Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omalla autolla lomalle Eurooppaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7433
    • Oulu

    Kotona myös

    Meidän reissulle tuli pituutta tasan neljä viikkoa ja matkamittarin mukaan hiukan päälle 8500 km eli reilun +3% virhe huomioiden n. 8300 km. Tämä oli selvästi vähemmän kuin olin kuvitellut etukäteen, mutta perillä kun asuttiin 2 vko "paikoillaan" niin ajoa tuli tuolloin vain vajaa 150 km/päivä. Siirtymät mentiin myös aika kohtuullisin päivämatkoin eli 400-500 km keskimäärin (maksimi oli tosin 870 km). GPS:n mukaan huippuja 240 km/h. Parhaiten matka eteni, eli keskinopeudet suurimpia, Ranskassa Lyonista pohjoiseen ajettaessa ja toisaalta myös Ruotsissa.

    Kotiin päästyä autosta purettiin tavaraa 145 kg. Onko tuo sitten vähän vain paljon 3 henkilön tavaroiksi, en osaa sanoa. Painoivat kuitenkin enemmän kuin mukana olleet ihmiset.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 22-07-2007, 20:43.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3210
      • Nurmijärvi

      Kirjotelkaahan myös vähän matkabudjettia?
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        Niin ja missä asuttu jne.. Tänä vuonna jäi euroopan reissu omalta osalta väliin, mutta ensi vuonna lähdetään takuulla autolla johonkin pidemmälle taas. Polttelee kyllä lukea näitä juttuja...
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7433
          • Oulu

          Originally posted by -Tate- View Post
          Kirjotelkaahan myös vähän matkabudjettia?
          Juu, pistän kyllä kategorioidut kululaskelmat tänne kun saan ne tehtyä. Kuitteja on melkoinen nippu!
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • -Tate-
            Moderator
            • Jan 2004
            • 3210
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Juu, pistän kyllä kategorioidut kululaskelmat tänne kun saan ne tehtyä. Kuitteja on melkoinen nippu!
            Kuka nyt mitään kuitteja säilyttelee? Itsellä edelleen auki miten ajan täältä Kosovosta marraskuussa kotiin.. Himottaa kyllä ajella tuo Kroatian rannikko , mutta miten siitä ylöspäin. Kreikka/Italia on jo nähny joten ne voi kyllä unohtaa. :think
            I Believed I Would Die.

            Comment

            • IvvN
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 3078
              • HelSINKI

              Originally posted by -Tate- View Post
              Kuka nyt mitään kuitteja säilyttelee? Itsellä edelleen auki miten ajan täältä Kosovosta marraskuussa kotiin.. Himottaa kyllä ajella tuo Kroatian rannikko , mutta miten siitä ylöspäin. Kreikka/Italia on jo nähny joten ne voi kyllä unohtaa. :think
              Mä olen siellä Kroatian rannikkolla ihan kohta. 12 päivä ensi kuuta takas autolla. Meillä on kätevästi perheellä talo siellä, joten jos olet lähellä, niin ilmoittele.
              Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
              www.kxd.fi

              Mahdollisesti maailman paras verhoomo

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Meillä on myös puoliväli nyt juuri ohitettu, eikä olla Marseillestakaan kovin kaukana.

                Saksan halki ajo etelän suuntaan oli melkoinen antikliimaksi, toissakesänä löytyi jostain päin Saksaa tyhjääkin baanaa, mutta nyt oli vain vuoronperään tietyötä ja ruuhkaa. Lisäksi jatkuva kova sivutuuli ja vähänväliä tien kastelleet sateet hillitsivät kaasujalkaa sen verran, ettei vauhti noussut yli 200 km/h kuin pari-kolme kertaa vaikka yritystä olikin. Virallisten GPS-huippujen testaus jäänee siis paluumatkalle.

                Nopeita bemareita tai muitakaan mielenkiintoisia autoja ei perään juuri liimautunut, varmaan yli puolet lujempaa ajaneista oli jotain perustylsiä vakio-Audeja. Kasselin mäet sentään tarjosivat mielenkiintoista vaihtelua ja muutamilla muillakin alkoi kaasujalka painaa tavallista enemmän. Ainoa auto joka tuli perään todella lujaa ja myös poistui näkökentästä nopeimmin oli E60 M5 Touring. Se tuli myös testattua että A6 4.2 Quattro ampuu aika rivakasti ohi ylämäkeen vaikka mulla oli jo kaikki tehot pelissä.

