Isoveli valvoo pian bemuasi...

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6232
    • Helsinki

    Originally posted by nullzwei View Post
    Kultalusikalla hopealautaselle, ole hyvä:



    Autoilija alkaisi maksaa keskimäärin 500–600 euroa vuodessa asiakasmaksua, joka perustuisi suurimmalla osalla autoilijoista aikaan. Tässä mallissa autoilija maksaisi esimerkiksi viikon, kuukauden tai vuoden tienkäytöstä.
    Ylen haltuunsa saaman esityksen mukaan Suomeen perustettava liikenneverkkoyhtiö ei saisi edellyttää kuluttajan tai ajoneuvon paikantamista. Kilometripohjaista ja paikantamiseen perustuvaa maksumallia saisi tarjota vaihtoehtona, mutta se vaatisi asiakkaan suostumuksen.
    Kiitos tuosta linkistä..Hhhmmm toisaalta jos maksaa tuollaista summaa vuodessa ja polttoaineen hinta olisi pienempi mitä nyt, niin miksi ei olisi hyvä.
    Jos näitä muutoksia tehdään, niin olisi myös hyvä että pidetään kiinni näistä, ettei esim seuraava hallitus ole mustaa laatikkoa pakottamassa käyttöön
    Last edited by MikeDry; 18-01-2017, 13:08.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • JIPSKI
      BTCF Member
      • Feb 2003
      • 1009
      • Vaasa

      Originally posted by MikeDry View Post
      Kiitos tuosta linkistä..Hhhmmm toisaalta jos maksaa tuollaista summaa vuodessa ja polttoaineen hinta olisi pienempi mitä nyt, niin miksi ei olisi hyvä.
      Onkohan tuo maksu henkilö vai autokohtainen? jos henkilökohtainen niin minkä auton päästöjen mukaan?
      exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        Originally posted by JIPSKI View Post
        Onkohan tuo maksu henkilö vai autokohtainen? jos henkilökohtainen niin minkä auton päästöjen mukaan?
        Tietenkin autokohtainen, pitää varmasti vähentää autoharrastusta kun 6-7kpl pitäminen kesän ajossa tulee kalliiksi, vaikka ei voi kuin yhtä kerralla ajaa. Tuleepa laitettua useammin seisontaan ja säästettyä vakuutuksissa, kynnys ottaa liikenteeseen vanhuksia päivän tai parin ajon takia nousee isommaksi.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • L.H
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2479
          • Lohja

          Originally posted by t-5 View Post
          Mitenkähän tuo vero kohtelee museorekisterissä olevaa autoa, maksat vuoden..käytät 30 pv vuodessa.....
          Museoajoneuvoista ei tällä hetkellä makseta vuosittaista ajoneuvoveroa, niin ehkä ei jatkossakaan, mutta enemmän kiinnostaa miten käy niille +30v, +40v, +50v jne. autoille mitkä eivät ole museorekisterissä. Ei oo vielä löytynyt rautalankaa mistä sais väännettyä miten 500-600 euron vuosittaiset maksut alentavat maksuja.

          Todella positiivista, jos autoverosta viimein päästään eroon, mutta näin harrastajana harrastefoorumilla kiinnostaa myös harrasteautot, vaikka uusilla autoilla suoritettava maailmanpelastus onkin hieno asia.
          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            Originally posted by JIPSKI View Post
            Onkohan tuo maksu henkilö vai autokohtainen? jos henkilökohtainen niin minkä auton päästöjen mukaan?
            kuten aiemmin sanoin, ei suomen päättäjät voi olla niin tyhmiä että 4tn painava 200ke mersu ja 1tn 32ke maksava mikra olisi samanarvoisia liikenteen tuhoajia ts tiestön tuhoajia.
            toki jos Ulla keravalta painaa 97g ja jorma laihialta 46kg niin ohan siinä toki ero, unohdetaan raskaan punnitukset ja punnitaan kuskeja

            vai tuleeko tässä päinvastainen ajatusmaailma kuin soinin "herrojen huvipurret" uusi fraasi olisi "ne pirtää kellä on liitua" @ berner
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • tabasco
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 851
              • fin

