OK, mutta nyt siinä oli kyllä ihan aidon näköiset kilvet, ja Ringillä ei saa ajaa kuin tieliikenteeseen rekisteröidyllä autolla (kuten ei saa radan ulkopuolellakaan).
Tässä kuvassa näkyy selvästi jopa ruuvinreikien peitelätkät taikka muoviruuvit. Eli ihan aidot kilvet jotka oikeasti kuuluu Volcano Black Audi RS2:een
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
OK, mutta nyt siinä oli kyllä ihan aidon näköiset kilvet, ja Ringillä ei saa ajaa kuin tieliikenteeseen rekisteröidyllä autolla (kuten ei saa radan ulkopuolellakaan).
Liikennevakuutus on pakollinen, kilvet ei. Lisävakuutus (kasko) on vapaaehtoista.
Ja loppujen lopuksi kukaan ei tiedä totuutta asiassa, pääasia että voidaan spekuloida. Kait se on normaalia ihmisten uteliaisuutta!?
Se oleellisin juttu on varmasti se että oliko autossa voimassa oleva liikennevakuutus vai ei. Toivon että oli, jos ei niin aika kovilla panoksilla on pelattua ja nyt niitetään sitten sitä satoa....
Olipa Audissa vakuutus tai ei, on nyt enää aisianosaisten ongelma.
Mutta muut voi silti tästä ottaa oppia.
Kun esim. joiltakin konttoreilta 'saatavilla' siirtolapuilla ajaa radalla niin vakuutusyhtiön tulkinta voi olla yhtä kun että ei vakuutusta, koska laput saatu huiputtamalla. Ajoneuvon vahingot on pientä sen rinnalla kun pitää alkaa ihmisiä parsimaan. Kannattaa selvittää asia etukäteen ja sitten vaan ottaa vakuutus oman riskinsietokyvyn mukaan.
Mutta muut voi silti tästä ottaa oppia.
Kun esim. joiltakin konttoreilta 'saatavilla' siirtolapuilla ajaa radalla niin vakuutusyhtiön tulkinta voi olla yhtä kun että ei vakuutusta, koska laput saatu huiputtamalla. Ajoneuvon vahingot on pientä sen rinnalla kun pitää alkaa ihmisiä parsimaan. Kannattaa selvittää asia etukäteen ja sitten vaan ottaa vakuutus oman riskinsietokyvyn mukaan.
Liikennevakuutus on pakollinen, kilvet ei. Lisävakuutus (kasko) on vapaaehtoista.
Edit. Rekisteröintiä ei tarvita.
OK, kiitos tiedosta! Tuota en tiennytkään, mutta kai ne ihan oikeat kilvet tarvittaisiin ainakin radan ulkopuolella liikuttassa, vaikka Saksassa ollaankin?
On tuota kilpeä näköjään aika monessa Audissa käytetty tuolla Ringin lähistöllä menneinä vuosina:
OK, kiitos tiedosta! Tuota en tiennytkään, mutta kai ne ihan oikeat kilvet tarvittaisiin ainakin radan ulkopuolella liikuttassa, vaikka Saksassa ollaankin?
On tuota kilpeä näköjään aika monessa Audissa käytetty tuolla Ringin lähistöllä menneinä vuosina:
Touristenfahrtenissa autojen pitää olla Saksan tieliikennelain (StVZO) mukaisia, kilvettöimiä eivät päästä radalle (olen tämän pariin kertaan nähnyt). Ulkomaisilla kilvillä varustetuissa autoissa pitää olla mukana liikennevakuutustodistus (joka tarkastetaan joskus).
Erilliset ratapäivät/ kilpailuharjoittelu/ kilpailut ovat toinen juttu, mutta näin tuo menee turistipäivinä.
Asiasta mitään tietämättä väittäisin, että liikennevakuutus autossa on ollut. Suomen radoillekaan ei taida olla asiaa ilman sitä eikä se kallis ole hyötyihin nähden.
Saksassa taitavat kilvet kuulua aina liikennevakuutukseen (korjatkaa, jos olen väärässä), toisin kuin Suomessa, joten olisiko Audiin ruuvattu nuo kilvet paikoilleen ihan vain välttääkseen lisäkyselyt kilvettömästä autosta? Sinänsä mitään vakavaa rikosta tuossa ei ole tapahtunut, jos liikennevakuutus on ollut voimassa eikä autolla ole ajeltu muualla kuin radoilla.