                Ranskalaiseen liikennekulttuuriin on sopeuduttu jo reilu viikko ja melko mielenkiintoista on välillä ollut. Täällä tuntuu että kaaos on ainoa varma asia liikenteessä. Kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa odottamatonta ilman sen suurempaa ennakovaroitusta. Lisäksi vauhdin määrää yleensä auton koko. Mitä pienempi auto sen lujempi vauhti ainakin moottoriteillä. 130 km/h nopeusrajoitus tuntuu olevan monille aika ohjeellinen. Ja täällä ei tahdo 523i:n tehoilla aina pysyä moottoritiellä edes smarttien sun muiden koppimopojen perässä. Maksullisten moottoriteiden vetävyys on myös osoittautunut pettymykseksi, tiemaksut saa kyllä maksaa mutta mihinkään pääsemisestä ei ole takeita. Eilenkin tarvittiin ruuhkan vuoksi melkoisia ohitusleikkauksia paikallisia peltoteitä pitkin.

                Ranskalaisten pikkukylien vanhojen katujen ahtaus ja pysäköinnin mahdottomuus ovat myös tulleet riittävän tutuiksi. Positiivisena puolena voisi taas mainita varmasti hienoimmat maisematiet ja mutkapätkät joita olen koskaan ajanut. Serpentiiniteitä on saanut ajaa urakalla vaikkei niitä olla erikseen edes etsitty ja aina kun luulee ajavansa jo perheautoksi riittävän reipasta vauhtia tulee puskuriin joku paikallinen perheenäiti pikkupösöllä kyttäämään ohituspaikkaa.
                Niin tuttua, niin tuttua....... Itsellä lähtö 15.8 ja paluusta ei tietoa. Nyt sitten samalla nähdään kuinka 19" Nankang Ns-2 toimii muutaman viikon "hieman" kovemmissa kyydeissä.
                Last edited by Hemi; 23-07-2007, 00:21.

                Comment

                • B.Virtanen
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 86

                  Originally posted by -Tate- View Post
                  Kuka nyt mitään kuitteja säilyttelee? Itsellä edelleen auki miten ajan täältä Kosovosta marraskuussa kotiin.. Himottaa kyllä ajella tuo Kroatian rannikko , mutta miten siitä ylöspäin. Kreikka/Italia on jo nähny joten ne voi kyllä unohtaa. :think
                  Käy Albaniassa Mä kävin... oli melkoinen kokemus. Tiet on pääsiassa todella surkeita, mutta muuten oli ihan kiva paikka. Albania erosi yllättävän paljon Kosovosta. Odotin, että se olisi samaa pask...., mutta ero oli aika yllättävä. Köyhää, mutta ihmiset oli todella mukavia. Hotelli merenrannalla (Vlora) ja Tiranan keskustassa oli noin 30€/yö ja bensan hinta vähän alle 1€ (itsehän käytin dieseliä).
                  Vähän kuvia:

                  Auringonlasku Tiranassa


                  Bunkkereita

                  Lautta (oli "hieman" pelotava)


                  Näkymä hotellin sängystä Vlorassa


                  Pitkää rantaviivaa


                  Ravintolan terassilla 1800m korkealla


                  Meri, kuin paratiisissa


                  Tiet ovat paikoin todella huonot


                  Tiranan keskusta

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7433
                    • Oulu

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Toivottavasti kokonaisbudjetti ei kuitenkaan veny paljon yli 4000€.
                    Originally posted by -Tate- View Post
                    Kirjotelkaahan myös vähän matkabudjettia?
                    Nyt on sitten laskettu reissun hinta kaikista talteen jääneistä kuiteista. Melko tarkkaan 5000€ näytti tulleen hintaa. Matka kesti 4 viikkoa (eli 28 päivää) ja ajomatkaa tuli 8500 km. Majoitukset (2 aikuista + 1 lapsi) siirtymillä hotelleissa (pl. 2 yötä Suomessa sukulaisissa ja 2 yötä laivalla), perillä Interhomen kautta vuokratuissa loma-asunnoissa. Ajettu reitti (siirtymien osalta ja paikoin hiukan suurinpiirtein) löytyy kuvana tästä.

