Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    Maahantuotujen käytettyjen moottoriajoneuvojen verotuksen osalta SEUT 110 artiklalla pyritään takaamaan se, että sisäinen verotus on täysin neutraalia kotimaan markkinoilla jo olevien tuotteiden ja maahantuotujen tuotteiden välisen kilpailun kannalta, ja se velvoittaa siis jäsenvaltiot valitsemaan moottoriajoneuvoista kannettavat verot ja järjestämään tämän verotuksen siten, ettei verojen vaikutuksena ole suosia kotimaisten käytettyjen ajoneuvojen myyntiä ja näin tehdä samankaltaisten käytettyjen ajoneuvojen tuonnista vähemmän houkuttelevaa

    Tässä näkee miten EU ajattelee ja miten lainsäädäntö on alkujaan ajateltu: on oletettu, että valtiot vetävät kympillä kotiinpäin (esim. ettei Saksa verota muista EU-maista tuotuja autoja ja samaan aikaan myy maan sisällä verottomasti kotimaisia merkkejään) ja lait on kirjoitettu estämään sen tyyppistä venkoilua.



    EU-lainsäädäntö ei tosiaan ota tässä huomioon sitä, että kotimaista lakia voitaisiin käyttää ampumaan omia kansalaisia jalkaan. Verottaminen ulkomailta tuodessa ja verojen palauttamatta jättäminen ulkomaille viedessä estää suomalaista tekemästä normaalia, tasapainoista kauppaa EU-alueella, vaikka verotus onkin neutraalia sille, joka ostaa auton Suomeen.


    Ja tosiaan kuten jo mainittiinkin, niin mikä peruste koko palautukselle tuolla ajatuksella sitten on? Miksi uudemmista palautetaan ylipäänsä mitään veroa, jos autoverotus on jo EU:n sääntöjen mukaan neutraalia ilmankin?

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6762
      • PK-seutu

      v m p
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Originally posted by 928 GTS View Post
        Käytännössä siis valtio saa tuon perusteella jättää normaalilla tavalla Suomeen verotetuista verot kokonaan palauttamatta. Ainoa ongelma on olemassa siltä kannalta, että suomalainen käytetyn auton myyjä ei pysty kilpailemaan toisten EU-maiden myyjien kanssa koska vero sisäänrakennettuna pysyväksi osaksi auton arvoa tekee niistä liian kalliita vietäväksi ulos. Oman maan myyjiä saa siis todellakin syrjiä niin paljon kun valtionhallintoa huvittaa. Ministeriössä varmasti kakkukahvit tarjolla. Saa nähdä milloin tulee tuon tuomion perusteella säädetty lakiesitys missä poistavat myös alle 10v autoilta palautuksen.
        Tämä ajaa myös omistajia sellaiseen tilanteeseen että kohta 10 vuotias arvokkaampi auto kannattaa viedä maasta ennenkuin se on 10 vuotias.

        Kuten esimerkiksi minun sigussa oleva auto, joka tällä hetkellä sisältää autoveroa joku 55k€, vuoden päästä ~50k€...

        Toisaalta tuollainen kesäauto kannattaisi aina syksyllä viedä maasta talveksi ulkomaille, hakea verot takaisin ja tuoda keväällä takaisin kun vero on kuitenkin pienempi keväällä kuin edellisenä syksynä ;-)
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          Paljon veroa sisältävät kannattaa suosiolla rekisteröidä Tallinnaan tai Tukholmaan ja ajaa Suomessa vain 14 päivää kesässä. Mikään ei estä ajamasta Euroopassa vaikka koko kesäloman. Veron määrällä joka palaa Suomessa savuna ilmaan vaikka ei ajaisi metriäkään maksaa hallin lahden toisella puolella. Veroa ei saa takaisin mutta hallin arvo voi jopa nousta.

