Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omalla autolla lomalle Eurooppaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    Parin viikon reissulta viime yönä kotiuduttu. Ohessa matkakertomusta ja vinkkejä muille. Kiitokset tähän topikkiin jo kirjoittaneille, poimin sieltä hyviä vinkkejä.

    Reitti
    Matka kesti 14vrk, liikkeellä vaimon kanssa. Lennettiin Finskillä Frankfurtiin ja sieltä auto alle. Stuttgartin Porsche museon kautta koukattiin Romantic Roadille, joka pitkin ajeltiin Muncheniin. Siellä pari yötä ja pakolliset nähtävyydet. BMW museo on hieno ja baijerilaiset tekee loistavaa (ja halpaa) olutta Tästä matka jatkui Dachaun keskitysleirin kautta kohti Fussenia, jossa käytiin Neuschwansteinin linnassa. Rajan yli Itävaltaan, ja edelleen pohjois-Italiaan. Yöpyminen Trenton päällä olevalla kukkulalla Vasonissa erittäin mukavassa hotellissa. Aamulla jatkettiin Venetsiaan, missä yö. Venetsiassa ei mielestämme kannata viettää montaa päivää, se on nopeasti nähty. Seuraavana päivänä Gardajärvelle, jossa muutama päivä paikallisia kohteita kiertäen unohtamatta uima-altaalla lököttelyä. Seuraava määränpää oli Ranksan Riviera, mutta yövyimme välillä Piemontessa pienellä tilalla, muutoin ajomatka olisi tuntunut kovin pitkältä. Rivieralla vierähti taas muutama päivä, rusketus taattu! Tästä suuntasimmekin Route des Grandes Alpes -reitille, joka lähtee Mentonista välimeren rannalta päätyen n 680km päästä Genevejärvelle. Emme ajaneet sitä ihan kokonaan, mutta n 550km. Seuraavaksi Sveitsin läpi takaisin Saksaan, ja muutaman mutkan kautta takaisin Frankfurtiin.

    Auto
    Autoksi haluttiin avomalli, olihan tarkoitus tehdä lähes 4000km matka keskellä kesää Euroopan hienoimmissa maisemissa. SIXT:llä oli 1er Cabrio tarjolla 588 eur / 14vrk. Varasin sen, kun ei halvemmallakaan mitään järkevää löytynyt (pienempiä avoja kylläkin). Noh, sieltä tuli 2000km ajettu VW EOS kun (yllättäen) kaikki BMW:t olivat varattuja. Tarjottiin apgreidiä SLK kaksataseen bensaan todella halvalla (11eur/vrk extra), otin jo sen vain todetakseni ettei matkatavarat mahtuneet mitenkään katto auki (vaimosta ei ollut hyvä idea pitää hänen matkalaukkuaan sylissä). Kävin vielä matkalla Munchenin lentokentältä kysymässä BMW:tä, muttei sielläkään ollut antaa. Joten ajeltiin koko reissu volskilla, joka kuitenkin osoittautui varsin päteväksi peliksi. Kova taittuva katto on melko kiva keksintö, auto muuttuu coupesta avoksi ja lisäksi kovassa katossa on panoraamalasi, jonka saa vielä kattoluukkoasentoon (joko takaa auki tai kokonaan auki). Moottori oli 2.0TDi 140hv. Olisin halunnut DSG:n, nyt joutui hämmentämään itse. Auto pelasi loistavasti ja oli ihan riittävän ripeä. Ennenkaikkea taloudellinen. Keskikulutukseksi laskin 5.8l/100km, mikä on erittäin vähän ottaen huomioon, missä ja miten ajettiin. Saksassa tuli useamman kerran ajettua pitkät tovit 180-200, samoin matkaan mahtui n 1000km erittäin jyrkkiä ja mutkaisia Alppiteitä.

    Budjetti
    Täällä on monesti kyselty budjetista, joten ohessa omia kustannuksia eriteltynä. Suunnittelin etukäteen suurimman osan matkasta, se säästi varmasti jonkin verran rahaa, eritoten majoituksissa. Muutenkaan ei ollut tarkoitus lähteä kukkaron nyörit auki, vaan kohtuullisella matkabudjetilla. Ohessa erittelyt pakollisista kuluista.

