Parin viikon reissulta viime yönä kotiuduttu. Ohessa matkakertomusta ja vinkkejä muille. Kiitokset tähän topikkiin jo kirjoittaneille, poimin sieltä hyviä vinkkejä.
Reitti
Matka kesti 14vrk, liikkeellä vaimon kanssa. Lennettiin Finskillä Frankfurtiin ja sieltä auto alle. Stuttgartin Porsche museon kautta koukattiin Romantic Roadille, joka pitkin ajeltiin Muncheniin. Siellä pari yötä ja pakolliset nähtävyydet. BMW museo on hieno ja baijerilaiset tekee loistavaa (ja halpaa) olutta Tästä matka jatkui Dachaun keskitysleirin kautta kohti Fussenia, jossa käytiin Neuschwansteinin linnassa. Rajan yli Itävaltaan, ja edelleen pohjois-Italiaan. Yöpyminen Trenton päällä olevalla kukkulalla Vasonissa erittäin mukavassa hotellissa. Aamulla jatkettiin Venetsiaan, missä yö. Venetsiassa ei mielestämme kannata viettää montaa päivää, se on nopeasti nähty. Seuraavana päivänä Gardajärvelle, jossa muutama päivä paikallisia kohteita kiertäen unohtamatta uima-altaalla lököttelyä. Seuraava määränpää oli Ranksan Riviera, mutta yövyimme välillä Piemontessa pienellä tilalla, muutoin ajomatka olisi tuntunut kovin pitkältä. Rivieralla vierähti taas muutama päivä, rusketus taattu! Tästä suuntasimmekin Route des Grandes Alpes -reitille, joka lähtee Mentonista välimeren rannalta päätyen n 680km päästä Genevejärvelle. Emme ajaneet sitä ihan kokonaan, mutta n 550km. Seuraavaksi Sveitsin läpi takaisin Saksaan, ja muutaman mutkan kautta takaisin Frankfurtiin.
Auto
Autoksi haluttiin avomalli, olihan tarkoitus tehdä lähes 4000km matka keskellä kesää Euroopan hienoimmissa maisemissa. SIXT:llä oli 1er Cabrio tarjolla 588 eur / 14vrk. Varasin sen, kun ei halvemmallakaan mitään järkevää löytynyt (pienempiä avoja kylläkin). Noh, sieltä tuli 2000km ajettu VW EOS kun (yllättäen) kaikki BMW:t olivat varattuja. Tarjottiin apgreidiä SLK kaksataseen bensaan todella halvalla (11eur/vrk extra), otin jo sen vain todetakseni ettei matkatavarat mahtuneet mitenkään katto auki (vaimosta ei ollut hyvä idea pitää hänen matkalaukkuaan sylissä). Kävin vielä matkalla Munchenin lentokentältä kysymässä BMW:tä, muttei sielläkään ollut antaa. Joten ajeltiin koko reissu volskilla, joka kuitenkin osoittautui varsin päteväksi peliksi. Kova taittuva katto on melko kiva keksintö, auto muuttuu coupesta avoksi ja lisäksi kovassa katossa on panoraamalasi, jonka saa vielä kattoluukkoasentoon (joko takaa auki tai kokonaan auki). Moottori oli 2.0TDi 140hv. Olisin halunnut DSG:n, nyt joutui hämmentämään itse. Auto pelasi loistavasti ja oli ihan riittävän ripeä. Ennenkaikkea taloudellinen. Keskikulutukseksi laskin 5.8l/100km, mikä on erittäin vähän ottaen huomioon, missä ja miten ajettiin. Saksassa tuli useamman kerran ajettua pitkät tovit 180-200, samoin matkaan mahtui n 1000km erittäin jyrkkiä ja mutkaisia Alppiteitä.
Budjetti
Täällä on monesti kyselty budjetista, joten ohessa omia kustannuksia eriteltynä. Suunnittelin etukäteen suurimman osan matkasta, se säästi varmasti jonkin verran rahaa, eritoten majoituksissa. Muutenkaan ei ollut tarkoitus lähteä kukkaron nyörit auki, vaan kohtuullisella matkabudjetilla. Ohessa erittelyt pakollisista kuluista.
