Originally posted by BMW525Xda
View Post
Automaattilaatikon öljynvaihto pohdintaa
Collapse
X
-
Edellä esittelemäni öljynvaihtotapa ei lähtökohtaisesti edellytä kovin kummoisia työkaluja (jonkinlainen öljypumppu ja momenttiavain iienevät erikoisimmat, samoin pesuaine ja muut kamat täytyy hankkia varaosaliikkeestä), mutta aikaahan vaihtotyössä kyllä saa menemään kun sen huolellisesti askartelee (ainakin omalla kohdallani) ja nosturillekin auto tulee saada. Harrastajalle ihan ok DIY-homma, mutta esim. Frau Muller oletettavasti haluaa teettää ammattilaisella (tai todennäköisesti vaihtaa autoa ennen kuin edes ajankohtaista).IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
Jos öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, niin eikös turbiinin öljyt vaihdu samalla? Kysyy epätietoinen.Originally posted by BMW525Xda View PostKäsittämätöntä että turbiinin proppu jäi -00 akoihin pois ja monessa ei ole ikinä ollutkaan proppua. Nyt sitten ähelletään huuhtelevaihtojen kanssa ja ihmetellään kun autojen omistajat eivät ole suostuvaisia vaihdattamaan todella hintavalla systeemillä vaihteiston öljyjä, propulliseen autoon voisi vaihdattaa 15tkm välein vaikka kun homma on todella helppo ja nopea. Tällä huuhtelulla haluttiin pitää työ merkkarilla erikoistyökalujen kanssa. Aivan päätöntä touhua.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Vaihtuu, sehän on selvä. Mutta öljyjen vaihtaminen onnistuisi kaikissa korjaamoissa jos turbiinissa olisi proppu, nyt vain niissä joilla on tarvittava laitteisto ja ammattitaito käyttää niitä.Originally posted by Tommix View PostJos öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, niin eikös turbiinin öljyt vaihdu samalla? Kysyy epätietoinen.
Comment
-
ZF:n omaa ohjetta kun katsoo, niin siinä ei ilmeisesti huuhdella mitään, vaan vaihtuu sen verran mitä ulos valuu. Silti ZF:n kitissä taitaa olla 8l öljyä mukana :think
I wanted a faster horse.
Comment
-
Niin, tuossa ei todellakaan käsketä lisäämään vanhan öljyn joukkoon mitään liuottavaa pesuainetta, jota ei saa poistettua kokonaan purkamatta laatikkoa. Toisaalta kokemukset laatikon purkamisesta https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...0&postcount=23 kertovat, että 300tkm ajettu laatikko oli puhdas sisältä.Originally posted by HellFire View PostZF:n omaa ohjetta kun katsoo, niin siinä ei ilmeisesti huuhdella mitään, vaan vaihtuu sen verran mitä ulos valuu. Silti ZF:n kitissä taitaa olla 8l öljyä mukana :think
https://www.zf.com/unitedkingdom/en_...hange_oil.html
Näinköhän kemikaalikauppiaat ovat koijaamassa apinaa ja aiheuttamassa enemmän ongelmia kuin ratkaisevat?
Kun öljyt vaihtaa alakautta ZF:n ohjeen mukaan on kai aika epätodennäköistä, että laatikkoon joutuisi uutta moskaa, ja jos joutuukin, niin öljy imetään kiertoon suodattimen läpi.Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
No mites tässä tapauksessa jos turbiinissa on proppu, vaihtuu öljyt lauhduttimella ja venttiilikoneistossa?Originally posted by BMW525Xda View PostVaihtuu, sehän on selvä. Mutta öljyjen vaihtaminen onnistuisi kaikissa korjaamoissa jos turbiinissa olisi proppu, nyt vain niissä joilla on tarvittava laitteisto ja ammattitaito käyttää niitä.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Entä jos öljyn lisäaineessa on jo valmiiksi liuotinta? Nimittäin ZF-Lifeguardfluid 6 ja 8 sisältävät molemmat lisäainestuksessaan mm. DMSO:ta, jonka tehtävä on toimia pesevänä liuottimena.Originally posted by radiaani View PostNiin, tuossa ei todellakaan käsketä lisäämään vanhan öljyn joukkoon mitään liuottavaa pesuainetta, jota ei saa poistettua kokonaan purkamatta laatikkoa.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Eli ei liene ongelma. Mihin se kytkinpakoista irtoava muhju jää yleensä, turbiiniin?Originally posted by BMW525Xda View PostEi varmaan mitenkään, lauhdutin 1-2dl ja venttiilikoneistoon tippoja ?Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82
: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm
E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Kaipa se aika tasaisesti leviää öljyn mukana ympäri vaihteistoa. Isommat hiukkaset jää suodattimeen ja metallit tarttuu magneetteihin.