    Lennot 500
    Auto 590
    Polttoaine 320
    Majoitukset 1010*
    Yht 2420 EUR, eli n 86 EUR/henk/vrk. Tähän päällä ruoat, nähtävyydet, ostokset ym muut kulut.

    * käytettiin hotelleja sekä b&b vaihtoehtoja, osa varattiin etukäteen, osaan mentiin iltaisin kysymään onko tilaa. Lähes kaikissa valitsemissamme majoituksen hintaan kuului aamiainen, ja muutama yö oltiin puolihoidolla.

    Pohdintoja
    Ehkä tärkeimpänä huomiona ajomäärä/päivä. Se kannattaa suosiolla suunnitella hieman liian alhaiseksi (eli reitti lyhyemmäksi kuin pidemmäksi), muuten tulee helposti istuttua erittäin paljon autossa. Lisäkilometrejä kuitenkin aina tulee jonkin verran, lisäksi matka ei aina suju nopeusrajoitusten sallimilla vauhdeiila. Meille kertyi 14 vrk aikana 3800km mittariin eli n 270km/pv, mitä pidän jälkikäteen itse hieman liian korkeana. Laskin etukäteen, että ajettaisiin n 3500km. Seuraavaan reissuun budjetoin 200km/pv. Vaikka reitit ovat hienoja ajaa, ja tykkään ajaa paljon, tuolla on kuitenkin niin paljon muuta nähtävää ja tehtävää, ettei viitsi auton ratissa olla määräänsä enempää.

    Lentoja varatessa kannattaa pohtia kellonaikoja. Finnair oli lähes halvin, mutta silti parhaat lentoajat: lähtö Helsingistä 8:20, Frankfurtissa 9:50. Lähtö takaisin 19:30 ja Helsingissä 22:50. Toisin sanoen niin meno- kuin paluupäivät jäivät lähestulkoon täysimääräisesti hyödynnettäviksi.

    Ruokailuhommissa osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi tukeva aamiainen + päiväksi eväät + illallinen. Monissa paikoissa, oli sitten hotelli tai b&b, on tarjolla runsas aamiainen, jota kannattaa hyödyntää. Lisäksi lähes kaikissa kohteissa on upeat puitteet nauttia illallista paikallisissa ravintoloissa. Lähes kaikissa keski-Euuropan kaupungeissa maahan katsomatta on viehättävä vanhakaupunki, joka houkuttelee illallistamaan. Samalla tulee tutustuttua paikallisiin ruokiin. Keski-Euroopassa on yleisesti varsin edullista syödä verrattuna Suomeen. Saksassa/Ranskassa/Italiassa saa varsin kohtuullisen menun juomineen n 30-40 eur / henkilö.

    Jos ei mene reissuun keski-Euroopan lomailuaikaan, eli käytännössä välttää heinä- ja elokuita, ei majoituksen kanssa tarvitse hirveästi stressata. B&B paikkoja on runsaasti tarjolla niin Saksassa, Italiassa kuin Ranskassa, ja ne ovat usein idyllisiä ja kohtuuhintaisia. Esim Italian Piemontessa yövyttiin pienessä majatalossa hintaan 68 EUR. Löytyi kuitenkin uima-allas ym mukavuudet, ja aamiainen oli erittäin maukas (maatilan omista tuotteista pitkälti).

    Bensan hintoja ei tullut seurattua, mutta diesel on halvinta Ranskassa. Saksassa n Suomen hintatasoa, 1.40 / l. Italiassa kallista, 1.6 / l. Rankassa n 1.30 / l. Moottoriteiden varsien huolto-asemilla yleensä kallista, halvimmat löytyy esim kaupunkien laidoilta kauppakeskuksista tms. Lisäksi hintavaihteilut voivat olla isoja, joten jos sattuu edullinen eteen, tankki täyteen. Tässäkin on hyvä suunnitella, esim Italiassa tankkaamista tietenkin kannattaa yrittää välttää.

    Laskettelukohteet ovat kesällä todella edullisia, vai miltä kuulostaa neljän tähden hotelli aamiaisineen kahdelle hengelle 60 eurolla Italiassa pienessä alppikylässä?