Lennot 500
Auto 590
Polttoaine 320
Majoitukset 1010*
Yht 2420 EUR, eli n 86 EUR/henk/vrk. Tähän päällä ruoat, nähtävyydet, ostokset ym muut kulut.
* käytettiin hotelleja sekä b&b vaihtoehtoja, osa varattiin etukäteen, osaan mentiin iltaisin kysymään onko tilaa. Lähes kaikissa valitsemissamme majoituksen hintaan kuului aamiainen, ja muutama yö oltiin puolihoidolla.
Pohdintoja
Ehkä tärkeimpänä huomiona ajomäärä/päivä. Se kannattaa suosiolla suunnitella hieman liian alhaiseksi (eli reitti lyhyemmäksi kuin pidemmäksi), muuten tulee helposti istuttua erittäin paljon autossa. Lisäkilometrejä kuitenkin aina tulee jonkin verran, lisäksi matka ei aina suju nopeusrajoitusten sallimilla vauhdeiila. Meille kertyi 14 vrk aikana 3800km mittariin eli n 270km/pv, mitä pidän jälkikäteen itse hieman liian korkeana. Laskin etukäteen, että ajettaisiin n 3500km. Seuraavaan reissuun budjetoin 200km/pv. Vaikka reitit ovat hienoja ajaa, ja tykkään ajaa paljon, tuolla on kuitenkin niin paljon muuta nähtävää ja tehtävää, ettei viitsi auton ratissa olla määräänsä enempää.
Lentoja varatessa kannattaa pohtia kellonaikoja. Finnair oli lähes halvin, mutta silti parhaat lentoajat: lähtö Helsingistä 8:20, Frankfurtissa 9:50. Lähtö takaisin 19:30 ja Helsingissä 22:50. Toisin sanoen niin meno- kuin paluupäivät jäivät lähestulkoon täysimääräisesti hyödynnettäviksi.
Ruokailuhommissa osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi tukeva aamiainen + päiväksi eväät + illallinen. Monissa paikoissa, oli sitten hotelli tai b&b, on tarjolla runsas aamiainen, jota kannattaa hyödyntää. Lisäksi lähes kaikissa kohteissa on upeat puitteet nauttia illallista paikallisissa ravintoloissa. Lähes kaikissa keski-Euuropan kaupungeissa maahan katsomatta on viehättävä vanhakaupunki, joka houkuttelee illallistamaan. Samalla tulee tutustuttua paikallisiin ruokiin. Keski-Euroopassa on yleisesti varsin edullista syödä verrattuna Suomeen. Saksassa/Ranskassa/Italiassa saa varsin kohtuullisen menun juomineen n 30-40 eur / henkilö.
Jos ei mene reissuun keski-Euroopan lomailuaikaan, eli käytännössä välttää heinä- ja elokuita, ei majoituksen kanssa tarvitse hirveästi stressata. B&B paikkoja on runsaasti tarjolla niin Saksassa, Italiassa kuin Ranskassa, ja ne ovat usein idyllisiä ja kohtuuhintaisia. Esim Italian Piemontessa yövyttiin pienessä majatalossa hintaan 68 EUR. Löytyi kuitenkin uima-allas ym mukavuudet, ja aamiainen oli erittäin maukas (maatilan omista tuotteista pitkälti).
Bensan hintoja ei tullut seurattua, mutta diesel on halvinta Ranskassa. Saksassa n Suomen hintatasoa, 1.40 / l. Italiassa kallista, 1.6 / l. Rankassa n 1.30 / l. Moottoriteiden varsien huolto-asemilla yleensä kallista, halvimmat löytyy esim kaupunkien laidoilta kauppakeskuksista tms. Lisäksi hintavaihteilut voivat olla isoja, joten jos sattuu edullinen eteen, tankki täyteen. Tässäkin on hyvä suunnitella, esim Italiassa tankkaamista tietenkin kannattaa yrittää välttää.