          Pysyvästi Suomeen voi tuoda harrasteita sitten kun 25v on täynnä. Ainakin toistaiseksi kun Nurmisen kaavat on käytössä. Esim. oman sigun 550:ssä muuttuu vero 30ke->5ke yhdessä yössä tänä keväänä.

          Siinä vaiheessa kun Porschelta, Ferrarilta jne tulee sähköautoja niin tilanne muuttuu uusien ja alle 25v vanhojen osalta aivan täysin. Ensimmäiset sähkö Boxut ja Kaimaanit on kaupoissa tod. näk. n. vuoden sisällä.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • yason
            Bimmer Rookie
            • Feb 2016
            • 181
            • Helsinki

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Tämä ajaa myös omistajia sellaiseen tilanteeseen että kohta 10 vuotias arvokkaampi auto kannattaa viedä maasta ennenkuin se on 10 vuotias.

            Mites muuten pois myydyn auton verotus, jos sen tuo Suomeen toisen kerran? Aiemmin oli ainakin, että kahta kertaa ei autoveroakaan sentään peritty samasta autosta, mutta entä jos välissä saa 9,9 vuoden ikäisenä viedystä palautuksena autoveroa ja tuo sen sitten uudelleen 10,1 vuoden ikäisenä?

            Comment

            • bme
              Bimmer Rookie
              • Apr 2022
              • 103
              • V-S

              Originally posted by yason View Post
              Mites muuten pois myydyn auton verotus, jos sen tuo Suomeen toisen kerran? Aiemmin oli ainakin, että kahta kertaa ei autoveroakaan sentään peritty samasta autosta, mutta entä jos välissä saa 9,9 vuoden ikäisenä viedystä palautuksena autoveroa ja tuo sen sitten uudelleen 10,1 vuoden ikäisenä?
              Joutuu maksamaan, niin kuin mistä tahansa muusta yli 10vuotiaasta..

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                Onkohan tietoa mihin autoveropäätöksen hinnanmuodostomisessa käytetty vertailuauton hintahavainnon termi "SML/263335" viittaa? Sanomalehti?
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by yason View Post
                  Mites muuten pois myydyn auton verotus, jos sen tuo Suomeen toisen kerran? Aiemmin oli ainakin, että kahta kertaa ei autoveroakaan sentään peritty samasta autosta, mutta entä jos välissä saa 9,9 vuoden ikäisenä viedystä palautuksena autoveroa ja tuo sen sitten uudelleen 10,1 vuoden ikäisenä?
                  Vero maksetaan uudestaan.
                  Tuohon syksyllä vientiin ja keväällä tuontiin liittyy sellainen juttu että verottaja noille harvinaisemmille autoille laskee hinnan jonkin verrokin kautta ja verotusarvo laskee 9.2%/ vuosi jos päädytään kaavamaiseen laskentatapaan. Käyttävät myös 1% jäännösarvosta /kk arvonalenemana.

                  Omassa possussa verrokkina oli 1 kpl Coupeja ja laskivat uushintahintojen suhteessa verotusarvon Cabriolle. Tämä sinänsä on mulle OK kun avojen arvot pysyy vähintään yhtä hyvin kuin Coupejenkin.

                  Tosin se että vero oli laskettu yhden verrokin perusteella on aika arveluttavaa varsinkin kun kyse on hintapyynnöstä eikä ole tietoa onko ko. autosta edes Suomessa tehty kauppaa ollenkaan...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Kanerv4
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 976
                    • Tampere

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Vero maksetaan uudestaan.
                    Tuohon syksyllä vientiin ja keväällä tuontiin liittyy sellainen juttu että verottaja noille harvinaisemmille autoille laskee hinnan jonkin verrokin kautta ja verotusarvo laskee 9.2%/ vuosi jos päädytään kaavamaiseen laskentatapaan. Käyttävät myös 1% jäännösarvosta /kk arvonalenemana.