    Route des Grandes Alpes on täynnä henkeäsalpaavia näkymiä, ja ehdottomasti ajamisen arvoinen. Ajankäytössä ei kannata olla liian ahne - keskinopeus jää alle 50km/h vaikkei pysähtelisikään paljon. Reitillä on kuitenkin paljon paikkoja, joissa haluaa pysähtyä ihailemaan maisemia ja esim patikoimaan vuorten huipuille siitä mihin tie loppuu. Ajettiin reitti kahdessa päivässä, mutta jos lähtisin uudelleen, varaisin kolme. Erittäin hyvä opas: http://www.losapos.com/great_alpine_road

    Pohdin myös pitkään vaihtoehtoa lähteä omalla autolla, olisihan M3:lla ollut ihan erilaista vetää autobaanaa sekä alppien serpentiiniteitä. Monet asiat kuitenkin painoivat lento+vuokraus -yhdistelmän puolesta. Ensinnäkin aika, jota oli tällä kertaa käytettävissä 2vk. Nyt ehti näkemään erittäin paljon kahdessa viikossa, omalla autolla olisi pitänyt varata kolmas, sillä matka on paljon pitempi. Mistä päästäänkin lisäkilometreihin, jotka olisivat olleet karkeasti n 1500. Lisäksi M3 syö bensaa ihan eri tahtiin kuin nykyaikainen moottori, laskin karkeasti että n 1000 eurolla olisi mennyt bensaa koko reissussa. Eli 700 eurolla enemmän. Tämä kattaaa jo enemmän kuin auton vuokran. Laivamatkat auton kanssa lienee kalliimmat kuin lennot. Lisäksi vuokra-auton kanssa ei tarvitse murehtia teknisistä ongelmista. Toisin sanoen niin aikaa kuin rahaa säästyi, mutta ajokokemuksesta joutui tinkimään.

    Tässä vain muutamia ajatuksia, kirjoittelen myöhemmin lisää kunhan tulee mieleen / jos tulee kysymyksiä. Ja kuvia on tuhansia, laitan niitä myös.
    Last edited by Antza; 07-07-2013, 18:40.
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      Me ollaan ajettu nyt 1600km torstain jälkeen, oltu 2pvä nizzassa ja 1pvä gardalla. Tarkoitus oli kuitenkin vain riviera nähdä ja reissun pääpaino Saksassa. Nyt zürichissa. Kamerakin välähti tuossa sveitsin motarilla, 15kmh oli ylimäärästä.. toivottavasti italiasta ei tule kovin monia sakkoja

      ONko kellään kokemusta noiden sakkojen perinnästä ? Varsinkin vuokra autolla ajaessa ?
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Messier
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 624
        • Savo

        Originally posted by Peltsii View Post
        ONko kellään kokemusta noiden sakkojen perinnästä ? Varsinkin vuokra autolla ajaessa ?
        Toissakesänä välähti Sveitsissä. 60 rajoituksella 90-100 mittarissa, ja omalla autolla. Eipä ole mitään kuulunut.
        G05 X5 45e
        KM9 ///M1000XR

        Ex:
        F10 ///M5
        K49 S1000XR
        E90 ///M3
        E46 ///M3

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by Peltsii View Post
          Me ollaan ajettu nyt 1600km torstain jälkeen, oltu 2pvä nizzassa ja 1pvä gardalla. Tarkoitus oli kuitenkin vain riviera nähdä ja reissun pääpaino Saksassa. Nyt zürichissa. Kamerakin välähti tuossa sveitsin motarilla, 15kmh oli ylimäärästä.. toivottavasti italiasta ei tule kovin monia sakkoja

          ONko kellään kokemusta noiden sakkojen perinnästä ? Varsinkin vuokra autolla ajaessa ?

          Sveitsi puolelta tuli aika tiukkoja kirjeitä. Eka saksaksi sakko reilut 100e 20km/h ylityksestä. Sitten tuli uusi kirje jo englanniksi ja sakko oli koventunut selvästi. Siitä meni aikaa taas useampi kuukausi eteenpäin, niin tuli jo jotain oikeuskutsua tms. Toi jälkimmäinen vaan oli mennyt mun vanhaan osoitteeseen missä en ollut asunut varmaan viiteen vuoteen.

