Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korjaamo rikkonut moottorin (?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vibex
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2014
    • 1996
    • Lohja

    #76
    Oliko lausuntoa taholta joka tutki koneen lämpöleikanneeksi?
    Husqvarna Svartpilen
    BMW e36 318iA

    Ex:

    BMW e85 Z4 3,0
    BMW e36 316ti
    MINI Cooper S
    BMW Z3 Coupé
    BMW e46 325iA
    BMW Z3 Roadster
    BMW e46 328ci
    BMW e36 316ti

    Comment

    • Jaakkov71
      Newbiemmer
      • Feb 2022
      • 29
      • Turku

      #77
      Originally posted by Vibex View Post
      Oliko lausuntoa taholta joka tutki koneen lämpöleikanneeksi?
      Kyllä ja nimeltä mainitsematon korjaamo valitsi itse tämän korjaamon

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        #78
        Ymmärrän hyvin, että vain asiallisia kommentteja kaivataan. Varmaan v-käyrä jo valmiiksi kohtuullisen koholla ihan ilman rääpimistäkin.
        Topicin otsikko kysyy ”Korjaamo rikkonut moottorin?” Johon omat viisi senttiä aloituspostauksen perusteella olisi, että täysin ehjä moottori tuskin rikkoutuu noin pahasti ihan noin yhtäkkiä. Siinä mielessä toi tapahtunut oli odotettavissa ja se nyt sattui lopullisesti antautumaan sitten tuolla rengasliikkeessä.

        Vanhalla Volvo S40 T4:llä muuten pääsi ihan ilman öljyjä jonkun nelisen kilometriä ajamaan, ennen kuin leikkasi. Oli ollut kuulemma hinku lähteä koeajolle ja siinä kiireessä oli huolto muuten tehty valmiiksi, mitä nyt öljyt oli unohtunut laittaa koneeseen sisään.
        -22 Lexus ES300h
        -23 Nissan Leaf

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #79
          Originally posted by Jaakkov71 View Post
          Vastailen jos on asiallisia kommentteja. En jaksa enää näitä syytöksiä kun kristallipallo äijät "tietää" minun ajaneen valolla jo pitkän aikaa / haen vain maksumiestä, kun en itse ota vastuuta
          Lähinnä olet itse katsellut kristallipallosta. Ensin "tiesit" että kierroksia oli 4000, sitten kerroitkin että istuit jossain odotushuoneessa ja kuuntelit mitä asentaja teki.

          Lisäksi olet moneen kertaan maininnut että kone on "lämpöleikannut". Eihän sitä voi varmaksi sanoa jos konetta ei ole avattu.

          Se ensimmäinen korjaamo ei konetta rikkonut. Rikki se oli jo siinä vaiheessa kun öp-valo syttyi.
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • jaskap
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 528
            • Finland Rovaniemi

            #80
            Originally posted by kalevik View Post
            Lähinnä olet itse katsellut kristallipallosta. Ensin "tiesit" että kierroksia oli 4000, sitten kerroitkin että istuit jossain odotushuoneessa ja kuuntelit mitä asentaja teki.

            Lisäksi olet moneen kertaan maininnut että kone on "lämpöleikannut". Eihän sitä voi varmaksi sanoa jos konetta ei ole avattu.

            Se ensimmäinen korjaamo ei konetta rikkonut. Rikki se oli jo siinä vaiheessa kun öp-valo syttyi.
            Jep. Olisiko liuska pyörähtänyt ja hukannut paineet sitä kautta. Siinä vaiheessa selvä peli. Lämpöleikkaus muuten yleensä tarkoittaa ylikuumenemisesta aiheutuvaa leikkaamista ja yleensä kaksitahtisissa. Tuossa on syynä ollut öljyn puute ja taitaa kampura tuhoutua ensimmäisenä. Toki täytyy ihmetellä tyyppiä, joka öljynpainevalon syttymisen jälkeen käynnistää moottorin. Destroyed In Seconds
            Last edited by jaskap; 15-02-2022, 20:29.
            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
            e32 750 iA -88 DoubleSex.
            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
            e32 735 1/18
            e34 M5 1/18
            e24 635 Csi 1/18
            e9 3.0 CSi 1/18
            e31 850 Csi

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #81
              Ehjässä moottorissa on öljynpaineet. Kun moottorista puuttui öljynpaineet ennen rengasliikkeeseen menoa, oli kone jo valmiiksi rikki. Se miksi ne öljynpaineet katosi onkin sitten toinen asia, tähän ketjuun useampi mahdollinen syy laitettu. Moottorista olisi toki ennen käynnistystä pitänyt mitata öljynpaineet, mutta eipä se enää olisi lopputulosta paljon muuttanut.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Jaakkov71
                Newbiemmer
                • Feb 2022
                • 29
                • Turku

                #82
                Originally posted by kalevik View Post
                Lähinnä olet itse katsellut kristallipallosta. Ensin "tiesit" että kierroksia oli 4000, sitten kerroitkin että istuit jossain odotushuoneessa ja kuuntelit mitä asentaja teki.

