Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua autoharrastuksen mielekkyydestä ja motivaatiosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #16
    Enemmän kiinnostusta kuin koskaan aikaisemmin. Elämäntilanne, ikä ja parisuhde mahdollistaa sopivassa suhteessa käyttää aikaa tallissa. Kaikkea en itse tee, sellaiset jotka harrastamisessa tuottaa sen ilon. Jätän suosiolla ruostehitsattavat hommat pois valikoimasta.

    Kun rakenteluun ja ropaamiseen loppuu innostus ostan uuden M2 käyttöautoksi.

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      #17
      Mä en reiluun 10-vuoteen ropannu homeisia katiskoja tossa yhdessä vaiheessa, vaan harrastelin mopoja kun sellasen nyt vaan rakentaa aika paljon nopeammin kuin auton. Kyllä se kiinnostus sieltä sitten kuitenkin alkoi jossain kohtaa kasvamaan takaisin autojakin kohtaan. Tossa kuitenkin sitten kun oli perheessä 10-vuotta BMW merkkistä ajokalustoa tuoreimmillaan 3-vuotta vanhana, niin se oli kyllä sitten viimenen niitti ja miina ylimääräselle autoharrastamiselle. Niitä perkeleen vehkeitä saa hieroa ihan koko ajan -> ei pali tullu harrastepelejä veivattua kun käyttisten liikenteessä pitäminen söi aivan liikaa aikaa ja rahaa.

      Tosta noidankehästä kun pääsi eroon, niin taas on kiinnostanut harrasteautotkin. On vaan pirunmoinen jenkkikuume päällä, niin tiedä pitäiskö penarit ja Mantat hukata pois nurkista ja hommata muuta tilalle. Tuntuis siltä että tota käyttis Jeeppiäkin on kivempi pajottaa kuin esim sitä E30 avoa. Ja kun Janna tuskaili pihaa, niin maasturia perseen alle ni ei haittaa röykkynenkään piha Ja jumaliste että on vapauttavaa kerrankin korottaa autoa sen sijaan että sitä ottais enemmän tonttiin, meidän tiekantakin puhuu tuon korottamisen puolesta. Kummasti ruvennut tuo metsäkin kutsumaan kun tuntuis siltä että jonnekin spoorille pitäis päästä koko ajan mönkimään. True offareitten ajovermeet ei sytytä, ne kun näyttää yleensä ulostetuilta rusinoilta kaiken nojailun ja rypemisen jäljiltä.

      Wrankut on ihan siistejä kyllä, tuumaillu sellastakin harrastepeliks mutta kyllä se harraste sais silti muskeli olla. Nyt vielä kun saa bensaa mittaristakin. Eikä tartte mennä miljoonaa ja eleettömästi kurvista läpi, rauhallista lipumista ja jos tuntuu siltä niin voi ojentaa hieman nilkkaa ja piirtää kahta lakua yhden korttelinvälin kasin jylistessä...

      Comment

      • Morriz
        BTCF Member
        • Nov 2005
        • 1610
        • Honkajoki

        #18
        Liikaa töitä, liian vähän aikaa. Sitten kun löytyis hetki aikaa niin makaa sohvalla loppuun palaneena. Aina sitä toivoo, että työt vähenee, jos saa jotain hoidettua niin, että työt luistaa nopeammin niin sitte haalii taas lisää töitä Ylimääräset e28 saa lähteä, en mä niitä ehdi koskaan tekemään. M5 ja tuon hartgeromuisen e28 kun jättää niin niissä on enemmän kuin tarpeeksi. "kunniatehtävä" pitää vanhempien ja vaimon autot kunnossa, kyllä siinä roplata saa, maatalouskalustosta puhumattakaan.
        -NO FARMS NO FOOD-

        M5 -93 Diamantschwarz
        525i -86 Diamantschwarz
        528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
        X5 3.0d -05 Titansilber metallic

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2080
          • Naantali

          #19
          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Enemmän kiinnostusta kuin koskaan aikaisemmin. Elämäntilanne, ikä ja parisuhde mahdollistaa sopivassa suhteessa käyttää aikaa tallissa. Kaikkea en itse tee, sellaiset jotka harrastamisessa tuottaa sen ilon. Jätän suosiolla ruostehitsattavat hommat pois valikoimasta.