Laskettelukohteet ovat kesällä todella edullisia, vai miltä kuulostaa neljän tähden hotelli aamiaisineen kahdelle hengelle 60 eurolla Italiassa pienessä alppikylässä?
Route des Grandes Alpes on täynnä henkeäsalpaavia näkymiä, ja ehdottomasti ajamisen arvoinen. Ajankäytössä ei kannata olla liian ahne - keskinopeus jää alle 50km/h vaikkei pysähtelisikään paljon. Reitillä on kuitenkin paljon paikkoja, joissa haluaa pysähtyä ihailemaan maisemia ja esim patikoimaan vuorten huipuille siitä mihin tie loppuu. Ajettiin reitti kahdessa päivässä, mutta jos lähtisin uudelleen, varaisin kolme. Erittäin hyvä opas: http://www.losapos.com/great_alpine_road
Pohdin myös pitkään vaihtoehtoa lähteä omalla autolla, olisihan M3:lla ollut ihan erilaista vetää autobaanaa sekä alppien serpentiiniteitä. Monet asiat kuitenkin painoivat lento+vuokraus -yhdistelmän puolesta. Ensinnäkin aika, jota oli tällä kertaa käytettävissä 2vk. Nyt ehti näkemään erittäin paljon kahdessa viikossa, omalla autolla olisi pitänyt varata kolmas, sillä matka on paljon pitempi. Mistä päästäänkin lisäkilometreihin, jotka olisivat olleet karkeasti n 1500. Lisäksi M3 syö bensaa ihan eri tahtiin kuin nykyaikainen moottori, laskin karkeasti että n 1000 eurolla olisi mennyt bensaa koko reissussa. Eli 700 eurolla enemmän. Tämä kattaaa jo enemmän kuin auton vuokran. Laivamatkat auton kanssa lienee kalliimmat kuin lennot. Lisäksi vuokra-auton kanssa ei tarvitse murehtia teknisistä ongelmista. Toisin sanoen niin aikaa kuin rahaa säästyi, mutta ajokokemuksesta joutui tinkimään.
Tässä vain muutamia ajatuksia, kirjoittelen myöhemmin lisää kunhan tulee mieleen / jos tulee kysymyksiä. Ja kuvia on tuhansia, laitan niitä myös.
Reitti
Matka kesti 14vrk, liikkeellä vaimon kanssa. Lennettiin Finskillä Frankfurtiin ja sieltä auto alle. Stuttgartin Porsche museon kautta koukattiin Romantic Roadille, joka pitkin ajeltiin Muncheniin. Siellä pari yötä ja pakolliset nähtävyydet. BMW museo on hieno ja baijerilaiset tekee loistavaa (ja halpaa) olutta Tästä matka jatkui Dachaun keskitysleirin kautta kohti Fussenia, jossa käytiin Neuschwansteinin linnassa. Rajan yli Itävaltaan, ja edelleen pohjois-Italiaan. Yöpyminen Trenton päällä olevalla kukkulalla Vasonissa erittäin mukavassa hotellissa. Aamulla jatkettiin Venetsiaan, missä yö. Venetsiassa ei mielestämme kannata viettää montaa päivää, se on nopeasti nähty. Seuraavana päivänä Gardajärvelle, jossa muutama päivä paikallisia kohteita kiertäen unohtamatta uima-altaalla lököttelyä. Seuraava määränpää oli Ranksan Riviera, mutta yövyimme välillä Piemontessa pienellä tilalla, muutoin ajomatka olisi tuntunut kovin pitkältä. Rivieralla vierähti taas muutama päivä, rusketus taattu! Tästä suuntasimmekin Route des Grandes Alpes -reitille, joka lähtee Mentonista välimeren rannalta päätyen n 680km päästä Genevejärvelle. Emme ajaneet sitä ihan kokonaan, mutta n 550km. Seuraavaksi Sveitsin läpi takaisin Saksaan, ja muutaman mutkan kautta takaisin Frankfurtiin.