                    Omassa possussa verrokkina oli 1 kpl Coupeja ja laskivat uushintahintojen suhteessa verotusarvon Cabriolle. Tämä sinänsä on mulle OK kun avojen arvot pysyy vähintään yhtä hyvin kuin Coupejenkin.

                    Tosin se että vero oli laskettu yhden verrokin perusteella on aika arveluttavaa varsinkin kun kyse on hintapyynnöstä eikä ole tietoa onko ko. autosta edes Suomessa tehty kauppaa ollenkaan...

                    En tiedä mistä noi verotusarvot on peräisin mutta autoveroa noihin erikoisiin tulee vissiinkin enemmän inflaation takia, oikean veron olisi pitänyt olla 115-125ke välissä niin tulikin 140ke :think Hämmentävää kun tossakin oli pelattu kymmenen tuhatta vielä varman päälle verottajan vittuilua mutta toi veti jo pohjat, muutama selkeästi uudempi sekä vähemmän ajetumpi on verotettu pienemmällä summalla.

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by yason View Post
                      Mites muuten pois myydyn auton verotus, jos sen tuo Suomeen toisen kerran? Aiemmin oli ainakin, että kahta kertaa ei autoveroakaan sentään peritty samasta autosta, mutta entä jos välissä saa 9,9 vuoden ikäisenä viedystä palautuksena autoveroa ja tuo sen sitten uudelleen 10,1 vuoden ikäisenä?
                      Mielenkiintoinen idea siinä mielessä, että miten verottaja suhtautuisi siihen, että veisi auton joka talvi ulos maasta vaikka siitä ei saisi autoveroa takaisin. Menisikö vero uudestaan maksuun vaikka 10 kertaa aina keväisin kun sen toisi taas Suomeen ajoon. Periaatteessa ei pitäisi mennä koska jäljellä olevan veron määrä ainakin teoriassa alenee iän mukana ja näin ollen sitä on maksettu vähintään riittävästi jo ensimmäisellä kerralla ja koska sitä ei saa takaisin on se aina vaan osa auton arvoa.

                      Käytännössä veron määrä voi tietysti nousta kun mahdin/marvon hintataso nousee jolloin maksettavaa voisi tulla jotain vaikka edelliset kierrokset huomioitaisiin. Mutta jos veroa pitäisi maksaa joka kerta täysimääräisesti uudestaan niin selkeä oikeusmurha siinä tapahtuisi uudestaan ja uudestaan.

                      Osoittaa vain ettei vero ole alkuunkaan yhteensopiva vapaakauppa-alueen kanssa ellei sitä saa ulos viedessä takaisin jokaisessa EU-maassa jossa veroa peritään. Näin jotta veroja ei ala kasaantumaan enemmän ja enemmän osaksi arvoa. Jäljellä olevan osan palautus takaisi neuraalin tilanteen säilymisen vaikka autoa vie ja tuo miten huvittaa.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Suomen autojen verotukseen vaaditaan leikkauksia

                        Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry ovat koostaneet listan toimenpiteistä, joita ne toivovat poliitikoilta lähivuosina. Listalla on myös autoverotuksen myllääminen.

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          diipadaapaukko:

                          ”Viime vuonna päättyneen täyssähköautojen hankintatuen jatkamiselle on vielä lähivuosien aikana suuri tarve, sillä hintaero bensiini- ja sähköautojen välillä ei ole viime vuosina kaventunut. Kehitys on ollut päinvastainen, sillä komponenttipula on nostanut täyssähköautojen hintaa suhteellisesti enemmän kuin polttomoottoriautojen. Autokannan nykyistä selvästi nopeampi sähköistäminen purkaisi myös biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen aiheuttamaa polttonesteiden hintapainetta ”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä tiedotteessa.