          Kun rakenteluun ja ropaamiseen loppuu innostus ostan uuden M2 käyttöautoksi.
          Täällä vähän sama tilanne :think
          2,5 vuoden väliaikais asunto jossa ei tallia ole ollut on hiukan hidastanut harrastusta, mutta tähänkin asiaan tulee onneksi korjaus kuunvaihteessa.
          Aikaa onneksi on harrastaa kun työ ei enää tämän ikäisenä ole se tärkein asia vaan vapaa aika/harrastaminen ajaa edelle
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6151
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Jätän suosiolla ruostehitsattavat hommat pois valikoimasta.
            Mä oon varmaan ainoa joka "tykkäsi" tehdä tuota ruostekorjausta, siis se "tunne" kun hitsaat uutta peltiä, kokoajan jälkiparanee ja muutenkin se tekeminen tulee paremmaksi, sitten kun pääset maala jne. Kyllä tekisin uudelleen toiseen koppaa, mutta sen muutoksi, se kori grilli, helpottaa niiin paljon tekemistä

            Originally posted by Morriz View Post
            Liikaa töitä, liian vähän aikaa. Sitten kun löytyis hetki aikaa niin makaa sohvalla loppuun palaneena. Aina sitä toivoo, että työt vähenee, jos saa jotain hoidettua niin, että työt luistaa nopeammin niin sitte haalii taas lisää töitä
            Tää on se ongelma, kun on aikaa, niin ei ole rahaa, kun on rahaa, niin ei ole aikaa. Tietysti olisi helppoa jos sitä rahaa tulisi enemmän, että sitten kun on aikaa voisi tilailla osia jne...
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • Guest's Avatar

              #21
              Originally posted by Juppe
              Aamen. Se on just tota. Nyt kun possu alkaa olla tikissä, niin en kertakaikkiaan jaksaisi mitään uutta projektia. Vähän samanlainen fiilis, kuin omakotitalon ison rempan jälkeen. Mut silti tykkään kyllä valtavasti siitä, että perseen alla on jotain, mitä ei kaupasta saa ja lähes kaikki tehty ihan omilla känsäisillä käsillä ja aika primitiivisissä olosuhteissa. Ei mulla oo edes tallia. Katos ja sulan kelin askarteluvaja.

              Jos kaikki menee kivasti, niin joskus mulla on vielä talli ja sitten voisi vielä EHKÄ tehdä jonkun projektin oikein silleen korigrillimeiningillä. Tuo Possu on nyt kuitenkin tarjoillut itselle sen, mitä halusin. Pienen kompaktin takavetoisen HB:n, jossa on lyöntiä niin, että kulkua voi jo luonnehtia ihan semikiukkuiseksi. Sitten on sekin ongelma, että tuon jälkeen ei enää ihan kaikki autot enää sytytä niin kuin ennen. Joskus haavelilin ilmaajähy 911 possusta, mutta ei siinäkään oo enää oikein mitään järkeä, kun ainoaksi kivaksi asiaksi siinä jää ulkonäkö. Kulku on kaikilla mittapuilla aika vaisua (pl. turbo, johon ei kynnet riitä mitenkään) ja ylläpito/huolto karmean hintaista. Sen oon kyllä huomannut, että rahaa säästyy mielettömiä määriä, kun ei rakenna mitään. Nyt alan myös ymmärtämään sen, miksi vaikka valmista hyvin rakennetusta e36 turbosta kannattaa maksaa reilusti. Niistä ei myyjä saa koskaan edes omiaan pois ja itseltä säästyy aikaa ja hermot.
              Tuokin on vähän jännä juttu että toiset rakentelee autojaan taivasalla, ja toisilla pitää olla kunnon korjaamotilat missä baarit, saunat ja kaikki mahdolliset työstökoneet että onnistuu harrastaminen. Itse sain oman lämpimän tallin kolmekymppisenä, siihen asti saanut tuuskata pilkkihaalari päällä kylmässä tallissa. Esimerkiksi Sven Sandberg rakensi joskus 60-luvulla ruotsin hienoimman rodin(Ford 32 glowing coupe) kylmässä ladossa https://kustomrama.com/wiki/Sven_Sandberg%27s_1932_Ford

              Comment

              • mikae34
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 4983
                • Forssa