              Originally posted by MikeDry View Post
              Eli mikä on perusmaksu tuollaiselle 30 vuotta vanhalle autolle.
              Otetaanko hiilidioksidipäästö maksut sen mukaan mitä esim katsastuksessa tulee päästömittauksesta vai tehtaan antaman esim euro päästön mukaan?
              No onhan nytkin jo ajoneuvovero, joka toimii noin. Eli uudemmat ajoneuvot verotetaan CO2-tiedon ja vanhemmat ajoneuvot kokonaismassan perusteella.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11203
                • Oulu

                Originally posted by L.H View Post
                Museoajoneuvoista ei tällä hetkellä makseta vuosittaista ajoneuvoveroa, niin ehkä ei jatkossakaan, mutta enemmän kiinnostaa miten käy niille +30v, +40v, +50v jne. autoille mitkä eivät ole museorekisterissä. Ei oo vielä löytynyt rautalankaa mistä sais väännettyä miten 500-600 euron vuosittaiset maksut alentavat maksuja.

                Todella positiivista, jos autoverosta viimein päästään eroon, mutta näin harrastajana harrastefoorumilla kiinnostaa myös harrasteautot, vaikka uusilla autoilla suoritettava maailmanpelastus onkin hieno asia.
                Tai jos maksut perustuu hiilidioksidi päästöihin, niin saako vanhoihin autohin alennusta maksuihin muuttamalla ne esim. etanoli käyttöisiksi tai jopa sähkökäyttöiseksi :think

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Turder
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 466
                  • Suomi

                  Lukemat näyttää uutisessa tuolleen hyvältä, mutta mielenkiintoista nähdä miten se jakautuu autojen iän ja päästöjen mukaan. Eli...
                  - onko kaikki autot tuon muutoksen jälkeen autoverovapaita vai pelkästään esim. 1.1.2018 (tai muun ajankohdan) jälkeen ensirekisteröidyt autot?
                  - miten vuotuinen ajoneuvovero skaalautuu päästöjen mukaan, eli aleneeko vain tosi pienpäästöisillä ja mahdollisesti korotus saastuttaviin malleihin?
                  - ilmeisesti maksettaisiin vielä ajoneuvoveroa ja lisäksi tienkäyttömaksua (500-600eur)

                  Lisäksi jos liikenteen verotuotot ohjataan vain liikenteen infraan niin kuulostaisi ihan hyvältä, koska kerrankin ei mentäisi autoilijan kukkarolle muiden virastojen kuluissa, mutta uskon vasta kun on lopullisesti lakitekstissä. Tällainen malli vähentäisi tätä autoilijoiden rahastusta muiden mustien aukkojen menoihin. Muutenkin tuollainen verotus lienee tulevaisuuden juttu, eli ei kerätä kaikkea isoon laariin josta sitten syydetään rahaa joka suuntaan enemmän tai vähemmän mielivaltaisesti vaan ohjataan tiukemmin tietyn alueen tuotot vain tietyn alueen menoihin eli liikenneverot liikenteeseen, tai vaikka vakuutuspuolella autojen vakuutusmaksut autojen vahinkoihin (eikä esim. mopoautoihin) jne jne. Varmaan tähän nullzwei viittasi, eli loppuisi tiettyjen virastojen sikailu muiden verorahoilla

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by L.H View Post
                    Museoajoneuvoista ei tällä hetkellä makseta vuosittaista ajoneuvoveroa, niin ehkä ei jatkossakaan, mutta enemmän kiinnostaa miten käy niille +30v, +40v, +50v jne. autoille mitkä eivät ole museorekisterissä. Ei oo vielä löytynyt rautalankaa mistä sais väännettyä miten 500-600 euron vuosittaiset maksut alentavat maksuja.

                    Todella positiivista, jos autoverosta viimein päästään eroon, mutta näin harrastajana harrastefoorumilla kiinnostaa myös harrasteautot, vaikka uusilla autoilla suoritettava maailmanpelastus onkin hieno asia.
                    Miksi takertua käytön VUOSImaksuun. Eihän ajoneuvoveroakaan TARVITSE maksaa koko vuodelta jos ei halua.

