Originally posted by BMW525Xda
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by pyroz View PostTulis nyt vaan niitä "tavallisia" sähkömalleja. Intternetissä on hieno kinastella kellä on sekunnin sadasosan nopeempi sähköauto joka maksaa 150k€. Missä on ne sähköautot millä me tullaan ajamaan? Eli 1-, 3-, 4-, 5-sarjan M-sportit, jotka halutaan alle muutaman vuoden käytettynä kuolevaisten hinnalla ja tänne foorumille käsittelyyn.
i4 tulee ensi vuonna asiakkaiden käsiin, mutta lienee kuitenkin hintaluokassa segmentin yläpäästä sekin.
0-100km/h ei vois niin sanotusti "vähempää kiinnostaa" kun oleellisemmat asiatkaan ei ole tiedossa.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Mä olen täysin erilinjalla miksi sähköauto kiinnostaa. 1,9 sekan kiihtyvyys on jo sellanen ettei tarvii linnanmäelle mennä että vatsan saa sekasin. Jotta tuollaiseen kiihtyvyyteen olisi tavallisella tallaajalla varaa on sähköauto tehnyt sen mahdolliseksi. Lisääkin ruutia varmaan saisi helpolla, mutta ollaan kai lähellä fysiikan lakeja, ettei auto saa juuri nopeampaa kiihtymään. Vetokykyä ja rangea saa kyllä vaikka x5 muodossa kakkosautoon. Mutta tuota kiihtyvyyttä ei saa bensaautoon käytännössä kun puolella miljoonalla ja siitä ylöspäin.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMä olen täysin erilinjalla miksi sähköauto kiinnostaa. 1,9 sekan kiihtyvyys on jo sellanen ettei tarvii linnanmäelle mennä että vatsan saa sekasin. Jotta tuollaiseen kiihtyvyyteen olisi tavallisella tallaajalla varaa on sähköauto tehnyt sen mahdolliseksi. Lisääkin ruutia varmaan saisi helpolla, mutta ollaan kai lähellä fysiikan lakeja, ettei auto saa juuri nopeampaa kiihtymään.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostKannattaa muistaa, että tämän hetken "top of the line" malli on vähän kuin katselis muutaman vuoden tulevaisuuteen. Eli antavat suuntaviivoja mitä tuleman pitää. Kilpailu on nyt erityisen raakaa, joten jokainen valmistaja haluaa pistää kaikki pöytään mitä on löydettävissä.
En sano, että plaid+ vastaavia tulisi saamaan 20k€ hintaan vuonna 2030, mutta paljon halvemmalla kuin nyt.
Tesla Model S, vm.2012: Hinta uutena 100k€. Speksit:
400hp, 4.4s, 425km, 85 kWh.
Tesla Model 3 SR+, vm 2021: Hinta uuten 48k€:
5.6s, 448km, 55 kWh netto
Tesla Model S, vm 2021: Hinta uutena 140k€. Speksit:
1100hp, 1.9s, 830km, 100kWh+
1/3/4/5 ja M-Sportit tulevat "sitten aikanaan". Aika monelta valmistajalta osa noiden vastaavista löytyy jo valikoimasta.
Suuntaviivat tulevaisuuteen ovat aika selkeät. Jos eivät ole, katsot maailmaa värilasien läpi.
Listasit myös tuossa kolme eri Teslaa muutamalla speksillä ja hinnalla. Miksi? Mitä minun pitäisi siitä ymmärtää halutessani BMW:ltä sähköisiä 1-, 3-, 4-, 5-sarjan M-sporteja? Oliko tarkoitus osoittaa, että vuoden 2012 vain rikkaiden ulottuvissa oleva auto oli hitaampi kuin vuoden 2021 vastaava entisestäänkin 50% kalliimmalla? Newsflash sinulle: BMW i3 on vuodelta 2013 ja siinä on enemmän kuin tarpeeksi voimaa pärjätäkseen normi liikenteessä. Vieläkään ei kiinnosta montako sadasosaa vuoden 2025 Tesla saa 0-100 ajastaan veks.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostEli periaatteessa sanot tuossa vaan, että olen väärässä eikä saa haluta noita asioita joita listasin, vaan pitää nauttia valmistajien kilpajuoksusta kellä on isoin, nopein ja kallein huippumalli?