                #22
                Originally posted by Mr.Speed View Post
                Tuokin on vähän jännä juttu että toiset rakentelee autojaan taivasalla, ja toisilla pitää olla kunnon korjaamotilat missä baarit, saunat ja kaikki mahdolliset työstökoneet että onnistuu harrastaminen. Itse sain oman lämpimän tallin kolmekymppisenä, siihen asti saanut tuuskata pilkkihaalari päällä kylmässä tallissa. Esimerkiksi Sven Sandberg rakensi joskus 60-luvulla ruotsin hienoimman rodin(Ford 32 glowing coupe) kylmässä ladossa https://kustomrama.com/wiki/Sven_Sandberg%27s_1932_Ford
                Eipä siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin, että maailman kehittyessä ihmiset muuttuvat vaan mukavuudenhaluisemmiksi. Ennen ei ollut koneita joka hommaan ja nykyään kun on, niin mieluummin tehdään niillä. Hattuahan tässä saa tietenkin nostaa korkealle niille entisajan sepille, joilta onnistui naputella vaikka hotrodin lokasuoja pöllin päällä.

                Semmosta se on, maailma kehittyy ja ihmiset muokkaantuvat sille kehitykselle. Suomalaisessa yhteiskunnassa nyt vaan halutaan jo olla läpimässä ja katto pään päällä.

                Itseäni hieman harmittaa se, että nyt kun alkaa olla olosuhteet sellaiset, että onnistuisi jo monenlaiset hommat niin ei olekaan enää mielenkiintoa eikä aikaa. Suurempana ongelmana kuitenkin se mielenkiinto. Jos sitä olisi niin aikaa varmasti saisi järjestymään. Nykyään sitä vaan arvostaa lepoa enemmän jos siihen on aikaa. Työ uuvuttaa niin paljon, etenkin henkisesti, että virtaa ei vaan ole edes ajatella mitään autojen ropaamista.

                Tämä on erinomainen topikki !
                Auto on liikkumaväline.

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6151
                  • Helsinki

                  #23
                  Ai saakeli ku olisi oma talli, no olen erittäin tyytyväinen nyt, siis talli tilanteeseen, myös iso helpotus kun ruoste hommat ohi
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • Tuoppo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 558
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Itseäni hieman harmittaa se, että nyt kun alkaa olla olosuhteet sellaiset, että onnistuisi jo monenlaiset hommat niin ei olekaan enää mielenkiintoa eikä aikaa. Suurempana ongelmana kuitenkin se mielenkiinto. Jos sitä olisi niin aikaa varmasti saisi järjestymään.
                    Tämä on aihe minullekin tuttu ja sitä on tullut monta kertaa pohdittua. ajokortin saamisen jälkeen kaikki aika ja raha oli kiinni opiskeluissa ja silloin harmitti ettei ollut oikein mahdollisuutta harrastaa. Opiskelujen jälkeen alkoi työt, joiden mukana tuli 95m2 halli ja oma autonosturi. Toki aika oli edelleen kortilla, mutta lomilla ja iltaisin tuli tehtyä mm. erinäköistä remonttia ja opeltua autojen maalaamista ja fiksausta. 10 vuotta myöhemmin nykyajassa nosturi on lainassa tuttavan hallilla, jossa tulee tehtyä renkaanvaihdot ja pieniä remontteja käyttiksiin. Harraste E30 on ollut leimaamatta 4 vuotta ja sekä omien autojen fiksaaminen on jäänyt todella vähiin. Viime talven suoritus oli 30 vuotiaan moottoripyörän käyttöentisöinti mikä oli mukava prokkis. Hyvät neuvot on tarpeen, jolla kipinän saisi taas syttymään myös bmw harrastamiseen.
                    G30 530e xDrive iPerformance -20
                    E70 X5 xDrive40d -10

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #25
                      Originally posted by mikae34 View Post
                      Eipä siinä mitään sen ihmeellisempää ole kuin, että maailman kehittyessä ihmiset muuttuvat vaan mukavuudenhaluisemmiksi. Ennen ei ollut koneita joka hommaan ja nykyään kun on, niin mieluummin tehdään niillä. Hattuahan tässä saa tietenkin nostaa korkealle niille entisajan sepille, joilta onnistui naputella vaikka hotrodin lokasuoja pöllin päällä.

                      Semmosta se on, maailma kehittyy ja ihmiset muokkaantuvat sille kehitykselle. Suomalaisessa yhteiskunnassa nyt vaan halutaan jo olla läpimässä ja katto pään päällä.