          Laitoin väärään osoitteeseen menneen kirjeen takaisin Sveitsiin ja mukaan kirje suomeksi kirjoitettuna, että kyseinen henkilö ei asu tässä osoitteessa ja että älkää lähettäkö tähän osoitteeseen enää vastaavia kirjeitä, kun ei niistä mitään ymmärretä. Nyt ei ole ainakaan vuoteen kuulunut mitään. Ei varmaan kannata joutua nyt sveitsin poliisin kanssa tekemisiin.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • smo83
            Banned
            • Dec 2009
            • 1988
            • oulucity

            Originally posted by Shuko View Post
            noin yleisesti kaikille vastaavan tapaista suunnitteleville. Oli auto mikä vaan, niin tehkää suunnitelmat niin että siirtymisiin varataan oikeasti aikaa. Ennemmin kaksi päivää makeita maisemia kuin yksi päivä moottoritien puskia katsellessa.

            Edit: Kyllä noilla pikkuteillä voi sillä Audilla tai vitosella ajella, hyvin mahtuu. Kaikenlaista möhkö X6:sta, asuntoautoa yms. siellä tuli vastaan pari viikkoa sitten.
            Originally posted by Peltsii View Post
            Joo, ennen ollut pienempi auto alla näillä suunnilla ja sekin tuntunut ahtaalta. Tänään vedelty monte carlossa pillurallia ja hyvinhän se taipuu. Huomenna tosin sitten täältä Nizzasta zurichiin ja siitä saksaan, alkaa riittää ranskalainen hintataso ja ruoka.
            joillekkin 5sarjalainen on iso toiset ajaa rekalla samaa tietä, kaikkeen tottuu.

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2855
              • Tampere

              Originally posted by smo83 View Post
              joillekkin 5sarjalainen on iso toiset ajaa rekalla samaa tietä, kaikkeen tottuu.
              Kummalla oot ajanu?
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                Originally posted by böntti View Post
                Kummalla oot ajanu?

                Tuskin kummallakaan. Ainakaan oulun ulkopuolella.

                Ps. Maksaa muuten täällä zurichin Hiltl:ssä 20e vodka red bull..
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • Rock-Ola
                  Newbiemmer
                  • May 2013
                  • 11
                  • Helsingrad

                  Lähdössä huomenna Siljalla Tukholmaan, sitten Ruotsin, Tanskan ja pohjois-Saksan kautta Belgiaan, koukkaus etelään Sveitsiin ja Liechtensteiniin, lopuksi Berliinin eläintarhaan orankeja moikkaamaan ja paluu samaa tietä kuin menokin. Majoitus reippailuhenkisesti teltassa mahdollisuuksien mukaan tai loisimassa tuttujen luona.

                  Alla hiljattain hommaamani vm2001 E39 (530i toukka), joka on tuorein auto jolla olen koskaan vastaavaa reissua tehnyt. Aiemmat keikat heitetty 2000-luvun alussa 1975 Volvolla ja 1984 Porschella... kummankin kanssa matkanteko oli välillä mielenkiintoista, mutta kotiin vain silti päästiin, toivottavasti nytkin.

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    12päivän reissusta kotiuduttu eilen. Hienoa oli, hienoja maisemia ja kokemuksia. Joskus voisi jotain stooria kirjoitella, jahka jaksaa.


                    Tie hotellin parkkipaikalle, ala Riva del Garda, hyvin taipui A6 kun vähän vekslaili..

                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7395
                      • Oulu

                      Originally posted by Ileee View Post
                      Lisäksi läntisessä Saksassa on mieletön Moselin viinilaakso ja sieltä pääsee myös melko pikaisesti Luxembourgissa käymään jos se jollain lailla kiinnostaa. Viinien ystävälle tuo Mosel on upea kokemus. Viinikellarit ottavat lämpimästi vastaan ja maistattavat omia viinejään. Perinteisesti tavaraa lähteekin laatikkokaupalla mukaan
                      Muutaman kerran tullutkin ajeltua Moselilla, mutta tuliaisviinit jääneet aina ostamatta isommassa mittakaavassa kun useimmiten oltu lentokoneella ja vuokra-autolla liikenteessä. Tänä kesänä tilasin vanhemmilta tuliaisia tuolta kun olivat autolla liikkeellä. En osannut paljoa speksata kuin että kuivaa Riesling-viiniä pitäisi saada ja nyt on yksi pullo korkattu ja viini erinomaiseksi todettu. Hinta/laatusuhde on minusta aivan loistava kun ko.viini (Weingut H.J. Schmidt Classic Riesling) maksoi litran pullossa 5,50e.