Comment
-
Sitä suuremmalla syyllä voi epäillä ylimääräisen liuottimen järkevyyttä. DMSO ei ole ihan kevyimmän luokan liuotin, joten luulisi pinttymien liukenevan öljyyn saman tien ja lähtevän öljynvaihdossa pois.Originally posted by JaniLap View PostEntä jos öljyn lisäaineessa on jo valmiiksi liuotinta? Nimittäin ZF-Lifeguardfluid 6 ja 8 sisältävät molemmat lisäainestuksessaan mm. DMSO:ta, jonka tehtävä on toimia pesevänä liuottimena.Ajossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
Pitää paikkaansa silloin, kun öljyn liansitomiskapasiteettia ei ole ylitetty. Liuotuskyky alenee kun öljyssä on jo liuenneena on suuri määrä likaa ja muuta liukenevaa ainetta. Tällöin kertyvä lika alkaa yhä enenevässä määrin kerrostua vaihteiston komponentteihin ja epäilemättä vaikuttaa mm. turbiinin toimintaanOriginally posted by radiaani View PostSitä suuremmalla syyllä voi epäillä ylimääräisen liuottimen järkevyyttä. DMSO ei ole ihan kevyimmän luokan liuotin, joten luulisi pinttymien liukenevan öljyyn saman tien ja lähtevän öljynvaihdossa pois.
On vaikeaa arvioida, millaisilla kilometreillä tämä ölyn liuotuskyvyn menetys tapahtuu, mutta toisaalta se sopii ja tukee esim. ZF:n omaa suositusta vaihtaa öljyt "sopivin välein". Lian sitomiskyvyn lisäksi kyse on voitelevuudesta ja lämmönsiirrosta jne. ominaisuuksista kuten moottoriöljynkin kohdalla.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Alkaa mennä jo aika vahvasti spekukoinnin puolelle... mutta jos öljyt on tosiaan ajettu niin loppuun, että ne eivät enää kykene uutta likaa sitomaan, niin tuskinpa tilanne millään pesuaineella paranee, joka voisi äkkiä irrottaa paljon likaa. Tuossa tilanteessa olisi varmaan turvallisinta tehdä kaksi öljynvaihtoa lyhyin välein, jolloin tuoreen öljyn liuottama lika saataisiin nopeasti pois.Originally posted by JaniLap View PostPitää paikkaansa silloin, kun öljyn liansitomiskapasiteettia ei ole ylitetty. Liuotuskyky alenee kun öljyssä on jo liuenneena on suuri määrä likaa ja muuta liukenevaa ainetta. Tällöin kertyvä lika alkaa yhä enenevässä määrin kerrostua vaihteiston komponentteihin ja epäilemättä vaikuttaa mm. turbiinin toimintaanAjossa: F10 520d SE (2012)
Comment
-
Paljonko tässä metodissa menee öljyä? Jos vaihto ilman huuhtelua vie 7 litraa niin pitääkö varautua 14 litraan vai riittääkö vähempi?Originally posted by JaniLap View PostHuuhteluvaihtoja toteutetaan eri tavoin. Itse suorittaisin vaihdon vähintään kaksinkertaisella määrällä tuoretta öljyä vaihteistoöljyn todelliseen tilavuuteen nähden. Aluksi vaihteistosta valutetaan vanha öljy poistopropun kautta sen verran mitä valumalla saadaan poistumaan. Seuraavaksi täyttöpropusta pesuaine ja tuoretta öljyä 100 % täyttöaste. Tässä vaiheessa vaihteiden läpikäynti, jotta öljy ja pesuaine pääsisivät kiertämään "riittävästi" vaihteiston kaikissa osissa. Tämän jälkeen propun kautta öljyt ja pesuaine ulos ja öljypohjan irroitus suodattimineen. Uusi öljypohja suodattimineen paikalleen ja vaihteiston täyttö tuoreella öljyllä. Vaihteiden läpikäynti ohjeiden mukaisesti.
Näin menettelemällä vaihteiston öljymäärä vaihtuu mielestäni riittävän hyvin ja tuoreen öljyn avulla (+pesuaine niin halutessaan) tapahtuvalla välipesulla saadaan tehostettua vaihteiston osien puhdistumista. On selvää, että aivan 100 % poistumista (erit. turbiini) ei saavuteta millään muulla tavalla kuin vaihteiston purkamisella. Tämä jäännösöljy mahdollisine pesuaineineen jakautuu kuitenkin koko vaihteiston öljymäärään kun öljy kiertää vaihteistossa, eikä vaikuta haitallisesti vaihteiston toimintaan.
Comment
-
Niin kauan huuhtelet, kuin öljy on pelkästään punaista.Originally posted by permanent View PostPaljonko tässä metodissa menee öljyä? Jos vaihto ilman huuhtelua vie 7 litraa niin pitääkö varautua 14 litraan vai riittääkö vähempi?e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
Comment