Olkaahan varovaisia

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #76
    Originally posted by Bemu500 View Post
    Käsittääkseni noissa hieman vanhemmissa on käytössä 40-48bitin koodi jonka auto vaatii ennen kuin käynnistyy. Uudemmissa taitaa olla jo 128bittinen :think Tää oli sitte ihan mutuna heitetty, mutta jotain tän suuntasta veikkaisin. :think
    Nykypäivänä tuskin lähdetään kovin helposti purkamaan itse salattua tietoa, vaan pyritään selvittämään se algoritmi, miten esimerkiksi avain ja auto kommunikoivat keskenään. Molemmissa kun täytyy olla tietty toimintamalli, miten salattu koodi puretaan. Ja tämän purkumenetelmän kun saa selvitettyä, todennäköisesti voi käyttää minkä tahansa sen mallisen auton salauksen purkamiseen ja tätä kautta ajoneston ohittamiseen. Tehtaalla kun hyvin suurella todennäköisyydellä ei luoda jokaiselle autolle täysin omia salausalgoritmejä, vaan ne toimivat samalla periaatteella. Muuten tehtaalla täytyisi olla valtavat tietokannat jokaisen auton salausalgoritmeistä.

    Useimmat salasana- ja tilivarkaudet tehdään netissä brute-force tyylisesti, eli käydään kaikki mahdolliset sana- numero- ja kirjainyhdistelmät läpi. Tämä ei kuitenkaan ole tehokas purkumenetelmä esimerkiksi Bemarin ajoneston ohittamisessa, koska 128-bittisen salauksen purkamiseen menisi valtavasti aikaa. Mutta tästä huolimatta se salattu viestikin on mahdollista murtaa, vaikka se olisi 1024-bittinen. Perinteiset salaukset kun eivät oikeasti ole sattumanvaraisia ja salausavaimen pituus ratkaisee sen, kuinka satunnainen koodi on. Aidosti satunnainen salaus vaatisi yhtä pitkän salauksen, kuin sen sisältämä viesti. Ja samaa avainta ei saisi käyttää kahdesti. Tämä on kuitenkin niin monimutkainen ja kallis systeemi, ettei sitä ihan ensimmäisenä lähdetä Bemarien ajonestoissa toteuttamaan. Jo aiemmin linkittämäni kvanttisalauskin onnistuttiin murtamaan ja se salaustekniikka on kuitenkin tuhat kertaa varmempi, kuin Bemareissa käytetyt muuttuvakoodisetkaan salaukset.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by Bemu500 View Post
      Et sitten vaivautunut lukemaan sitä toista linkkiä?