                      Tulevaisuudessa olisikin joskus kiinnostusta heittää omalla autolla viininhakureissu tuonne suuntaan ja siksipä kysyn onko täällä kukaan hakenut isompaa satsia viiniä tuolta tai muuten perehtynyt Moselin viinitarjontaan tarkemmin? Googletus tuolla viinin valmistajan nimellä ei tuottanut juuri mitään. Ja näitä tiloja lienee alueella kymmeniä ellei satoja.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Ja näitä tiloja lienee alueella kymmeniä ellei satoja.
                        Veikkaan, että sata ei riitä vielä mihinkään. valtaosahan on varsin pieniä tiloja, silti voivat olla ihan hyviäkin.
                        Vrt. kerran lähtiessämme hotellista, saimme hotellin omaa viiniä pari pulloa mukaan evääksi. Rypäleet kypsyivät hotellin yläpuolella olevalla rinteellä.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Tulipahan ohimennen "käytyä" korpraalin suunnitellussa propagandalomakeskuksessa

                          Jos aikaa jää niin käyn katsomassa rakettiloitakin

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            Bernkastel-Kuesista ainakin saa paljon paikallisia viinejä ja ympärillä on todella paljon viinitiloja. Siitä voisi lähteä liikenteeseen.

                            Comment

                            • Rock-Ola
                              Newbiemmer
                              • May 2013
                              • 11
                              • Helsingrad

                              Originally posted by Rock-Ola View Post
                              Lähdössä huomenna Siljalla Tukholmaan, sitten Ruotsin, Tanskan ja pohjois-Saksan kautta Belgiaan, koukkaus etelään Sveitsiin ja Liechtensteiniin, lopuksi Berliinin eläintarhaan orankeja moikkaamaan ja paluu samaa tietä kuin menokin. Majoitus reippailuhenkisesti teltassa mahdollisuuksien mukaan tai loisimassa tuttujen luona.

                              Alla hiljattain hommaamani vm2001 E39 (530i toukka), joka on tuorein auto jolla olen koskaan vastaavaa reissua tehnyt. Aiemmat keikat heitetty 2000-luvun alussa 1975 Volvolla ja 1984 Porschella... kummankin kanssa matkanteko oli välillä mielenkiintoista, mutta kotiin vain silti päästiin, toivottavasti nytkin.
                              Orankeja ei ehditty moikata, mutta reissu meni muuten kuin yllä. 5500 km parissa viikossa, E39 pelasi kuin ajatus, autobahnillakin kuskilta loppuivat menohalut ennenkuin autosta eväät. Ainoa haaveri pari naarmua takapuskuriin, kun saksalaisen bensiksen parkkiksella kiviharkoista tehty matala aita pomppasi yllättäen auton taakse; peruutustutkaa ei ensimmäinen omistaja ollut valitettavasti raksinut :think Ei edes satanut missään vaiheessa mutta Ruotsin läpi on edelleen sangen puuduttavaa körötellä

                              Comment

                              • puerco
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2004
                                • 1135
                                • Espoo

                                Me lähdettiin Euroopan reissulle emännän kanssa juuri ennen juhannusta. Reitti oli aikalailla tämä:

                                18min video koko reissusta: http://www.youtube.com/watch?v=-eItJCe2OMY
                                Kuvat: http://puerco.kuvat.fi/kuvat/Somethi...ruisrock-2013/

                                Helsinki - Kaunas - Varsova - Praha - Múnchen - Fússen - Milano - Monaco - Nice - Cannes - Bulle - Zúrich - Rust (Europa park ) - Luxemburg - Bryssel - Amsterdam - Hodenhagen - Lyypekki - Kööpenhamina - Turku

                                Itseä hieman pelotti aluksi tuo via baltica tuollasella 285/25/20 rengastuksella :P mutta hyvin siitä selvittiin kun hieman katsoi mihin ajeli. Muuten baltica on kohtuu hyvässä hapessa ellei ota lukuun latvian-liettuan rajaa jossa on n. 10-15km hirveää perunapeltoa. Rekkaurat myös löytyvät tuolta liettua-puola akselilta, niistäkin pystyy ajamaan ohi kyllä mutta kannattaa ajaa enemmän vasemmalla kuin oikealla koska siellä tuo ohittelupolitiikka on sitä luokkaa että vastaantulijat antavat tilaa

                                Paikkoja mitä voi suositella on:
                                BMW Welt, München
                                http://puerco.kuvat.fi/kuvat/Somethi...3/PUE_1814.jpg tästä eteenpäin

                                Füssenissa vanha linna:


                                Linnalle mennessä kannattaa ajaa "romantiske roadia" tai lähtiessä lähtee sitten alppien suuntaan niin alkaa olemaan maisemat kohdillaan.