                    Comment

                    • Attekun
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2013
                      • 1407
                      • Saarijärvi

                      Originally posted by Turder View Post
                      Lukemat näyttää uutisessa tuolleen hyvältä, mutta mielenkiintoista nähdä miten se jakautuu autojen iän ja päästöjen mukaan. Eli...
                      - onko kaikki autot tuon muutoksen jälkeen autoverovapaita vai pelkästään esim. 1.1.2018 (tai muun ajankohdan) jälkeen ensirekisteröidyt autot?
                      - miten vuotuinen ajoneuvovero skaalautuu päästöjen mukaan, eli aleneeko vain tosi pienpäästöisillä ja mahdollisesti korotus saastuttaviin malleihin?
                      - ilmeisesti maksettaisiin vielä ajoneuvoveroa ja lisäksi tienkäyttömaksua (500-600eur)
                      Ei taidettu tuossa uutisessa puhua mitään ensirekisteröinneistä.
                      Toyota Alphard MS
                      Peugeot e-2008
                      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                      Comment

                      • L.H
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2479
                        • Lohja

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Miksi takertua käytön VUOSImaksuun. Eihän ajoneuvoveroakaan TARVITSE maksaa koko vuodelta jos ei halua.
                        Ajoneuvoveron määrästäkin puhutaan yleisesti vuosittaisesta maksusta, niin vähän hankala näitä on kai muutenkaan vertailla. Vai onko se logiikka juuri siinä, että jos ennen maksoi vaikka 150€ kesän ajalta ajoneuvoveroa, voi nyt uudella systeemillä pitää autoa entisen sijaan ~kuukauden ajossa 50€:llä ja näin säästää satasen?
                        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6778
                          • PK-seutu

                          Uusien autojen kauppa pysähtyi tällä päivämäärällä ainakin.

                          "Poliittiset päätökset syksyllä 2017", eli voimaan ehkä jo 2018 alusta? Vuosi elellään löysässä hirressä. Tai ainakin suomalaiset liimatukka-autokauppiaat ja maahantuojat.....

                          EDIT: Tokihan tämä lienee edelleen vain esitys. Voihan se kaatuakin kokonaan. Myöskin epäilyttää, että näinkö muka uusi malli tulisi myös käytettynä tuotaviinkin?
                          S65, S85, H1, N63TU, IB1

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1561
                            • Helsinki

                            1958-2017 autojen vero tulee säilymään. Pakko säilyttää jotta kysyntä kohdistuu nimenomaan uusiin. Käytettyjen tuonti halpenee kuitenkin merkittävästi koska markkina-arvot tulee laskemaan lähemmäs vapaan maailman tax free hintoja. 2017 tammikuussa rekisteröidystä M6 GC:stä ei saa yhtään enempää rahaa vaihdossa uuteen 2018 tammikuun M6 GC:hen vaikka sen kilometrimaksu on halvempi. Eli 2017 tammikuun M6 GC:n ostaja menettää vähintään 130 tuhatta euroa savuna ilmaan ellei vie äkkiä sitä Tallinnaan ja hae autoveroa takaisin.

                            Uudehkot alle 3-5v vanhat saa aluksi jonkunlaista alea kilometrimaksusta. Tällä kompensoidaan niiden hinnassa jäljellä olevaa autoveroa. Kompensointi poistuu viimeistään 3-5 vuoden kuluttua jotta suositaan mahdollisimman paljon uusien autojen myyntiä.

                            Kilometrimaksu on aluksi käytännössä täysin sama kun nykyinen käyttömaksu. Kaikki autot joihin ei asenneta mustaa laatikkoa tulee maksamaan uutta kilometrimaksua niin kuin nyt maksetaan käyttömaksua. Aluksi maksu on jotenkin järkevällä tasolla. Jatkossa sitä tullaan nostamaan jatkuvasti jotta uusia autoverottomia myytäisiin enemmän ja mustia laatikoita asennettaisiin myös vanhoihin laitteisiin.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by L.H View Post
                              Ajoneuvoveron määrästäkin puhutaan yleisesti vuosittaisesta maksusta, niin vähän hankala näitä on kai muutenkaan vertailla. Vai onko se logiikka juuri siinä, että jos ennen maksoi vaikka 150€ kesän ajalta ajoneuvoveroa, voi nyt uudella systeemillä pitää autoa entisen sijaan ~kuukauden ajossa 50€:llä ja näin säästää satasen?
                              ...mallissa autoilija maksaisi esimerkiksi viikon, kuukauden tai vuoden tienkäytöstä...

                              Comment

                              • L.H
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2479
                                • Lohja

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                ...mallissa autoilija maksaisi esimerkiksi viikon, kuukauden tai vuoden tienkäytöstä...
                                Eli suurinpiirtein niin kuin tähänkin asti, sillä erotuksella, että se maksu on samalta ajalta jatkossa isompi.
                                “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                                Comment

                                Working...
                                X