                    Kulut jakautuivat näin:



                    Piirakassa näkyvä kategoria "matkakulut" sisältää lautat, tiemaksut ja pysäköinnit.


                    EDIT: Kuvia matkalta lisätty tuonne valokuvas-threadiin:

                    Last edited by Petri.Kekkonen; 14-06-2009, 19:49.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • O.K.
                      Moderator
                      • Nov 2003
                      • 4854
                      • Espoo

                      Originally posted by O.K. View Post
                      Enemmän juttua, kun on jossakin välissä aikaa kirjoitella...
                      Hiukan se kesti (alle vuodessa tuli valmista...)

                      Matkakertomus kuvilla ja hotelliarvosteluilla, olkaa hyvä: http://www.kaijalainen.fi/autoloma/
                      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                      E34 525i

                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        No johan oli loistava juttu

                        Tällaisia lisää. Mutta oliko E34:n niin tuskainen matka-auto että se piti heti vaihtaa Suapiin??
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4854
                          • Espoo

                          Originally posted by jsa014 View Post
                          Mutta oliko E34:n niin tuskainen matka-auto että se piti heti vaihtaa Suapiin??
                          Hyvä matka-auto E34 on. Mutta tuli tarve mahduttaa lastenvaunut konttiin, menee farkkuun helpommin
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            Tulipa nähtyä munchen ja siinä samassa alpit.

                            Munchenissä ehdottomasti käymisen arvoinen paikka on juuri avattu bemarimuseo! Mukavaa on kiertää sekä uuden rakennuksen uudet autot sekä itse museo. Lähes yhtä vaikuttavaa kuin autot on itse rakennus ja sisustus ja autojen esillelaitto. En viitsi laittaa tänne kuvia, koska jokaisen tulisi itse kokea museo Ja jos mahdollista kannatta ajoittaa käynti siihen kohtaa, kun ostaa ja hakee bemarin sieltä!!

                            Munchenistä löytyy myös olympiatorni ja ilmeisesti myös mese ja porsche museo, joissa ei tällä kertaa käyty.

                            Kotkanpesää on kehuttu täällä ja se on juuri niin upea ja mahtava kokemus kuin on kerrottu. Tuolta voi helposti bongata yhden "salaovenkin". Vinkkinä et löytyy ennen hissiin menoa. Matka sinne tapahtuu ensin omalla autolla ja loppumatka bussilla. Melkoisen hauska ja mutkainen tie vie noin puoleen väliin parkkipaikalle, josta vaihdetaan yhteiseen bussiin.

                            Zell am See itsessään ei ole kummoinen, mutta matka sinne ja sieltä pois on parhaita autokokemuksia. 70-80 rajoitusalueella matka taittui 120-160km/h vauhtia ja tiet ovat loputonta s-mutkaa -leveää ja äärimmäisen tasaista! Zell am See lähellä on jo mainittu Grosslockner, mutta sinne ei päässyt koska siellä oli heinäkuussa pakkasta! Ja tiedoksi muille että normaalisti viimeinen startti sinne on 20.45. Tuota tietä pääsee ajamaan noin 10km? ennen kuin se muuttuu maksulliseksi.

                            Matkalla tuli käytyä myös Garmisch-Partenkirchenissä, jossa sai tosiaan huomata paikallisten ajotyylin. Paikalliset mammat ajelevat siellä reilua vauhtia ja ohi mennään paikassa kuin paikassa, kelistä välittämättä. Rajoitukset on myös sen verran korkeita että edes 80km/h sallittua nopeutta ei todellakaan voi ajaa jokapaikassa. Mukavaa seutua muuten, mutta tuntee omat ajolahjat aika heikoiksi..

                            Tämä kaikki ja muutama muu linna hoitui kolmessa päivässä munchen tukikohtana. Autona toimi ensin Rellun Clio 1.2l Seuraaviksi päiviksi saatiinkin sitten tuliterä 200 cdi c mese -08 5tkm mittarissa.