                                Italiassa oleva Lake Como on kaunis ja viihtyisä paikka, kannattaa poiketa.

                                Monacon näkee todella nopeasti, jos jotain suunittelee niin kannattaa melkein mennä Nizzaan ja sieltä tehdä päiväretki Monacoon. Casinolle pääsee pelaamaan jos on "pitkät housut" kesäaikaan, eikä shortseissa. Itse laitettiin hieman nätimpää päälle niin varmasti päästävät sisään. Kysyvät passia ja sillä saa lipun pelisaliin, myyjä voi myös päättää antaako hän mahdollisuuden ostaa 10e lipun suljettuihin pelihuoneisiin. (niihin pääsee myös tutustumaan) Casinolla voi iskeä pelihimo, omalla vastuulla :P

                                Tuolla suunnalla kun ajelee niin kannattaa samalla poiketa Cannesissa, ihan kaunis paikka ja aika ökyn oloinen myös.

                                Jos on kauniimpaa osapuolta matkassa niin takaisinpäin tullessa Bullessa on Caillerssin suklaatehdas jossa tehdään tutustumiskierroksia, lopuksi pääsee maisteluhuoneeseen: http://puerco.kuvat.fi/kuvat/Somethi...3/PUE_2361.jpg

                                ja taas sitä lähellä on Itävallassa Rhine Falls, eli euroopan suurimmat vesiputouksen, ihan kiva paikka käydä sekin.


                                Siitä suunnattiin Saksassa Rustissa olevaan Europa Park huvipuistoon joka taisi olla euroopan suurin hyvipuisto, aivan mielettömiä vehkeitä linnanmäen hinnalla.. eli päivälippu on 37e / päivä aikuiselta ja alue on varmaan 3-4km halkaisijaltaan. Aivan mielenvikaisia vuoristoratoja http://www.youtube.com/watch?v=wH8itp8hNKI


                                ylöspäin ajaessa poikettiin Luxenburissa, brysselissä ja amsterdamissa. Damissa oltiin punaistenlyhtyjen kadulla hotellissa, siellä kannattaa muistaa että siellä EI SAA kuvata. Siellä on erikseen "vartijoita" jotka keräävät turistien kameroita, eivätkä edes palauta niitä. Itse en jäänyt kiinni
                                http://puerco.kuvat.fi/kuvat/Somethi...3/PUE_2573.jpg Sen verran syntinen paikka että kannattaa tarkastaa.

                                Sieltä suuntasimme Hodenhagen:iin saksaan, eli tuollainen safarityyppinen eläintarha jossa saa omlla autolla ajaa kirahvien yms eläimien joukossa, itse valittiin 2kerros bussi ettei elukat laita biimeriä paskaksi.
                                tästä eteenpäin http://puerco.kuvat.fi/kuvat/Somethi...3/PUE_2617.jpg

                                Matkalla alkoi tuosta saksan jälkeen Italiaan päin tietullit, niitä maksettiin Italiaaan yhteensä n. 130e luokkaa..
                                Saksasta taas Tanskaan mentiin lautalla putgardenista ja omasta mielestä hinta oli suolainen: auto+2h 82e
                                Köpiksen silta oli nostanut hintojaan ja se oli nyt 47e luokkaa

                                ajoa tuli koko reissulla : 6400km ja bensaa meni n. 1000e:lla (98E)
                                ajoimme 82h ja keskinopeus koko matkalle oli 81kmh (saksassa hitosti luempaa mutta balttiassa rajoitukset sen 70-90kmh) Kulutus asettui 10.1L kohdalle koko reissulle. (Autona 335i E92)

                                Toivottavasti näistä on jollekin jotain hyötyä.
                                MB E350e http://www.elpuercosi.fi
                                https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
                                https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
                                IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