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMä olen täysin erilinjalla miksi sähköauto kiinnostaa. 1,9 sekan kiihtyvyys on jo sellanen ettei tarvii linnanmäelle mennä että vatsan saa sekasin. Jotta tuollaiseen kiihtyvyyteen olisi tavallisella tallaajalla varaa on sähköauto tehnyt sen mahdolliseksi. Lisääkin ruutia varmaan saisi helpolla, mutta ollaan kai lähellä fysiikan lakeja, ettei auto saa juuri nopeampaa kiihtymään. Vetokykyä ja rangea saa kyllä vaikka x5 muodossa kakkosautoon. Mutta tuota kiihtyvyyttä ei saa bensaautoon käytännössä kun puolella miljoonalla ja siitä ylöspäin.
Tuollainen Tesla ei pysähdy yhtään nopeammin kuin perus Nissan ja kuskin reaktiot eivät myöskään parane auton kiihtyvyyde tasolle. Kaupungissa kiihydytys 2-3sek pidosta riippuen sulla on 100km/h vauhtia. Sen jälkeen keskiverto reaktio on 1-2sek+jarrutus matka, eli pysähtymiseen tarvitaan parhaillaamillaankin 60metriä, käytännössä jopa 100metriä, ennen kuin auto pysähtyy havainnosta.
Minusta on jopa vastuutonta autotehtailta tuoda tuollaisia autoja markkinoille. Jospa ne GPS-verotuksen myötä keksivät näihin toiminnon minkä myötä kiihtyvyys taajamassa on 0-100km/h 20sek.Last edited by jani; 31-01-2021, 14:38.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostSiis kyllähän se on minusta ihan väärin, että omaat tuollaisia mielipiteitä. Muuta ne, välittömästi, houkka!
Saksan autoteollisuudelle on elämän ja kuoleman kysymys, että sähköinen mallisto saadaan nopeasti kilpailukykyiseksi. BMW:n hybridiosasto on välttävä, mutta täyssähköpuoli laahaa pahasti perässä. Jotenkin tulee Nokian loppuaika mieleen, ei vaan kyetä uusiutumaan riittävän nopeasti - edelläkävijästä on tullut perässähiihtäjä. Se että amerikkalainen Tesla rakentaa Gigafactoryn Berliiniin, pitäisi viimeistään toimia herätyksenä kaikille. Uusiudu tai kuole: markkina ei anna armoa, eikä merkkiuskollisuuskaan kanna loputtomiin.
Ominaisuuksien kannalta samalla linjalla kuin Laku: 5 sek auto riittää kyllä, paine enemmän rangen ja lookin puolella. Itse olisin jo siirtynyt Teslaan, jos sen viimeistely olisi kunnossa, tai Taycaniin, jos oma talous olisi kunnossa.
Comment
-
-
Originally posted by Phaedrus View PostTämä kuuluu kyllä sarjaan hauskimpia vastauksia pitkään aikaan (toivottavasti ei ymmärretä väärin).
Saksan autoteollisuudelle on elämän ja kuoleman kysymys, että sähköinen mallisto saadaan nopeasti kilpailukykyiseksi. BMW:n hybridiosasto on välttävä, mutta täyssähköpuoli laahaa pahasti perässä. Jotenkin tulee Nokian loppuaika mieleen, ei vaan kyetä uusiutumaan riittävän nopeasti - edelläkävijästä on tullut perässähiihtäjä. Se että amerikkalainen Tesla rakentaa Gigafactoryn Berliiniin, pitäisi viimeistään toimia herätyksenä kaikille. Uusiudu tai kuole: markkina ei anna armoa, eikä merkkiuskollisuuskaan kanna loputtomiin.