                          Comment

                          • Kanerv4
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 976
                            • Tampere

                            Tulipa tänään mielenkiintoisia veropäätöksiä. Pakko sanoa että en tiedä kuka noita tullissa käsittelee mutta jonkin sortin Artikkelin paikka on. Heijastuu tämä käytettyihin sekä uusiin, enkä enää yhtään ihmettele miksi autot täällä vanhenee kun verotusarvot nousee vaikka pitäisi laskea. Siellä on verotusarvot sekä kaikki aivan hukassa, en tiedä kuka niitä Viranomaisia suojelee mutta tossa on useammasta mustaa valkoisella :think

                            2kpl täysin identtisiä ID4 GTX autoja, toki näiden autovero on 0e kun ensirekisteröinti päivämäärä on jälkeen lokakuu 21. Toinen oli uusi rekisteröimätön ja toinen käytetty. Uuden verotusarvo 0km ajettuna uutena suomeen ensirekisteröitynä Verottaja antoi 52000. Käytetty 11tkm ajettu Ensirekisteröity puolivuotta jälkeen tuon uuden niin verotusarvo 62000e

                            Mitä vittua, veroa joo oli nolla mutta periaatteessa. Toinen sama hämmennys oli kahden Enyaq mallin kesken joista toisesta piti kuitenkin Autovero maksaa niin valitus pitäisi tehdä kun tuli käytettyyn enemmän mitä uutena silloisen veroarvon mukaan

                            Comment

                            • arben
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2011
                              • 1125
                              • suomi

                              Originally posted by Kanerv4 View Post
                              Tulipa tänään mielenkiintoisia veropäätöksiä. Pakko sanoa että en tiedä kuka noita tullissa käsittelee mutta jonkin sortin Artikkelin paikka on. Heijastuu tämä käytettyihin sekä uusiin, enkä enää yhtään ihmettele miksi autot täällä vanhenee kun verotusarvot nousee vaikka pitäisi laskea. Siellä on verotusarvot sekä kaikki aivan hukassa, en tiedä kuka niitä Viranomaisia suojelee mutta tossa on useammasta mustaa valkoisella :think

                              2kpl täysin identtisiä ID4 GTX autoja, toki näiden autovero on 0e kun ensirekisteröinti päivämäärä on jälkeen lokakuu 21. Toinen oli uusi rekisteröimätön ja toinen käytetty. Uuden verotusarvo 0km ajettuna uutena suomeen ensirekisteröitynä Verottaja antoi 52000. Käytetty 11tkm ajettu Ensirekisteröity puolivuotta jälkeen tuon uuden niin verotusarvo 62000e

                              Mitä vittua, veroa joo oli nolla mutta periaatteessa. Toinen sama hämmennys oli kahden Enyaq mallin kesken joista toisesta piti kuitenkin Autovero maksaa niin valitus pitäisi tehdä kun tuli käytettyyn enemmän mitä uutena silloisen veroarvon mukaan
                              olet hakenut avoinna ollutta virkaa Verosihteeri, Autoverotus, 4-6 paikkaa, hakuaikaa jatkettu, ID 28-1173-2022, jonka rekrytointiprosessi on nyt saatu päätökseen. Tehtävään valittiin tradenomi Sara Hirvonen, tradenomi Juho Sulin, valtiotieteiden maisteri Hugo Karlström, valtiotieteiden maisteri Mikko Meriläinen, oikeustradenomi Jenni Pulkkinen ja kauppatieteiden maisteri Reijo Tikkakoski.

                              Kuvittelis että sinne ois ollut hakijoita kenellä ymmärrystä autojen hinnoista yms,ehkä yllä mainituilla on.

                              Comment

                              • Kanerv4
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 976
                                • Tampere

                                Ei ainakaan näillä verotusarvoilla osaa verottaa oikein. Toinen esimerkki on niin uusikorinen Corvette. Uuteen siis ,19km, rekisteröimätön, tuli autoveroa noin 65xxx ja Suomeen on yksi tuotu tampereelle käytettynä muualta. Siihen tuli veroa 75000 huom käytettynä Ei hemmetti, ihmekös kun käytettyjen hinnat ei laske kun veroa peritään enemmän kuin uusista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