Kaskoa autossa tuskin on ollut ja vaikka olisikin ollut, tuollaisen mällin jälkeen voi olla aika turha yrittää sieltä mitään saada.
Toivottavasti herrat pääsevät pian pois sairaalasta ja takaisin harrastuksen pariin.
EDIT: Jos tuo KV1:n kirjoitus pitää paikkansa, sitten ei tuolla Audilla olisi ollut asiaa radalle. Tuolla on jotkut vaatimukset radan käyttöön mutta ei sielläkään sanota suoraan, että ulkomaisen auton pitäisi olla rekisteröity. Vain että pitää olla todistus vakuutuksesta. http://www.nuerburgring.de/fileadmin...tions-2012.pdf
... Tuolla on jotkut vaatimukset radan käyttöön mutta ei sielläkään sanota suoraan, että ulkomaisen auton pitäisi olla rekisteröity. Vain että pitää olla todistus vakuutuksesta. http://www.nuerburgring.de/fileadmin...tions-2012.pdf
Tuollahan on tosiaan epäselvä sanamuoto
"Drivers of vehicles which are not registered in Germany must carry proof of insurance with them."
Pitäisi olla esim
"Drivers of vehicles which are registered outside Germany must carry proof of insurance with them." Tai jotain...
Turistiajossa tosiaan Saksan tieliikennelaki pätee ("rata" on kaikille avoin yksisuuntainen maksullinen tieosuus), eikä Saksan teille ilman kilpiä ole asiaa. Saksankielisessä osiossa on aika yksiselitteisesti asia:
FAQS TOURISTENFAHRTEN
Muss das Fahrzeug eine Straßenzulassung haben?
Ja, da während der Touristenfahrten die StVO gilt, benötigt jedes Fahrzeug eine Straßenzulassung sowie zumindest eine Haftpflichtversicherung.
Mainittakoon että tähän Audi-tapaukseen en ota mitään kantaa, mutta yleisellä tasolla noin ne pykälät menee.
Kuvista päätellen autolla on ajettu muuallakin kuin radalla. Mikähän on ollut syy käyttää noita kilpiä muissakin autoissa kuten kuvista näkyy?
Varmaan siksi, että näillä kilvettömillä autoilla on uskallettu paremmin lähteä ajelemaan normiliikenteeseenkin Ringin lähistöllä. Ja ehkäpä radalle mennessä on ollut tosiaan vähemmän selittelemistä, kun autossa on edes jotkut kilvet kiinni. Saksankielisissä ohjeissa sanotaan, että Nordschleifella auton täytyy olla kadulle rekisteröity ja siinä täytyy olla liikennevakuutus, mutta paha sanoa, koskeeko tuo rekisteröintipykälä myös ulkomaisia autoja.
Kesällä E46 M3 Cab, talvella Golf VII R Facelift Variant
koskeeko tuo rekisteröintipykälä myös ulkomaisia autoja.
Tottakai se koskee koska turistipäivillä se ei ole mikään kilparata vaan yleinen tie joka nyt vaan sattuu olemaan maksullinen ja osan matkaa nopeusrajoituksista vapaa. Kilpi- ja vakuutusvaatimusten osalta se ei eroa mitenkään vaikkapa Ranskan maksullisista moottoriteistä. Niissäkin on puomi sisään ajettaessa mutta silti normaalit liikennesäännöt jne voimassa.
No joo, näköjään Juha Kankkunen driving academylläkin ollut noi kilvet käytössä.. Aika erikoista sanoisin.
Saksassa saa ihan luvan kanssa "ajaa kovaa" joten miksihän tällaista :(. Toivottavasti ei tule lisää rajoituksia kun urpot käyttää näitä vapauksia väärin.. Vituttaa kun jotkut pilaa sitten hauskan muiltakin omalla toiminnallaan.
Saksankielisissä ohjeissa sanotaan, että Nordschleifella auton täytyy olla kadulle rekisteröity ja siinä täytyy olla liikennevakuutus, mutta paha sanoa, koskeeko tuo rekisteröintipykälä myös ulkomaisia autoja.
Kolmannen kerran: kyllä koskee. Siis Touristenfahrtenissa, jolloin Nordschleife on yleinen tie. Halutessaan voi soittaa Nyrren toimistoon +49 2691 302 630 niin ne kertoo kohteliaasti saman asian.
Comment