Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luotettavinta mallia etsimässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EK1
    Newbiemmer
    • Oct 2020
    • 22
    • Hämeenlinna

    Luotettavinta mallia etsimässä

    Eli olisin ostamassa ensimmäistä bemaria käyttöautokseni. Ehdin jo jonkin 530:sen perään haikailla kun viisaammat tulivat töissä kertomaan kalliista sähkötyyppivioista. (Mainitsivat jotakin kastuvista johtosarjoista) Vielä viisaammat neuvoivat kysymään täältä. Eli hakusessa olisi varma ja huoleton bemari käyttöautoksi jonka huolto/korjauskustannukset olisivat mahdollisimman pienet.

    Budjetti on maksimssaan 5000e, hakusessa 3 tai 5 sarjan farmari vetokoukulla
    Oikeastaan muita kriteerejä ei ole. Auto tulee matka-ajoon.

    Oma intuitio sanoo että automaatit, nelikot, ämmäläiset ja turbot saa unohtaa mutta muuten olen aika ulapalla

    Mitä korimallia/moottoria suosittelisitte tai mitä minun kannattaisi vältää?
  • aimoo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 102
    • Rauma

    #2
    Originally posted by EK1 View Post
    Eli olisin ostamassa ensimmäistä bemaria käyttöautokseni. Ehdin jo jonkin 530:sen perään haikailla kun viisaammat tulivat töissä kertomaan kalliista sähkötyyppivioista. (Mainitsivat jotakin kastuvista johtosarjoista) Vielä viisaammat neuvoivat kysymään täältä. Eli hakusessa olisi varma ja huoleton bemari käyttöautoksi jonka huolto/korjauskustannukset olisivat mahdollisimman pienet.

    Budjetti on maksimssaan 5000e, hakusessa 3 tai 5 sarjan farmari vetokoukulla
    Oikeastaan muita kriteerejä ei ole. Auto tulee matka-ajoon.

    Oma intuitio sanoo että automaatit, nelikot, ämmäläiset ja turbot saa unohtaa mutta muuten olen aika ulapalla

    Mitä korimallia/moottoria suosittelisitte tai mitä minun kannattaisi vältää?

    Jos haet 5000€ hintasta autoa, meinaatko että on vielä niin tuore että ei olisi joku korjannut niitä tyyppivikoja vielä

    Eiköhän kannata keskittyä hakee hyvää yksilöä vaikka suoraan harrastajalta tms.

    Johtosarja viittaa ilmeisesti E61 takaluukkuun. Johtosarja menee poikki ajan kuluessa. Kastuminen, jos autossa on panoraamakatto, ja rännit tukossa, kerääntyy vesi takarenkaiden kaariin sisälle, ja siellä on akku / releet / sulakkeet ja sitten tulee ongelmia, erityisesti jos vikoja korjataan eikä juurisyytä. Eli ne tyyppiviat kannattaa kyllä googlata, ja paikan päällä tsekata ne ongelmakohdat. Ei ne kaikki tyyppiviat sua odota, eiköhän ne ole jo hoidettu jos 5000€ on auton budjetti.
    530da m-sport touring 2015

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1761
      • HKI/Orimattila

      #3
      Nelikko on melkoisen vähävikainen, automaatit tuohon budjettiin saattaa olla vähän riskisiä. 5-sarjan farmareissa tulee ilmajousitus, josta aiheutuu silloin tällöin korjauskuluja.

      Jos budjettiratkaisua haet, niin tuohon rahaan E91 320d ennen vuotta 2007 (M47-moottorilla) voisi olla melkoisen hyvä. Automaatitkin noissa on ihan suht hyviä jos ei ole lastuteltu. Myös E91 325d/330d voisi toimia, tosin tuohon budjettiin vaihtoehdot tiukassa. Vanhemmissa E46-korisissa taas korit ruostuu pois niin en itse enää edes miettisi. Bensakoneisissa ei taida E91 tuoda vaihtoehtoja pöytään ja titaapa E61 bensakoneiswt tuohon rahaan olla aika väsyneitä.