Auto
Autoksi haluttiin avomalli, olihan tarkoitus tehdä lähes 4000km matka keskellä kesää Euroopan hienoimmissa maisemissa. SIXT:llä oli 1er Cabrio tarjolla 588 eur / 14vrk. Varasin sen, kun ei halvemmallakaan mitään järkevää löytynyt (pienempiä avoja kylläkin). Noh, sieltä tuli 2000km ajettu VW EOS kun (yllättäen) kaikki BMW:t olivat varattuja. Tarjottiin apgreidiä SLK kaksataseen bensaan todella halvalla (11eur/vrk extra), otin jo sen vain todetakseni ettei matkatavarat mahtuneet mitenkään katto auki (vaimosta ei ollut hyvä idea pitää hänen matkalaukkuaan sylissä). Kävin vielä matkalla Munchenin lentokentältä kysymässä BMW:tä, muttei sielläkään ollut antaa. Joten ajeltiin koko reissu volskilla, joka kuitenkin osoittautui varsin päteväksi peliksi. Kova taittuva katto on melko kiva keksintö, auto muuttuu coupesta avoksi ja lisäksi kovassa katossa on panoraamalasi, jonka saa vielä kattoluukkoasentoon (joko takaa auki tai kokonaan auki). Moottori oli 2.0TDi 140hv. Olisin halunnut DSG:n, nyt joutui hämmentämään itse. Auto pelasi loistavasti ja oli ihan riittävän ripeä. Ennenkaikkea taloudellinen. Keskikulutukseksi laskin 5.8l/100km, mikä on erittäin vähän ottaen huomioon, missä ja miten ajettiin. Saksassa tuli useamman kerran ajettua pitkät tovit 180-200, samoin matkaan mahtui n 1000km erittäin jyrkkiä ja mutkaisia Alppiteitä.
Budjetti
Täällä on monesti kyselty budjetista, joten ohessa omia kustannuksia eriteltynä. Suunnittelin etukäteen suurimman osan matkasta, se säästi varmasti jonkin verran rahaa, eritoten majoituksissa. Muutenkaan ei ollut tarkoitus lähteä kukkaron nyörit auki, vaan kohtuullisella matkabudjetilla. Ohessa erittelyt pakollisista kuluista.
Lennot 500
Auto 590
Polttoaine 320
Majoitukset 1010*
Yht 2420 EUR, eli n 86 EUR/henk/vrk. Tähän päällä ruoat, nähtävyydet, ostokset ym muut kulut.
* käytettiin hotelleja sekä b&b vaihtoehtoja, osa varattiin etukäteen, osaan mentiin iltaisin kysymään onko tilaa. Lähes kaikissa valitsemissamme majoituksen hintaan kuului aamiainen, ja muutama yö oltiin puolihoidolla.
Pohdintoja
Ehkä tärkeimpänä huomiona ajomäärä/päivä. Se kannattaa suosiolla suunnitella hieman liian alhaiseksi (eli reitti lyhyemmäksi kuin pidemmäksi), muuten tulee helposti istuttua erittäin paljon autossa. Lisäkilometrejä kuitenkin aina tulee jonkin verran, lisäksi matka ei aina suju nopeusrajoitusten sallimilla vauhdeiila. Meille kertyi 14 vrk aikana 3800km mittariin eli n 270km/pv, mitä pidän jälkikäteen itse hieman liian korkeana. Laskin etukäteen, että ajettaisiin n 3500km. Seuraavaan reissuun budjetoin 200km/pv. Vaikka reitit ovat hienoja ajaa, ja tykkään ajaa paljon, tuolla on kuitenkin niin paljon muuta nähtävää ja tehtävää, ettei viitsi auton ratissa olla määräänsä enempää.
Lentoja varatessa kannattaa pohtia kellonaikoja. Finnair oli lähes halvin, mutta silti parhaat lentoajat: lähtö Helsingistä 8:20, Frankfurtissa 9:50. Lähtö takaisin 19:30 ja Helsingissä 22:50. Toisin sanoen niin meno- kuin paluupäivät jäivät lähestulkoon täysimääräisesti hyödynnettäviksi.