                      Itseäni hieman harmittaa se, että nyt kun alkaa olla olosuhteet sellaiset, että onnistuisi jo monenlaiset hommat niin ei olekaan enää mielenkiintoa eikä aikaa. Suurempana ongelmana kuitenkin se mielenkiinto. Jos sitä olisi niin aikaa varmasti saisi järjestymään. Nykyään sitä vaan arvostaa lepoa enemmän jos siihen on aikaa. Työ uuvuttaa niin paljon, etenkin henkisesti, että virtaa ei vaan ole edes ajatella mitään autojen ropaamista.

                      Tämä on erinomainen topikki !
                      No aika karrikoiden kirjoitin tuossa, mutta sitä ajoin takaa että jos on intoa ja taitoa niin se ei ole aina niin puitteista kiinni. Totta kai mitä paremmat olosuhteet, kuten lämmin tilava talli missä prokkis voi olla rauhassa levällään ja kunnolliset työkalut tekee hommasta aina mukavempaa ja helpompaa. En minäkään enää haluaisi taivasalla työstää polvea vasten.

                      Itse olen alkanut käyttää enemmissä määrin korjaamopalveluita käyttöautojen suhteen, niin sekin osaltaan antaa enemmän vapaa-aikaa ja paukkuja tehdä jotain mielekkäämpää. Käyttiksen ruuvamiseen ei ole enää yhtään mielenkiintoa.
                      Last edited by Guest; 06-06-2020, 17:33.

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4983
                        • Forssa

                        #26
                        Originally posted by BMW525Xda
                        Aika mukavan haluinen sitä jo on. Äsken vaihdoin jarrupalat ja ilmasin tallissa ja ulkona tulee vettä vaakatasossa, tallin ovea ei voinut pitää auki kun vesi lentäisi takaseinään.

                        Autoa en alkaisi hitsaamaan pihalla, joutuisi vetämään oman linja woikoskelta suojakaasulle, nehän menee taivaalle matalalla litrapaineella, pitäis varmaan pitää 50 litraa suihkuna että olisi jotain hyötyä, tai sitten täytelangalla mutta näppylän hiomiseen menisi tonneilla rättilaikkoja

                        Käyttöautoja on jaksanut ropata normi huoltojen ja termarien osalta, isommat menee korjaamolla.
                        Minä entisöin taannoin yhden keinutuolin ja sitä oli oikein näppärä asemoida sopivalle korkeudelle kaksipilarinosturilla
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • culli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 378
                          • Helsinki

                          #27
                          Hauska topicci ja hasukoja kokemuksia. Itsellä oli jossain kohtaa n. 5-10v sitten jakso, jossa ei oikein kiinnostanut harrasteauto, eikä prätkä. Ja molempia on ollut lähes koko ajan 90-luvulta asti.

                          Onneksi tuo tunne meni ohi ja nyt on taas molemmat
                          Merkkien välillä hyppely varman osaltaan auttoi ja avarsi katsetta vaikka en ole koskaan mikään ehdoton bemarimies ollutkaan. Sitä mukaa kun itselle tulee ikää, siirtyi kiinnostus entistä vanhempaan kalustoon. Nyt mennään ajatuksella, että kyllä harrastevehkeessä pitää kaasarit ja kärjet olla. Ropaamisen lisäksi noilla on kiva ajella ja sitä on koitettu viime vuosina tehdä mahdollisimman paljon, sekä Suomessa, että pidemmillä ulkomaan reissuilla
                          Last edited by culli; 06-06-2020, 21:47.
                          G20 320i M-sport
                          Alfa GTV 1750

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15212
                            • Ajamisen Iloa

                            #28
                            Itteä kiinnostaa ajaminen ja siitä ajamisesta parhaimmillaan saatava nautinto. Niinkuin tänään 8,5h ratin takana zeta porukalla. Parasta.

                            Olen kai tippunut oravanpyörästä niin omille eksentrisille raiteilleni että en pysty mitenkään käsittämään tavisten tapaa vaihtaa autoa kuin sukkia, rakennellaan ns helpot teinimodit perus perhekippoon ja kun se on rakenneltu vähän ylikin, niin sitten myyntiin ja taas sama uusiksi. Ei pysty käsittää mistä moti revitään tohon.

