kaksi vaihdetta noin puolestavälistä kaaviota. Korjaamo tarjoutui vaihtamaan öljyt uudestaan, näin tehtiin. Tilanne säilyi ennallaan. Merkkiliike kertoi, että heillä on käytössä pesuri öljynvaihtoon, kaveri päätti maksaa tämän vaihdon. Laatikon toiminta huononi edelleen, nyt mukaan tuli tuntuva rykäys, kun laatikko vaihtoi kadonneiden vaihteiden yli. Auto oli pari kuukautta yli takuuajan, mutta merkkiliike lupasi ystävällisesti selvittää, tuleeko tehdas vastaan, kun ongelmasta saadaan vikakoodi.
Ongelmaksi muodostui vikakoodin saanti. Testeri ei huomannut vaihteistossa mitään vikaa, vaikka pari vaihdetta puuttui. Lopulta taitava mekaanikko sai jonkin vikakoodin vaihteistosta esiin. Koska merkkiliike ilmoitti, että vika oli tullut öljynvaihdon jälkeen ja asiakkaan ostaneen ja huoltaneen yli kymmenen BMW:tä, menivät kulut puoliksi.
Moottoriöljystä luin Vehon lehdestä, lehti joka käsittelee hyötyajoneuvoja. Ilmeisesti moni muukin on tukka pystyssä, kun esim. Sprinter pyytää öljynvaihtoa 60 tkm välein (sama perusmoottori kuin henkilöautoissa). Siinä oli joku oikein laboratoriotutkimus, missä todettiin, että 12 tkm ajettu öljy oli keskeisiltä ominaisuuksiltaan (=paineenkesto) parempaa kuin uusi öljy. Tämä selitettiin sillä, että jotkut lisäaineet aktivoituvat vasta pidemmällä käytöllä.
Kun en ole öljykauppias, ajattelin tuoda näitä tuoreita tietoja esiin. Aivan varmasti kasivaihteisen öljynvaihtoja tehdään moninkertaisesti ongelmitta,
mutta tiedän ongelmiakin.
Vanhemmissa moottoreissa ja vaihteistoissa tietenkin vaihdot kannattaa tehdä usein, ovathan öljytkin erilaisia.
Comment
-
-
Toisinaan kyllä kuulee juttuja, että vaihdelaatikkoon on tullut ongelmia öljynvaihdon jälkeen. Itselle tulee mieleen lähinnä kaksi mahdollisuutta. Joko uutta öljyä ei ole laitettu oikeaa määrää, tai sitten huuhtelemisesta huolimatta vanhan öljyn jäämien lisäaineet ei ole olleet yhteensopivia uuden öljyn lisäaineiden kanssa ja uusi öljy ei sen vuoksi toimi suunnitellulla tavalla.
Toinen asia mitä olen miettinyt on sitten se, että kuinkahan paljon vaihdelaatikolle oikeastaan saa lisäkilometrejä öljyä vaihtamalla. Jos aikoo vaihtaa vaihteistoöljyt 100tkm välein, ja vaihto maksaa sen 500 euroa, niin 500tkm jälkeen on tullut vaihdettua öljyjä jo 2500 eurolla. Jos laatikko sen ansiosta kestää 100-200tkm kauemmin, niin minun mielestä on vähän siinä ja siinä, että kannattaako tuo rahallisesti.
Comment
-
-
Originally posted by T5ID View Post
Moottoriöljystä... jotkut lisäaineet aktivoituvat vasta pidemmällä käytöllä.
Hyvät autoilijat, älkää vaihtako moottoreihinne uusia öljyjä, koska käytetyillä öljyillä voitelu toimii paremmin.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3 View Post
Hyvät autoilijat, älkää vaihtako moottoreihinne uusia öljyjä, koska käytetyillä öljyillä voitelu toimii paremmin
Originally posted by Pakkopaita View Postettä kannattaako tuo rahallisesti.Last edited by jani; 07-10-2018, 15:33.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Comment