      Lainaus sieltä: "Tutkijaryhmä kehitti menetelmän, jolla koodi saadaan selville. Menetelmä perustuu raakaan laskentaan, koneen annetaan pyöriä niin pitkään, kunnes oikea koodi on saatu selville yrityksen ja erehdyksen kautta. "
      Niin, etpä sinkään ole oikein jatuksella lukenut mitä minä olen kirjoittanut.
      Tämä "tutkijaryhmä" tutki nimenomaan vanhemman tyypin kiineäkoodista järjestelmää jonka todella saa tällä "Tallinnadekooderilla" purettua kun vain riittää aikaa suorittaa laskentaa riittävän pitkään.
      Näitä kiinteäkoodisia on jo pitkään saatu ohitettua jos vain on aikaa+paikka pistää kone laskemaan.
      Tämä vain ei onnistu näissä uusissa muuttuvakoodisissa joista minä olen koko ajan puhunut.
      Tämäkin vain on täysin asiasta irrallista spekulaatiota niin kauan kunnes oikea YKSIKIN uuden tyypin ajonesto on maailmassa todistettu olevan ohitettu.
      Uskonasiasta ei pitäisi olla kyse, vaikka niin näyttää useimpien kohdalla olevankin?
      Last edited by Hemi; 04-09-2010, 17:45.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #78
        Originally posted by Hemi View Post
        Näitä kiinteäkoodisia on jo pitkään saatu ohitettua jos vain on aikaa+paikka pistää kone laskemaan.
        Tämä vain ei onnistu näissä uusissa muuttuvakoodisissa joista minä olen koko ajan puhunut.
        Näin mutuna ajatellen, auton ja avaimen muuttuvakoodinen salaus varmaankin toimii suht samalla periaatteella, kuten esimerkiksi nykyisten nettipankkien muuttuvakoodiset tunnukset. On siis ennalta määritetty lista, jonka mukaan koodi vaihtuu. Lista voi olla huomattavasti pidempi ja vaihdella tietyn kaavan mukaan ristiin. Tämä kuitenkin mahdollistaa sen, että teoriassa tämän muuttuvakoodisenkin salauksen voi purkaa, kuuntelemalla tarpeeksi kauan auton ja avaimen kommunikointia. Tämä tietysti vaatisi kyseisen auton avainten käyttömahdollisuuden ja esimerkiksi auto pitäisi käynnistää lukuisia kertoja, jotta saadaan aina se uusi koodi selville ja lopulta se algoritmi, miten koodi muuttuu kullakin kerralla. Tämä salauksen purku kuitenkin toimisi vain ja ainoastaan sen auton kohdalla, koska muissa autoissa tuskin on samanlaista koodilistaa tallennettuna, joten se ei ole varkaille järkevä ajoneston ohitustapa. Mutta nämä listat todennäköisesti luodaan tehtaalla myös jonkin algoritmin mukaan ja jos tähän pääsisi käsiksi, voisi saada selville miten nämä koodilistat luodaan ja näin minkä tahansa muuttuvakoodisen ajoneston voisi ohittaa.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #79
          En tiedä mikä kirjoittaja hemin mielestä on ajoneston purkua / ohitusta, ja kun puhutaan laskentatehosta ilmeisesti ajatellaan avaimen ja ews:n välisen kommunikaation murtamista, vaiko ews:n ja moottorinohjauksen välisen keskustelun murtamista?
          Otetaan esimerkiksi ews3. Luetaan ews:n binääri pa softilla kun ews on ensin tehty luettavaksi siltaamalla pari pinniä yksikön takaa... tämän jälkeen pa softilla voidaan ews avata luettavaksi/kirjoitettavaksi ja lukea bin. Kopioidaan bin hitag2 keygeneratoriin ja asetetaan uusi siru hitag 2 ohjelmoijaan. Hitag2 keygenerator lisää sirun tiedot binääriin joka jälleen kirjoitetaan ews3:lle pa softilla ja kirjoittamisen jälkeen lukitaan ews3 ja postetaan yhdysjohto. Aikaa on mennyt parikymmentä minuuttia ja näin meillä on uusi siru ews:lle ilman raskaita laskutoimituksia.
          Moderaattori voi poistaa tämän jos katsoo aiheelliseksi.

          Toki vieläkin nopeampaa on ottaa olemassaoleva siru avaimesta ja tehdä siitä täydellinen klooni hitag2 lla.

          Myös menetelmä ews-dme sovituksiin on sangen yksinkertainen näissä tapauksissa.

          Comment

          • terok
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 86
            • Naantali

            #80
            Komppaan Hemiä tässä, yhtään dokumentoitua tapausta ajoneston ohittamisesta ei ole. Jossain vaiheessa Itä-Euroopassa vietiin Lamboja boksi vaihtamalla, kas kummaa Transporterin boksi oli sama kuin Lambossa... Silloinkin toiminta oli ammattimaista ja autoa oli seurattu ja homma suoritettiin ajan kanssa. Työn puolesta näitä seurannut ja yleensä vaan se ajonestolla varustettu anastettu auto onkin tökerö vakuutuspetos. Jopa kolarissa tuhoutuneita ja pelkästään paperilla olevia autoja on ilmoitettu anastetuksi. Ihminen on kekseliäs pikku kusiainen...

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #81
              Ajonestolla varustetun auton varastamisesta, jos ajatellaan esimerkkinä vaikka E39; menee dme:n ja ews:n yksiköiden vaihtamiseen harjaantuneella noin 15 minuuttia. Tämän jälkeen auto on käynnistettävissä ja sen puolesta ajettavissa kyseisille yksiköille sopivilla siruilla. Kyseisen toimenpiteen osannee yksinkertaisempikin varas tehdä, käytettyjä yksiköitä löytyy helposti. Selvästi ajonestoa suurempia ongelmia ja hidasteita varkaalle tuottaa varmastikin päästä autoon sisälle ja saada rattilukko murrettua eli ihan samat asiat kuin ilman ajonestoa olevissakin autoissa, joskin esimerkkitapauksen ovien lukitusjärjestelmä on huomattavastikin parempi kuin useimmissa muissa automalleissa.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #82
                Tässä topikissa näyttää olevan senverran vankkumattomia mielipiteitä että osalla keskustelijoista voisi olla syytä tutustua muutamiin linkkeihin...











                tässä muutamia nopeita poimintoja. sopivilla hakusanoilla löytänee lisää.

                ja vielä...
                Last edited by WSE1; 05-09-2010, 00:32.