Ruokailuhommissa osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi tukeva aamiainen + päiväksi eväät + illallinen. Monissa paikoissa, oli sitten hotelli tai b&b, on tarjolla runsas aamiainen, jota kannattaa hyödyntää. Lisäksi lähes kaikissa kohteissa on upeat puitteet nauttia illallista paikallisissa ravintoloissa. Lähes kaikissa keski-Euuropan kaupungeissa maahan katsomatta on viehättävä vanhakaupunki, joka houkuttelee illallistamaan. Samalla tulee tutustuttua paikallisiin ruokiin. Keski-Euroopassa on yleisesti varsin edullista syödä verrattuna Suomeen. Saksassa/Ranskassa/Italiassa saa varsin kohtuullisen menun juomineen n 30-40 eur / henkilö.
Jos ei mene reissuun keski-Euroopan lomailuaikaan, eli käytännössä välttää heinä- ja elokuita, ei majoituksen kanssa tarvitse hirveästi stressata. B&B paikkoja on runsaasti tarjolla niin Saksassa, Italiassa kuin Ranskassa, ja ne ovat usein idyllisiä ja kohtuuhintaisia. Esim Italian Piemontessa yövyttiin pienessä majatalossa hintaan 68 EUR. Löytyi kuitenkin uima-allas ym mukavuudet, ja aamiainen oli erittäin maukas (maatilan omista tuotteista pitkälti).
Bensan hintoja ei tullut seurattua, mutta diesel on halvinta Ranskassa. Saksassa n Suomen hintatasoa, 1.40 / l. Italiassa kallista, 1.6 / l. Rankassa n 1.30 / l. Moottoriteiden varsien huolto-asemilla yleensä kallista, halvimmat löytyy esim kaupunkien laidoilta kauppakeskuksista tms. Lisäksi hintavaihteilut voivat olla isoja, joten jos sattuu edullinen eteen, tankki täyteen. Tässäkin on hyvä suunnitella, esim Italiassa tankkaamista tietenkin kannattaa yrittää välttää.
Laskettelukohteet ovat kesällä todella edullisia, vai miltä kuulostaa neljän tähden hotelli aamiaisineen kahdelle hengelle 60 eurolla Italiassa pienessä alppikylässä?
Route des Grandes Alpes on täynnä henkeäsalpaavia näkymiä, ja ehdottomasti ajamisen arvoinen. Ajankäytössä ei kannata olla liian ahne - keskinopeus jää alle 50km/h vaikkei pysähtelisikään paljon. Reitillä on kuitenkin paljon paikkoja, joissa haluaa pysähtyä ihailemaan maisemia ja esim patikoimaan vuorten huipuille siitä mihin tie loppuu. Ajettiin reitti kahdessa päivässä, mutta jos lähtisin uudelleen, varaisin kolme. Erittäin hyvä opas: http://www.losapos.com/great_alpine_road
Pohdin myös pitkään vaihtoehtoa lähteä omalla autolla, olisihan M3:lla ollut ihan erilaista vetää autobaanaa sekä alppien serpentiiniteitä. Monet asiat kuitenkin painoivat lento+vuokraus -yhdistelmän puolesta. Ensinnäkin aika, jota oli tällä kertaa käytettävissä 2vk. Nyt ehti näkemään erittäin paljon kahdessa viikossa, omalla autolla olisi pitänyt varata kolmas, sillä matka on paljon pitempi. Mistä päästäänkin lisäkilometreihin, jotka olisivat olleet karkeasti n 1500. Lisäksi M3 syö bensaa ihan eri tahtiin kuin nykyaikainen moottori, laskin karkeasti että n 1000 eurolla olisi mennyt bensaa koko reissussa. Eli 700 eurolla enemmän. Tämä kattaaa jo enemmän kuin auton vuokran. Laivamatkat auton kanssa lienee kalliimmat kuin lennot. Lisäksi vuokra-auton kanssa ei tarvitse murehtia teknisistä ongelmista. Toisin sanoen niin aikaa kuin rahaa säästyi, mutta ajokokemuksesta joutui tinkimään.
Tässä vain muutamia ajatuksia, kirjoittelen myöhemmin lisää kunhan tulee mieleen / jos tulee kysymyksiä. Ja kuvia on tuhansia, laitan niitä myös.
Comment