                Lisäksi olet moneen kertaan maininnut että kone on "lämpöleikannut". Eihän sitä voi varmaksi sanoa jos konetta ei ole avattu.

                Se ensimmäinen korjaamo ei konetta rikkonut. Rikki se oli jo siinä vaiheessa kun öp-valo syttyi.
                Juu nii olen maininnut, kun näin mulle sanottiin korjaamosta missä se oli purettavana. Kierrokset on suuntaa antavat. Korjaaja ohjasi odotushuoneeseen mikä oli 5 metriä autosta. Ja kyllä noi kierrokset nyt erottaa, että onko se pintakaasua vai onko sillä oikeesti kengitty d

                Comment

                • -kalevi-
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 507
                  • Tuusula

                  #83
                  Täällä on pari kertaa mainittu, että moottorista olisi pitänyt mitata öljynpaineet ennen käynnistystä. Tarkoitetaanko tällä kuitenkin sitä, että laitetaan öljypainemittari kiinni ja sen jälkeen auto käyntiin, jolloin todetaan öljynpaineen todella puuttuvan? Eihän painetta voi mitata ilman että moottori käy...
                  E87 118d
                  E70 3.0d
                  Ex: E36 M3
                  Ex: E36 cabriolet m60b40
                  Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                  Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                  Comment

                  • tonit
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 281
                    • Helsinki

                    #84
                    Itse en moottoreiden sielunelämästä juuri tiedä, mutta jos vaikka laakeri olisi pyörähtänyt kuten täällä on spekuloitu ja aiheuttanut öljynpaineiden katoamisen, niin olisiko moottori ollut korjattavissa kustannuksellisesti järkevästi? Siinä tapauksessa öljynpainemittaus anturin vaihdon jälkeen olisi estänyt moottorin täystuhon ja asiakkaan kulut olisivat pienemmät joten korjaamon kuuluisi ottaa osaa korjauskuluihin.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #85
                      Suomi on siitä erikoinen maa että täällä korjaamon pitää korjata risa ilmaiseksi ja käytetyn myyjän antaa takuu ikivanhalle käytetylle, usein jopa parempi takuu kuin aikanaan suomeen auton uittanut maahantuoja.

                      Comment

                      • NRou
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 96
                        • Helsinki

                        #86
                        Rikki se moottori on ollut jo ennen korjaamoa. Tuossahan se kerrottiin jo että ensimmäisen käynnistyksen jälkeen jo rallatteli omaa elämäänsä. Korjaamo toki tehnyt siinä virheen kun käynnistelyt sitä enemmän ja edesauttanut ehkä tuhoa.



                        Kyllähän tuo haisee rosikselta/sovittelulta kaikkien kulujen osalta jos ei pääse yksimielisyyteen tuo "pyhä kolmainaisuus". Paljon on sekametelisopassa porukkaa 1) omistaja 2) korjaamo 3) uusi korjaamo.


                        Mielenkiintoista tietää kyllä miten tässä käy. Kuluttajalautakunnasta saa tulosta kyllä odotella tovin, jonot taitaa olla yli puoli vuotta.

                        Comment

                        • yason
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2016
                          • 181
                          • Helsinki

                          #87
                          Originally posted by tonit View Post
                          Itse en moottoreiden sielunelämästä juuri tiedä, mutta jos vaikka laakeri olisi pyörähtänyt kuten täällä on spekuloitu ja aiheuttanut öljynpaineiden katoamisen, niin olisiko moottori ollut korjattavissa kustannuksellisesti järkevästi? Siinä tapauksessa öljynpainemittaus anturin vaihdon jälkeen olisi estänyt moottorin täystuhon ja asiakkaan kulut olisivat pienemmät joten korjaamon kuuluisi ottaa osaa korjauskuluihin.

                          Öljynpaine voi toki heikentyä, mutta ei kadota kokonaan. Itsellä oli omassa autossa kerran niin, että öljynpaineenvaroitus tuli ja kuulin, miten venttiilikoneiston naputus ei käynnistämisen jälkeen täysin hälvennyt.