      Toisaalta E61 ilmajousitus kunnostettuna on ihan hyvä vaihtoehto, ei se niin usein hajoile. 520d/530d.
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 902
        • Kymenlaakso

        #4
        e61 525d tai 530d M57 koneella

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • Macke
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 1134
          • Porvoo

          #5
          Originally posted by EK1 View Post
          Eli hakusessa olisi varma ja huoleton bemari käyttöautoksi jonka huolto/korjauskustannukset olisivat mahdollisimman pienet.
          Tässä on yhtälö jonka ratkaisujoukko on tyhjä. Jos sulla on 5k€ rahaa ja haluat jotain huoletonta käyttistä, niin älä ihmeessä katso bemaria. Joudut hieromaan sitä, aivan varmasti. Vaikka kattoo kuinka BMW-väristen lasien läpi niin noin se on, ja siinä 5k€ rimpulassa uppoaa lähemmäksi ensimmäinen kiloeuro kun vaihdat alustaan kaikki varret ja nivelet jos sinne laadukkaat osat vaihtelee. Ainakin 5-sarjalaisessa. Sitten on vielä kaikki muu päälle mikä siinä autossa on huoltamatta, rahaa palaa vaikka tilaisit osat kivennavalta.

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Rahaa on 5000e ja pitää saada bemari? Miksi? Jos karvoitusta hieman lyhentää niin se isonee enemmän kuin ton hintasella bemmulla. Suosittelisin e30 korimallia mutta budjetti pitää kertoa ainakin kolmella.

            Eli vaiha merkkiä, tossa ylempänä hyvin kerrottu asia
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1899
              • Turku

              #7
              Originally posted by Macke View Post
              Tässä on yhtälö jonka ratkaisujoukko on tyhjä. Jos sulla on 5k€ rahaa ja haluat jotain huoletonta käyttistä, niin älä ihmeessä katso bemaria. Joudut hieromaan sitä, aivan varmasti. Vaikka kattoo kuinka BMW-väristen lasien läpi niin noin se on, ja siinä 5k€ rimpulassa uppoaa lähemmäksi ensimmäinen kiloeuro kun vaihdat alustaan kaikki varret ja nivelet jos sinne laadukkaat osat vaihtelee. Ainakin 5-sarjalaisessa. Sitten on vielä kaikki muu päälle mikä siinä autossa on huoltamatta, rahaa palaa vaikka tilaisit osat kivennavalta.
              Tää taitaa olla se paras neuvo. Itse tosin juuri kuukausi sitten ostin tuohon hintaluokkaan E90 318i:n "käyttöautoksi", mutta mulla oli tässä se lähtökohta, että vaikka toi on käyttöauto (talveksi), niin samalla se on harrastuksen jatkoa sillä tavoin, että opettelen itse pitämään sitä kunnossa ja samalla siitä on luultavasti hyötyä ton varsinaisen harrasteen kanssa ropaamisessa.

              Jos siis et halua itse ropailla ja haluat halvat huollot, niin mieti jotain muuta.

              Tässä minunkin yksilössä oli ostaessa tiedossa nox-anturin ongelma ja mahdollisesti tossa on vielä jotain muutakin ongelmaa tiedossa (ainakin just eilen kylmäkäynnistys antoi virhekoodia yhdestä sylinteristä), joten harrastusta riittää.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by isolohko View Post
                e61 525d tai 530d M57 koneella
                +1

                Vaununvetoon 530d kestävämpi vaihteisto, peruskäyttöä 525d vaihteisto kyllä kestää.

                Comment

                • Masander
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2010
                  • 1398
                  • Dingolfing

                  #9
                  Originally posted by isolohko View Post
                  e6x 530d M57 koneella
                  Tämä.
                  sigpic

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1851
                    • Karjaa

                    #10
                    Kutosbensakoneinen E39 tai E46, varusteissa nyt joutuu tuollaisella budjetilla vähän tinkimään, mutta M52/M54 on suht pomminvarma kone.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • EK1
                      Newbiemmer
                      • Oct 2020
                      • 22
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Originally posted by Macke View Post
                      Tässä on yhtälö jonka ratkaisujoukko on tyhjä. Jos sulla on 5k€ rahaa ja haluat jotain huoletonta käyttistä, niin älä ihmeessä katso bemaria. Joudut hieromaan sitä, aivan varmasti. Vaikka kattoo kuinka BMW-väristen lasien läpi niin noin se on, ja siinä 5k€ rimpulassa uppoaa lähemmäksi ensimmäinen kiloeuro kun vaihdat alustaan kaikki varret ja nivelet jos sinne laadukkaat osat vaihtelee. Ainakin 5-sarjalaisessa. Sitten on vielä kaikki muu päälle mikä siinä autossa on huoltamatta, rahaa palaa vaikka tilaisit osat kivennavalta.
                      Joo ei tässä olla järkiautoa hommaamassa vaan bemaria Merkki ja budjetti on ikävä kyllä jo päätetty, yritän vain välttää ne kaikkein huonoimmat vaihtoehdot. Nyt olen jo 10 vuotta ajellut ns järkiautoilla jotka on halpoja ostaa ja huoltaa ja jokaisena hetkenä olen vain miettinyt että olisi pitänyt ostaa se bemari. Ei tässä enää järjellä mennä vaan tunteella ja sydämmellä. Ihan hetken aikaa minulla kyllä oli e39 528 ja se oli ainoa aika elämässäni kun ajaminen oli mukavaa. Ja kyllä se on tiedossa että remppaa on aina, ja mielelläni pientä remppaa teenkin kun on kerrankin alla auto josta välittää edes vähäänkään