                Comment

                • Hanza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1931
                  • Juvan Shell. Requiescat in pace

                  #83
                  Vihdoinkin asiallinen mielipide keskusteluun jossa selvää hyvin perusteltua tietoa ja vielä linkkejä joissa asiasta selviää lisää.
                  Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                  t: luft waffel

                  "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19180
                    • -

                    #84
                    Asiallista faktatietoon perustuvaa ja kiinnostavaa tekstiä WSE1 nimimerkiltä!
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #85
                      No, mitenkäs tämä keskustelu yhtäkkiä lässähti
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8284
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #86
                        Originally posted by T3 View Post
                        No, mitenkäs tämä keskustelu yhtäkkiä lässähti
                        no minä en ainakaan jaksa loputtomiin vängätä kun..
                        järkiperäinen väittely uskovaisen kanssa on kuin yrittäisi pelata pulun kanssa shakkia - kaataa nappulat, paskoo laudalle ja lopuksi luulee vielä voittaneensa ja lentää parvensa luo asiasta kertomaan
                        sopii jotenkin niin hyvin tähän keskusteluun
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #87
                          Originally posted by T3 View Post
                          No, mitenkäs tämä keskustelu yhtäkkiä lässähti
                          Tais faktat olla vähissä muilta kuin WSE1:ltä niin hieman ykstoikkoiseksi saattais keskustelu mennä jos ei sitten jatketa turhanpäiväisellä lässytyksellä(kuten tämä viesti).
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            #88
                            Olis hauska tietää noitten ajonestolaitteiden takaporteista, hyvin suurella todennäköisyydellä siellä on joku masterkey systeeemi millä auto(varsinkin maasturit) voidaan ottaa tarvittaessa kriisiajan (Bundeswehr) käyttöön viranomaiselle. Ihan samaan tyyliin kun matkapuhelinverkoissa on toimitettu tiettyihin maihin heikompia salauksia jotka voidaan tiedustelukäyttöön purkaa lennossa.
                            Last edited by jpeltoma; 13-09-2010, 16:27.
                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #89
                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Ajonestolla varustetun auton varastamisesta, jos ajatellaan esimerkkinä vaikka E39; menee dme:n ja ews:n yksiköiden vaihtamiseen harjaantuneella noin 15 minuuttia. Tämän jälkeen auto on käynnistettävissä ja sen puolesta ajettavissa kyseisille yksiköille sopivilla siruilla. Kyseisen toimenpiteen osannee yksinkertaisempikin varas tehdä, käytettyjä yksiköitä löytyy helposti. Selvästi ajonestoa suurempia ongelmia ja hidasteita varkaalle tuottaa varmastikin päästä autoon sisälle ja saada rattilukko murrettua eli ihan samat asiat kuin ilman ajonestoa olevissakin autoissa, joskin esimerkkitapauksen ovien lukitusjärjestelmä on huomattavastikin parempi kuin useimmissa muissa automalleissa.
                              Näinhän se käy kun kerran niin sanot sen käyvän, sitähän ei kiistä kukaan.
                              Nyt sitten vain pitäisi löytyä YKSI tapaus jossa ihan oikeassa elämässä e39 on näin varastettu?
                              Nyt teknisesti ei puhuta itse ajonestokoodin murtamisesta, mutta nyt pitäisi varmaan maailmalta löytyä yksi näinkin anastettu e39 jos=kun se kerran on näin helppoa?

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                #90
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Näinhän se käy kun kerran niin sanot sen käyvän, sitähän ei kiistä kukaan.
                                Nyt sitten vain pitäisi löytyä YKSI tapaus jossa ihan oikeassa elämässä e39 on näin varastettu?
                                Nyt teknisesti ei puhuta itse ajonestokoodin murtamisesta, mutta nyt pitäisi varmaan maailmalta löytyä yksi näinkin anastettu e39 jos=kun se kerran on näin helppoa?
                                Tapaus elävästä elämästä korjaamolla:
                                Tuossa oli taannoin työn alla yksi kolmeysi dieseli jossa epäiltiin moottorinohjausyksikön vikaa ja testailuja ja mittailuja varten meillä oli vaihtoyksikkö + ews + siru, ja eipä tuossa kauaa enää mennyt vaihdossa/kerta kun muutamaan kertaan niitä vaihdeltiin. Autohan toki siis käynnistyi molemmilla yksiköillä ja niiden omilla ewsllä ja siruilla muttei ottanut kierroksia, mitään koodailuja ei todellakaan tarvinnut yksiköiden vaihdon välissä tehdä. Ko. vika ei johtunut yksiköistä.

                                Comment

                                Working...
                                X