                            Rellu oli toivottaman laiska vuoristossa kuten tietty voi odottaakkin mutta vastapainoksi se oli erittäin hiljainen paikallisilla sileillä teillä ja alusta oli jämäkkä ja niinikään äänetön kuopissa. Jarrut ovat todella herkät ja vuoristossa oli turvallista kurvailla niiden kanssa. Rellun kulutus jäi 6,3l sisältäen autobahnit ja vuoristot rauhallisella ajolla.

                            Mese taas jätti sekavat fiilikset. Täysin tuliterällä oli mukava ja uusi kokemus ajella. 200 cdi on täysin riittävä vuoristoon ja vähän reippaampaankin ajoon jos ei nopeuksien tarvi nousta yli 160km/h. Sen jälkeen tehot loppuvat kesken. Alemmilla nopeuksilla automaatti ja muhkea vääntö tekevät ajamisesta vaivatonta. Automaatti tosin haki äärimmäisen herkästi pienempää pykälää ylämäissä ja pienenkin pedaalin painamisen jälkeen. Lopulta tuo alkoi ärsyttää autossa eniten, enkä usko että tuohon korvat ja selkä tottuu. Kulutus ei ollut ihan sitä mitä odottaisi pieneltä ekotiisseliltä. 11l kaupungissa normiajolla ja 15l aamuruuhkassa kiiressä. Koko lenkin kulutus oli 6,6l sisältäen jonkin verran autobahn ajoa 160km/h nopeudella. Yllättäen äänitasossa ei ollu kummoistakaan eroa relluun verrattuna -molemmat ovat hiljaisia näillä teillä. MB taipui mutkiin mallikkaasti ja laivamaisuudesta ei ollut tietoakaan. Tuntuu sporttisemmalta kuin e39 tai ainakin samaa tasoa.

                            Mitä maksaa? Billigresarena löydettiin hotelli ja lento yht. 300e viikko (ebookers) ja MB saatiin vuokrattua 150e / 2pv (Budget). Tilattiin 1-sarjan bemu mutta niitä ei ollut joten tuli tuommoinen tilalle. Rellusta maksettiin 69e/päivä. Eli autoloman voi suorittaa todella edullisestikkin kunhan varaa matkat ja auton oikeasta paikasta. Vinkkinä, että auto kannattanee varata ajoissa niin hinnat sekä ennenkaikkea saatavuus on parempi.

                            Kuva 1 ja 4 matkalla Zell am Seehen, kuva 2 bemarimuseo ja kuva 3 lentokentältä.
                            Last edited by Vanquish; 10-03-2011, 18:09.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7433
                              • Oulu

                              Originally posted by Vanquish View Post
                              Seuraaviksi päiviksi saatiinkin sitten tuliterä 200 cdi c mese -08 5tkm mittarissa.

                              ...

                              MB saatiin vuokrattua 150e / 2pv (Budget).
                              Jotenkin kalliilta kuulostaa tuo C-Mersun vuokra... :think

                              Kiinnostais tässä selvitellä miten sais edullisimmin vuokrattu Ryanair:in Hahnin kentältä jonku tuon tyyppisen auton, eli vaikka 3-sarjan tai C-Mersun viikoksi. Ajatuksena on ollut varata Hertz:iltä E/G-luokan peruskippo (Mondeo tms., viikkovuokra vajaa 300€) ja sitten Finnairin pisteillä siihen siihen päälle yhden autoluokan upgrade (F-luokkaan?). Viimeksi 3 vuotta sitten noin sai Münchenin kentältä Alfa 156 dieselin, mutta nyt kiinnostais varmistella BMW/MB:n saantia jos jotekin mahdollista.

                              Onko kellään tuoreempia kokemuksia Hertziltä tai muilta isoilta vuokraamoilta kuinka saada 3-sarja tai C-Mersu edullisesti alle?
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Onko kellään tuoreempia kokemuksia Hertziltä tai muilta isoilta vuokraamoilta kuinka saada 3-sarja tai C-Mersu edullisesti alle?
                                Omien kokemusten mukaan eivät todellakaan ole halukkaita edes edellisenä päivänä lupaamaan mitään tietynlaista autoa -ei edes diesel/bensa jaolla. Vain luokan pystyvät tarjoamaan, joka tosin sekin saattaa vaihtua parempaan kuten itselläni kävi. En tiedä sitten selviääkö rahalla tästä..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