                            Mikään uusi BMW ei kiinnosta millään tasolla, eikä oikeen mikään muukaan nykyauto. Sweetspotti oli jossain 2000-luvun taitteen ja 2010 välissä.
                            Siis kun puhutaan harrasteautoista. Ja BMW on vähän siitä paska merkki että jos bemarilta tulee jotain mielenkiintoista niin se on poikkeus lineuppiin, muuten kaikki on nimenomaan henkilöautoja. Sporttisuutta voi olla semmosen mielestä joka ei ole koskaan sporttisuutta sitten tosissaan kokenutkaan.

                            Fiilis ja kiksit on tärkeämpiä kuin mikään teho, suorituskyky, speksit saati ekologisuus. Ja sen verran tehoton laite kun on että sitä on maantieolosuhteissa mahdollisuus kengittää ns täysillä ilman että mennään kolmeasataa on plussa. Paljon tylsempää on se että on hirveän tehokas ja nykyään vielä tunnoton auto, millä sitten pitää ajella sukkasillaan eikä koskaan oikeen pääse edes perille siitä millainen se ois viedä 10/10ths.

                            Käyttautona BMW on tietenkin erinomainen, minusta parhaita, vaikka eroaakin päivä päivältä vähemmän kaikista muista merkeistä.

                            Mutta joo, kyllä ois kiinnostusta tehdä uraauurtavia projekteja ja esim tuo oma kippo kokonaan hiilikuidusta soveltuvin osin yms. ja vähän ilmankulkuja miettiä ja toteuttaa.
                            Rakensin just valmiiksi töllin missä oli tarkoitus olla tuommoiset tilat mutta siitä tuli nyt aivan liian hieno että ei siellä voi enää tehdä mitään koska se neitseellinen uusi mökki menee sitten pilalle.
                            Last edited by Remotion; 06-06-2020, 22:31.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Hcet
                              BTCF Member
                              • Oct 2018
                              • 124
                              • Tampere

                              #29
                              Itellä kyllä motivaatio korkeemmalla kun koskaan. Pitkään taivasalla tullut ropattua ja nyt on reilu vuosi ollut omassa pihassa oma talli mistä hieronut mieluisaa. Sieltä pullahti heti pihalle yksi yli 400hp e39 530d ja olihan tuollainen kiva puuhata, mutta kyllä itselle suurin ilo on se itse tekeminen ja eri osien yhdistäminen ja niiden käyttötarkoituksen muuttaminen. Kun tuon "perus" projektin sai pihalle ja tilalle maastomöngin missä saa ite tehdä putkesta melkein koko auton, yhdistää osia eriautoista ja tehdä mustanraudan taikoja niin motivaatio on korkeemmalla kun koskaan.
                              Tommoset perus katuautot on kivoja, mutta itsetekeminen on vähissä. Pakosarjaa yms voi itte tinata, mutta loppu on melkein aina erään sorttista bolt on osaa.
                              Melkein museo auto olis paras niin sais sen hieromisen ja kiillottamisen ilon, mutta siitä seuraava steppi melkein itse tyhjästä tekeminen. Se välimalli on vähän puuduttava kun tuloksen tietää alottaessa, pitää vaan jaksaa tehdä. Vähän kun lukis kirjan niin että alottaa lopusta ja lukee sitten miten siihen päädyttiin.

                              Melkein ongelma tällä hetkellä on niinkuin aina ollut että ideoita, visioita ja motivaatiota enemmän kun aikaa.
                              Last edited by Hcet; 06-06-2020, 22:22.

                              Comment

                              • Soiled
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3217
                                • Mystinen Kuopio

                                #30
                                Eka bmw, kun tuli ostettua niin loppuunsa sen jälkeen ei ole älyttömän paljon ollut moti poissa harrastamiseen vaikkakin sitä on tehty mummolan navetassa ja vaikka missä paikassa Pariin kertaan tallipaikan alta lähdön takia joutunut muutenkin hävittämään kalustoa ja osia joitakin vaihtolavallisia
                                Jonkin verran muutenkin lähtenyt koko harrastus lapasesta, kun muu elämä vähän rakentunut siinä sivussa touhun ympärille, mutta tietysti tullut tehtyä paljon muutakin kuin vaan autoja.
                                Saapa nähdä mitä sitten tapahtuu, kun joskus tähän touhuun kyllästyy aivan täysin :think Onneksi vielä on mielessä paljon projekteja joita olisi kiva tehdä niin ainakin pariksi vuodeksi on tekemistä
                                Mystinen.Fi @ FB
                                IG @tarmohanninen
                                http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                                Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                                Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                                Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