Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17508
    • Turku

    Suuri sähköautokeskustelu osa IV

    Jatketaan mielenkiintoista keskustelua täällä.
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    #2
    Sähköautot on niin last season ettei enää herätä keskustelua

    Tässä nyt kuitenkin linkki sivulle jonka huomasin hyvin kattavaksi listaksi siitä että mikä latausmahdollisuus missäkin autossa on. Vaikkapa että onnistuuko kolmivaihelataus kotona vai ei, tai löytyykö yli 50kw pikalataus. En tiedä kuinka hyvin Webasto pitää tätä ajan tasalla ja onko tieto oikein kaikilta osin mutta toivoa sopii.

    https://webastolataus.fi/autot/
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3508
      • Raisio

      #3
      Aika monta virhettä löytyi webaston listasta laturitehojen kohdalta.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1016
        • Pikis

        #4
        Originally posted by ritariässä View Post
        Aika monta virhettä löytyi webaston listasta laturitehojen kohdalta.
        Voitko listata pari esimerkkiä? Itse huomasin että I3 60Ah on listattu 1x16A joka on oikein jos autossa ei ole pikalataus optiota mutta sen kanssa on 1x32A. Tarvitsisi siis oman rivinsä että onko optio vai ei.
        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3508
          • Raisio

          #5
          PSA konsernin kohdalta löytyi ainakin.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • duckland
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 418

            #6
            Bemarilta alkaa vihdoin tulemaan ekat oikeat sähköautot. IX lanseerattu ja speksit näyttää hyvältä. Suomen verotus tukee näitä. 70k hintaennuste ja veroa kun ei suomessa tähän tule jää hinta samaan kun muualla noin suurinpiirtein. alle 5 sekkaa kiihtyvyys 600kilsaa range ja x5 kokoinen. Kojelaudassa mielenkiintoista materiaalia kun näytöt kokonaan padeinä. tuo tulee varmaa olemaan jatkossa suunta bensalenkkareissakin.



            Nopeasti kun vertaa I4 niin mittaristo, penkit, takadiffu, keskikonsoli, ovenkahvat ym. samaa kamaa, eli vahvistaa tuon i4 olevan suht lopullisen näköinen presekuvissa. Tekniikka tod. näk tismalleen sama eli kieli pitkällä odottelen kyllä tuon julkistusta. hintapisteeksi veikkaus 59k lähtö. ei voi mennä tuon IX kanssa yhtä kalliiksi.
            Last edited by duckland; 12-11-2020, 12:28.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4974
              • Paimio

              #7
              Tuon iX:n kohdalla on kyllä jo sanottava että nyt meni muotoilu pahasti metsään melkeinpä joka rintamalla.

              Uusi nelossarjakin näyttää aikas hienolta tuon rinnalla.

              Ja mikä ihme noissa kaksipuolaisissa rateissa nyt innostaa? 60-luku is back?

              Onneksi sentään iDrive-rulla vielä löytyy että käytettävyys voinee olla kohdillaan, mutta muuten kyllä aika käääk-ilmestys tuo.
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                #8
                Originally posted by duckland View Post
                IX lanseerattu ja speksit näyttää hyvältä. Suomen verotus tukee näitä. 70k hintaennuste ja veroa kun ei suomessa tähän tule jää hinta samaan kun muualla noin suurinpiirtein.
                Mistä moinen läppä hinnan osalta? Tuo on pakko olla todella kovasti subventoitu hinta jos edes sen kanssa saa. Ihan vaan vertailuna niin suomen hinnastossa oleva iX3 maksaa 72K€ lähtö ja tuossa IX:ssä on aivan eri speksit niin akun kuin moottorienkin osalta. Veikkaan itse että todellinen suomihinta on lähempänä 100K€

                Mutta täytyy todeta että onhan se hieno ja oikean auton kokoinen
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  #9
                  Joku ulkomaalainen lehti missä oli toi. Siitä oletin jos autovero 0. Toisaalta kun muistaa että noi kilpailee muualla maailmassa autoverottomia bensaautoja vastaan niin vaikea kuvitella jonkun x5 40d tai 45e kalliimpaa hintaa. Voihan se tietty olla sen satkun. Jännä nähdä miten hinnoittelevat noi. Ix3 hinnalla saa 545e ni sitä on vaikea pitää muuna kun koeversiona jota ei myyntiin ole edes tehty.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17508
                    • Turku

                    #10
                    Eikö Moottori-lehden jutussakin arvioitu lähtöhinnaksi IX:llä 70 000 euroa?
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      #11
                      Ei tässä ole mun silmään mitään hinta-arviotakaan.



                      Ja jos auto on X5 kokoinen, mutta X7 sisätilat, spekseiltään aivan eri tasolla kun iX3 tai X3 plugari ja vielä tuleva BMW lippulaiva niin miten se muka vois tuohon hintaan lähteä? Haluaisin uskoa mutta en usko.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4974
                        • Paimio

                        #12
                        Jo tuon akkukapasiteetin takia hinta tullee olemaan siellä satasen korvilla. Akut maksaa.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Ei tässä ole mun silmään mitään hinta-arviotakaan.
                          Ei näköjään. Mistäköhän mä poimin tuon hinnan. Varmaan jonkun tietämättömän harrastajan kommentista netissä .
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 4974
                            • Paimio

                            #14
                            Originally posted by Laku View Post
                            Ei näköjään. Mistäköhän mä poimin tuon hinnan. Varmaan jonkun tietämättömän harrastajan kommentista netissä .
                            Tietämättömiä harrastajia? Eihän semmoisia olekaan! Kaikki harrastajat tietää kaiken!
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              #15
                              Suomessa on sähköautoilla edelleen muutaman tonnin (2,6% muistaakseni) autovero, paitsi alle 50k€. Kv. hinta-arviot on jenkeissä ilman veroja ja Saksassa 20% alvilla. Lisäksi voi olla kansallisia tukia joita voidaan ottaa mukaan hinta-arvioihin.

                              Esim. kun Tesla Model3 LR tuli myyntiin eurooppaan, sen kuluttajahinta oli verojen takia suomessa euroopan korkein. Tehdashinnat ja ”jälleenmyyjän” katteet on Teslan tapauksessa samat kaikkialla.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