Ominaisuuksien kannalta samalla linjalla kuin Laku: 5 sek auto riittää kyllä, paine enemmän rangen ja lookin puolella. Itse olisin jo siirtynyt Teslaan, jos sen viimeistely olisi kunnossa, tai Taycaniin, jos oma talous olisi kunnossa.
Tästä löytyy mitä on Bimmerillä tulossa. Vuosikymmenne puolessa välissä merkin mallisto on hyvin erilainen kuin nyt sähkökiikottimien osalta:
The BMW Group increased sales volume and net profit in the third quarter of 2020 and, at the nine-month stage, is on track to meet its targets for the full year
Mielstäni liikenteen sähköistymisen pullonkaula on vielä pitkään infrassa, pitkä range auttaa asiaan, mutta nostaa auton hintaa merkittävästi. On hyvin monia, joille sähköauton hankimminen ei vain onnistu käytännön syistä näillä suunnitteluarvoilla. Itse harkitsin sähköautoa vuosi sitten, mutta totesin, että miksi laittaisin suuren summan autoon, joka sitten pettäsi odotukset juuri silloin autoon pitäisi selviytyä siitä tehtävästä, johon sitä olen hankkimassa. Siirtämää isompi tai pienempi porukka 400-500km päähän joutuisasti ilman draamaa. Tai nopea päivä matka 200-300km päähän ja takaisin. Ei ole mitään intoa hörppiä kahvia ja odotella akun latausta kesken kaiken. Sähköautoilijoiden mukaan kaikkihan niin tekee ja kunnon taukoja tarvitaan. =selitys tosiasialle '3h tunnin matka muuttuu 4 tunniksi ja sama toiseen suuntaan'. Mulla ainakin on muutakin tekemistä kuin 'juoda kahvia ja somettaa ABC:llä'.
Toki tarvitaan pioneereja, joille on intoimona liikkua sähköllä. Tavalliselle pulliaiselle näin ei ole, kuten meikäläinen. Tälle perusporukalle autoja pääasissa tehdään, ei tuolle muutaman prosentin pioneeriporukalle. Koska asia on näin, EU (ja hallituksemme) on laittanut oman lusikkansa soppaan ja painostaa autontekijöitä ja kuluttajaa muutamaan suuntaa erilaisin saktioin. Tämä nopeuttaa kehitystä, ja varmasti parantaa myös infraa kysynnän kasvaessa. Kiityvyytta tärkeämmäksi suureeksi tulee varmasti range. Aiemmin lisää suorituskykyä sai rahalla, tulevaisuudessa rahalla saa pidemmän toimitamatkan.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Ne jotka liikkuu pidempiä matkoja ja tarvitsevat pikalatausta, katoaa sähköauton edullisuus plus odotteluaikojen kahvit ja lehtipihvit.
Kyllä tässä vielä töitä on ja mielenkiinnolla odotellaan mitä TM talvitesti kertoo kulutuksista.Last edited by ritariässä; 31-01-2021, 17:36.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Mielstäni liikenteen sähköistymisen pullonkaula on vielä pitkään infrassa, pitkä range auttaa asiaan, mutta nostaa auton hintaa merkittävästi. On hyvin monia, joille sähköauton hankimminen ei vain onnistu käytännön syistä näillä suunnitteluarvoilla. Itse harkitsin sähköautoa vuosi sitten, mutta totesin, että miksi laittaisin suuren summan autoon, joka sitten pettäsi odotukset juuri silloin autoon pitäisi selviytyä siitä tehtävästä, johon sitä olen hankkimassa. Siirtämää isompi tai pienempi porukka 400-500km päähän joutuisasti ilman draamaa. Tai nopea päivä matka 200-300km päähän ja takaisin. Ei ole mitään intoa hörppiä kahvia ja odotella akun latausta kesken kaiken. Sähköautoilijoiden mukaan kaikkihan niin tekee ja kunnon taukoja tarvitaan. =selitys tosiasialle '3h tunnin matka muuttuu 4 tunniksi ja sama toiseen suuntaan'. Mulla ainakin on muutakin tekemistä kuin 'juoda kahvia ja somettaa ABC:llä'.