                      Comment

                      • E39Fin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2013
                        • 1761
                        • HKI/Orimattila

                        #12
                        Joo ja remppaa on kaikilla merkeillä, ainakin niillä jotka tarjoavat hyvää kyytiä paikasta A paikkaan B liikkumisen lisäksi. Meillä oli tossa vuoden -08 525xdA farkku ajossa, ostohinta menee budjettiisi. Kilsat oli isot ja vaihteisto hiljalleen alkoikin jo humppaamaan (all-in lastutus tuskin auttoi tässäkään tapauksessa), mutta hyvä käyttöauto se oli siitä huolimatta. 30tkm aikana meni yksi ilmapussi sekä raidetangon pää.

                        Kysymyshän on vaan siitä, että kuinka paljon riskiä pää kestää. Tuo 525xdA on huonoimmassa tapauksessa helkkarin kallis pommi, jos menee jakolaatikko, vaihteisto, ilmajousitus ja vielä kontin johtosarjat, mutta täytyy kyllä sanoa että tuolla alle 5k€ 525:llä aina nauratti ratissa kuinka hyvän auton ja ennen kaikkea hyvän kyydin rahalla sai. Lapinreissuun aivan ässä peli kun pääsi paksuhankisia teitä pommittelemaan xdrivellä

                        En kuitenkaan periaatteesta mene yllyttämään ketään moisen ostoon jos vähänkään epäilyttää. Voi tulla kalliiksi.
                        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                        E39 523iA Oxfordgreen

                        Comment

                        • MPV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1193
                          • Muhos

                          #13
                          Originally posted by Wespa View Post
                          Kutosbensakoneinen E39 tai E46, varusteissa nyt joutuu tuollaisella budjetilla vähän tinkimään, mutta M52/M54 on suht pomminvarma kone.
                          Noista varmaan E39 korisessa saa samalla rahalla enemmän, ainakin semmoinen käsitys (voi olla vääräkin), että kolmossarjalaiset on tuossa hintaluokassa halutumpia (lue: kalliimpia). M54:n lisäksi voisi ajatella kyllä dieseleitä M47 tai M57, mutta niillä alkaa sitten olla kilometreä varmasti takana jo aika kunnioitettavia määriä.

                          Puolenkymmentä vuotta sitten minäkin ostin käyttöautoksi noin viidellä tonnilla E46 320d touringin. Kilometrejä olen ajanut sillä jo toistasataa tuhatta. Vie vähän polttoainetta. Remontteja olen toki tehnyt. Uusi alustasarja, eteen tukivarret, kaikki jarrut, laturi, akku, polttoaineen siirtopumppu... Osiin mennyt tuossa ajassa jotein reilu tonni, mutta kun itse pystyy tekemään, niin ei tuota voi kalliiksi moittia.

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10512
                            • Saaressa

                            #14
                            Originally posted by Wespa View Post
                            Kutosbensakoneinen E39 tai E46, varusteissa nyt joutuu tuollaisella budjetilla vähän tinkimään, mutta M52/M54 on suht pomminvarma kone.
                            Jep samaa mieltä ja meikältä saa alle vitosella tälläisen luottokulkineen

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • janne30
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 2198
                              • Vantaa

                              #15
                              -e39 M54
                              -e46 M54/M47N/M57N
                              -e90 M47N2/M57N2
                              -e6X M54/M57N/M57N2

                              Älä osta ruosteista, laatikolla ei oo väliä, molemmat vaatii huoltoa jossain vaiheessa.
                              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                              1 x F20
                              3 x E30
                              2 x E36
                              5 x E46
                              3 x E9X

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