                          Varmistin tavallista alhaisemman öljynpaineen mittarin avulla, mutta tarkistin öljyntäyttökorkista, että yläkertaan kuitenkin tulee jotain öljyä ja uskalsin varovasti ryömiä tyhjäkäynnillä pihalla. Jos koski kaasuun, niin naputus voimistui ja hiljeni taas, joten varovasti siirsin auton talliin.


                          Öljypumppu oli naarmuilla, eli jotain likapaskaa oli kertynyt imuun siivilän läpi ja mennyt rattaiden läpi. (Tähänkin oli lopulta syy, mutta se on toissijaista tässä.) Öljyä kuitenkin riitti vielä aavistuksen verran yläkertaankin asti, mutta paineet olivat selvästi vajaat. Tarkistin nokka-akselin pinnat, vaihdoin öljypumpun, huuhtelin koneen ja mittasin, että paineet nousee pelkällä startilla. Kone käyntiin ja kehrää kuin kissa. Sillä on nyt menty ainakin 50tkm ilman mitään ongelmia nokka- ja kampiakseleilla.


                          Jos tuo olisi tapahtunut ajossa, niin kone olisi mennyt saman tien. Ja jos olisin revitellyt pihalla ja kokeillut, että nouseeko öljynpaineet kierroksilla, niin ei olis selvinnyt pelkällä öljypumpun vaihdolla.

                          Comment

                          • Jaakkov71
                            Newbiemmer
                            • Feb 2022
                            • 29
                            • Turku

                            #88
                            Originally posted by NRou View Post
                            Rikki se moottori on ollut jo ennen korjaamoa. Tuossahan se kerrottiin jo että ensimmäisen käynnistyksen jälkeen jo rallatteli omaa elämäänsä. Korjaamo toki tehnyt siinä virheen kun käynnistelyt sitä enemmän ja edesauttanut ehkä tuhoa.



                            Kyllähän tuo haisee rosikselta/sovittelulta kaikkien kulujen osalta jos ei pääse yksimielisyyteen tuo "pyhä kolmainaisuus". Paljon on sekametelisopassa porukkaa 1) omistaja 2) korjaamo 3) uusi korjaamo.


                            Mielenkiintoista tietää kyllä miten tässä käy. Kuluttajalautakunnasta saa tulosta kyllä odotella tovin, jonot taitaa olla yli puoli vuotta.
                            Tarkennukseks vielä et auto lähti hyvin käymään, kun piti parkista lähteä. Auto myös lähti käymään ja liikkui normaalisti, kun korjaaja ohjasi minut ajamaan sisälle. Auto myös lähti käyntiin ja kuulosti normaalilta ekalla kerralla, kun korjaaja sitä alkoi kierroksilla käyttämään =) Pointtina täs koko hommas nyt on se et oltais välltytty _isommilta_ vahingoilta ja säästetty kuluissa. Selvää se nyt on ettei se öp-valo ihan tyhjästä synny...
                            Last edited by Jaakkov71; 16-02-2022, 11:11.

                            Comment

                            • [Snowboarder]
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 2188
                              • Karstula

                              #89
                              Originally posted by -kalevi- View Post
                              Täällä on pari kertaa mainittu, että moottorista olisi pitänyt mitata öljynpaineet ennen käynnistystä. Tarkoitetaanko tällä kuitenkin sitä, että laitetaan öljypainemittari kiinni ja sen jälkeen auto käyntiin, jolloin todetaan öljynpaineen todella puuttuvan? Eihän painetta voi mitata ilman että moottori käy...
                              Varmaan tarkoitetaan että estetään käynnistyminen, esim kampuran tunnistimen liitin irti tai muulla tavalla katkaistaan sytytys/Pa syöttö ja tarkistetaan että startilla nousee paine. Jos nousee nii uskaltaa kokeilla laittaa käyntiin ja seurata mittaria tyhjäkäynnillä ja jos paine tyhjäkäynnillä ok nii voi kokeilla 2000rpm. Jos silloinkin paine ok niin uskaltaa kokeilla myös max paineen.
                              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                              Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1111
                                • Espoo

                                #90
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Suomi on siitä erikoinen maa että täällä korjaamon pitää korjata risa ilmaiseksi ja käytetyn myyjän antaa takuu ikivanhalle käytetylle, usein jopa parempi takuu kuin aikanaan suomeen auton uittanut maahantuoja.
                                Keskustelupalstat ovat siitä erikoisia paikkoja, että täällä ammatinharjoittajaa, joka ei yhtään tiedä mitä tekee, pidetään uhrina.

                                Tässä keississä auto varmaan oli jo rikki mutta korjausta myynyt firma ei tiennyt yhtään, mitä olisi pitänyt asiassa tehdä. Ammattitaito, missä pelaa?
                                Last edited by PNM2; 16-02-2022, 19:01.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