Comment
-
-
Näin kuukauden sähköauton omistajana pikkusen kokemuksia.
Ensinnäkin ne ketkä tietää minut niin aina tykännyt pärisevästä ja ei todellakaan hiljaisia vehkeitä ole ollut ja varsinkin kaasarijutut/läppärungot
Mua alko ärsyttää kun kaikki kerto kun oli kuullu ett sähköautoilla ei pääse mihinkään ja ne hyytyy ja sitä ja tätä. Noh.. kun kokeilee itse niin voi sanoa rehellisen mielipiteen. Ja kun hommaa sen merkkisen mistä on sanonut ettei aio ikinä omistaa niin ei ainakaan vedetä kotia päin puheissa.
1. Ei sovi kaikille.
Mun ajot sellasia että kovilla pakkasillakin voisin viikon ajaa lataamatta. Mut jos ajaa oikeesti +200km/pv niin ei. Mulla niin vähän pitkiä reissuja ett menee täysin normikäytössä.
2. Lämmin auto.
Kertaakaan en ole raaputtanut laseja koska aina sulana kun laittaa luurista lämpeää. Myös lämpeää heti sisältä.
3. Latausinfra perseestä.
Liian monta eri sovellusta/tägiä. Onneksi ei tarvitse käyttää juurikaan.
Just kävin tekee hitusen pitemmän reissun eli n. 300km ja sopivasti latasin kerran matkalla ilmaisesta asemasta shoppailessa niin periaatteessa oli ilmaset polttoaineet. Koska akkua about sama kotona kun lähtiessä.
Reissuille vähän joutuu selvitystä tekee mut aika vaivatonta. Eniten ärsyttää tuo sovellus/tägirumba.
Ja ei se lataaminen niin hidasta ole kun pelottelevat. Tietty monta asiaa vaikuttaa mut ainakin itsellä tähän mennessä oisin joka tapauksessa saman ajan siinä paikassa ollut.
Myös iso plussa jos pystyy kotiin ottaa latausaseman niinkuin mulla.
Itse auto on ilmeisesti poikkeus koska tähän mennessä nolla bugia tullut vastaan (id.3). Suurin miinus tuo luurisovellus joka niin lasten kengissä ett morjens.. mut eipä tuo kaveri hirveästi kehuja anna bmw:n sovellukselle mut vähän parempi mitä nähnyt.
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostJoo ja kun näytetään kaiffarille neljän ruuhkassa kaupungissa kuinka Fefe jää valoissa ja samalla ajetaan suojatietä ylittävän perheen äidin ylitse...
Tuollainen Tesla ei pysähdy yhtään nopeammin kuin perus Nissan ja kuskin reaktiot eivät myöskään parane auton kiihtyvyyde tasolle. Kaupungissa kiihydytys 2-3sek pidosta riippuen sulla on 100km/h vauhtia. Sen jälkeen keskiverto reaktio on 1-2sek+jarrutus matka, eli pysähtymiseen tarvitaan parhaillaamillaankin 60metriä, käytännössä jopa 100metriä, ennen kuin auto pysähtyy havainnosta.
Minusta on jopa vastuutonta autotehtailta tuoda tuollaisia autoja markkinoille. Jospa ne GPS-verotuksen myötä keksivät näihin toiminnon minkä myötä kiihtyvyys taajamassa on 0-100km/h 20sek.
Comment
-
Comment