Maahantuotujen käytettyjen moottoriajoneuvojen verotuksen osalta SEUT 110 artiklalla pyritään takaamaan se, että sisäinen verotus on täysin neutraalia kotimaan markkinoilla jo olevien tuotteiden ja maahantuotujen tuotteiden välisen kilpailun kannalta, ja se velvoittaa siis jäsenvaltiot valitsemaan moottoriajoneuvoista kannettavat verot ja järjestämään tämän verotuksen siten, ettei verojen vaikutuksena ole suosia kotimaisten käytettyjen ajoneuvojen myyntiä ja näin tehdä samankaltaisten käytettyjen ajoneuvojen tuonnista vähemmän houkuttelevaa
Tässä näkee miten EU ajattelee ja miten lainsäädäntö on alkujaan ajateltu: on oletettu, että valtiot vetävät kympillä kotiinpäin (esim. ettei Saksa verota muista EU-maista tuotuja autoja ja samaan aikaan myy maan sisällä verottomasti kotimaisia merkkejään) ja lait on kirjoitettu estämään sen tyyppistä venkoilua.
EU-lainsäädäntö ei tosiaan ota tässä huomioon sitä, että kotimaista lakia voitaisiin käyttää ampumaan omia kansalaisia jalkaan. Verottaminen ulkomailta tuodessa ja verojen palauttamatta jättäminen ulkomaille viedessä estää suomalaista tekemästä normaalia, tasapainoista kauppaa EU-alueella, vaikka verotus onkin neutraalia sille, joka ostaa auton Suomeen.
Ja tosiaan kuten jo mainittiinkin, niin mikä peruste koko palautukselle tuolla ajatuksella sitten on? Miksi uudemmista palautetaan ylipäänsä mitään veroa, jos autoverotus on jo EU:n sääntöjen mukaan neutraalia ilmankin?
Comment